Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3343547
Hallo allemaal, ik heb een vraag over Rheumocam 2,5 mg. Mijn bordercollie van 13 jaar heeft heel erg last van arthritis in zijn pootjes. Omdat hij soms niet meer mee naar buiten wil ben ik gaan zoeken naar medicijnen. Onze DA lijkt soms veel op een geld uit de zakkenklopper maar zich verdiepen in mijn collie ho maar! Mijn collie verdraagt het niet als men aan zijn 'pijn' komt (hij bijt dan) dus vreselijke toestanden in de spreekkamer want we moeten hem met 3 man vasthouden, muilkorven en zijn ogen gaan helemaal rood opzwellen. On top of it all kan de collie ook niet met de auto mee kan vanwege zijn conditie. Ik heb via een pharmacie (wonen in FR) het middel Rheumocam 2,5 mg gevonden. Eén doosje met 20 tabletten. Ik mag niet langer dan 10 dagen één tablet geven. Er moet 24 uur tussen de tabletten zitten. Nu is hij sinds 2 dagen aan de Rheumocam en het lijkt of zijn linkervoorknietje soepeler is geworden. Hij loopt nu al zijn rondjes mee. En hij lag vanmorgen al vroeg buiten op het terras! Dat heeft hij een tijd niet gedaan.Nu ben ik natuurlijk zeer nieuwsgierig naar hoe het over een paar dagen met hem zal zijn. Ik ben bang dat hij misschien ook een terugval krijgt als ik stop met de medicijnen. Heeft iemand ervaring met dit geneesmiddel? Het actieve bestanddeel erin heet: Méloxicam
#3343558
Das gewoon pijnstilling en ontstekingsremmer.
De pijn zal dus zeker terugkomen als je ermee stopt.

Zijn zijn lever en nieren nog in orde? Want dit medicijn mag je niet geven als die organen niet meer optimaal werken. Ze zijn erg belastend.

