Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Anne in Zweden
#3340066
Scotch klinkt sinds een paar dagen alsof zijn neus verstopt zit. Bij het uitademen is dat vooral hoorbaar. Er komt geen snot uit, hij heeft geen tranende ogen, hij is niet sloom oid, hij eet normaal en is tijdens het wandelen ook gewoon actief, snuffelt, trekt sprintjes, bedelt om snackjes. Kortom, een volkomen normale hond, behalve dan dat het bij het uitademen klinkt of zijn neus verstopt zit. Wat zou dat kunnen zijn? Poliepen of zo? Scotch is 14,5 jaar jong.
Door Lizzy
#3340084
Anne in Zweden schreef:Scotch klinkt sinds een paar dagen alsof zijn neus verstopt zit. Bij het uitademen is dat vooral hoorbaar. Er komt geen snot uit, hij heeft geen tranende ogen, hij is niet sloom oid, hij eet normaal en is tijdens het wandelen ook gewoon actief, snuffelt, trekt sprintjes, bedelt om snackjes. Kortom, een volkomen normale hond, behalve dan dat het bij het uitademen klinkt of zijn neus verstopt zit. Wat zou dat kunnen zijn? Poliepen of zo? Scotch is 14,5 jaar jong.
Poeh! Ik dacht eigenlijk dat poliepen en tumoren in de neus gepaard gaat met snot. Zou het een allergische reactie kunnen zijn? Op iets van pollen ofzo?
Door Anne in Zweden
#3340096
Lizzy schreef:Poeh! Ik dacht eigenlijk dat poliepen en tumoren in de neus gepaard gaat met snot. Zou het een allergische reactie kunnen zijn? Op iets van pollen ofzo?
Hij heeft nog nooit ergens allergisch op gereageerd, dus dat zou dan voor het eerst zijn. Maar zou er dan ook geen snot en prut uit de neus komen? Hij heeft zo ontzettend nergens last van (afgaande op gedrag en klinisch beeld) dat je haast zou denken dat het gewoon een slap neusschotje of zo is, waardoor er iets minder ruimte in zijn neus is voor de adem. Hij heeft het niet alleen liggend, ook als hij staat.

Ouwe beessies... Wat kunnen ze hun baasjes toch bezighouden. Ik hou het de komende dagen maar gewoon goed in de gaten.
Door Anne in Zweden
#3340185
pearlsofpassion schreef:Misschien zit er een vreemd voorwerp in?
Ik zou het ook eens goed in de gaten houden.
Ik denk om twee redenen niet dat er iets in zijn neus zit: ten eerste zou het lichaam daarop reageren met snotproductie, om de irritatie te verwijderen. Ten tweede, en doorslaggevender: Scotch is een ontzettende miepdiva. Als er iets in zijn neus zou zitten wat er niet hoort, zou hij een heel concert afgeven om duidelijk te maken dat de wereld en de hele beschaving zoals we die nu kennen ondergaat. ::) :biggrin2: Echt een vent. ;D
Gisteravond was het verstopte geluid trouwens minder erg, maar vanochtend en nu weer wat sterker. Misschien toch een allergietje van het een of ander?
Door Anne in Zweden
#3340191
Herstel. Ik zag net twee groene korstjes rond de ingang van zijn neus zitten, dus er zit blijkbaar wel iets irritabels. Heb de korstjes voorzichtig weggeveegd met colloïdaal zilverwater, en heb met een zaklamp in zijn neus gekeken. Daar zag ik alleen een kort wit haartje, dat ik heb weggeveegd. Nu de korstjes weg zijn, is het verkoudengesnottergeluid ook meteen een stuk minder, bijna weg zelfs. Zou fijn zijn als het probleem daarmee weg is!

Dank voor het meedenken weer!
Door Lizzy
#3340252
Anne in Zweden schreef:Herstel. Ik zag net twee groene korstjes rond de ingang van zijn neus zitten, dus er zit blijkbaar wel iets irritabels. Heb de korstjes voorzichtig weggeveegd met colloïdaal zilverwater, en heb met een zaklamp in zijn neus gekeken. Daar zag ik alleen een kort wit haartje, dat ik heb weggeveegd. Nu de korstjes weg zijn, is het verkoudengesnottergeluid ook meteen een stuk minder, bijna weg zelfs. Zou fijn zijn als het probleem daarmee weg is!

Dank voor het meedenken weer!
Oh, dat zou mooi zijn zeg, als je het hiermee opgelost hebt! We duimen!
Door Anne in Zweden
#3350471
Update: de verstopte neus is/klinkt nog steeds verstopt. Hij hijgt veel (maar dat wijt ik vooral aan de hitte, want vandaag regent het en is het een stuk koeler, en hij doet nu veel rustiger), maar hij slaapt bijvoorbeeld wel gewoon rustig en ademt daarbij gewoon door zijn neus. Hij snottert niet, niest niet, er loopt geen water uit zijn neus oid. Hij klinkt alleen verstopt (aan één neusgat, als ik het goed zie/hoor).

