Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3335630
Dusty van ons is ernstig mishandeld, in de loop van de jaren hebben we dat redelijk goed onder de duim weten te krijgen en heeft ze een meer dan fantastisch leven (gehad).
Nu zijn we aan het einde van haar leven. En moeten we gaan vragen voor inslapen. Echter gezien haar angst wil ik heel graag dat ze gewoon niet meer meemaakt dat de dierenarts binnen komt. Dus ik ben gisteren naar mijn dierenarts geweest met dit verzoek en ik heb meegekregen 1 vetranquil en 2 phenobarbital. Nu heb ik mijn vraagtekens bij deze combinatie omdat ik niet anders weet dan dat Vetranquil zorgt voor spierverslapping en angstremmer maar dat ze het ook echt nog wel bewust mee maken maar zich niet meer kunnen uiten. De phenobarbital zou hiervoor moeten zorgen. Kan iemand mij vertellen of deze combinatie inderdaad doet wat ik wil of dat ik het juist kan doen wat ik denk; dus ogenschijnlijk weg maar alles wel meemaken maar niet kunnen uiten. En zo niet om welke combinatie ik dan wel moet vragen? Kosten spelen geen enkele rol.
#3335651
Wij hebben Oscar ventraquil gegeven.

Wij kregen een stripje van 4 pillen met een blikje voer en de dierenarts zei: 3 is al behoorlijk flink in dosering. Toen hebben we Oscar uit de auto gehaald, zijn naar de recovery ruimtes gegaan en hebben hem 4 pillen gegeven.
Na een uur merkten we in enkele minuten tijd dat het ging werken. En toen heb ik direct zelf de narcosespuit gezet. Hij was toen suf genoeg om hem te kunnen prikken, maar voor mijn gevoel was het "moment van groot verraad" dermate kort dat het de juiste keuze was. En hij was fysiek nog niet helemaal uitgeschakeld, hij heeft wel degelijk nog op de prik gereageerd. Ik heb hem voor, tijdens en na de prik verteld wat ik ging doen en waarom. Dat ik wist dat hij die prik absoluut niet wilde, maar dat hij voor deze ene keer moest vertrouwen dat het goed was.
Toen ik het narcosemiddel eenmaal in de bilspier had gespoten was hij ook in een oogwenk geestelijk weg, dus ook dat maakte dat de periode waarin hij onder invloed van de ventraquil was echt heel kort was. En de dierenarts is pas gekomen toen hij echt helemaal onder zijl was, daar heeft hij 100% zeker niets van meegekregen.

Ik schrijf het met tranen in mijn ogen, het was een vreselijk moeilijk moment. Dat is het altijd, maar met een getraumatiseerd dier ligt het allemaal nog moeilijker. En ondanks dat ik nu weer zit te huilen, kijk ik er met een heel erg goed gevoel op terug. Ik ben altijd zo bang geweest dat het een gevecht zou worden en ook al weet ik met mijn verstand dat het korte moment dat de ventraquil werkte en ik moest prikken om de narcose te laten werken voor Oscar ongetwijfeld even naar en eng zijn geweest, mijn gevoel zegt dat hij met onze steun en hulp dat op de best mogelijke manier heeft doorstaan.

Als je zelf kan en mag prikken en Dusty dat zonder stress toestaat, zou ik direct narcose in een spier spuiten. Dan weet je zeker dat ze geestelijk ook snel niets meekrijgt. Maar Oscar was zonder ventraquil niet te prikken, dus daarom moest het bij ons zo.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt en dat het afscheid voor jullie ook zo goed mogelijk verloopt.
#3335673
Ik heb geen eigen ervaring met de combinatie maar hij lijkt me logisch. Phenobarbital is een slaapmiddel, dus zorgt ervoor dat bewustzijn daalt. Wordt een enkele keer ook gebruikt bij mensen voor palliatieve sedatie. Vetranquil spierverslappend, lichamelijke rust. Waarom twijfel je aan de combinatie?

