Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Charlotte32
#3338348
Hallo allemaal.

Ik ben nieuw op dit forum, al heb ik al wel vaker goede tips hier gevonden qua voeding en supplementen.

Mijn naam is Charlotte en we hebben een hond en ze heet Amber. Ze is 12.5 jaar oud, een friese stabij, en heeft ed en hd helaas. Ze heeft hoogstwaarschijnlijk het Geriatrisch Vestibulair Syndroom, En wil graag hier mijn verhaal schrijven en misschien herkennen jullie het wel.

Woensdag dag 1. Ik werd rond 7 uur wakker, ga even naar de wc en kleed me aan. Normaal komt Amber in de tussentijd onder het bed vandaan waar ze al een paar jaar ligt te snurken snachts. Rare gewoonte maar ja. Maar het bleef stil. Dus ik kijk onder het bed en daar lag ze een beetje wazig voor zich uit te kijken en ze had over gegeven. Ik trek haar onder het bed vandaan en ze kon amper op haar poten staan. Snel naar beneden getild en daar moest ze weer overgeven. Toch even een plasje in de tuin gedaan en gepoept met mijn hulp om te blijven staan. Toen ging ze wat drinken en ook dat kwam er weer uit. Snel de buurvrouw opgebeld en hup naar de da. We kregen een nieuwe da. Prima toch. Mijn gedachte was eerst dat ze last van de heupen had, dus dat werd goed bekeken en zou me daarvoor pijnstillers geven en dan kijken hoe het gaat, Verder nog nagekeken en ze dacht dat ze toch wat verkeerds had gegeten, wat wel kan want ze eet nog wel is wat buiten. Wilde gelijk even bloed laten prikken nu we er toch waren. Nou dat kon maar zo niet dan moest ze opgenomen worden, want dan kon ze door met het spreekuur, en wilde ze gelijk via infuus vocht toedienen. Pardon!! Ze was niet uitgedroogd ofzo en ook de buurvrouw zij dat ze met haar honden nog nooit een opname voor bloed mee had gemaakt. Nou ze ging toe toch maar even een bloedje prikken zei ze, en was binnen een minuutje klaar, pfffff grrrrr. Nou ja de uitslagen waren goed, alleen de alt waarde van de lever was ietsje verhoogt, maar verder niks aan de hand. nog wat voor het braken mee gekregen en weer naar huis. Weer even een plasje gedaan en ze zwalkte of ze dronken was. ook vond ik haar koppie wat scheef staan toen ik haar aankeek, daarvoor niet opgemerkt. Toch had ze nog een schijfje energique gegeten en is even gaan slapen. ondertussen even internet afgegaan omdat ze zo dronken loopt. Toen kwam ik dus het Geriatrisch Vestibulair Syndroom tegen, en bleef in mijn achterhoofd hangen. Later op de dag kreeg ik steeds meer het vermoeden dat dat het was, alleen gingen haar ogen niet heen en weer. Maar savonds keek mijn man haar nog eens aan en zij de ogen gaan nu ook heen en weer, en toen wist ik het haast wel zeker. Het moet vast gvs zijn. Alle symptomen heeft ze.

Dag 2. Na snachts met weinig slaap op de bank gelegen, en steeds naar buiten willen, leek het nog niet veel beter te gaan. De ogen schieten nog heen en weer, scheef koppie en zwalken en misselijk zijn. Maar ze had niet meer gespuugd. Eten was een no go, maar drinken deed ze wel goed. De hele dag wat slapen, en af en toe beetje rondzwalken, verder deed ze niet. Had ergens gelezen dat ze dan zo weinig mogelijk prikkels moeten hebben, dus geen tv, radio aan, en gordijnen dicht overdag.

