Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Sonja
#3342272
Bij Guapa (3 1/2 maand oud) is een puntje van een hoektand afgebroken. Het is uiteraard nog een melktand. Ze begint nu net te wisselen. De eerste snijtandjes zijn er uit. Advies van de DA waar ik dit keer ben geweest is om onder narcose de beschadigde hoektand te trekken. Achterliggende gedachte is dat de afgebroken tand nu een dode tand is en dat de wortel daardoor niet goed zal oplossen. Hierdoor zou de nieuwe tand die erachter zit beschadigd kunnen raken.
Iemand ervaring hiermee? Ik ken deze da nog niet en ben er beland omdat ik met zo'n jonge pup nog niet naar mijn eigen da kon. Die zit namelijk aan de andere kant van de grens.
Gebruikersavatar
Door kira
#3342281
Hier een afgebroken melkhoektand gehad deze is verwijderd denk na een week de normale hoektand had vanaf begin af aan schade en deze hebben we op enig moment ook laten trekken omdat er brokstukken afvielen. Of de schade kwam door het afbreken van de hoektand durf ik niet te zeggen de dierenarts adviseerde toen om wel te verwijderen ivm dode tand en wortel en risico voor gevolgschade.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#3342284
Lizzy schreef:Ik heb echt geen idee of dit waar is of niet maar ik zou (voordat ik m'n pup onder narcose zou laten brengen) even overleggen met een dierenarts tandarts zoals Dr. Knaake.

http://www.tandheelkundigdierenarts.nl/
Ja, dat is wel een goed idee. Ben jaren geleden wel eens met een afgebroken tand bij John de Deugd geweest. Maar dat was toen geen melktand, dus die tand is gerepareerd.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#3342285
kira schreef:Hier een afgebroken melkhoektand gehad deze is verwijderd denk na een week de normale hoektand had vanaf begin af aan schade en deze hebben we op enig moment ook laten trekken omdat er brokstukken afvielen. Of de schade kwam door het afbreken van de hoektand durf ik niet te zeggen de dierenarts adviseerde toen om wel te verwijderen ivm dode tand en wortel en risico voor gevolgschade.
O brrr, dat kan dus ook nog, dat ondanks dat je de tand laat trekken de nieuwe tand beschadigd is. :-\ Hoe oud was de hond toen de tand brak?
#3342293
Ik vind het een beetje vreemd verhaal van die dode tand die er niet uit zou komen. Bij de mens komt 'tie toch ook vanzelf eruit? Tenminste bij mij wel en ik ken er nog wel meer. Zelfs een tand die naar binnen verdwenen was bij een val, die groeide heel veel later weer naar buiten en tijdens de wissel kwam ook die tand eruit. Of werkt dat bij dieren anders dan bij de mens?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door