Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door AnkeH
#3338509
Ayko is een Cavalier van 12.5. Hij gaat ieder half jaar ter controle voor een hartecho en dan laat ik ook meteen bloedprikken. Nu is zijn creatinine verhoogd (104). Ureum is 7.4 en fosfatase 104. Die laatste twee liggen nog binnen de normaalwaarden maar we zien ze wel elk half jaar iets stijgen. Ik heb als advies gekregen: nierdieet of fosfaatbinder. Hij krijgt nu kvv (kalkoen en lam). Hij is echter allergisch voor kip, rund en gluten. Dit zit in het nierdieet van Bandit en van Duck. Zijn er nog andere opties? Wie kan me helpen?
Door Lizzy
#3338511
AnkeH schreef:Ayko is een Cavalier van 12.5. Hij gaat ieder half jaar ter controle voor een hartecho en dan laat ik ook meteen bloedprikken. Nu is zijn creatinine verhoogd (104). Ureum is 7.4 en fosfatase 104. Die laatste twee liggen nog binnen de normaalwaarden maar we zien ze wel elk half jaar iets stijgen. Ik heb als advies gekregen: nierdieet of fosfaatbinder. Hij krijgt nu kvv (kalkoen en lam). Hij is echter allergisch voor kip, rund en gluten. Dit zit in het nierdieet van Bandit en van Duck. Zijn er nog andere opties? Wie kan me helpen?
He bah, vervelend joh, te meer daar je niet zo maar even over kunt stappen op een andere KVV. Er is nog een merk KVV trouwens, die nierdieten samenstelt. Ik moet die even gaan zoeken, zo bij je terug!
Door Lizzy
#3338512
Helaas pindakaas, de merken zijn Buddy's en Medipetfood maar in beide zit kip, dus daar schiet je niks mee op.

Ik vrees dat je dan geen andere keus hebt dan zelf deels te gaan samenstellen, de voeding aan te gaan passen. Dit is het topic voor wanneer je zelf zou samenstellen en een nierdieet nodig hebt: viewtopic.php?f=33&t=133001

Maar ik denk dat je je KVV wel aan kunt passen om het te verbeteren, alleen dus niet in kant en klare vorm. Je hebt deze percentages nodig:

Dus, 20% vleesbot, 20% groentes en fruit, 20% pens, 5% andere organen zoals hart en lever, 5% vetten, 15% à 30% spiervlees of 15% spiervlees en 15% koolhydraten.

En die zitten niet in KVV. Dus als je het mij vraagt moet je op zoek naar een KVV dat niet teveel vleesbot en niet teveel orgaanvlees bevat. Ik heb niet voldoende inzicht in de KVV's om je daarbij te helpen. Of voor nu blijf je bij je eigen merk en kijkt eerst even aan hoe je hondje het doet met jouw aanpassingen. Goed, je zult daarnaast de hoeveelheid KVV in mindering moeten gaan brengen door er groenten en pens en spiervlees en vetten aan toe te gaan voegen. En qua koolhydraten zou je er dan voor kunnen kiezen om wat groenten te geven die koolhydraatrijker zijn zoals wortel, pompoen, zoete aardappel. Ik zou zelf de KVV met ongeveer 40% in mindering brengen en in de plaats daarvan 20% groentenmix, 10% pens, 5% a 10% spiervlees en 0% a 5% vetten. En met vetten bedoel ik vetten zoals kokosvet (extra vergine en biologisch!), nierbekken vet (maar dan wel rauw - dit verkopen Islamitische slager), olijfolie (Extra vergine) en visolie (van super kwaliteit - in capsules en niet uit een fles want die wordt veel te snel ranzig en ranzige vetten zijn super slecht voor de nieren).

Ik zou daarbij zeker ook Solidago gaan geven. De Solidago Complex tabletten van A. Vogel zijn goed. Je kunt 1/2 tablet per dag geven.
Door Lizzy
#3338513
Ik zit me net te bedenken dat de waardes natuurlijk nog weinig schokkend zijn. Is er nuchter geprikt?

Je kunt best de Solidago gaan geven, een goede visolie en de KVV iets aanpassen. Ik denk dan dat je moet beginnen met 10% groenten, 5% pens, 5% spiervlees en 5% vetten en dus de KVV met 25% in mindering moet brengen. En dan over een tijdje weer eens bloed laten prikken, nuchter.
Door AnkeH
#3338516
Dankjewel voor je snelle en uitgebreide reactie. Nee er is om 11 uur geprikt, terwijl hij al een dik half uur gewandeld had en al gegeten had. Het is nu ook nog niet zorgwekkend, maar ik zie het ieder half jaar stijgen (ik prik nu al drie jaar halfjaarlijks) en wil voorkomen dat het straks voor klachten gaat zorgen.
Hij krijgt al visolie van AmiQure, is die goed? Ik heb de kokosolie van AminPrana in huis, die is wel geschikt meen ik? Solidago ga ik doen, bedankt!
KVV aanpassen klinkt goed te doen, ik ga eens puzzelen.
Door Lizzy
#3338517
AnkeH schreef:Dankjewel voor je snelle en uitgebreide reactie. Nee er is om 11 uur geprikt, terwijl hij al een dik half uur gewandeld had en al gegeten had. Het is nu ook nog niet zorgwekkend, maar ik zie het ieder half jaar stijgen (ik prik nu al drie jaar halfjaarlijks) en wil voorkomen dat het straks voor klachten gaat zorgen.
Hij krijgt al visolie van AmiQure, is die goed? Ik heb de kokosolie van AminPrana in huis, die is wel geschikt meen ik? Solidago ga ik doen, bedankt!
KVV aanpassen klinkt goed te doen, ik ga eens puzzelen.
Ik denk dat je voortaan er een goede gewoonte van moet maken om nuchter te prikken. De waardes kunnen namelijk verhoogd zijn als je niet nuchter prikt. Ik denk wel dat die visolie goed is. Het zit in een capsule (da's goed) en ze gebruiken sardien, ansjovis en makreel. Dat zijn natuurlijk wel vissen die vervuild zijn met kwik en andere zware metalen... Die zijn er bijvoorbeeld bij sommige merken echt goed uitgefilterd (Solgar Omega 3 - 700) en ook bewezen uitgefilterd (onderzoek naar gedaan).

Die kokosolie is perfect!

Ik ben benieuwd of de waardes verbeteren of tenminste stabiliseren!!
Door AnkeH
#3338520
Volgende keer zal ik hem nuchter laten prikken, dankjewel voor de tip. Ik slik zelf de visolie van MorEpa, kan ik die ook geven of moet ik opletten met de dosering voor een hond van 9 kilo?
Ik maak de AmiQure op en dan ga ik over op een gefilterde.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door