Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door 16pawprints
#3339755
Ik hoop dat ik de juiste rubriek heb gekozen.. :-[
Mijn hondje heeft een hardnekkige blaasontsteking gehad. Urineonderzoek wees uit dat deze eindelijk weg is.
Ik had de dierenarts gevraagd of ik Puur Cranberry mocht geven tijdens de antibiotica en pijnstillende ontsekingsremmer. Ze zei dat het geen kwaad kon.
Nu is ze 1 dag van de medicatie af en krijgt ze probiotica en dus nog capsules van Puur cranberry.
Bij informatie over puur cranberry zie ik dat je dit voor altijd kan geven op onderhoudsdosis maar eigenlijk wil ik geen supplementen blijven geven als ze eigenlijk niet meer nodig zouden zijn.
Hoe lang na de blaasontsteking zou ik doorgaan? Wat is aan te raden? En is afbouwen nodig? Heb het de dierenarts gevraagd maar ze kon niet echt een duidelijk antwoord geven omdat ze er zelf niet mee werkt, daarom hoop ik dat er hier misschien iemand is met ervaring.
Alvast bedankt :)
Door Lizzy
#3339757
16pawprints schreef:Ik hoop dat ik de juiste rubriek heb gekozen.. :-[
Mijn hondje heeft een hardnekkige blaasontsteking gehad. Urineonderzoek wees uit dat deze eindelijk weg is.
Ik had de dierenarts gevraagd of ik Puur Cranberry mocht geven tijdens de antibiotica en pijnstillende ontsekingsremmer. Ze zei dat het geen kwaad kon.
Nu is ze 1 dag van de medicatie af en krijgt ze probiotica en dus nog capsules van Puur cranberry.
Bij informatie over puur cranberry zie ik dat je dit voor altijd kan geven op onderhoudsdosis maar eigenlijk wil ik geen supplementen blijven geven als ze eigenlijk niet meer nodig zouden zijn.
Hoe lang na de blaasontsteking zou ik doorgaan? Wat is aan te raden? En is afbouwen nodig? Heb het de dierenarts gevraagd maar ze kon niet echt een duidelijk antwoord geven omdat ze er zelf niet mee werkt, daarom hoop ik dat er hier misschien iemand is met ervaring.
Alvast bedankt :)
In de gebruiksaanwijzing staat inderdaad dit:

Behandelingsduur
In een acute situatie is de duur van de behandeling relatief kort. Dit kan variëren van enkele dagen tot 3 weken. Ga bij verbetering nog enige dagen door met toediening van dit product.

Bij langdurig ongemak is het effect meestal zichtbaar na 1 tot 3 weken. Bij verbetering kan overgaan worden op een onderhoudsdosering. Dit is meestal de helft van de aangegeven dosering op de verpakking. Kijk bij het doseren van dit product goed naar de reactie van het dier. In het begin kan een hogere dosering nodig zijn, dit product kan veilig in een dubbele dosering gegeven worden. Verlaag de dosering geleidelijk tot een zo laag mogelijke dosering. Dit product kan blijvend worden gegeven in een onderhoudsdosering. Hervat de behandeling direct indien daartoe aanleiding

======

Ik zou nog even een paar dagen doorgaan en dan langzaam afbouwen en dan stoppen. Zodra je denkt dat het mis gaat: gelijk weer de volle dosis gaan geven, in de hoop dat je de ontsteking direct de nek omdraait.
#3339778
Cranberry werkt verzurend en blaasbeschermend. Je kan het wel blijven geven.
Of het nodig is, is eigenlijk afhankelijk van de oorzaak van de hardnekkigheid van de blaasontsteking.
Was het gewoon een sterke bacterie die moeilijk klein te krijgen was, en is ze nu weg. Dan is er geen reden om aan te nemen dat ze terug zou komen en is cranberry blijven geven niet nodig.
Is je hondje erg gevoelig aan blaasontstekingen en geraakt ze er daarom zo moeilijk vanaf, dan blijf je het wel beter geven. Het komt er eigenlijk op neer, in hoeverre je bang bent voor een terugval.
Ik weet niet in hoeverre een blaas gevoeliger wordt door zo'n blaasontsteking maar ik zou het nog geven zolang je logischerwijze denkt dat het herstel nog duurt. Tot de blaas weer helemaal de oude is.
Door Lizzy
#3339780
Het lijkt mij eigenlijk wel raadzaam om de pH waarde van de urine te meten als je standaard cranberry bij gaat geven. In een te zure urine kunnen zich namelijk ook weer blaasgruisjes ontwikkelen, volgens mij van het type cystine. De pH waarde van de hond ligt rond de 6.0 a 6.5. En heel veel zuurder wil je het niet hebben. Dat lijkt maar een klein verschil, een halve punt maar een toename in pH is logaritmisch wat wil zeggen dat een pH waarde van 6, 10 maal zo zuur is als een pH van 7. Een pH waarde van 5 is dan 100 maal zo zuur als een pH waarde van 7.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door