Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door jasmijn
#3340386
Oké haku heeft van de winter eindelijk echt een goede winterjas van zichzelf gekregen, maar nu wil hij hem niet meer uit trekken.
Iemand een idee om hem te helpen met verharen?
Borstelen heeft geen zin want er komt letterlijk niks van af :-\ en hij heeft het best heet nu.
Door Bosliefje
#3340415
Warm door een dikke vacht? Het tegendeel is waar!
Ik weet dat ze allerlei rassen in de zomer scheren, omdat het dan zo lekker koel is voor de hond.
Echt niet, er zijn allerlei artikelen verschenen hoe een vacht ook warmte isoleert, bv www.medpets.nl/vachtverzorging-in-de-zomer en dogzine.nl/nl/nieuwsartikelen/je-hond-scheren-de-zomer-doe-maar-niet.
Ik neem aan dat scheren en trimmen (als de hond er niet zelf aan toe is) hetzelfde resultaat zullen geven.
Door Lizzy
#3340417
Bosliefje schreef:Warm door een dikke vacht? Het tegendeel is waar!
Ik weet dat ze allerlei rassen in de zomer scheren, omdat het dan zo lekker koel is voor de hond.
Echt niet, er zijn allerlei artikelen verschenen hoe een vacht ook warmte isoleert, bv http://www.medpets.nl/vachtverzorging-in-de-zomer en dogzine.nl/nl/nieuwsartikelen/je-hond-scheren-de-zomer-doe-maar-niet.
Ik neem aan dat scheren en trimmen (als de hond er niet zelf aan toe is) hetzelfde resultaat zullen geven.
Nou, serieus dat een Alaskan Malamute het in de zomer echt veel warmer heeft dan mijn Dalmaten. Maar, ik snap wat je bedoelt. Alleen adviseren wij geen trimsalon aan omdat de hond daar geschoren zal worden (ik mag het niet hopen zeg!) maar omdat wassen en met de waterblazer helpt om oud haar te verwijderen.
Door Siberienne
#3340423
Bosliefje schreef:Warm door een dikke vacht? Het tegendeel is waar!
Ik weet dat ze allerlei rassen in de zomer scheren, omdat het dan zo lekker koel is voor de hond.
Echt niet, er zijn allerlei artikelen verschenen hoe een vacht ook warmte isoleert, bv http://www.medpets.nl/vachtverzorging-in-de-zomer en dogzine.nl/nl/nieuwsartikelen/je-hond-scheren-de-zomer-doe-maar-niet.
Ik neem aan dat scheren en trimmen (als de hond er niet zelf aan toe is) hetzelfde resultaat zullen geven.
Nou... mijn hussen zijn toch wel blij als de ondervacht los komt, vacht isoleert idd twee kanten op maar wintervacht in zomerse temperaturen is echt geen feestje.

Die van mij gaan soms naar trimster voor bad, kammen en blazen. Dat kan beslist geen kwaad
Door smulpaap
#3340432
eelke schreef:Huuuuu jaaa nee niet scheren! Maar een goede trimmer kan vast zeggen waarom die vacht niet verhaard, en wat daarbij dan het beste plan is.
Helemaal mee eens . Ik zou dus ook op zoek gaan naar een goede trimsalon
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3340551
Bosliefje schreef:Warm door een dikke vacht? Het tegendeel is waar!
Ik weet dat ze allerlei rassen in de zomer scheren, omdat het dan zo lekker koel is voor de hond.
Echt niet, er zijn allerlei artikelen verschenen hoe een vacht ook warmte isoleert, bv http://www.medpets.nl/vachtverzorging-in-de-zomer en dogzine.nl/nl/nieuwsartikelen/je-hond-scheren-de-zomer-doe-maar-niet.
Ik neem aan dat scheren en trimmen (als de hond er niet zelf aan toe is) hetzelfde resultaat zullen geven.

Je hoeft enkel naar het verschil in gedrag te kijken tussen een kort gezette hond en eentje met lange dikke vacht.

Echt, dat hele geroeptoeter daarover momenteel is niet meer dan niveautje...van vers voer krijg je wormen.
Gebruikersavatar
Door pike
#3341607
Lizzy schreef:Nou, serieus dat een Alaskan Malamute het in de zomer echt veel warmer heeft dan mijn Dalmaten. Maar, ik snap wat je bedoelt. Alleen adviseren wij geen trimsalon aan omdat de hond daar geschoren zal worden (ik mag het niet hopen zeg!) maar omdat wassen en met de waterblazer helpt om oud haar te verwijderen.
Mijn vorige buren hadden een Husky. En een pakket met haar dat daarop zat niet te kort. Maar in de zomer ging die hond wel mee op vakantie naar het warme Portugal. Ik: Is het daar niet veels te warm voor hem? Zij: Nee hoor, hij vindt het heerlijk daar! Hij is gek op de zon! Terwijl mijn Fauven hier al lopen te puffen met hun vacht met amper onderwol. ::)
Door Lizzy
#3341679
pike schreef:Mijn vorige buren hadden een Husky. En een pakket met haar dat daarop zat niet te kort. Maar in de zomer ging die hond wel mee op vakantie naar het warme Portugal. Ik: Is het daar niet veels te warm voor hem? Zij: Nee hoor, hij vindt het heerlijk daar! Hij is gek op de zon! Terwijl mijn Fauven hier al lopen te puffen met hun vacht met amper onderwol. ::)
Maar een Husky vind ik qua vacht toch weer anders dan een Malamute en ik vind de warmte in Portugal weer heel anders als hier in NL. Dus ik weet niet of dit helemaal een goede vergelijking is.
Door Siberienne
#3341681
Lizzy schreef:Maar een Husky vind ik qua vacht toch weer anders dan een Malamute en ik vind de warmte in Portugal weer heel anders als hier in NL. Dus ik weet niet of dit helemaal een goede vergelijking is.

