Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Belleke1
#3334820
Sorrie voor weer een vraagje. Maar Belles urine was nog niet schoon. Belle is 14 1/2 en kampt al een paar maanden met terugkerende blaasontsteking. Na een punctie kwam er de ecoli bacterie uit.
Nu wil de dierenarts een blaas ondersteunend middel voorschrijven Tensurin of Propolin.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik zag nog al nare bijwerkingen en dat wil ik niet meer voor onze Belle.
Hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Knuffels Belleke
Door Lizzy
#3334858
Beide middelen zijn tegen incontinentie. Dus ik begrijp niet wat je bedoelt met
Nu wil de dierenarts een blaas ondersteunend middel voorschrijven Tensurin of Propolin.
. Beide middelen zorgen ervoor dat de hond niet lekt/plas laat lopen maar ondersteunen verder niks en helpen ook geen bacteriën bestrijden :-\
Door Eef+Stippels
#3334888
Voor mijn gevoel zou ik bij blaasontsteking juist geen propalin oid geven.
Misschien raar gedacht, maar je wilt dan toch juist dat ze de urine/bacterien kwijt kunnen..?
Door Belleke1
#3334968
Sorrie voor mijn late reactie maar op mijn mobiel kon ik mij niet inloggen.
Ze krijgt dit middel omdat de dierenarts denkt dat ze inwendig lekt en daardoor die blaasontstekingen krijgt. Zij noemde een naam hiervoor maar ik weet niet meer hoe zij het noemde. Een lekkende blaas .
Ik was erg geschrokken van de bijwerkingen van tensurin en heb het middel niet opgehaald omdat ik dit niet wil. Belle is aan zijn laatste levensfase bezig en ik wil haar nog een mooie tijd geven. En niet ziek van bijwerkingen van medicatie. Ik heb inmiddels D-mannose besteld en hoop dat dat gaat helpen.
Maar nu belde juist de dierenarts op en die wil toch liever dat ik ga behandelen. Zij kende in haar praktijk geen honden die ernstige bijwerkingen van dit middel kregen. Eventueel met lage doseringen opbouwen.
De AB die ze nu krijgt Enrofloxoral mag ze niet meer langer slikken. Ik kon ook nog enurace krijgen of propolin dat laatste schijnt hetzelfde te zijn als Tensurin
Mijn eigen idee was namelijk dat ik haar langere tijd lage dosis AB zou geven maar dat vond zij niet goed.
eerlijk gezegd ben ik een beetje radeloos aan het worden. Weet ik het niet meer wat is wijsheid?
Ik wil nu ook niet weer veranderen van dierenarts ben de laatste jaren al 3 keer veranderd.
Het enigste wat is wil is dat Belle pijnvrij nog even bij ons mag zijn. Ze is nu nog vrolijk en blij en dat wil ik zo houden.
Knuffels Belleke
Door Eef+Stippels
#3334972
Ik probeer met je mee te denken, maar ik snap het niet...

Hoezo lekt ze inwendig? Heeft ze een gaatje in de blaaswand?
En hoe zou propalin daarbij gaan helpen, dat werkt toch alleen op de sluitspier?
Door Belleke1
#3334975
Ik weet het ook niet precies maar haar theorie is dat ze urine lekt en dat dit de blaasontsteking in de hand houd. Dat die de bacterie in de blaas veroorzaakt. Ik weet het echt niet heb er te weinig verstand van. Ik zou eerder denken dat er urine achterblijft?
Bedankt voor het meedenken helaas dus geen antwoord.
Knuffels Belleke
Door eelke
#3334976
Misschien plast ze niet goed uit omdat ze lekt en veroorzaakt dat blaasontsteking? Maar dat is maar gissen van mijn kant natuurlijk.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3335009
eelke schreef:Misschien plast ze niet goed uit omdat ze lekt en veroorzaakt dat blaasontsteking? Maar dat is maar gissen van mijn kant natuurlijk.
Dat lijkt mij ook waarschijnlijk. Goede grote plassen en goed uitplassen is heel belangrijk.

