Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Raaf
#3343300
Dag allemaal,

Bij één van mijn honden is een te lage cortisol waarde gemeten, veel te laag....
Inmiddels uitgebreid bloedonderzoek gedaan en een Synacthen test.
Vitamine B12 en Foliumzuur zijn te laag, Natrium en Kalium zitten onderin de referentiewaarde.

De ACTH-test (Synacthen) liet een reactie zien, haar cortisol ging omhoog en hierdoor schijnt de Ziekte van Addison uitgesloten te zijn.

Maar, waar vandaan komt haar zeer lage cortisol waarde dan? Ik begreep dat het vanuit de Hypfoyse zou kunnen komen, secundaire Addison...
Over haar verleden weet ik echter bijna niets. Wat nu het beste verder te doen, ik ben er nog niet gerust op.

Advies dierenarts: Eerst een eliminatiedieet gaan doen. Het B12 en Foliumzuur tekort kan voortkomen uit een (opname)probleem in de dunne darm, deze zouden we hierdoor eerst kunnen gaan aanpakken en uitsluiten/aantonen of er ook sprake is van een voedselovergevoeligheid (eiwit).

Zou er een verband kunnen zijn tussen haar te lage B12 (en foliumzuur) en haar lage cortisolwaarde (iets met stress voor het lichaam)?

Heel graag zou ik het vernemen wanneer jullie nog ander 'invalshoeken/adviezen' zouden hebben...

Alvast bedankt!
Door Lizzy
#3343340
Raaf schreef:Dag allemaal,

Bij één van mijn honden is een te lage cortisol waarde gemeten, veel te laag....
Inmiddels uitgebreid bloedonderzoek gedaan en een Synacthen test.
Vitamine B12 en Foliumzuur zijn te laag, Natrium en Kalium zitten onderin de referentiewaarde.

De ACTH-test (Synacthen) liet een reactie zien, haar cortisol ging omhoog en hierdoor schijnt de Ziekte van Addison uitgesloten te zijn.

Maar, waar vandaan komt haar zeer lage cortisol waarde dan? Ik begreep dat het vanuit de Hypfoyse zou kunnen komen, secundaire Addison...
Over haar verleden weet ik echter bijna niets. Wat nu het beste verder te doen, ik ben er nog niet gerust op.

Advies dierenarts: Eerst een eliminatiedieet gaan doen. Het B12 en Foliumzuur tekort kan voortkomen uit een (opname)probleem in de dunne darm, deze zouden we hierdoor eerst kunnen gaan aanpakken en uitsluiten/aantonen of er ook sprake is van een voedselovergevoeligheid (eiwit).

Zou er een verband kunnen zijn tussen haar te lage B12 (en foliumzuur) en haar lage cortisolwaarde (iets met stress voor het lichaam)?

Heel graag zou ik het vernemen wanneer jullie nog ander 'invalshoeken/adviezen' zouden hebben...

Alvast bedankt!
Wat zijn de klachten eigenlijk, waar je hond aan lijdt?

Ik kan vitamine B12 en foliumzuur tekort eigenlijk niet in verband brengen met een te lage cortisol waarde. Wel natrium en kalium waardes (die afwijken bij Addison).

En bij mijn weten zou de ACTH stimulatietest in beide gevallen (primair en secundair) uitsluitsel moeten geven. Blijft het vreemd natuurlijk dat het cortisolgehalte zo laag is. Is dat meerdere keren gemeten en laag bevonden?
Door Eef+Stippels
#3343346
Raaf schreef:
Zou er een verband kunnen zijn tussen haar te lage B12 (en foliumzuur) en haar lage cortisolwaarde (iets met stress voor het lichaam)?
De bijnieren hebben oa het hele B complex aan vitaminen nodig om goed te kunnen werken en voldoende cortisol aan te kunnen maken.
Hebben ze ook aldosteron gecheckt in het bloed?

Je zou een echo van de bijnieren kunnen laten maken.
Toen we met onze Yindra een echo van de lever lieten maken ivm te hoge leverwaarden, zagen ze ook gelijk dat ze platte bijnieren had. Die werkten dus niet optimaal. Daar was verder weinig aan te doen, behalve supplementen geven (oa B complex). Je kon het bij haar erg merken aan dat ze na inspanning helemaal kapot was en lang moest bijkomen.

Maar goed, dat verklaart het b12 en foliumzuur tekort niet...
Heb je de indruk dat ze overgevoelig op haar voer reageert?
Misschien helpt het om extra cholesterol te voeren? (daaruit wordt cortisol gemaakt) zoals eieren of orgaanvlees (in de vorm van bijnieren als dat te krijgen is).