Als ik naar de mallemeisjes van een vriendin van mij kijk, hebben die wel serieus meer vacht dan mijn meneren, dat klopt. Ik moet ook zeggen dat mijn vorige meneren meer vacht hadden dan deze.
Op zich valt mij ook op dat ze best goed tegen de hitte kunnen, ze liggen vaak nog in de zon als wij al in de schaduw zijn gekropen. Shad zijn vacht is dan loeiheet van buiten maar hij hijgt nauwelijks. En wij zeggen dan ook, de vacht isoleert twee kanten in. In de winter houdt ‘ie lichaamswarmte vast, in de zomer de hitte buiten. Maarrrrr dat houdt ook in dat lichaamswarmte in de zomer moeilijk kwijt te raken is. En dat merk je wel; je moet geen zware inspanningen van ze vragen. Meestal regelen ze dat zelf heel aardig. We hebben wel eens gehad dat we gingen wandelen en ze het te warm vonden en weer omkeerden om naar huis te gaan. En met warm weer in de ochtend lopen en dan zie ik ze ook niet weer tot begin vd avond, bij wijze van spreken. Dan doen ze gewoon niks.

Met Spot moet ik wel opletten; die kan zich erg druk maken als hij lekker luchten ruikt in het bos of als we op onbekend terrein zijn en die heb ik wel eens bijna oververhit gehad. Althans, zo zien hijgen als ik nog nooit een hond heb zien tekeer gaan. Met de anderen is dat nooit gebeurd, zelfs niet toen we in mei op vakantie in Frankrijk bij een trektocht in een hittegolf van 35C verzeild raakten. Toen hebben we trouwens van 6-11 en pas na 16/17 uur gelopen, was voor iedereen beter.....
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3341771
Mijn newfies hebben het heerlijk koel in de zomer door de vacht :P
Echt nou had ik Kaio niet gemilimeterd, maar wel 5 cm en kale buik, en dat scheelde !

On topic ik vind zwemmen en wassen wel werken om te laten ruien, is alleen niet na 1x. Sommige vachten blaas je er dan uit met water blazer maar andere blijven toch helaas vaster zitten.
Is dus ook een beetje hond afhankelijk.

En over warmte, Nederland heeft idd een kl*te warmte, benauwd en drukkend vaak. We gaan ook wel ooit naar Zuid Frankrijk, hebben we ook 30 plus gehad, maar dat ging beter dan hier
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3341776
Die wintervacht is niet geschikt voor in de zomer, anders zou de rui niet bestaan. Het feit dat die er is maakt al duidelijk dat de natuur toch vind dat het tijd is voor een lichter jasje in de zomer. Dat kan nog steeds een isolerend jasje tegen de warmte zijn ook, maar de wintervacht moet toch uit.
Gebruikersavatar
Door pike
#3341856
pearlsofpassion schreef:Die wintervacht is niet geschikt voor in de zomer, anders zou de rui niet bestaan. Het feit dat die er is maakt al duidelijk dat de natuur toch vind dat het tijd is voor een lichter jasje in de zomer. Dat kan nog steeds een isolerend jasje tegen de warmte zijn ook, maar de wintervacht moet toch uit.
Maar bij veel honden is het winter/zomervachtsysteem compleet in de war, omdat ze nou eenmaal niet buiten leven maar in onze warme huizen. Sommige honden verharen continu, anderen altijd op het verkeerde moment. En sommige honden hebben een k.vacht. Pike had altijd een lekker pak haar, maar Jakkie en Duc hebben bovenop nauwelijks tot geen onderwol. Niet in de zomer en niet in de winter. Die hebben het dus heel snel koud. Als het regent worden ze nat tot op het vel. Hun dekhaar is ruw en biedt bescherming tegen takken en stekels en doorns (en tanden) maar niet tegen het weer. Het zijn plukhonden, maar als ze plukrijp zijn en je plukt ze lopen ze met een blote rug en Jakkie ook met een bloot hoofd. Dat is bepaald niet handig in de winter als het gaat vriezen, maar ook niet in de zomer als het regent. Daarnaast ziet het natuurlijk ook niet uit. Enige remedie: Niet meer plukken.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door