Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door faya
#3339763
Helaas heeft ons teefje 1 borst die heel erg opgezet is, ontstoken dus. Maandag naar lokale DA geweest en AB en koortsremmer gehad en dinsdag nogmaals naar Dierenkliniek in Best. Had toen eigenlijk gehoopt dat ze sneetje zouden geven in borst zodat druk eraf kan, viezigheid eruit maar dat waren ze niet van plan. Beter uit zichzelf laten opengaan en dan wondbehandeling met betadine en vetramil. Leek me voor teefje niet echt leuk. Echter doet ze niet lastig, zoogt nog alle 9 pups en na een slechte dag met niet aankomen pups ( waarschijnlijk door koorts ) weer op de goede weg. Vragen: meningen verschillen - wel of niet uit aangetaste borst laten drinken? Kwam bij DA gewoon melk uit dus niet aangetaste melk. Wel of niet bij DA sneetje in borst laten geven of afwachten tot het vanzelf opengaat?
Door Lizzy
#3339768
faya schreef:Helaas heeft ons teefje 1 borst die heel erg opgezet is, ontstoken dus. Maandag naar lokale DA geweest en AB en koortsremmer gehad en dinsdag nogmaals naar Dierenkliniek in Best. Had toen eigenlijk gehoopt dat ze sneetje zouden geven in borst zodat druk eraf kan, viezigheid eruit maar dat waren ze niet van plan. Beter uit zichzelf laten opengaan en dan wondbehandeling met betadine en vetramil. Leek me voor teefje niet echt leuk. Echter doet ze niet lastig, zoogt nog alle 9 pups en na een slechte dag met niet aankomen pups ( waarschijnlijk door koorts ) weer op de goede weg. Vragen: meningen verschillen - wel of niet uit aangetaste borst laten drinken? Kwam bij DA gewoon melk uit dus niet aangetaste melk. Wel of niet bij DA sneetje in borst laten geven of afwachten tot het vanzelf opengaat?
Zitten er kringen/plekken op de borst?

Ik ben ook absoluut niet voor open maken. En je kunt ook zo maar niet in elke ontsteking gaan zitten snijden of peuren! En het is ook maar zeer de vraag of er pus uit komt, zoals jij denkt dat eruit komt. De kans is namelijk heel groot dat dit niet het geval is.

Ik ben wel voor het opleggen van warme (geen hete!) kompressen, meerdere keren per dag. Daarmee versnel je het rijp worden van de ontsteking en kan de melk er ook makkelijker uit en stimuleer je bloedtoevoer naar de aangedane borst.

Als je melk uit de aangedane borst haalt, wat komt er dan uit? Gewoon witte vloeibare melk? Dan zou ik ze gewoon laten drinken hoor. Dat is wel beter. En als er vieze gele dikkere melk uit komt: eerst zelf afkolven/melken en zodra de melk schoon is, de pups weer laten zogen.

Welke ontstekingsremmer/koortsremmer krijgt mams?

Is ze erg ziek?
#3339781
Bij mensen met een borstontsteking of zelfs maar opkomende ontsteking raden ze aan idd meermalen per dag warme compressen op de borst te leggen en die los te masseren. Zo komt de melk los en kan je ze vlot eruit krijgen. Tegelijk dus de borst melken en zo leeg mogelijk masseren. Als je harde plekken voelt kan je die letterlijk richting uitgang duwen. Melken en masseren combineren of afwisselen. Of je de melk nu voert of niet, ze moet eruit!
Niet de hele dag door een beetje afmelken maar een aantal keren echt compleet leeg.

Na het melken kan je echter beter de borst gaan koelen. Dat helpt tegen de ontsteking. Warme compressen om de melk los te maken, koude om tussen de melkbeurten door de ontsteking te remmen. Met alleen warme gaat het broeien en wss erger worden.

Dat is wat je zelf doet. Als de melk mooi wit is en niet vies ruikt en de moeder laat het toe, kan het zeker geen kwaad als de puppen tussen jouw melkbeurten door aan die borst drinken.
Voor de zekerheid: ze krijgt wel AB en pijnstilling waarmee ze verder mag zogen? Want dat is uiteraard niet altijd het geval.
Door Lizzy
#3339784
pearlsofpassion schreef:Bij mensen met een borstontsteking of zelfs maar opkomende ontsteking raden ze aan idd meermalen per dag warme compressen op de borst te leggen en die los te masseren. Zo komt de melk los en kan je ze vlot eruit krijgen. Tegelijk dus de borst melken en zo leeg mogelijk masseren. Als je harde plekken voelt kan je die letterlijk richting uitgang duwen. Melken en masseren combineren of afwisselen. Of je de melk nu voert of niet, ze moet eruit!
Niet de hele dag door een beetje afmelken maar een aantal keren echt compleet leeg.

Na het melken kan je echter beter de borst gaan koelen. Dat helpt tegen de ontsteking. Warme compressen om de melk los te maken, koude om tussen de melkbeurten door de ontsteking te remmen. Met alleen warme gaat het broeien en wss erger worden.