Wat zijn de klachten?
Door Raaf
#3343369
Hoi beide,

Een half jaar geleden kwam ze bij me, ze heeft een leven met veel stress achter de rug en geen fatsoenlijke voeding.
Ze is eigenlijk erg opgeknapt sinds ze hier is, zowel fysiek als mentaal, maar volgens mijn gevoel klopte er toch iets niet...

Ze is een moeilijke eter, wat wil zeggen dat je nooit weet of ze gaat eten en ze eigenlijk het liefst eenmaal per etmaal (bij voorkeur eind van de namiddag) eet.
Soms eet ze een aantal dagen zeer weinig.

Ze heeft een zeer schommelend energielevel, is veelal rustig met af en toe een opleving, maar zakt daarna snel in.
Ze slaapt veel, heeft een gevoelige huid en haar ontlasting is ook eigenlijk altijd wat aan de zachte kant.
Bij onderzoek van de dierenarts reageerde ze 'gevoelig' op het darmgebied. Verder is ze zeer stressgevoelig, wat zich uit in verkrampen, verstijven, angst.
Wel opmerkelijk is dat ze dus dol is op rauwe eieren...
Door Lizzy
#3343516
Raaf schreef:Hoi beide,

Een half jaar geleden kwam ze bij me, ze heeft een leven met veel stress achter de rug en geen fatsoenlijke voeding.
Ze is eigenlijk erg opgeknapt sinds ze hier is, zowel fysiek als mentaal, maar volgens mijn gevoel klopte er toch iets niet...

Ze is een moeilijke eter, wat wil zeggen dat je nooit weet of ze gaat eten en ze eigenlijk het liefst eenmaal per etmaal (bij voorkeur eind van de namiddag) eet.
Soms eet ze een aantal dagen zeer weinig.

Ze heeft een zeer schommelend energielevel, is veelal rustig met af en toe een opleving, maar zakt daarna snel in.
Ze slaapt veel, heeft een gevoelige huid en haar ontlasting is ook eigenlijk altijd wat aan de zachte kant.
Bij onderzoek van de dierenarts reageerde ze 'gevoelig' op het darmgebied. Verder is ze zeer stressgevoelig, wat zich uit in verkrampen, verstijven, angst.
Wel opmerkelijk is dat ze dus dol is op rauwe eieren...
Ja, dit zijn best serieus doch wat vage klachten. Lastig zeg. Zou het een idee zijn om eens naar een holistische dierenarts te gaan?
Door Eef+Stippels
#3343657
Raaf schreef:Hoi beide,

Een half jaar geleden kwam ze bij me, ze heeft een leven met veel stress achter de rug en geen fatsoenlijke voeding.
Ze is eigenlijk erg opgeknapt sinds ze hier is, zowel fysiek als mentaal, maar volgens mijn gevoel klopte er toch iets niet...

Ze is een moeilijke eter, wat wil zeggen dat je nooit weet of ze gaat eten en ze eigenlijk het liefst eenmaal per etmaal (bij voorkeur eind van de namiddag) eet.
Soms eet ze een aantal dagen zeer weinig.

Ze heeft een zeer schommelend energielevel, is veelal rustig met af en toe een opleving, maar zakt daarna snel in.
Ze slaapt veel, heeft een gevoelige huid en haar ontlasting is ook eigenlijk altijd wat aan de zachte kant.
Bij onderzoek van de dierenarts reageerde ze 'gevoelig' op het darmgebied. Verder is ze zeer stressgevoelig, wat zich uit in verkrampen, verstijven, angst.
Wel opmerkelijk is dat ze dus dol is op rauwe eieren...
Klinkt als klachten nav het cortisoltekort. Cortisol heeft op zoveel lichaamsfuncties invloed.

Je zegt dat ze erg is opgeknapt sinds ze bij jullie is.
Je zou - afhankelijk van haar levenskwaliteit - de bijnieren een tijd kunnen gaan ondersteunen en kijken of ze verder opknapt
Een eliminatiedieet is wat bijnieren betreft misschien ook nog niet zo'n verkeerd idee. Voeding waar ze niet goed tegen kan, belast de bijnieren ook.
Angst en stress trouwens ook.

Of - als ze nu niet gelukkig is/haar levenskwaliteit te slecht is - daar niet op wachten en haar uitgebreider laten onderzoeken, zodat je de oorzaak van het lage cortisol kunt achterhalen.
Want wie weet komt het niet door de bijnieren maar ligt het aan de hypofyse, hypothalamus oid.
Was er op aldosteron geprikt?
Hoe ver ging het cortisol omhoog bij de ACTH test? Want als het een beetje omhoog gaat, werken de bijnieren wellicht wel slechter dan gewenst, ook al kwalificeert het niet als Addison.