Zou je niet beter een andere DA zoeken?
#3343574
Zijn lever en nieren zijn helemaal in orde. Hij eet en drinkt goed. Mooie poepjes. Zijn oogjes staan op vrolijk en zijn oortjes flapperen gezellig mee als ie door het weiland hobbelt als een hobbelpaard vanwege de arthritis in zijn poten. Ik wil geen andere dierenarts 'zoeken' want ik ken ze al allemaal hier in de omliggende dorpen. DA's hier komen alleen thuis als je koeien of paarden hebt. Moest ook een keer met een lam naar de DA. Foute diagnose, lam dood. Dikke rekening. Ik heb zo gehuild met het dode lam in mijn armen. Zo 'n mooi dier! Ik ga mijn collie niet door de stress heen sturen. Hij blijft thuis en hij heeft een regelmatig, gezellig en gezapig leventje. Zijn jongere broer, een enorme duitse herder van 10 jaar is ook niet goed ter been want die heeft heupdysplasie. Maar de jongens hebben nog zo'n joie de vivre. Ze scharrelen heerlijk in hun eigen weiland en eten en drinken goed. Ze hoeven niet eens één traptreetje te doen, alles is gelijkvloers. Ik wil dat ze gewoon oud worden. Mijn collie hoeft echt niet weer met muilkorf. Het breekt mijn hart. Zijn bijnaam is niet voor niets 'Baby'. Ik wil alleen weten of iemand ervaring heeft met dit medicijn. Sorry, maar ik zoek geen dierenarts. Hooguit als hij gaat inslapen. Ook mijn dierenkind heeft niet het eeuwige leven.
#3343576
Balalaika schreef:Hallo allemaal, ik heb een vraag over Rheumocam 2,5 mg. Mijn bordercollie van 13 jaar heeft heel erg last van arthritis in zijn pootjes. Omdat hij soms niet meer mee naar buiten wil ben ik gaan zoeken naar medicijnen. Onze DA lijkt soms veel op een geld uit de zakkenklopper maar zich verdiepen in mijn collie ho maar! Mijn collie verdraagt het niet als men aan zijn 'pijn' komt (hij bijt dan) dus vreselijke toestanden in de spreekkamer want we moeten hem met 3 man vasthouden, muilkorven en zijn ogen gaan helemaal rood opzwellen. On top of it all kan de collie ook niet met de auto mee kan vanwege zijn conditie. Ik heb via een pharmacie (wonen in FR) het middel Rheumocam 2,5 mg gevonden. Eén doosje met 20 tabletten. Ik mag niet langer dan 10 dagen één tablet geven. Er moet 24 uur tussen de tabletten zitten. Nu is hij sinds 2 dagen aan de Rheumocam en het lijkt of zijn linkervoorknietje soepeler is geworden. Hij loopt nu al zijn rondjes mee. En hij lag vanmorgen al vroeg buiten op het terras! Dat heeft hij een tijd niet gedaan.Nu ben ik natuurlijk zeer nieuwsgierig naar hoe het over een paar dagen met hem zal zijn. Ik ben bang dat hij misschien ook een terugval krijgt als ik stop met de medicijnen. Heeft iemand ervaring met dit geneesmiddel? Het actieve bestanddeel erin heet: Méloxicam
Dit middel is een NSAID. En het wordt zeer zeker gebruikt bij artrose en dergelijke. Mijn hond Linga krijgt het ook. En weet je.... Als ik heel eerlijk ben denk ik dat je bij een hond van 13 jaar vooral voor kwaliteit van leven moet kiezen. Dus ja nee, het is niet geweldig voor de nieren en ook niet voor de lever. Maar het is in mijn ogen beter dan pijn. Je kunt nog wel proberen om de dosering op een gegeven moment wat te verlagen en andere natuurlijke middelen te geven die goede diensten bewezen hebben bij artritis/artrose en dus misschien ook wel bij jouw hond. Ik denk dan aan CBD olie en aan Golden Paste (van kurkuma - zie bieb). En sommige honden reageren weer erg goed op Flexijoint (zie onderwerp in de bar: viewtopic.php?f=17&t=135999&hilit=flexijoint
#3343577
Ik heb zelf in het verleden deze pillen genomen. Dus de humane vorm. Niks mis mee. Ik ga ook volledig met Lizzy mee. Kwaliteit boven kwantiteit. Mijn oude herder kreeg zelfs een medicijncombinatie die helemaal niet mag maar mijn da zei toen ook dat hij dan gewoon minder lang zou leven maar wel veel prettiger. Ik zou fijn de pillen blijven geven. Wel de dosering even opzoeken van pil mens naar gewicht hond.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
#3343591
Balalaika schreef:Zijn lever en nieren zijn helemaal in orde. Hij eet en drinkt goed. Mooie poepjes. Zijn oogjes staan op vrolijk en zijn oortjes flapperen gezellig mee als ie door het weiland hobbelt als een hobbelpaard vanwege de arthritis in zijn poten. Ik wil geen andere dierenarts 'zoeken' want ik ken ze al allemaal hier in de omliggende dorpen. DA's hier komen alleen thuis als je koeien of paarden hebt. Moest ook een keer met een lam naar de DA. Foute diagnose, lam dood. Dikke rekening. Ik heb zo gehuild met het dode lam in mijn armen. Zo 'n mooi dier! Ik ga mijn collie niet door de stress heen sturen. Hij blijft thuis en hij heeft een regelmatig, gezellig en gezapig leventje. Zijn jongere broer, een enorme duitse herder van 10 jaar is ook niet goed ter been want die heeft heupdysplasie. Maar de jongens hebben nog zo'n joie de vivre. Ze scharrelen heerlijk in hun eigen weiland en eten en drinken goed. Ze hoeven niet eens één traptreetje te doen, alles is gelijkvloers. Ik wil dat ze gewoon oud worden. Mijn collie hoeft echt niet weer met muilkorf. Het breekt mijn hart. Zijn bijnaam is niet voor niets 'Baby'. Ik wil alleen weten of iemand ervaring heeft met dit medicijn. Sorry, maar ik zoek geen dierenarts. Hooguit als hij gaat inslapen. Ook mijn dierenkind heeft niet het eeuwige leven.
Sorry, het was geen aanval hoor. Gewoon een suggestie. ;)
Je vroeg naar het middel en dus leg ik uit wat het is en waar je op moet letten. Ik merkte uit je bericht dat je huidige DA niet echt meewerkt. Vandaar.

