Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3340129
Ik heb al een tijdje het gevoel dat er iets aan de hand is met Zuko.
Als je hem verder niet kent, zou het niet opvallen denk ik.
Hij was 's-nachts ineens niet meer zindelijk. Het duurde ook een tijdje voor ik zeker wist, dat het Zuko was.

Ik ben toen gaan kijken waardoor het komt dat hij ineens binnen plast. Eerst dacht ik markeergedrag, door de komst van Vito.
Maar dat is het niet, het zijn echt grote plassen. Zo groot, dat ik eerst dacht dat het Harry zou zijn.

Ik ben er nu achter dat wanneer ik hem vroeg eten geef; rond de middag (normaal kregen ze altijd 's-avonds eten), en hij daarna nog een keer of 2 a 3 naar buiten kan, er geen plas ligt. De nacht duurt zo'n 6 uur ( ::) voor mij, bedoel ik), dan ligt er geen plas.
Het gekke is, dat er overdag niks ligt, nadat ik terug kom van werken. Dus ik denk dat het echt door het vocht in het eten komt, dat hij het niet meer op kan houden.

Ik heb van de week teststrookjes gekocht, om is te kijken hoe het zit met de PH waarde van zijn urine.
En die is volgens mij niet best :-X
04-05-2018 --> PH 5.5
05-05-2018 --> PH 5.7
06-05-2018 --> PH 5.3

Ik kan weinig vinden over een te lage PH waarde.

De vraag is eigenlijk; en nu?
Is het verstandig zijn urine nog door een DA te laten checken? En is bloedonderzoek in dit geval aan te raden?

Het was zijn eerste urine van de dag die ik heb gecheckt, en hij had toen nog niet gegeten.
Voor de zekerheid ga ik nog even door met het checken van de PH. Geen idee of dit nodig is, maar kan geen kwaad lijkt mij.
Zuko wordt in juni 11 jaar (even ter info, geen idee of leeftijd ermee te maken kan hebben)

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Joyce1985 op ma 25 jun 2018, 20:22, 5 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#3340147
Joyce1985 schreef:Ik heb al een tijdje het gevoel dat er iets aan de hand is met Zuko.
Als je hem verder niet kent, zou het niet opvallen denk ik.
Hij was 's-nachts ineens niet meer zindelijk. Het duurde ook een tijdje voor ik zeker wist, dat het Zuko was.

Ik ben toen gaan kijken waardoor het komt dat hij ineens binnen plast. Eerst dacht ik markeergedrag, door de komst van Vito.
Maar dat is het niet, het zijn echt grote plassen. Zo groot, dat ik eerst dacht dat het Harry zou zijn.

Ik ben er nu achter dat wanneer ik hem vroeg eten geef; rond de middag (normaal kregen ze altijd 's-avonds eten), en hij daarna nog een keer of 2 a 3 naar buiten kan, er geen plas ligt. De nacht duurt zo'n 6 uur ( ::) voor mij, bedoel ik), dan ligt er geen plas.
Het gekke is, dat er overdag niks ligt, nadat ik terug kom van werken. Dus ik denk dat het echt door het vocht in het eten komt, dat hij het niet meer op kan houden.

Ik heb van de week teststrookjes gekocht, om is te kijken hoe het zit met de PH waarde van zijn urine.
En die is volgens mij niet best :-X
04-05-2018 --> PH 5.5
05-05-2018 --> PH 5.7

Ik kan weinig vinden over een te lage PH waarde.

De vraag is eigenlijk; en nu?
Is het verstandig zijn urine nog door een DA te laten checken? En is bloedonderzoek in dit geval aan te raden?

Het was zijn eerste urine van de dag die ik heb gecheckt, en hij had toen nog niet gegeten.
Voor de zekerheid ga ik nog even door met het checken van de PH. Geen idee of dit nodig is, maar kan geen kwaad lijkt mij.
Zuko wordt in juni 11 jaar (even ter info, geen idee of leeftijd ermee te maken kan hebben)

Afbeelding
De urine is aan de zure kant maar niet abnormaal. Ik meet hier ook wel eens zulke pH waardes maar ja goed, ik heb dan ook Dalmaten. Wat voor hond is Zuko, want dat blijkt niet echt uit het verhaal.

De ochtend urine, gemeten voor het eten, is altijd het zuurst. Waarschijnlijk als je ergens gedurende de dag meet is de pH waarde hoger. De ochtend urine is erg geconcentreerd. Maar goed, als hij zijn plas niet op kan houden, is dat natuurlijk wel heel vervelend.

Is hij gecastreerd?

