Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3332996
Wat er aan vooraf ging, ik kopieer even uit de Bar, scheelt weer tikken. ;)

Afgelopen vrijdag met Moyra (bijna 11 jaar) naar een nieuwe Da geweest. Dichter bij, en bovendien is dat de Da waar de oppas ook naar toe gaat als er iets is, dus kan ze daar maar beter bekend zijn.
Prima consult! Geriatrisch profiel geprikt, met hartenzymen en een titerbepaling voor DHP. Verder lichamelijk helemaal nagekeken. Een beetje staar maar goed op gewicht, nergens bulten. Alleen is de linkerpoot veel meer bespierd dan de rechter. :???: Geen idee waar dat vandaan komt, ze loopt niet anders.
Ze is nu helemaal fit (voor ons gevoel) en het zou fijn zijn als dat er ook uitkomt. Morgen even langs voor de uitslag.

De waardes zijn prima, zowel het geriatrisch profiel als de hartenzymen. Alleen de schildklier is in het rood. Dat verbaast mij wel, want ze heeft niet veel kenmerken van een hond met een te trage schildklier. :???:
Niet overmatig veel drinken/plassen en zoals ik al zei kreeg ze een compliment over het gewicht.
Ja, 's zomers is ze sloom maar dat schreven wij toe aan de warmte. We hebben ook twee keer een weekje pijnstillers gegeven om te kijken of ze ergens last van had, maar dat gaf geen verschil aan.
De huid is wat schilferig, maar de vacht is verder prima in orde. En dat ze niet meer zo vreselijk actief is past ook wel bij een oudere hond. Maar ze wandelt op dit moment nog prima mee, en trekt dagelijks een flinke sprint. Niet omdat ze achterna gezeten wordt, maar omdat ze het leuk vindt om even te racen. :biggrin2:
T4 was dus erg laag, nu wordt de TSH nog getest. Even wachten wat daar uitkomt, en dan weer overleggen.

Titerbepaling was goed, alleen hondenziekte was laag, maar nog wel bescherming. Dezelfde uitkomst als 4 jaar geleden toen er ook getiterd is. Ze is in 2010 voor het laatst DHP gevaccineerd.


Vervolg:
Gisteren gebeld, de TSH is niet verhoogd, wat zou duiden op secundaire hypothyreoïdie. Er is (waarschijnlijk) niets mis met de schildklier maar wel met de aansturing daarvan. Het ligt dan (waarschijnlijk) aan de hypofyse, daar zou je nog onderzoek naar kunnen doen maar dat gaat geen invloed hebben op de behandeling. Kortom: niet duidelijk waar het vandaan komt.
We gaan beginnen met Thyroxal, en goed kijken wat dat met haar gaat doen. Vooral omdat wij geen typische schildklierklachten zien bij haar.

Zit ik net de bijsluiter te lezen, staat ze op een dosering voor 10-12,5 kg terwijl ze maar 9 kg weegt. :-\
Maandag even bellen waarom.

Iemand bekend met secundaire te traag werkende schildklier?
Ik hoor graag tips en ervaringen.
#3333008
Vreemd dat ze met medicatie willen starten, als de TSH normaal is :???:
Bij mensen is het zo, dat de fT4 alleen bepaald wordt bij afwijkende TSH en niet andersom.
Ik zou zelf (nog)geen medicatie gaan geven, zeker niet omdat er geen duidelijke symptomen zijn die duiden op een hypothyreoïdie. Als je met medicatie start, zou het kunnen zijn dat de schildklier daardoor juist minder gaat doen. Ik zou eventueel over een tijd nog eens laten controleren om te zien hoe het zich ontwikkeld.
#3333021
Welke waarde heeft de T4 dan? En welke referentie waarden? (dat kan nl. verschillen door meetmethode)

Ik heb een hond met te trage schildklier, en die was juist te mager, dus werd er ook niet te snel aan trage schildklier gedacht, behalve door Vroom.