Dag 3. Snachts weer weinig geslapen, want elke keer als ze beweegt kijk je toch weer wat ze gaat doen of wat ze wil, en ze mag graag op de bank liggen, dus dat is op en af tillen. Haar ogen leken weer wat rustiger, en vond ik haar al ietsje beter lopen. Eten wil ze nog niks van weten, maar drinkt nog steeds goed gelukkig. Heb geprobeerd om wat van haar vlees in de wang te stoppen zodat ze wat binnen krijgt, maar nee dat wil ze echt niet. Ook kipfilet, kaas, ham, brood en koekje wil ze niet. Dat vind ik toch wel zorgwekkend. Maar als ze draaierig en misselijk is, dan is dat ook wel logische. Haar koppie houd ze nog steeds scheef. De rest van de dag slaapt ze veel en hebben we toch voor het huis weer een plasje kunnen doen aan de riem.

Dag 4. Weer op de bank geslapen met 1 oog open. Snachts weer naar buiten voor een plasje, en op en van de bank tillen. Haar ogen staan weer normaal. Het lopen gaat weer iets beter vooruit. En haar koppie is weer aardig recht. Als ze loopt trekt ze haar koppie nog wel naar rechts en moet ze dan even blijven staan om haar balans weer te vinden denk ik. Als ze haar plas gedaan heeft vind ze het wel weer best. Drinken gaat goed, maar dat eten... Weer een beetje met dwang proberen te laten en maar nee, echt niet he. De buurvrouw had nog een blik bonzo vlees staan omdat haar hond laatst ook niet wilde eten en Bonzo wel. Dus met stille hoop een beetje bonzo op een schoteltje gedaan, en ja hoor ze slikkerd het op. Ik totaal toch 3 schoteltjes opgegeten vandaag. Verder slaapt ze veel en lijkt ze een beetje slapjes.

Dag 5 (vandaag). weer op de bank geslapen met 1 oog open, een ook het baasje kwam gezellig beneden liggen. Weer snachts een plas gedaan en op en af van de bank tillen maar al niet zo vaak meer gelukkig. Half acht weer een plas gedaan en vol goede moet een beetje bonzo voer in haar voerbak gedaan. Ze liep er heen en dacht nog yesssss. Maar helaas, ze wilde niet eten. Verder is ze weer gaan slapen. Rond 11 uur toch weer even proberen. Weer wat eten op een boterhambordje gedaan en ja hoor, ze at!! Je moet niet zien hoe, ze lag op haar zij en was nog te lui om haar koppie even op te tillen hihhihi, maar ze heeft alles opgegeten en zelfs het bordje leeg geslikkert. En buiten nog een koekje aangenomen van een buurvrouw, wat kun je dan blij zijn. Nu ligt ze weer lekker te slapen. Ik hoop dat we in deze lijn door gaan. Maar ooh, wat een vermoeiende dagen zijn dit. En zelf was ik er ook misselijk van zeg, wat een schrik!!

Tot zover onze belevenis van gvs
Door enya13
#3338389
welkom hier.
klinkt idd. als gvs.
meer dan je nu al doet kun je volgens mij niet doen.
je schreef dat je iets tegen de misselijkheid meegekregen had.
ik zou dit gewoon voor het eten geven en kijken of dat nog verschil maakt.
van gvs zijn ze idd. misselijk en duizelig.
Door Lizzy
#3338399
Ach, wat een narigheid allemaal :-\ . Ik denk dat de misselijkheid en draaierigheid wel de oorzaak is van het niet willen eten. Als het mijn hond was, zou ik Bone Broth maken. Dat zit vol voedingsstoffen, is gezond en voor de hond heel erg lekker. Ik denk dat je haar daar wel een plezier mee doet. Hier het recept, helaas wel Engelstalig dus mocht je vragen hebben horen we het wel:

http://www.dogsnaturallymagazine.com/ho ... -your-dog/

We hebben nog een ouder topic op Barfplaats met ook een hond met GVS. Misschien voor jou wel fijn om door te lezen (zit ook een filmpje bij):

viewtopic.php?f=17&t=131519&hilit=GVS

Sterkte met Amber!
Door Charlotte32
#3338403
Hoi Enya en Lizzy. Dank jullie wel voor jullie berichtje.
En super bedankt voor de links Lizzy. Ik kan straks op de computer de link over de voeding vast wel vertalen naar Nederland, mijn engels is inderdaad niet zo heel goed.