Als hij vers eet, dan moet je bedenken dat meer dan de helft van het verse eten bestaat uit vocht. Dat is best veel. Maar goed, sec gezien zou een hond van 11 zijn urine wel gewoon op moeten kunnen houden, tenzij er prostaatproblemen zijn of hij gecastreerd is (Waarbij je toch regelmatig ziet dat reuen ook incontinent worden).

Voor de zekerheid zou ik een plasje naar de dierenarts brengen. Als je deze opvangt, niet direct naar de dierenarts brengt of de dierenarts niet gelijk kijkt: dan is de pH waarde die hij meet waardeloos. De pH waarde moet je altijd in verse urine meten. Maar goed, de pH waarde meet je zelf, dus waar de dierenarts op moet letten zijn ontstekingscellen, bloed, eiwitten en even onder de microscoop kijken of er gruis in zit.
Gebruikersavatar
Door Joyce1985
#3340150
Lizzy schreef:De urine is aan de zure kant maar niet abnormaal. Ik meet hier ook wel eens zulke pH waardes maar ja goed, ik heb dan ook Dalmaten. Wat voor hond is Zuko, want dat blijkt niet echt uit het verhaal.

De ochtend urine, gemeten voor het eten, is altijd het zuurst. Waarschijnlijk als je ergens gedurende de dag meet is de pH waarde hoger. De ochtend urine is erg geconcentreerd. Maar goed, als hij zijn plas niet op kan houden, is dat natuurlijk wel heel vervelend.

Is hij gecastreerd?

Als hij vers eet, dan moet je bedenken dat meer dan de helft van het verse eten bestaat uit vocht. Dat is best veel. Maar goed, sec gezien zou een hond van 11 zijn urine wel gewoon op moeten kunnen houden, tenzij er prostaatproblemen zijn of hij gecastreerd is (Waarbij je toch regelmatig ziet dat reuen ook incontinent worden).

Voor de zekerheid zou ik een plasje naar de dierenarts brengen. Als je deze opvangt, niet direct naar de dierenarts brengt of de dierenarts niet gelijk kijkt: dan is de pH waarde die hij meet waardeloos. De pH waarde moet je altijd in verse urine meten. Maar goed, de pH waarde meet je zelf, dus waar de dierenarts op moet letten zijn ontstekingscellen, bloed, eiwitten en even onder de microscoop kijken of er gruis in zit.
Bedankt voor je antwoord Lizzy!

Oeps, nee dat vergeet ik er inderdaad bij te zetten. Zuko is een kruising Chihuahua. En hij weegt een kilo of 4.
Een klein opdondertje dus ;). Zuko is niet gecastreerd.

Ja, precies. En hij kon dat ook altijd gewoon. Ze kregen hier normaal altijd in de avond eten, daarna gingen ze lekker uitbuiken en de volgende ochtend vroeg ging ik pas weer met ze naar buiten.
Maar dat lukt hem nu echt niet meer. Gisterenavond was een mooie test. Ze kregen om 20.00 uur pas eten (overdag waren de honden en ik op pad). Om 22.30uur heb ik ze nog laten plassen. Vannacht om 03.00 uur ben ik nog even gaan kijken (slapen is zo zonde van je tijd ::) ) en toen lag er nog niks. Om 05.15uur lag er een mega grote plas. Gelijk met hem naar buiten gegaan en toen moest hij uiteraard weer. Toen heb ik het ook opgevangen en de PH gecheckt. En kwam ik deze ochtend rond de 5.3 uit.

Oke, dan ga ik dat doen! Urine naar de DA brengen en de PH die hij eventueel erbij vermeldt, die laat ik gewoon links liggen.
De DA is al een half uur rijden, dus vers is de urine dan zeker niet meer.
Door Lizzy
#3340163
OK. Ik denk dat je toch met de urine naar de dierenarts moet. En vooral moet laten controleren op blaasgruis, met name cystine-gruis/stenen. Dat vormt zich ook in zure urine en de blaasgruis zou uiteindelijk ook wel eens de reden kunnen zijn waardoor hij zijn plas niet goed kan ophouden. De Chihuahua is extra gevoelig voor het vormen van dit type blaasgruis.
Gebruikersavatar
Door Joyce1985
#3340285
Lizzy schreef:OK. Ik denk dat je toch met de urine naar de dierenarts moet. En vooral moet laten controleren op blaasgruis, met name cystine-gruis/stenen. Dat vormt zich ook in zure urine en de blaasgruis zou uiteindelijk ook wel eens de reden kunnen zijn waardoor hij zijn plas niet goed kan ophouden. De Chihuahua is extra gevoelig voor het vormen van dit type blaasgruis.
Dankje Lizzy!
Dat wist ik helemaal niet, dat de Chihuahua hier extra gevoelig voor is :-[

Ik heb vandaag de DA gebeld. Donderdagochtend kan ik zijn urine brengen en binnen 24 uur krijg ik de uitslag te horen.