Dan heeft Kaio ook een lage T4 gehad met normale TSH, toen hij oud was, hij heeft ook tijdelijk thyroxine gekregen, maar vanwege stembandverlamming (staat er los van) mee gestopt. Van te veel schildklierhormoon wordt je nl. te onrustig. Daar zou ik dus goed opletten bij je hond.
Die situatie is best lastig want heeft nu nu wel of niet last van zijn schildklier? Dus ja ik snap wel dat ze medicatie dan proberen dan kun je wel zien of er iets veranderd. Dat duurt een aantal weken. Neem aan dat je over een aantal weken weer moet prikken?
#3333038
De precieze waarde heb ik niet, keek mee op het scherm bij de Da en zag dat het streepje voor schildklier links op 1/4 van het midden (hoe zeg je dat?) in het rood afgebeeld stond.

Ik vind het ook lastig hoor, vandaar de vraag hier. Is de T4 echt te laag of niet. Er kan ook een foutieve uitslag van het lab komen. Meneer heeft eens een uitslag voor triglyceriden gekregen die torenhoog was. Meetfoutje, kan gebeuren.
Helaas kon het bloed wat ze in het lab van haar bewaard hadden (1 week) niet meer gebruikt worden toen ik dat bedacht, anders had ik opnieuw laten testen.
Er zou een scan gemaakt kunnen worden van de schildklier, om de werking te testen maar dat werd vooralsnog niet aangeraden.

En in hoeverre ben je gewend aan het gedrag van je hond? Wij vinden haar best fit, maar misschien zou iemand anders zeggen: jeeeez wat is die hond sloom. :D
Vandaar dat we nu ook goed gaan letten op hoe ze reageert hierop. Ik wil sowieso maandag (in overleg) verder met de dosering zoals die op de bijsluiter staat, in haar geval voegt het niets toe dat ze een hogere dosering krijgt, lijkt mij. En anders hoor ik graag waarom wel.

Ik heb vrijdag afgesproken dat ik met een week of twee laat weten hoe ze reageert, over het algemeen zie je dan het eerste verschil. We zouden na een maand of twee opnieuw prikken.
#3333041
Stel de de fT4 echt verlaagd is bij een normale TSH is het m.i. niet zinvol om een scan van de schildklier te maken.
Als de oorzaak van het lage T4 in de schildklier zelf zit, verwacht je een hoge TSH (en bij een te snel werkende schildklier zou je een laag TSH verwachten). Dat is niet zo, dus dan ligt de oorzaak niet in de schildklier.
#3333060
Bij Maci (die echt wel te tege schildklier heeft) zie ik in tijden dan het slechter gaat ( zitten schommelingen in ook met medicatie) dat ie een meer van depri is. Sloom maar ook niet zo veel zin in vanalles. En huidproblemen verergering.
Einde zomer meestal. Afgelopen keer was het dus ook erg laag, terwijl hij de juiste dosis kreeg. Toen verhoogd, maar ik heb hem nu een tijd geleden weer iets verlaagd, hij werd wat onrustig, maar nog steeds een iets hogere dosis.
Tis best een lastig iets geloof ik die schildklier.
#3333084
bij mijn border collie met de ziekte van cushing was dit het geval.
t4 laag, tsh normaal.
dit is een veel voorkomend symptoom van deze ziekte.
medicatie haalt dan niks uit zolang de ziekte niet onder controle is.
hopelijk vinden jullie de oorzaak.
je kunt er nog voor kiezen om een uitgebreid schildklierpanel te laten doen, maar destijds kon dat alleen in het buitenland [duitsland, usa] onderzocht worden.
#3333166
Ik denk dus ook dat het niet de schildklier is, maar wat dan wel. En wat kan/ga je allemaal onderzoeken. Dat kwam ik inderdaad ook tegen, cushing. En daarvan vind ik ook weer dat ze niet de hele specifieke verschijnselen heeft. :-\