Het vervolg op dag 5. Rond 3 uur haar normale tijd om uit te gaan weer een plas gedaan en hebben weer een stukje werder kunnen lopen. Lekker even snuffelen. Thuis weer wat eten aangeboden maar helaas, ze wilde weer niet eten. Savonds was mijn man een koekje aan het eten en gaf Amber een heeeel klein stukje. Dat wilde ze wel. Dus dacht die wil vast nog wel iets eten. Maar nee, weer niet. Een gewoon hondenkoekje wilde ze weer wel. Daarna weer op de bank gaan slapen en toch wel een goede nacht gehad. Ze hoefde niet meer naar buiten voor een plas. Vanmorgen wel voor het eerst weer gepoept.

Ze slikkert/smakt af en toe nog wel, zal denk ik toch nog misselijk zijn? De buurvrouw heeft voor haar iets homeopatische iets gemaakt voor duizelijgheid en misselijkheid. Weet niet meer hoe het heet, Amber moet dan even 2 seconden aan een klein flesje ruiken en dat is het. Gaan we ook proberen.

Ze heeft zojuist een paar kleine hapjes gegeten. Ze begint met een best wel grote hap, maar toch houd haar iets tegen lijkt wel.

Lizzy schreef:Ach, wat een narigheid allemaal :-\ . Ik denk dat de misselijkheid en draaierigheid wel de oorzaak is van het niet willen eten. Als het mijn hond was, zou ik Bone Broth maken. Dat zit vol voedingsstoffen, is gezond en voor de hond heel erg lekker. Ik denk dat je haar daar wel een plezier mee doet. Hier het recept, helaas wel Engelstalig dus mocht je vragen hebben horen we het wel:

http://www.dogsnaturallymagazine.com/ho ... -your-dog/

We hebben nog een ouder topic op Barfplaats met ook een hond met GVS. Misschien voor jou wel fijn om door te lezen (zit ook een filmpje bij):

viewtopic.php?f=17&t=131519&hilit=GVS

Sterkte met Amber!
Lizzy schreef:Ach, wat een narigheid allemaal :-\ . Ik denk dat de misselijkheid en draaierigheid wel de oorzaak is van het niet willen eten. Als het mijn hond was, zou ik Bone Broth maken. Dat zit vol voedingsstoffen, is gezond en voor de hond heel erg lekker. Ik denk dat je haar daar wel een plezier mee doet. Hier het recept, helaas wel Engelstalig dus mocht je vragen hebben horen we het wel:

http://www.dogsnaturallymagazine.com/ho ... -your-dog/

We hebben nog een ouder topic op Barfplaats met ook een hond met GVS. Misschien voor jou wel fijn om door te lezen (zit ook een filmpje bij):

viewtopic.php?f=17&t=131519&hilit=GVS

Sterkte met Amber!
Door Charlotte32
#3338430
Yesss ze heeft gegeten. Ik heb primatour tabletjes gehaald en een halfje gegeven. Vanmiddag heeft ze een boterham bordje leeg gegeten. En net na een klein rondje te hebben gelopen heeft ze zelfs uit haar eigen bak gegeten!! Hoe blij kun je zijn :biggrin2: geen idee hoe je een filmpje hier kunt plaatsen.
Door Lizzy
#3338434
Jaaaaa, als ze dan weer gaan eten wil je het liefst de vlag uit hangen!

Filmpjes kun je het best eerst op youtube zetten. Dan kun je de link naar youtube in een bericht plaatsen.
Door Charlotte32
#3338483
Ja echt wel!! Was zo blij dat ze at!!