Misschien kun je anders een internist of endocrinoloog vinden die hiermee verder kan helpen?
Omdat wij de oorzaak van de klachten bij Yindra wisten, de platte bijnieren, en ze 11 was en kanker had, hebben wij dat niet gedaan en haar ondersteund met supplementen. En behandelingen door een osteopaat.
Door eelke
#3343721
Typisch, ik ben zelf van hetzelfde verdacht. B12 tekort en te laag cortisol, die wel steeg bij de synathentest. Ik heb toen gelezen over bijnieruitputting, iets wat door de geneeskunde zelf niet erkend wordt maar in de holistische wereld enzo weer wel.

Nav kan ik me zeker voorstellen dat een lichaam, met tekorten, veel te hard moet werken en daarom inderdaad zo van slag raakt.
Door Eef+Stippels
#3343821
eelke schreef:Typisch, ik ben zelf van hetzelfde verdacht. B12 tekort en te laag cortisol, die wel steeg bij de synathentest. Ik heb toen gelezen over bijnieruitputting, iets wat door de geneeskunde zelf niet erkend wordt maar in de holistische wereld enzo weer wel.

Nav kan ik me zeker voorstellen dat een lichaam, met tekorten, veel te hard moet werken en daarom inderdaad zo van slag raakt.
En dan ook nog gecombineerd met veel stress.. Dus de bijnieren moeten harder werken maar hebben daar de voedingsstoffen niet voor.
Door Raaf
#3343827
Eef+doggies schreef:Klinkt als klachten nav het cortisoltekort. Cortisol heeft op zoveel lichaamsfuncties invloed.

Je zegt dat ze erg is opgeknapt sinds ze bij jullie is.
Je zou - afhankelijk van haar levenskwaliteit - de bijnieren een tijd kunnen gaan ondersteunen en kijken of ze verder opknapt
Een eliminatiedieet is wat bijnieren betreft misschien ook nog niet zo'n verkeerd idee. Voeding waar ze niet goed tegen kan, belast de bijnieren ook.
Angst en stress trouwens ook.

Of - als ze nu niet gelukkig is/haar levenskwaliteit te slecht is - daar niet op wachten en haar uitgebreider laten onderzoeken, zodat je de oorzaak van het lage cortisol kunt achterhalen.
Want wie weet komt het niet door de bijnieren maar ligt het aan de hypofyse, hypothalamus oid.
Was er op aldosteron geprikt?
Hoe ver ging het cortisol omhoog bij de ACTH test? Want als het een beetje omhoog gaat, werken de bijnieren wellicht wel slechter dan gewenst, ook al kwalificeert het niet als Addison.

Misschien kun je anders een internist of endocrinoloog vinden die hiermee verder kan helpen?
Omdat wij de oorzaak van de klachten bij Yindra wisten, de platte bijnieren, en ze 11 was en kanker had, hebben wij dat niet gedaan en haar ondersteund met supplementen. En behandelingen door een osteopaat.
Aldosteron ga ik na het weekend navragen.
Cortisol steeg tijdens Synacthentest van 13 naar 222 nmol/l

Eliminatie zou denk ik dan met paard moeten gebeuren. Zie ik wel tegen op, daar ik verwacht dat ze dan heel weinig eet... Waar denken jullie aan bij verdere ondersteuning wat betreft het lage cortisol?
En mag ik hopen op een betere opname van B12 en foliumzuur door eliminatie (wanneer er sprake zou zijn van eiwit-overgevoeligheid) wanneer haar dunne darmwerking beter zou gaan worden?

Ben nu een boek aan het doorspitten over bijnieruitputting...waar komt die lage cortisol vandaan....

Heel fijn dat jullie meedenken!
Door enya13
#3343849
honden met het tegenovergestelde; hoge cortisolwaarden door cushing, kunnen door teveel medicatie in een addisoncrisis terechtkomen. of er tegen aan komen te zitten.
deze honden krijgen dan een lage onderhoudsdosering [0,1-0,2 mg/kilo] met prednison [of soms dexamethason] ter ondersteuning.
sommige honden blijven ""luie"" bijnieren houden en moeten permanent op prednison blijven.
cortisol [fight or flight hormone] is een stresshormoon, en een hond met veel stress en een te lage cortisol waarde kan dat niet handelen en put haar lijf uit.
ondanks haar reactie tijdens de acth test op het stimulatiemiddel, is de pre-waarde toch veel te laag.
ik zou het toch als addisonian gaan behandelen met onderhoudsdosis prednison en kijken of je hond een opleving krijgt als de waardes weer gaan stijgen.
de baseline-waarde was 13 schreef je, ik zou na 2 weken prednison weer laten prikken [hele acth test hoeft dan niet] en kijken of die gestegen is.
13 is echt heel laag en een hond voelt zich dan beslist niet lekker.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door