Meneer heeft dit weekeind alle wandelingen gedaan, en vind dat ze goed fit is. Misschien wel wat fitter dan wij gewend zijn, maar ze is niet onrustig.
#3333214
jouw verhaal doet me idd. niet direct aan cushing denken. [in de meeste gevallen zit er dan een mini tumortje op de hypofyse die de boel in de war gooit.]
cushing ontwikkelt zich traag, dus ze zou nog evt. in een beginstadium kunnen zitten.
wel kunnen honden met cushing slecht tegen de warmte, zijn zo als dat heet inspannings intolerant dan en hebben vaak symptomen van een traag werkende schildklier.
en ze drinken liters en plassen hele rivieren en dat heeft jouw hond beslist niet.
ook vraatzucht is een kenmerk.
als je hond er niet beroerd van is, kun je het ook gewoon nog een tijdje aankijken.
mss herstelt het zich nog vanzelf.
bij secundaire schildklierproblemen doen de medicijnen weinig tot niks.
de oorzaak zit dan elders in het lijf.
na zo'n 2 weken op medicatie moet je wel verbetering beginnen te zien.
#3335777
Even een korte update, we zijn nu bijna een maand verder. Wij zien geen grote verandering bij Moyra sinds we zijn begonnen met de schildkliermedicatie. (maar ze had dan ook geen overduidelijke klachten, daarom verbaasde het mij dat de T4 laag was)
Wel zijn we op eigen initiatief na een paar dagen terug gegaan naar de voor haar lichaamsgewicht aanbevolen dosering. Wij vonden haar ineens erg slank worden in de taille, én omdat er geen goed argument kwam voor de hogere dosering. (let wel, het was de assistente en niet de Da die ik daarover sprak).
Ik maak over een aantal weken een afspraak om opnieuw de T4 te laten prikken. Wat voor ons de doorslag gaat geven is haar gedrag als de temperatuur weer omhoog gaat. Als ze dan nog steeds fit blijft ben ik overtuigd.
V.w.b. de vacht duurt het sowieso langer voordat je verschil gaat zien, maar die vond ik niet heel slecht. Allen wat schilferig maar niet super erg.

Ik heb er al met al toch nog steeds een dubbel gevoel bij. Het enige alternatief is helemaal stoppen met de medicatie en dan weer de T4 laten prikken.
#3337034
Ik heb me een aantal jaren geleden verdiept in dit thema, maar ik zou alles weer moeten doorlezen. Ga eens in mijn berichten zoeken op Darqan of schildklier. Daar kan je geloof ik wat mee.
Verder zou ik per direct een bloedstaal naar Dr. Dodds van https://www.google.at/url?sa=t&rct=j&q= ... -7nzP0br_u in California sturen.
Zij is SUPER in deze Thematik.
Nog wat, Darqan heeft altijd Forthyron gekregen. Belangrijk is dat schildklierhormoon ofwel minstens 1,5h VOOR de maaltijd of minstens 3h NA de maaltijd gegeven wordt. Ook uurtijden in de gaten houden. Bvb elke ochtend en avond om 7h of 19h en pas na 8h30 of 20h30 eten.

Succes
#3337181
Toen wij met Ziggy bij de DA in Deventer (uit de link van Lizzy) zijn geweest, gaf zij aan dat er 2 mogelijkheden zijn qua medicatie. De "normale" die vaak voorgeschreven wordt maar er is ook nog een andere optie. Maar helaas weet ik niet meer hoe dat nu precies zat, want welke medicatie hangt af van de bloeduitslagen, en ik weet dus ook niet meer hoe of de verschillende soorten medicatie heten. Mocht je bij nieuwe bloedtesten toch weer tegen een afwijkend beeld aanlopen zou je altijd eens kunnen informeren natuurlijk bij Linda Boggie, zij heeft weer contact met Dr. Dodds uit het berichtje van *Axel* ;)
#3337189
tt-tjes schreef:Ik begreep dat lage T4 ook op leverproblemen kan duiden.
Chendo bijv had ook een lage T4
Die was gelukkig goed. :)

Ze was 's middags toch wel steeds onrustig, en had veel honger. Verder nog geen andere verandering in gedrag. We zijn dit weekeind teruggegaan naar 1/2 pil, eens kijken of dat verschil gaat maken. Over een maand laat ik prikken.


@Axel en Zurca, dank! Ik ga nog weer eens verder lezen. Het blijft een lastige materie. We geven inderdaad minstens anderhalf uur voor de maaltijd, dat had ik al ergens gelezen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door