Even weer een update. Vannacht hebben we boven geslapen, mocht het niet gaan natuurlijk weer direct naar beneden. Maar het ging goed! Ze wilde gelijk weer onder het bed liggen, dus vooruit dan maar. En vanmorgen moest ik nog wel helpen om er weer onderuit te komen. En ik heb als een blok geslapen. Maar ze was blij toen we gingen opstaan, en naar beneden getilt. Dat gaat nog net hoor, best zwaar. Plasje en poepje gedaan op de dijk. Alleen poept ze altijd langs de slootkant wat schuin afloopt, das nog wel een dingetje. Maar ze wilde daar perse poepen. Gelukkig aan de riem kon ik haar rechtop houden.

Als ze op de bank ligt achterste voren en ze wil opstaan gaat dat ook nog niet helemaal goed, dus dat nog goed in de gaten houden dat ze er niet afvalt. Als ze gewoon ligt laat ze zich er rustig afglijden, dat gaat weer goed. En vanmorgen sprong ze zelf weer op de bank, al sta ik nog wel in de starthouding om eventueel te helpen. Het lopen gaat eigenlijk best goed. Als ze recht vooruit loopt, lijkt het al weer aardig wat. Alleen heeft ze een tik die ze al langer heeft om steeds achterom te kijken, ze vind fietsers eng en denk dat ze steeds achterom kijkt of er niets aankomt ofzo. Ja en dan is de ballans nog wel even minder. Zostraks toch weer even een half primatourtje gegeven. Ze heeft wel een paar hapjes op gegeten. En dan langzamerhand weer haar eigen vleesje eten hoop ik. Ze houd haar koppie niet meer scheef. Al met al mogen we niet klagen. En hoop ik dat dit de enige keer was. Maar toch wel eng met de gedachte dat het weer kan gebeuren. Heb inmiddels best veel ervaringen gelezen dat het weer terug kwam.

Lizzy, ik ga het proberen om een filpje op You tube te krijgen van hoe ze nu loopt. Van eerdere dagen geen filmpje gemaakt, niet aan gedacht door de spanning denk ik. En dank je wel voor je reacties.
Door Charlotte32
#3338597
Dag 6. Vandaag ging het al weer iets beter. Ze heeft gegeten zonder primatour tabletje. Ze komt weer zelf op de bank en het lopen is ook weer iets beter. Bij snellere bewegingen zie je het nog wel. Ze loopt nog wel aan de riem op de dijk voor als ze langs het water wil poepen. Dat vind ze ook niet erg, en rennen doet ze toch niet meer.

Dag7. Vanmorgen had ze blijkbaar niet echt zin in haar eigen vlees, met een lepeltje bonzo(had nog een klein blikje staan) vond ze het ineens wel lekker. Das natuurlijk niet de bedoeling, maar goed. En vandaag gaan we lekker van het zonnetje genieten. Fijne dag allemaal.
Door Anne in Zweden
#3338602
Fijn dat het weer beter gaat met je knufje! En wat het lepeltje Bonzo betreft: bij een oudere hond is het belangrijker dát ze eten dan dat het allemaal 100% verantwoord is. Geen punt van maken, dus. Mijn 14,5-jarige husky weet dat ik er zo over denk en maakt daar grondig misbruik van. Krijgt ie een lepel leverpastei door z'n gedroogde orgaan, en zijn homeopatische hulpmiddelen met een klodder blikvoer voor katten. :biggrin2: Ik vind het prima, beter zo dan dat hij helemaal geen orgaan meer eet! :D
Door Charlotte32
#3338825
Anne in Zweden schreef:Fijn dat het weer beter gaat met je knufje! En wat het lepeltje Bonzo betreft: bij een oudere hond is het belangrijker dát ze eten dan dat het allemaal 100% verantwoord is. Geen punt van maken, dus. Mijn 14,5-jarige husky weet dat ik er zo over denk en maakt daar grondig misbruik van. Krijgt ie een lepel leverpastei door z'n gedroogde orgaan, en zijn homeopatische hulpmiddelen met een klodder blikvoer voor katten. :biggrin2: Ik vind het prima, beter zo dan dat hij helemaal geen orgaan meer eet! :D
Dank je wel voor je berichtje. Ze eet inmiddels weer haar eigen vleesje. En omdat we nog wat blikjes over hadden ook nog wel voor de lekker er door :) verder merken we helemaal niks meer aan haar en is ze weer haar zelf. Alleen zijn de spieren in de achterhand er wel door achter uit gegaan helaas. Ik hoop dat dat nog een beetje mag herstellen. Ze houd niks meer over zo.
Door Janie2
#3338873
Ik heb geen ervaring met gvs maar wil je wel een hart onder de riem steken.

