Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Eef+Stippels
#3333524
Even een vraagje over Bella.
Ze krijgt sinds eind december kvv* en ik zag begin februari dat ze rode oren en rood tandvlees had. Ook krabt ze af en toe aan haar oren en zijn haar ogen viezer. Haar buikje en oksels zijn gewoon roze.

Behalve haar voer is er niets veranderd.
Ik gok erop dat ze niet tegen kip en/of rund kan, dat zijn de enige diersoorten die ze in het verleden gehad heeft. Ik neem aan dat ze in het asiel ook geen andere diersoorten heeft gegeten, aangezien ze daar gedoneerde brokken at.
Dus ik heb haar op 5 februari jl. overgezet op KB Sensive (bevat paard, konijn en kalkoen) en ze krijgt ook geen snacks meer van rund of kip.
Ik zie tot nu toe weinig verschil. Misschien iets minder krabben. Zou dat nog kunnen komen?
Ik vraag me af of ik met KB Sensitive zal doorgaan tot in ieder geval 6 weken, of dat ik beter kan gaan elimineren met 1 diersoort...

Komt het vaak voor dat honden voor alle dierlijke eiwitten allergisch zijn, of kunnen ze meestal wel tegen een paar soorten?



(*daarvoor kreeg ze brokken, ik ben een tijd met vers gestopt omdat ik het niet meer over mijn hart kon verkrijgen :-[ )
Gebruikersavatar
Door pluk
#3333658
Eef+doggies schreef:Even een vraagje over Bella.
Ze krijgt sinds eind december kvv* en ik zag begin februari dat ze rode oren en rood tandvlees had. Ook krabt ze af en toe aan haar oren en zijn haar ogen viezer. Haar buikje en oksels zijn gewoon roze.

Behalve haar voer is er niets veranderd.
Ik gok erop dat ze niet tegen kip en/of rund kan, dat zijn de enige diersoorten die ze in het verleden gehad heeft. Ik neem aan dat ze in het asiel ook geen andere diersoorten heeft gegeten, aangezien ze daar gedoneerde brokken at.
Dus ik heb haar op 5 februari jl. overgezet op KB Sensive (bevat paard, konijn en kalkoen) en ze krijgt ook geen snacks meer van rund of kip.
Ik zie tot nu toe weinig verschil. Misschien iets minder krabben. Zou dat nog kunnen komen?
Ik vraag me af of ik met KB Sensitive zal doorgaan tot in ieder geval 6 weken, of dat ik beter kan gaan elimineren met 1 diersoort...

Komt het vaak voor dat honden voor alle dierlijke eiwitten allergisch zijn, of kunnen ze meestal wel tegen een paar soorten?

(*daarvoor kreeg ze brokken, ik ben een tijd met vers gestopt omdat ik het niet meer over mijn hart kon verkrijgen :-[ )
Dus Bella heeft t/m eind december brok gegeten en daarna kvv. Je zou dan aan ontgiften kunnen denken. Hoewel ik het ook wel weer bijzonder vind dat dat dan pas na 5 weken de kop opsteekt.
Rood tandvlees klinkt als ontstoken tandvlees. Wat dan weer zou duiden op een infectie en niet direct op een allergie. Vieze ogen en rode oren passen ook bij een ontsteking.
Bij allergie is jeuk toch het meestvoorkomende symptoom en afgezien van af en toe krabben aan het oor (wat ook kan komen door een ontsteking) lees ik hier niks over.
Ik ben benieuwd naar de mening van anderen hier, maar ik denk dus niet direct aan een allergie.

Persoonlijk zou ik eerst de symptomen gaan behandelen. Dus beginnen met tandenpoetsen, Puur Oor druppels halen en de ogen 3x per dag spoelen met Similasan.
Daarnaast de KB sensitive blijven geven en verder geen snacks of dergelijke anders dan 100% van paard, konijn of kalkoen.

Ongetwijfeld zijn er honden die voor alle dierlijke eiwitten allergisch zijn. Maar als dit bij jouw hond zou zijn waren de symptomen wel wat heftiger denk ik.

Elimineren kan natuurlijk altijd. Misschien interessant om dit vast te lezen: viewtopic.php?f=11&t=125781
Door Eef+Stippels
#3333666
Ik hoop dat ik het wat duidelijker kan omschrijven. Het klinkt misschien erger dan het is.
Het tandvlees/mondslijmvlies is iets roder dan gebruikelijk. Het lijkt volgens mij niet op tandvleesontsteking, ze heeft geen rode rand langs tanden/kiezen.
Ik poets haar tanden al zolang ze bij ons woont. Dat vindt ze ook prima (dus niet de indruk dat ze het onprettig vindt).

Haar oren zijn schoon en ruiken normaal, het is echt de de flapper die aan de binnenzijde wat roder is, dus niet in het oor. Omdat Xindy vaak oorontsteking had (al heel lang niet meer, gelukkig, afkloppen), heb ik een otoscoop, en de binnenkant ziet er mooi en brandschoon uit.

Zou oculoheel ook goed zijn? Dat heb ik in huis.

Het is ook niet heel erg hoor, daarom ben ik ook nog niet bij de da geweest, maar niet perfect.
Ik zie net het topic van Hamada, het zou natuurlijk ook kunnen zijn dat Bella last heeft van de droge lucht.
Haar ontlasting is ook niet verslechterd. Misschien zoek ik er teveel achter ::)

Maar ze blijft in ieder geval voorlopig op de KB Sensitive.
Bedankt voor de link.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3333672
Oculoheel is ook prima.
Als er pus bij de ooghoeken zit of het bindvlies is rood en dat verbeterd niet binnen een aantal dagen dan zou ik wel langs de da gaan.

Dr oortjes zijn misschien wat geïrriteerd en als ze dan blijft krabben heelt t natuurlijk niet.. Ik zou er een likje honingzalf opsmeren.

Tandvlees zou ik in de gaten houden en eventueel eens aan de da laten zien als je twijfelt.

Zal t topic zo ook even een slinger naar de gezondheid hoek geven.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door