Kwaliteit gaat uiteraard boven, maar dan moet je het dus blijven geven ipv in kuren. Van zodra je stopt, heeft hij terug pijn.
Ik zou eens kijken naar alternatieve pijnstillende of gewrichtondersteunende middelen, als die werken, des te beter. Dan kan je de dosis van dit medicijn verlagen. Kwestie van hoe minder rommel hoe beter.

Gaat het trouwens over artritis of artrose? Want das nog wel een verschil, ook in behandeling. Als ik het goed heb, kan artritis nog genezen, terwijl artrose een afgetakelde toestand van de gewrichten is en dus nooit meer betert.
#3343600
Ik ken dit medicijn niet, maar ga met de rest mee. Kwaliteit voor kwantiteit, pijnvrij is prioriteit nummer een.

Als dit medicijn echt maar zo kort in kuren gegeven mag worden, zou je op zoek kunnen gaan naar een medicijn dat wel permanent gegeven mag worden. Wij gaven troxocil, daar geef je 1 keer per maand een pil van en die werkt dan de hele maand. Deed onze hond het heel lang heel goed op.
#3343613
Hallo allemaal, dank voor de antwoorden. Inderdaad, de kwaliteit van Laïka's leven staat voorop. Even terug naar Rheumacom 2.5 mg. Het is speciaal voor honden van biocanina en je kunt het zonder recept kopen in FR. Het wordt op de markt gebracht door een geautoriseerd iers bedrijf en in een labo in Frankrijk geproduceerd. Er zitten 20 tabletten in 1 doosje en het kost 18,50 euro. Vanwege Laïka's gewicht, 25 kg, mag hij maar 1 tablet per dag en steeds 24 uur tussen de tabletten. Maximaal 10 tabletten en dan stoppen met de kuur. Als ik eerder beterschap opmerk dan mag ik ook eerder stoppen. Krijgt hij weer pijn dan weer beginnen met een kuur. Gezien de stijfheid in zijn rechtervoorpoot en in de achterpoten denk ik dat op 10 tabletten uitkom maar dat valt te bezien. Zijn poepjes waren vanochtend weer goed en zijn appetit is zols gewoonlijk. Drinken is ook goed. Ik heb op het internet gesnuffeld en zag dat er in NL een Méloxicamproduct is dat heet Metacam, als ik me niet vergis, en het wordt ook voor dieren gebruikt. Het zijn kauwtabletten voor honden. In NL echter heeft u een recept van de da nodig. Metacam wordt in Duitsland geproduceerd, geloof ik. ik heb gisteravond 2 berichten verstuurd naar barfplaats maar vanwege het slechte weer zijn ze niet overgekomen zie ik. Eerlijk gezegd had ik gedacht dat Laïka's conditie een boost zou krijgen na de winter maar dat is niet zo vandaar dat ik naar een medicijn heb gezocht. En ik wil niet dat hij eerder gaat dan Axel de duitse herder want die kan niet zonder hem. Dan is er nog een meisje van 4 jaar kruising portugese herder met anatolische herder, Estrella, en die heeft altijd 2 grote broers gehad. Dus als die twee jongens weg komen te vallen heb ik zeer waarschijnlijk een doodongelukkig meisje. En dan wij nog die niet zonder ze kunnen. De ene dag is het een puppy die voor het eerst thuis komt en de andere dag ben ik bezig te bedenken waar ik ze ga begraven in de tuin. En wat er op het graf moet komen. Ik weet wel dat het anders zal gaan dan met mijn boxer die 6 maanden te lang heeft geleefd omdat de da hem nog zo een mooie hond vond. De dierenarts weigerde hem een spuitje te geven en ik moest aan de medicijnenkuur todat het beest vanwege zijn hartritmestoornissen weer om begon te vallen en ik aan de max van zijn tabletten zat. Het beest kon allang niet meer goed lopen en gaf vaak over. Dan schaamde hij zich daarvoor en probeerde met zijn snuit mee te helpen te dweilen terwijl hij lag. Eindelijk, en met de hulp van mijn man een andere da gevonden die thuis is gekomen en mijn hond heeft laten inslapen. Ik heb er nog steeds last van. Dat gaat niet weer gebeuren denk ik steeds, dat mijn dier zich door het leven heen moet slepen. Zolang hij nog zelfstandig zijn wandelingetjes kan doen ben ik blij. Oh, klein vraagje aan Kaela, had jullie hond ook al van die stijve pootjes toen je aan de troxocil begon? Over medicijnen hoef ik me geen zorgen te maken want mijn huisarts die de situatie beter snapt dan de da heeft tegen mij gezegd dat hij me desnoods op een 'niet katholieke' manier zal helpen als het nodig is.
#3343629
Voor artrose heeft een kuur van 10 dagen in mijn ogen dus geen zin. Dan moet je het gewoon blijven geven. Het werkt pijnstillend, dus net als wanneer je zelf pijnstilling neemt. Als de tablet uitgewerkt is, komt de pijn gewoon terug. Dat is dus bij artrose, waarbij het gewricht beschadigd is door ouderdom of slijtage. Daar geneest meloxicam niets aan, het verlicht gewoon de pijn zolang je het geeft.