Ik weet niet zo goed wat ik moet doen, en óf ik iets moet doen. Een bezoek aan de da ligt voor de hand, maar als ik daar met een hond van 14 jaar en 8 maanden kom aanzetten, weet ik het antwoord al. Ik wil Scotch ook geen gepeuter en gepiel in zijn neus aandoen. Het gaat verder gewoon goed met hem, dus ik laat het maar op z'n beloop.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3350472
Maar een dierenarts kan toch gewoon even in zijn neus kijken of er wat in zit?
Dat is nu toch niet teveel moeite, zelfs al is je hond 14...
Door Anne in Zweden
#3350495
pearlsofpassion schreef:Maar een dierenarts kan toch gewoon even in zijn neus kijken of er wat in zit?
Dat is nu toch niet teveel moeite, zelfs al is je hond 14...
Het gaat er niet om of het te veel moeite is, maar om of het iets oplevert. Ik geloof gewoon niet dat er iets in de neus zit. Scotch zou daar een enorm theater van maken, dat weet ik zeker. En als je iets als een tumor bedoelt, dan valt er op deze leeftijd toch niets meer te behandelen. Komt bij dat Scotch autorijden vreselijk vindt en gepeuter aan zijn neus nog veel vervelender. Ik wil hem dat zo min mogelijk aandoen, zeker omdat hij verder gewoon goedgeluimd is. Als hij nou heel erg snotterde of er veel water uit de neus zou komen, of ik anderszins het idee had dat hij er erge last van had, dan was het makkelijker om te zeggen: hop, even naar de dierenarts. :-\
Door Anne in Zweden
#3350500
pearlsofpassion schreef:OK, als je toch niet denkt dat het gewoon een grasaar oid is, dan heeft het idd weinig zin. ;)
Een grasaar zou denk ik zodanig irriteren dat er de hele tijd water of snot oid uit de neus zou komen. Of zie ik dat verkeerd? En zou hij dan ook niet de hele tijd zitten krabben of niezen of zo? Ik hoop eigenlijk op een licht zomerallergietje, dat verdwijnt zodra de temperaturen weer normaal worden.
Door Eef+Stippels
#3350560
Anne in Zweden schreef:Update: de verstopte neus is/klinkt nog steeds verstopt. Hij hijgt veel (maar dat wijt ik vooral aan de hitte, want vandaag regent het en is het een stuk koeler, en hij doet nu veel rustiger), maar hij slaapt bijvoorbeeld wel gewoon rustig en ademt daarbij gewoon door zijn neus. Hij snottert niet, niest niet, er loopt geen water uit zijn neus oid. Hij klinkt alleen verstopt (aan één neusgat, als ik het goed zie/hoor).

Ik weet niet zo goed wat ik moet doen, en óf ik iets moet doen. Een bezoek aan de da ligt voor de hand, maar als ik daar met een hond van 14 jaar en 8 maanden kom aanzetten, weet ik het antwoord al. Ik wil Scotch ook geen gepeuter en gepiel in zijn neus aandoen. Het gaat verder gewoon goed met hem, dus ik laat het maar op z'n beloop.
Lastig zeg.. Ik zou inderdaad naar de da gaan, maar als dit de tendens is...

Heb je een otoscoop of kun je die lenen, zodat je zelf even kunt kijken? Voor de zekerheid, zodat je weet dat er niets in zit.
Wel typisch dat als hij slaapt hij gewoon ademt.

Gelukkig gaat het verder goed met hem!
Door Lizzy
#3350562
Anne in Zweden schreef:Update: de verstopte neus is/klinkt nog steeds verstopt. Hij hijgt veel (maar dat wijt ik vooral aan de hitte, want vandaag regent het en is het een stuk koeler, en hij doet nu veel rustiger), maar hij slaapt bijvoorbeeld wel gewoon rustig en ademt daarbij gewoon door zijn neus. Hij snottert niet, niest niet, er loopt geen water uit zijn neus oid. Hij klinkt alleen verstopt (aan één neusgat, als ik het goed zie/hoor).

Ik weet niet zo goed wat ik moet doen, en óf ik iets moet doen. Een bezoek aan de da ligt voor de hand, maar als ik daar met een hond van 14 jaar en 8 maanden kom aanzetten, weet ik het antwoord al. Ik wil Scotch ook geen gepeuter en gepiel in zijn neus aandoen. Het gaat verder gewoon goed met hem, dus ik laat het maar op z'n beloop.
Als ik eerlijk ben? Ik geloof (zeker met de medische zorg daar) dat ik niks deed. Want zo te lezen lijdt hij niet, heeft hij geen pijn en voelt hij zich niet echt ongemakkelijk. En met deze hitte hijgen alle honden snel/veel. En hoe je het ook went of keert, hij is bijna 15 jaar en ja, als ze ouder zijn gaan ze dingen mankeren. Ook dingen waar je niet altijd makkelijk wat aan kunt doen. In die neus laten kijken wordt toch gewoon een missie. Hij moet dan onder narcose en ze gaan dan met een scope naar binnen. Ik deed het niet. Ik liet het gaan zolang hij er geen last van heeft. En als de dag komt dat hij er wel last van gaat krijgen, dan is het misschien de dag dat je hem moet laten gaan. Mijn mening.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door