Wat fijn dat het al beter gaat met je vriendinnetje, wat een zorgen zo toch. En wat kunnen ze dan snel dippen in conditie! Hopelijk zet deze trend zich door en dan komen haar achterhand spieren ook wel weer.

Beterschap!
Door Lizzy
#3338964
Charlotte32 schreef:Dank je wel voor je berichtje. Ze eet inmiddels weer haar eigen vleesje. En omdat we nog wat blikjes over hadden ook nog wel voor de lekker er door :) verder merken we helemaal niks meer aan haar en is ze weer haar zelf. Alleen zijn de spieren in de achterhand er wel door achter uit gegaan helaas. Ik hoop dat dat nog een beetje mag herstellen. Ze houd niks meer over zo.
Ik vond haar op dag 5 al weer redelijk lopen zelfs. Jeetje, wat herstellen honden toch ongelofelijk snel he :o . Als ze wat ouder worden verdwijnen de spieren op de achterhand erg snel... Dat merk ik nu ook weer aan Linga (die door een blessure niet meer mee kan naar het bos). Er zijn wel oefeningen die je kunt doen om de spieren weer wat aan te laten sterken. Een honden-fysio kan je daar goed bij helpen.
Door Charlotte32
#3338969
Janie2 schreef:Ik heb geen ervaring met gvs maar wil je wel een hart onder de riem steken.

Wat fijn dat het al beter gaat met je vriendinnetje, wat een zorgen zo toch. En wat kunnen ze dan snel dippen in conditie! Hopelijk zet deze trend zich door en dan komen haar achterhand spieren ook wel weer.

Beterschap!
Dank je wel Janie voor je berichtje. Wij hopen ook dat ze snel weer wat meer spieren krijgt. Het zal nooit meer worden zoals het ooit was met haar hd. Besloten om haar op pijnstilling te zetten, en gaat toch iets beter. Zoals gister avond kwamen we thuis. En gingen de tuin in, en helemaal blij natuurlijk. Had een knuffel en wilde rennen, nou ja huppelen noem ik het maar meer haha als een konijntje, en daar gingen de achterpoten en maakte ze bijna een koprol. Ging goed gelukkig. Je schrikt toch weer. En ze staat op of er niks aan de hand is en gaat weer vrolijk doen. Het blijven zorge kindjes he.
Door Charlotte32
#3338970
Lizzy schreef:Ik vond haar op dag 5 al weer redelijk lopen zelfs. Jeetje, wat herstellen honden toch ongelofelijk snel he :o . Als ze wat ouder worden verdwijnen de spieren op de achterhand erg snel... Dat merk ik nu ook weer aan Linga (die door een blessure niet meer mee kan naar het bos). Er zijn wel oefeningen die je kunt doen om de spieren weer wat aan te laten sterken. Een honden-fysio kan je daar goed bij helpen.
Achteraf is ze inderdaad best snel ervan herstelt, na dat ik andere ervaringen over gvs heb gelezen, en mogen we niet klagen. Hopen als het hierbij blijft.

We zijn bekend met fysio en doen ook oefeningetjes. En als we aan de wandel gaan gaat de doggykar mee.

Zwemmen is niet echt een hobby van haar meer. Pootje baden vind ze genoeg helaas. We gaan ons best weer doen, al zal het nooit meer hetzelfde worden natuurlijk.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door