Dat is wat je zelf doet. Als de melk mooi wit is en niet vies ruikt en de moeder laat het toe, kan het zeker geen kwaad als de puppen tussen jouw melkbeurten door aan die borst drinken.
Voor de zekerheid: ze krijgt wel AB en pijnstilling waarmee ze verder mag zogen? Want dat is uiteraard niet altijd het geval.
Ik denk niet dat je de ontsteking tegen kunt gaan. Die zit er al. En ook een koude kompressen helpt daar niet tegen. Wat ook gebeurd door koude kompressen is dat je de body-flow (ik weet even geen beter woord) stil legt. En die heb je juist nodig. Dus ik ben er niet voor, koude kompressen bij honden met borstklierontstekingen. Warme (niet te warm) erop, melken of laten zogen en de tiet gewoon weer natuurlijk af laten koelen.
Door faya
#3339877
Fijn, hartstikke bedankt voor jullie reacties! DA advies niet zelf masseren of zo is te pijnlijk. Van pups laat ze het gewoon toe en ik zorg nu dat er telkens voldoende uit die borst gedronken word. Lijkt niet echt kleiner te worden, maar wel minder vurig. Teefje vind veel goed, is erg makkelijk, is ook vrolijk en wil buiten in tuin graag spelen met mij en balletjes. Van DA alleen tip met afkoelen gekregen, maar heb ik alleen de eerste dag gedaan. Maandagavond gebeurd en DA en nu donderdag. Ik vond melktotaal wat uit moeders kwam wat weinig ( ca 430 gram zijn pups aangekomen ) , maar als ik het vergelijk met wat haar moeder gaf ( moederhondje kwam zelf ook uit nest van 9 ) dan is het niet eens zo slecht en die had geen borstontsteking. Mijn pups komen meestal niet aan wat er over het algemeen gezegd wordt dat ze aan moeten komen. 10% kreten, hihi, dat red ik nooit, heb wel idee dat ze er gezond en vol uitzien. Dank voor tip van warme compressen, kan ik nog proberen. Ik heb eerst Synolux injectie en Novocam injectie bij DA gehad, clavubactin en Novocam mee. Zelf opgezocht en Novocam bleek niet zo'n goed idee voor zogende teef. DA in Best bevestigde dit en heeft tolfedine aangeraden.
Door Lizzy
#3339891
faya schreef:Fijn, hartstikke bedankt voor jullie reacties! DA advies niet zelf masseren of zo is te pijnlijk. Van pups laat ze het gewoon toe en ik zorg nu dat er telkens voldoende uit die borst gedronken word. Lijkt niet echt kleiner te worden, maar wel minder vurig. Teefje vind veel goed, is erg makkelijk, is ook vrolijk en wil buiten in tuin graag spelen met mij en balletjes. Van DA alleen tip met afkoelen gekregen, maar heb ik alleen de eerste dag gedaan. Maandagavond gebeurd en DA en nu donderdag. Ik vond melktotaal wat uit moeders kwam wat weinig ( ca 430 gram zijn pups aangekomen ) , maar als ik het vergelijk met wat haar moeder gaf ( moederhondje kwam zelf ook uit nest van 9 ) dan is het niet eens zo slecht en die had geen borstontsteking. Mijn pups komen meestal niet aan wat er over het algemeen gezegd wordt dat ze aan moeten komen. 10% kreten, hihi, dat red ik nooit, heb wel idee dat ze er gezond en vol uitzien. Dank voor tip van warme compressen, kan ik nog proberen. Ik heb eerst Synolux injectie en Novocam injectie bij DA gehad, clavubactin en Novocam mee. Zelf opgezocht en Novocam bleek niet zo'n goed idee voor zogende teef. DA in Best bevestigde dit en heeft tolfedine aangeraden.
Fijn dat ze in ieder geval niet zo ziek is! En heel fijn dat je zelf zo bij de pinken bent om te controleren of die medicijnen wel kunnen :-X . NSAID's mag je inderdaad niet geven aan een zogende teef. Maar goed, dat advies (NSAID;s) past goed in het rijtje van dat je moet koelen :-X. Ik ken Tolfedine niet maar op internet staat ook dat je het niet aan zogende teven mag geven....
Door faya
#3339897
ach balen, kan ik niet direct vinden en ik ga er toch maar vanuit dat ze in Best weten wat wel of niet mag/kan - hebben veel ervaring met fokken en neem aan dat ik niet de enige ben die dit probleem heeft
#3339905
Ik denk toch dat alle borsten zowat hetzelfde werken dus ik vrees ook dat die melk er toch echt grondig uit moet. Ja, dat doet geen deugd maar zo'n ontsteking zowiezo al niet. Dat vind ik geen reden.
En daarvoor moet je de borst opwarmen zodat de melk stroomt.

Ik kan met je hopen dat het niet zo ernstig is, de AB snel aanslaat en het daardoor zonder veel erg voorbij gaat. Maar het zou mijn keuze niet zijn.
Ik heb zelf een keer of 2 een verstopt melkkanaal gehad wat dus een borstonsteking had kunnen worden als ik het er niet grondig en tijdig uitgemasseerd had. En zelfs zo'n verstopping doet al echt pijn.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door