Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Alex77
#3339297
Hallo lieve mensen,

Onze lieverd heeft opeens een heel dikke bult in haar nek. Ze lijkt er geen last van te hebben. Het voelt dik een stevig aan. Het is een vrij grote bult. Ze is pas 11 maanden, dus het leek ons geen vetbult (ook omdat het zo opeens is ontstaan).
Ivm Koningsdag is de dierenarts dicht. We hebben wel contact gehad. Ze gaven aan dat het waarschijnlijk niks met spoed was, dus dat er geen noodzaak is om langs te komen... Op z'n vroegst pas maandag. We maken ons toch een beetje zorgen. Vooral omdat het zo abrupt vanuit het niets ontstaan is en de plek vrij groot en apart lijkt. Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? Er zit geen wondje onder of iets dergelijks. Suggesties over de oorzaak zijn meer dan welkom!


Alvast heel erg bedankt!
IMG_0734 2.JPG
IMG_0734 2.JPG (1.94 MiB) 7851 keer bekeken
IMG_0733.JPG
IMG_0733.JPG (1.77 MiB) 7851 keer bekeken
IMG_0731.JPG
IMG_0731.JPG (1.95 MiB) 7851 keer bekeken
Door Anne in Zweden
#3339306
Zo op het eerste gezicht denk ik aan een insectenbeet, maar dan zou de bult de komende dagen rap kleiner moeten worden. Is het horzelseizoen al gestart in Nederland? Die kunnen ook van die joekels van bulten veroorzaken. Hoe is je hond er verder onder? Gewoon een opgewekte 11-maandige, of is ze er een beetje ziekjes bij?
Door Alex77
#3339310
dinky89 schreef:Misschien heb je wat aan dit recente topic: viewtopic.php?f=8&t=136325

Dankje! Dat recente topic had ik inderdaad al bekeken. Echter, was daar op de huid een zichtbare bobbel. Als ik hier alle haren aan de kant doe is er feitelijk niks. Alles dikte komt onderhuids vandaan, de huid is niet opgerekt.. Het is ook wat :D
Door Alex77
#3339311
Anne in Zweden schreef:Zo op het eerste gezicht denk ik aan een insectenbeet, maar dan zou de bult de komende dagen rap kleiner moeten worden. Is het horzelseizoen al gestart in Nederland? Die kunnen ook van die joekels van bulten veroorzaken. Hoe is je hond er verder onder? Gewoon een opgewekte 11-maandige, of is ze er een beetje ziekjes bij?
Ja daar had ik ook al aan gedacht. Alleen ik zou niet weten hoe lang een horzelbeet aan houdt. Er is op de huid achter de haren niets zichtbaar van een zwelling. Het zit echt onderhuids.
Vanochtend is de bult nog even dik.. Ze heeft er verder geen last van, dus geen groot alarm. Maar gewoon meer dat wij een bult geen fijn idee vinden, door alle rariteiten die achter bulten vandaan komen. Gisteren en vanochtend een beetje Golden Paste en probiotica gegeven. We wachten maar even af.
Door Alex77
#3339327
Lizzy schreef:Ik zou eerder toch denken aan een abces. Hoewel die meestal niet zo hard zijn, kan het toch wel. Voelt de bult warm aan?

Nee de bult heeft geen andere temperatuur dan andere delen van de huid en is kouder dan haar oren. De Golden Paste van gisteren lijkt nog weinig effect te hebben gehad, maar dat is misschien ook nog te kort geleden om effect te merken. In dacht enkel als het een ontsteking is kan dat werken aan het herstel.. ik blijf er nog maar even mee door gaan bij het voeren.
Door Lizzy
#3339340
Alex77 schreef:Nee de bult heeft geen andere temperatuur dan andere delen van de huid en is kouder dan haar oren. De Golden Paste van gisteren lijkt nog weinig effect te hebben gehad, maar dat is misschien ook nog te kort geleden om effect te merken. In dacht enkel als het een ontsteking is kan dat werken aan het herstel.. ik blijf er nog maar even mee door gaan bij het voeren.
Smeer je dat ook uitwendig, de Golden Paste? Dat kun je namelijk ook doen. Geeft natuurlijk wel vieze vlekken dus daar moet je wel voor uitkijken....
Door Alex77
#3339491
Lizzy schreef:Ik weet niet of een talgkliercyste ook zo uit het niets ontstaat... Maar daar doet zo'n bult me ook wel aan denken.
Ik vond het wat vreemd omdat ik onderhuidse talgkliercysten van dit formaat, zonder ook maar iets zichtbaars aan de buitenkant niet ken.. Nee ik heb Golden Pasta nog niet aan de buitenkant gesmeerd, wist ook niet dat dat enig effect kon hebben. Ga het gelijk proberen! Bedankt!
Gebruikersavatar
Door pike
#3339502
Het kan natuurlijk een insectenbeet zijn, maar een horzel was het zeker niet want die bijten niet en steken ook niet. Ze kunnen dat niet. Horzels leggen de bekende gele eitjes op paardenbenen die dan worden opgelikt.
Dazenvrouwtjes bijten wel. De vliegtijd daarvan ligt vooral tussen juni en augustus maar in mei worden ze ook al gezien. Hangt ook een beetje van het weer af.
Maar er zijn nog heel veel andere insecten die kunnen steken of bijten. Toch kan je dan meestal wel een gaatje of wondje terugvinden.
Door Lizzy
#3339519
Fioon schreef:Is ze onlangs ingeent of zit haar chip daar?
Misschien is daardoor een ontsteking ontstaan?
Edit: typefout
Dit is wel een hele goeie. En iedere andere injectie kan zo'n bult veroorzaken. Linga heeft een flinke bult gehad. Dat was vlak na de operatie. Een biopt van laten nemen (daar was zoals bijna gewoonlijk geen chocolade van te maken) en toen zei mijn dierenarts "we hebben en AB en pijnstillers geïnjecteerd, daar zou het van kunnen zijn, trekt met een paar weken vanzelf weg" en dat klopte, met een paar weken was het weg.
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#3339600
Alex77 schreef:
Ik vond het wat vreemd omdat ik onderhuidse talgkliercysten van dit formaat, zonder ook maar iets zichtbaars aan de buitenkant niet ken.. Nee ik heb Golden Pasta nog niet aan de buitenkant gesmeerd, wist ook niet dat dat enig effect kon hebben. Ga het gelijk proberen! Bedankt!
Ik wel, Jane heeft dit als jonge berner ook gehad, vanuit het niets zo'n bult, niet warm en aan de huid zag je niets. Bleek een talgkliercyste.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door