Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Mandarijn
#3334609
Onlangs een bultje in de lies laten verwijderen bij Bobbie. Gisteren een niet zo leuk belletje gehad van de DA. Het bultje blijkt kwaadaardig. En dat de tumor graad 2 was. (Graad 1 was de minst erge en graad 3 de ergste).
De DA vertelde tevens dat in het lab bleek dat er microscopische uitlopers aan de tumor zaten en dat deze niet helemaal verwijderd zijn. Het bultje zat naast Bobbie zijn piemel in de lies. Hij moet nu weer onder het mes om ruim huid weg te halen, om zo de mogelijke uiteinden van de tumor weg te nemen. Het probleem is dat ruim richting piemel niet zal gaan.
Na wat bijgekomen te zijn van de schrik ben ik wat gaan zoeken hier op BP en internet wat er mogelijk is voor Bobbie. Nu kwam ik bij cannabisolie uit met THC. Heb ondertussen een proefzending gevraagd bij een club uit Friesland voor wietolie met THC en CBD erin. Verder krijgt Bobbie golden paste. Als er iemand nog tips heeft dan hoor ik ze graag.

Ik weet niet of ik Bobbie chemo ga geven en of het lukt om alle uitlopers te verwijderen. Maandag heb ik een persoonlijk gesprek met de DA en dan kijken we wat er voor mogelijkheden zijn.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3334610
Wat een naar bericht! Kan me voorstellen dat je je rot schrikt. Helaas heb ik geen advies voor je maar wil je wel veel sterkte wensen en beterschap voor Bobbie.
Door Lizzy
#3334615
Mandarijn schreef:Onlangs een bultje in de lies laten verwijderen bij Bobbie. Gisteren een niet zo leuk belletje gehad van de DA. Het bultje blijkt kwaadaardig. En dat de tumor graad 2 was. (Graad 1 was de minst erge en graad 3 de ergste).
De DA vertelde tevens dat in het lab bleek dat er microscopische uitlopers aan de tumor zaten en dat deze niet helemaal verwijderd zijn. Het bultje zat naast Bobbie zijn piemel in de lies. Hij moet nu weer onder het mes om ruim huid weg te halen, om zo de mogelijke uiteinden van de tumor weg te nemen. Het probleem is dat ruim richting piemel niet zal gaan.
Na wat bijgekomen te zijn van de schrik ben ik wat gaan zoeken hier op BP en internet wat er mogelijk is voor Bobbie. Nu kwam ik bij cannabisolie uit met THC. Heb ondertussen een proefzending gevraagd bij een club uit Friesland voor wietolie met THC en CBD erin. Verder krijgt Bobbie golden paste. Als er iemand nog tips heeft dan hoor ik ze graag.

Ik weet niet of ik Bobbie chemo ga geven en of het lukt om alle uitlopers te verwijderen. Maandag heb ik een persoonlijk gesprek met de DA en dan kijken we wat er voor mogelijkheden zijn.
Oh bah, wat een narigheid :-\ . Is het een mastceltumor ook wel mastocytoom?

Ik denk zelf he, dat je naar een oncoloog moet gaan met Bobbie. Zij weten gewoon beter wat je mogelijkheden zijn. En ook of bestralen bijv. een optie is. En of opnieuw opereren een optie is. En voor de ondersteuning zou het zeker ook niet verkeerd zijn om een holistisch dierenarts te raadplegen.

Heel veel sterkte en laat je ons weten hoe het gesprek geweest is met je DA?
Door hannabelgje
#3334632
Pfff wat een schrik. Ik zou ook het liefste naar een oncoloog gaan. Bij de hond van mijn vriendin wel een goede ervaring gehad met chemo. Heeft haar toch een jaar extra gegeven en dat vind ik op een hondenleven best veel. De hond had geen last van de chemo zelf, wel van haar verminderde weerstand op het laatst.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Door Mandarijn
#3334707
Heb een fijn gesprek gehad met de DA. Ze heeft ook naar Bobbie gekeken. Het stomme is dat de bult op een hele stomme plaats zit/zat (tussen piemel en lies). Richting piemel kunnen we niet veel meer weghalen, of ik moet van Bobbie een meisje gaan maken. Dat gaat dus niet gebeuren. Ook aan de andere kanten moet er ruim weggesneden worden. Er blijft dan nog maar weinig huid over om deze wond dan te bedekken. Misschien kan de huidplooi bij het achterbeen wat terug geklapt worden om de wond te dichten, maar het is op een zeer moeilijke plek. Dus geen garantie of dit ook lukt/kan.

Maar voor nu hebben we besloten om Bobbie nu eerst op prednison te zetten voor een week, om te kijken of de tumor gaat slinken, volgende week maandag ga ik terug naar de DA om te kijken of dit ook gebeurt en of we er nog een week achteraan doen met prednison. Als de mastocytoom is afgenomen hoeft er ook minder worden weggesneden.