Zijn urine mag niet ouder zijn als 2 uur. Dat gaat wordt nog een probleem worden denk ik.
DA gaat om 9 uur open, maar zolang kan hij het echt niet meer ophouden :(
Ze zei dat het echt zijn eerste ochtendurine moet zijn.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3340299
Probeer het zo steriel mogelijk op te vangen. Met een zeer schone soepuitscheplepel vb. Heb je een steriel potje meegekregen om het in te doen? Alleszinds iets met een goed deksel en dus zo schoon mogelijk nemen.
Hoe meer vervuiling, hoe sneller er zaken veranderen in de urine.
En bewaar en vervoer ze zo koud mogelijk, zonder in te vriezen uiteraard, maar wel gekoeld.
Door Lizzy
#3340332
Dat is jammer, dat verse urine niet gaat lukken. De pH waarde die je dierenarts dan meet is echt incorrect. Dus dat moet je wel even in je achterhoofd houden.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3340345
Als je de pH even meet als het net afgenomen is en dan vergelijkt met welke de DA rapporteert kan je wel zien hoeveel die afwijkt. Dat is een indicatie voor evt veranderingen in de urine.
Vb. De ph van de verse urine is 6 en de DA meet 7,5 en ziet struviet. Dan is de kans reëel dat die struviet er in eerste instantie niet inzat maar neergeslagen is door de pH-verhoging.
Of de DA ziet een beetje bacteriën en je pH is plots 8. Dan kan je er vanuit aan dat die bacteriën erin gekomen zijn met afname van de urine en niet in zijn blaas aanwezig zijn. In dat geval zou de ph van de verse urine nl ook al vrij hoog zijn of zouden er ontzettend veel bacteriën in de urine waargenomen worden na pH stijging. Hoe meer de ph stijgt na afname, hoe meer de bacteriën erin gegroeid zijn.
Aan de verandering van pH kan je dus zien hoe betrouwbaar de rest van de resultaten zijn.
Gebruikersavatar
Door Joyce1985
#3340420
Verse urine gaat wel lukken; ik kan om half 9 naar de DA rijden en Zuko daar om 9 uur nog laten plassen en dit opvangen.
Maar dat is dan niet zijn eerste ochtend urine.
Wat is beter, denken jullie? :-[
Zo vers mogelijk; dus bij de DA pas opvangen. Of echt zijn eerste ochtend urine, maar dus niet heel vers?

Bedankt voor de tip POP, dat ga ik zeker doen; thuis alvast de PH meten.
Door Anneloog
#3340503
Je kan ook beiden doen, dus de echte ochtend urine 'steriel' opvangen en correct behouden en dan voor je bij DA bent daar weer 'steriel' urine opvangen en dit ook duidelijk aan DA communiceren van tja gevaar van besmetting ivm niet geheel steriel tijd van bewaren etc.
Gebruikersavatar
Door Joyce1985
#3340577
Bedankt weer voor de reacties!

Zuko zat me flink dwars vanmorgen, maar het is gelukt.
De DA belde net, ik moet nu weer die kant op met Zuko.
De PH was 7, maar dat kan nooit. In de auto zelf nog gemeten, en ik kwam rond de 5.0/5.5.
Maar goed, ze ziet veel ontstekingen, veel rode bloed-dingetjes (cellen? geen idee). Eigenlijk van alles te veel zeg maar..
Geen gruis zegt ze. Ze verwacht dat er "iets" is met zijn prostaat.
Ik heb er niet zo'n heel lekker gevoel bij, eerlijk gezegd.
Nu snel weer die kant op. Half uur enkele reis. Wordt vervolgd. :(
Gebruikersavatar
Door Joyce1985
#3340602
We zijn inmiddels weer thuis.

Zijn prostaat is flink vergroot zei ze.
3 verschillende soorten medicijnen; 5 per dag voor 7 dagen.
Antibiotica, pijnstillers/ontstekingsremmers en Ypozane :???:

Na een week moet ik weer terug; opnieuw zijn urine inleveren en dan checken ze ook zijn prostaat weer.
Dan zal hij opnieuw boos op me zijn :o

Ik hoop dat het na deze kuur is opgelost!

Ze heeft ook even naar zijn voortanden gekeken. Zuko heeft een onderbijt.
En die voortanden zitten allemaal los, maar vallen er maar niet uit.
Nu met de pijnstillers kan ik mooi even kijken of hij er echt last van heeft.
Zo ja, dan moeten ze eruit.

Wat zijn ze tanden verder nog mooi schoon zeg voor een 11-jarige, zei ze. :biggrin2:
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door