Daarnaast werkt het ook ontstekingsremmend. Dus als je hond ipv artrose, last heeft van artritis, een ontsteking in het gewricht, kan een kuur wel helpen. Maar ik heb sterk mijn twijfels of alleen meloxicam dan voldoende is. En ik vrees nog meer dat 10 dagen dan veel te kort is.
10 dagen is goed bij een blaasontsteking of een wondje oid, maar een gewrichtsontsteking is toch iets dat langer tijd nodig heeft om te genezen. En iets van rust ook waarschijnlijk.
Ik weet dat niet, daar heb je, vrees ik toch een dierenarts voor nodig, of misschien kan je huisarts daar ook iets over zeggen?

Maar weet je eigenlijk of het artrose of artritis is?
Of gok je zomaar wat?

Meloxicam is in Nl en omstreken onder veel verschillende merknamen verkrijgbaar maar idd alleen op voorschrift. Het is een veelgebruikt product, voor vele dieren en goed gekend. We weten wel waar het over gaat. ;)
#3343639
Ik zal de volgende keer dat ik bij mijn huisarts ben vragen naar wat arthritis en arthrose is bij honden. Het zal echter nog wel een tijd duren voordat ik naar hem toe ga. Maar ondertussen staan de antwoorden allemaal op google. Gewoon intypen.
#3343690
pearlsofpassion schreef:Wat het verschil is, heb ik je net uitgelegd. De vraag is, weet je wat het bij je hond is?
Heeft hij artrose of heeft hij artritis?
Aangezien de behandeling hetzelfde is vind ik het niet zo spannend wat het is.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
#3343716
Balalaika schreef:Oh, klein vraagje aan Kaela, had jullie hond ook al van die stijve pootjes toen je aan de troxocil begon? Over medicijnen hoef ik me geen zorgen te maken want mijn huisarts die de situatie beter snapt dan de da heeft tegen mij gezegd dat hij me desnoods op een 'niet katholieke' manier zal helpen als het nodig is.
Onze hond had een zakkende lendewervel, dus een ander probleem.

Ik lees in je bericht veel emotie en veel verder denken met "wat als". Haal even heel diep adem en lees wat hier geschreven wordt:

Het medicijn dat je noemt en hier in Nederland als Metacam verkrijgbaar is, is een pijnstiller die je bij dergelijke pijnklachten permanent kan geven.

Klaar. Even heel simpel gezegd. Je denkt er van alles bij, zoekt zelfs uit waar het geproduceert wordt, je blijft je vasthouden aan die kuur en de onmogelijkheden van de dierenartsen aldaar. Maar volgens mij geven wij je enorm goed nieuws, dus laat dat tot je doordringen. Met een NSAID kun je een hond met artritis of artrose heel goed helpen.

Je kunt ook nog aan een aantal supplementen denken, zoals golden paste, goede kwaliteit visolie en (als je er aan komen kunt) CBD olie. Allemaal producten waarmee je je hondje waarschijnlijk meer comfort en minder pijn geeft.

Natuurlijk is een pijnstiller uiteindelijk nooit gezond en een belasting voor lever en nieren. Maar indien je hond dergelijke serieuze pijnklachten heeft, is pijnstilling een must.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door