Wil je verder gewoon heel erg veel sterkte wensen.
#3335711
Siberienne schreef:Ik heb geen eigen ervaring met de combinatie maar hij lijkt me logisch. Phenobarbital is een slaapmiddel, dus zorgt ervoor dat bewustzijn daalt. Wordt een enkele keer ook gebruikt bij mensen voor palliatieve sedatie. Vetranquil spierverslappend, lichamelijke rust. Waarom twijfel je aan de combinatie?

Wil je verder gewoon heel erg veel sterkte wensen.
Phenobarbital is een anti-epilepticum. Hoeveel mg zijn die tabletten?
Sufheid en slaperigheid behoren tot de bijwerkingen daarvan. Maar er zijn meer bijwerkingen die bepaald niet prettig zijn. Duc heeft een tijdje 25 mg gehad, dat had geen enkel effect op hem. Hij werd niet suf of slaperig, was bij zijn volle verstand en hij kreeg nog steeds aanvallen. En toen heeft hij een week of vier vijf 50 mg p.d. gehad. En hij werd daar doodziek van. Kotsmisselijk, zo ziek dat hij zijn mand niet uitkwam om te kotsen. Rillen. Headshaken. Maar terwijl hij half dood in zijn mand lag, reageerde hij wel altijd goed op mijn stem. Dit zal waarschijnlijk niet al na 2 tabletten gebeuren, maar ik geloof ook niet dat hij daar slaperig van wordt.
Geen idee wat de combinatie met Vetranquil doet.
#3335712
pike schreef:Phenobarbital is een anti-epilepticum. Hoeveel mg zijn die tabletten?
Sufheid en slaperigheid behoren tot de bijwerkingen daarvan. Maar er zijn meer bijwerkingen die bepaald niet prettig zijn. Duc heeft een tijdje 25 mg gehad, dat had geen enkel effect op hem. Hij werd niet suf of slaperig, was bij zijn volle verstand en hij kreeg nog steeds aanvallen. En toen heeft hij een week of vier vijf 50 mg p.d. gehad. En hij werd daar doodziek van. Kotsmisselijk, zo ziek dat hij zijn mand niet uitkwam om te kotsen. Rillen. Headshaken. Maar terwijl hij half dood in zijn mand lag, reageerde hij wel altijd goed op mijn stem. Dit zal waarschijnlijk niet al na 2 tabletten gebeuren, maar ik geloof ook niet dat hij daar slaperig van wordt.
Geen idee wat de combinatie met Vetranquil doet.
Ook. Oorspronkelijk is het ontwikkeld als kalmerings en slaapmiddel en toen bleek het ook anti epileptische werking te hebben. Barbituraten hadden echter meer bijwerkingen dan de benzodiazepines en daarom worden ze bij mensen niet vaak meer als slaapmiddel gebruikt. En vind je de indicatie ook vaak niet meer terug in bijsluiters. Het is een barbituraat, zie hier ook over de werking van deze groep van stoffen https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Barbituraat
#3335726
Of de middelen de juiste zijn weer ik niet wel denk ik dat als je net als Kaela zelf de eerste spuit in de bil kan en mag doen dat een heel goed idee is.
Onze herplaatsers is gruwelijk ingeslapen de da kon hem niet prikken ivm agressie en hij werd woester en woester. Ik heb uiteindelijk de dierenarts verzocht weg te gaan en mij te laten prikken hij vertrouwde mij altijd. Omdat de da volgens mij geen idee meer had over hoe te euthanaseren stemde ze in en heb ik de bilspuit gegeven waarna hij redelijk weg was en ook de laatste spuit door de dierenarts gezet kon worden.
Ik zou dus denk ik met de dierenarts ook goede afspraken maken over hoe wat waar en wie etc zodat het niet meer stress geeft als dat zou moeten.
Heel veel sterkte.
#3335863
Wij hebben een hond met epilepsie gehad die fenobarbitol kreeg. Hij kreeg er erg veel dorst en honger van en was lichtjes 'weg' in zijn hoofd. Maar was zeker nog alert. Hij kreeg de maximale dosis die hij hebben mocht.