Wat ik me afvraag is waarom je zo bang bent voor de bijwerkingen. Hoe groot is de kans dat ze die krijgt? Wij hebben Oscar een tijd propalin gegeven en die heeft nergens last van gehad. En volgens mij is propalin een heel gebruikelijk middel dat bij incontinentie wordt voorgeschreven en doet het gros van de honden het er prima op zonder bijwerkingen. Dus waarom niet proberen, als ze wel bijwerkingen krijgt kun je altijd weer stoppen.
Door Lizzy
#3335013
Maar als ze urine lekt, dan merk je dat toch? Dan is haar mandje of kleedje of waar ze dan ook op ligt nat. En dat gaat stinken. Ik kan me best voorstellen dat een incontinente teef vatbaarder is voor blaasontstekingen. Want stel je neemt een blaas, een lege holte. Dan vormt zich daar urine. En dan zit er een soort van stopje op, een stopje dat signaaltje aan de hersenen geeft "ho, ik zit vol, ik moet piesen!". En dan ga je met je hondje naar buiten en doet ze een plas. Blaas leeg, einde verhaal. In geval van een incontinente teef werkt ook dit niveau waar dat stopje zit natuurlijk niet meer optimaal. Want er lekt urine. En dan geeft de hond dus niet aan dat er urine in de blaas zit, want het blijft te vaak net onder het 'stop streepje'. Snap je wat ik bedoel? En dan hebben bacteriën makkelijker vrij spel. Maarrrrrrrrrrr, dan zou je in mijn ogen moeten zien, ruiken, weten dat je hondje urine verliest. En is dat het geval? Want als dat wel het geval is: dan zou ik zeker Propalin gaan geven. Als ze niet incontinent is zie ik echt nog steeds geen reden om dit soort middelen te geven en zou mijn dierenarts dat toch beter in Jip en Janneke taal uit moeten leggen wilde ik dat gaan geven.

Want ja, Propalin kan wel degelijk echt heel vervelende bijwerkingen hebben die je niet mag onderschatten. Hartkloppingen, onrust, etc. Maar als je het goed gebruikt en je gebruikt het om een goede reden: dan kan het echt een super fijn middel zijn!
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3335015
Uiteraard kan het nare bijwerkingen hebben. Net als de meeste medicijnen. Alleen vind ik dat als een middel echt nodig is, ik het wel heel wat vind om het middel niet te willen gebruiken vanwege het risicio op bijwerkingen.

Waarbij ik uiteraard niet weet of het middel echt nodig is of niet. Maar een dierenarts die nog eens belt om te benadrukken dat een bepaalde behandeling toch echt het beste lijkt, is daar kennelijk wel van overtuigd. En ik zou ook goed uitgelegd willen hebben waarom en ik zou ook gerust willen vragen wat de kans op bijwerkingen is. Maar ik zou niet wegens “een” kans op bijwerkingen een middel wat mijn dierenarts tweemaal dringend aanbeveelt willen weigeren.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3335025
Ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat als het het juiste medicijn is, dat best geprobeerd wordt.
De vraag is of het wel het juiste is. Het is zo'n vreemde diagnose, of het komt ons toch vreemd over omdat TS het niet helemaal begrijpt... en met deze uitleg begrijp ik het ook niet moet ik zeggen...
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3335028
pearlsofpassion schreef:Ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat als het het juiste medicijn is, dat best geprobeerd wordt.
De vraag is of het wel het juiste is. Het is zo'n vreemde diagnose, of het komt ons toch vreemd over omdat TS het niet helemaal begrijpt... en met deze uitleg begrijp ik het ook niet moet ik zeggen...
De topicstarter zegt in haar openingspost enkel iets over angst voor de bijwerkingen, niet over de twijfel aan de keuze voor het middel. Dus dat is waar ik op reageer.
Door Belleke1
#3335032
Belle lekt niet echt urine. Ook houd ze het snachts vaak meer dan 12 uur op. Meld zich ook niet vaker. Ze doet tijdens het uitgaan wel vaker plasjes maar dat doet ze al jaren zo.
Maar de blaasontsteking blijft terugkomen en nu met deze kuur enrofloxoral is hij zelf nog niet weg.
De dierenarts heeft het over dat ze inwendig kan lekken?
Ik heb er te weinig verstand van. Maar toen ik op dit middel googelde las ik toch veel bijwerkingen waar ik niet blij van werd. Vooral de onrust en collaps. Zij heeft een aantal maanden terug het geriatrisch syndroom gehad dat was zo erg. Ik wil dus niet dat ze weer onrustig wordt.
Ik weet wel dat ik er pas achter kom als ik het ga geven. Maar twijfel dus over of dit middel wel de oplossing heeft. En natuurlijk hebben jullie gelijk dat dierenartsenhet wel zullen weten. Maar toch ben ik kritisch geworden door ervaringen. Ik wil het beste voor onze Belle
knuffels Belleke
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door