Blijft het probleem wel dat Bobbie een ruisje heeft op het hart. Eigenlijk had ik besloten om Bobbie daarom niet meer onder narcose te brengen. Nu wil ik dat nog 1x doen om de mastocytoom zoveel mogelijk te verwijderen. Of ik dit door een oncoloog laat doen of de DA, ben ik me nog aan het bedenken. Mocht de operatie om het te verwijderen te lastig zijn voor de DA, en zij geeft dit ook aan, dan gaat het sowieso door de oncoloog gebeuren.
Een andere optie was naar Utrecht voor echo, weefsels nemen van omliggende lymfeknopen/organen, zeg maar een complete check en operatie met chemo, maar dan moet ie vaker onder narcose. Voor deze optie voel ik eigenlijk niks voor.
Dus ik zit nu alle opties na te gaan en te bedenken wat ik moet gaan doen. Wil ik Bobbie die 1 april 8 jaar wordt, chemo gaan geven, of kan lukt het om met nog 1 operatie de mastocytoom te verwijderen en zo oud te laten worden. pffff het is verdomd lastig
Door Lizzy
#3334735
Wat een ontzettende moeilijke en lastige overwegingen allemaal :'(

De reden waarom ik toch zou kiezen voor iemand met verstand van zaken qua kanker is omdat ik me dus echt oprecht afvraag of chemo werkelijk zin heeft bij een mastceltumor.... Ik zou cijfers willen zien. En die gaat een "gewone dierenarts" (met alle respect!!) je niet kunnen geven.

Ik weet niet waar je woont maar ik heb ontzettende fijne/goede ervaringen met Arno Roos in Gouda: https://www.vvcg.nl/dierenarts/arno-roos/. Hij heeft ons jaren geleden zo fijn geholpen met Brutus.

Heel veel sterkte met alles :-* . Dit is hartbrekend.........
Door Eef+Stippels
#3334893
He bah wat naar :-\

Toen onze Yindra 8 jaar was, kreeg ze een kankerbult (sarcoom) op haar poot. Deze bleek vergroeid met haar bot en kon daarom niet helemaal worden weggehaald.
De bult is gedeeltelijk weggehaald en ze raadden daarna bestralen aan. Omdat Yindra daarvoor dan 17 keer onder narcose zou moeten en al die dierenartsbezoeken haar ontzettend veel stress zouden geven, hebben we dat niet gedaan. We zijn toen via Tannetje Hoxey en Neoplasene gaan geven. Maar daar voelde ze zich niet zo lekker onder. De tumorrest is in die tijd niet verder gegroeid.
Na een jaar of 2-3 begon de tumorrest te groeien en zijn we wietolie (cbd+thc) gaan geven. Dat hielp in de lage dosis die ze kreeg niet genoeg om de groei van de bult te stoppen, en van een hogere dosis werd ze te duf.
Uiteindelijk was na 4 jaar de bult zo groot dat Yindra moest worden ingeslapen. Ze was toen 12 jaar.
Een laatste mogelijkheid was de hele voorpoot amputeren, maar dat vonden we geen optie.

Overigens had ik het gisteren nog met mijn dierenarts over het gevaar van narcose (Xindy van 9,5 moest weer onder narcose voor haar gebit). Zij gaf aan tegenwoordig met alle controle-apparatuur zelfs honden met een hartruisje met een gerust hart onder narcose te brengen.

Misschien heb je hier wat aan. Yindra was ook 8 en heeft toch nog de 12 kunnen halen. Hopelijk geldt dat voor Bobbie ook.
:bigarmhug:
Door Mandarijn
#3334918
Net een nieuw bultje ontdekt. Zo groot als een speldenknop. Morgen bel ik de DA voor het nummer van de oncoloog in Zuid-Limburg. Ik kan hem namelijk niet vinden op het internet en dat maakt mij gek.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3334922
Oh jee :-\
Weet je zeker of het er nu pas gekomen is of kan het er al een tijdje staan?

Bespreek het met een oncoloog zou ik ook zeggen.
Het type tumor maakt ook veel verschil in prognose.
Door Mandarijn
#3334934
pearlsofpassion schreef:Oh jee :-\
Weet je zeker of het er nu pas gekomen is of kan het er al een tijdje staan?

Bespreek het met een oncoloog zou ik ook zeggen.
Het type tumor maakt ook veel verschil in prognose.
Het bultje was er sowieso maandag niet. Dinsdag heb ik het ook niet gezien. Het zit niet ver van de plek waar Bobbie de tumor heeft.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3334943
Mandarijn schreef:Het bultje was er sowieso maandag niet. Dinsdag heb ik het ook niet gezien. Het zit niet ver van de plek waar Bobbie de tumor heeft.
Dat vreesde ik al. :-\
Het spijt me, maar dat is echt geen goed nieuws. Als het zo snel gaat kan je het in snelheid heel moeilijk.winnen... :'(
Of dat is toch wat ik vorige maand geleerd heb...
Het type tumor en behandeling is 1 ding, maar de groeisnelheid en snelheid van uitzaaien is minstens evenveel van belang bij de prognose.


Bespreek het met de oncoloog he, en.zeker dat bultje nu ook.
Maar ik denk dat als je wil vechten je heel aggressief te werk zal moeten gaan en het zelfs dan de vraag is of de tumor niet sneller is dan jij kan zijn...

Sterkte ermee.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door