Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Bess
#3336733
Ik wil graag de fosfor waarden van vlees, vis en groentes weten. De reden onze Mies 15 jaar, heeft nierfalen, zeer waarschijnlijk omdat zij al 2 1/2 jaar Nova cam slikt. Destijds had ze blaasontsteking en er bleken wat kankercellen te zijn niet veel. Sindsdien is die kanker niet meer teruggekomen. We kunnen er niet mee stoppen omdat in veel gevallen als je dan weer moet beginnen de novacam niet zo goed meer werkt.
Ze kreeg renal brokken en blik, heeft ze kort gegeten en vervolgens weigerde ze dat. Het was verschrikkelijk om mee te maken. Mies was gewend aan het barf menu, dus ik ging weer eens kijken bij jullie en vond een uitstekend verhaal van Lizzy met een menu voorbeeld.
Haar kreatinine was 2 maanden geleden 154 en181, het moet zijn <74 en is dus veel te hoog, ureum 14.2 en was 25 dus die is mooi gezakt, maar het moet zijn <9 en is dus iets te hoog en haar Af ik weet niet meer precies wat het is is 223 en het moetzijn <130 dus veel te hoog.

Ik heb nu het dieet gemaakt, groente pompoen, zoete aardappel en gekookt, kippennekken besteld, paardevlees en kabeljauw fijn gemaakt alle olies gekocht een beetje schapevet en olijfolie en wat meer zalmolie. Alles volgens de percentages en ze vindt het heerlijk.

Onze dierenarts weet ervan, maar had twijfels bij het vlees I.v.m. de fosfor en ik heb me suf gezocht naar een tabel kan deze niet vinden. Verder is ze goed actief, rent en draaft nog vooral in de middag loopt nog elke dag meer dan een uur en ja ze is natuurlijk ook oud.

Ze is gevonden als pup van een paar weken toen we nog in het zuid westen van Frankrijk woonden, ze heeft heel veel braque st. Germin, een ras wat vooral in die omgeving van Frankrijk gefokt wordt.

Ik weet niet hoe ik een foto kan toevoegen, maar dat hopelijk nog wel, ben benieuwd naar reacties!
Door Lizzy
#3336734
Je kunt kijken op de voedingswaardetabel op Internet:

Dit is kipfilet: https://www.voedingswaardetabel.nl/voed ... del/?id=16
Dit is rundergehakt: https://www.voedingswaardetabel.nl/voed ... ddel/?id=4

En zo kun je zoeken pompoen (https://www.voedingswaardetabel.nl/voed ... l/?id=1313) en andere groenten.

Voor kippennek staat dat natuurlijk niet op deze sites aangezien wij mensen geen bot eten. Maar, hier zie je een website waar je het fosforgehalte van vleesbot kunt zien:

http://web.archive.org/web/201112071407 ... lysis.html

En dan kun je ook zien dat kippennekken minder geschikt zijn als kippenvleugels omdat kippennek echt aanzienlijk veel meer fosfor bevat.
Door Bess
#3336757
Bedankt gaat gebeuren maar hoe krijg ik toch ook een aardige foto op de site?
Gebruikersavatar
Door pike
#3336763
Lizzy schreef:Je kunt kijken op de voedingswaardetabel op Internet:
Ik dacht altijd dat deze tabel uit ging van bereide produkten, dus gekookt of gebakken tenzij anders vermeld :-\ (er staat "per 100 gram eetbaar produkt"). Heb ik dat mis???
Gebruikersavatar
Door pluk
#3336779
Als ik iets wil weten kijk ik hier:
https://ndb.nal.usda.gov/ndb/search

Van allerlei producten kun je de voedingswaarden van zowel de rauwe als de gekookte en gebakken variant vinden. Binnenkort maar eens kijken of t Voedingscentrum nu uit gaat van rauw of bereid ;-)

Tip: zet data sources alleen op standard Reference, anders krijg je nog veel meer producten.
Door Lizzy
#3336788
Of vlees nou rauw of gekookt is : maakt voor het fosfor gehalte niet uit.
Door Bess
#3336789
Ja dat weet ik van vis heeft zeeduivel helemaal geen fosfor en paard is tot nu toe het laagst, dus dat zou best een mooie combinatie kunnen worden denk ik
Door Lizzy
#3336792
Bess schreef:Ja dat weet ik van vis heeft zeeduivel helemaal geen fosfor en paard is tot nu toe het laagst, dus dat zou best een mooie combinatie kunnen worden denk ik
Paard bevat evenveel fosfor als rund.
Door Bess
#3336794
Oh, maar paard had 180 en rund 220 tenminste zo zag ik het in de voedingstabel. Maar goed Mies geniet enorm van dit uitgebalanceerde eten en wandelt heel goed dus we gaan rustig door, dank je wel trouwens heb overal erg veel al geleerd!
Door Lizzy
#3336797
Bess schreef:Oh, maar paard had 180 en rund 220 tenminste zo zag ik het in de voedingstabel. Maar goed Mies geniet enorm van dit uitgebalanceerde eten en wandelt heel goed dus we gaan rustig door, dank je wel trouwens heb overal erg veel al geleerd!
Dan heb je misschien bij heel mager rundvlees gekeken? In de regel voeren wij toch wat vetter vlees aan onze honden. Tenzij je echt in de supermarkt biefstuk haalt. Maar voer je "hondenvlees" is het wat vetter en zit je eerder aan de 180 mg fosfor.
Door Bess
#3337004
Ik wilde nog graag weten hoe de ervaringen zijn met het nier dieet bij andere honden, overlevingskansen, perspectief enfin. Mies vindt het eten verrukkelijk en heeft vandaag toch nog meer dan een uur gewandeld bij de fiets zodat ze eventueel snel in haar kar kon, was niet echt nodig!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door