Laat je haar thuis inslapen? Dat is voor het dier het minst stressvol.

Even heel lomp gedacht van mij. Het is toch het laatste, dus hoef je over evt. schade niet na te denken.
Kan je niet een soort coctail geven van slaapmiddelen en/of rustgevende middelen? (in overleg met de DA)
Gewoon dat je zeker bent dat ze slaapt en niks meer meekrijgt?
Ik denk dan: liever een pilletje te veel dan 1 te weinig.
#3335965
Border Bandit schreef:Wij hebben een hond met epilepsie gehad die fenobarbitol kreeg. Hij kreeg er erg veel dorst en honger van en was lichtjes 'weg' in zijn hoofd. Maar was zeker nog alert. Hij kreeg de maximale dosis die hij hebben mocht.

Laat je haar thuis inslapen? Dat is voor het dier het minst stressvol.

Even heel lomp gedacht van mij.Het is toch het laatste, dus hoef je over evt. schade niet na te denken.
Kan je niet een soort coctail geven van slaapmiddelen en/of rustgevende middelen? (in overleg met de DA)
Gewoon dat je zeker bent dat ze slaapt en niks meer meekrijgt?
Ik denk dan: liever een pilletje te veel dan 1 te weinig.
Dit is precies het eerste was wat in mij op kwam.
In de eigen mand dus da thuis laten komen is ook verreweg het minst stressvol.

Veel sterkte met wat komen gaat Cindy :-*
#3335976
Ramses1 schreef:Dit is precies het eerste was wat in mij op kwam.
In de eigen mand dus da thuis laten komen is ook verreweg het minst stressvol.

Veel sterkte met wat komen gaat Cindy :-*
Dat ligt helemaal aan de hond he. Zie bijvoorbeeld het topic van Pike over de osteopaat. Het kan juist heel stressvol zijn als dat waar ze zo bang voor zijn in hun veilige vertrouwde omgeving opduikt.
eelke schreef:Bij overdosis heb je een risico tot overgeven denk ik...
Ja je moet wel goed opletten wat en hoeveel je overdoseerd. Overgeven is een ding, maar je zit ook niet te wachten op een hartaanval ofzo.
Het lijkt me dat dit ook goed te overleggen is met de dierenarts. Ik hoop dat je daar inmiddels verder mee bent gekomen Cindy.
#3335995
Kaela schreef:Dat ligt helemaal aan de hond he. Zie bijvoorbeeld het topic van Pike over de osteopaat. Het kan juist heel stressvol zijn als dat waar ze zo bang voor zijn in hun veilige vertrouwde omgeving opduikt.



Ja je moet wel goed opletten wat en hoeveel je overdoseerd. Overgeven is een ding, maar je zit ook niet te wachten op een hartaanval ofzo.
Het lijkt me dat dit ook goed te overleggen is met de dierenarts. Ik hoop dat je daar inmiddels verder mee bent gekomen Cindy.
Dat hoop ik ook, lastige vraagstukken zo, sterkte Cindy.
#3336018
Enorm bedankt allemaal! Dat heeft goed geholpen bij het maken van een keuze.

Kaela wat moet dat enorm zwaar geweest zijn met Oscar! Zoals ik het lees moesten jullie dus wel naar de Da toe en daar in de recovery? Ik wil het, als het kan, thuis laten doen dus dan valt dat af.

Na lang wikken en wegen en praten kiezen wij er toch voor om het traditioneel te doen. Dusty heeft wel angst maar ze zal nooit bijten. Keert volledig in zichzelf. We gokken er dan op dat ze alleen het kleine gedeelte meemaakt van binnen komen en narcose prik. We willen liever niet het risico lopen dat ze kotsmisselijk oid wordt in haar laatste uren van de meds.
Voor nu loopt ze nog. Maar het einde is zeker heel nabij.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door