Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#3332218
En ook van Linga had ik natuurlijk geen filmpje moeten maken over hoe goed zij het nog doet op haar leeftijd (van bijna 13) :-X

Vorige week vrijdag nog niks aan de hand, zaterdag zie ik een (naar wat ik dacht ontstekingkje) aan haar poepert, dinsdag naar de dierenarts : diagnose "perianaaltumor - is bijna altijd goedaardig, we moeten het weghalen, volgende week is je eigen dierenarts er weer, plan maar een afspraak in". Goed. Thuis het e.e.a. gelezen, deze tumor blijkt bij reuen dan wel altijd goedaardig, de ervaring leert dat het bij teven bijna altijd kwaadaardig is, snel uitzaait, etc. Dus terug, dunne naald biopt genomen. Uitslag kwam gisterenavond binnen: ze kunnen er geen chocolade van maken.

Zo langzamerhand begin ik mij het nut van een dunne naald biopt af te vragen :-\

Maar nu....? Ze heeft er hartstikke last van en ondanks pijnstillers blijft de irritatie, sopt zij eraan. Voor maandag staat er weer een afspraak bij onze eigen dierenarts. En het zal uitdraaien op een operatie. Maar ook daar lees ik veel tegenstrijdige berichten. Bij reuen opereren ze niet zo vaak, omdat castratie van de reu vaak voldoende is om de tumoren te laten verdwijnen. Bij de operatie kan de sluitspier geraakt worden en zit je met een ontlasting incontinente hond. Voor zowel je hond als voor onszelf ook niet echt fijn.....

Dus mijn vragen:

* Zijn hier mensen die ervaringen hebben met een teef met deze tumor? En zo ja: hoe is dat afgelopen?
* Wie heeft er ervaring met de operatie van een perianaaltumor? En hoe is die ervaring? Wie heeft de operatie uitgevoerd? (het is niet zeker of mijn dierenarts zelf gaat opereren of dat hij ons door gaat sturen naar een chirurg). Hoe is het herstel na de operatie?
Gebruikersavatar
Door Binno
#3332226
Hier bij een reu (Gian, bijna 11jaar)) een perianaaltumor. Dus aan mij heb je waarschijnlijk niet zoveel.

Bij Gian is ook een dunne naald biopt gedaan en zijn ze er dus ook niet veel wijzer van geworden, waarschijnlijk goedaardig, maar kan ook nog kwaadaardig zijn,
er zou weefsel moeten opgestuurd worden om uitsluitsel te geven.
Opereren is bij hem moeilijk omdat de tumor vast zit aan de sluitspier en hij grote kans heeft op ontlastingsincontinentie daarna.

Er is nu eerst geprobeerd met een chemische castratie dmv een Tardak injectie.
Die heeft niet veel uitgehaald, tumor is niet verminderd, maar ook niet erger geworden.
Zelf heeft hij er gelukkig (nog) geen last van voor zover ik weet, hij blijft er af, het schijnt hem niet te storen. (hout vasthouden...)

Binnenkort krijgt hij een implantaat (soort chip) met chemische castratie die een half jaar zou moeten gaan werken.
We hopen dan maar dat er alsnog iets van verbetering inzit daarmee.
Als het toch erger zou worden, toch opereren? Ik weet het niet... Het is zo'n rotplek hé.

Bij teven heb ik dus geen ervaring, en met een operatie ook niet, maar ik wou mijn ervaring hiermee tot hiertoe toch even meegeven.

Sterkte met Linga, ik duim voor jullie en hopelijk is het toch goedaardig! :-*
Door HennyS
#3332246
Het zal uiteraard aan de plaats liggen waar de tumor zit of er zo wie zo geopereerd kan worden.
Danger, weliswaar een reu, is een jaar geleden geopereerd aan een perianaaltumor. Hij was toen ruim 7 jaar. De operatie is super verlopen, geen enkel probleem gehad. Het weefsel is uiteraard opgestuurd en het was goedaardig. Tot nu toe is de tumor niet teruggekomen.
Hij is geopereerd door Maarten Kappen.
Door Eef+Stippels
#3332251
Ohw bah :-\

Ik heb er geen ervaring mee.
Dunne naald biopten lijken in de praktijk inderdaad niet altijd veel nut te hebben...
Ook moeten ze maar net het juiste gebied aanprikken (bijv bij leverbiopten).
Tenzij het gaat om vast te stellen of het een vetbult betreft, dat is dan wel weer goed te doen.

Sterkte :-*
Door Anne in Zweden
#3332254
Wat een nare toestand, Lizzy! Maar Linga lijkt onder een goed gesternte te zijn geboren (die nierproblemen van destijds, de hartwormkwestie - heeft ze allemaal goed doorstaan), dus we gaan er eerst maar van uit dat het allemaal goed komt. Sterkte!
Door Lizzy
#3332261
Gelukkig dat jullie er geen ervaring mee hebben, met een teef met een perianale tumor! Ik heb ook wel gelezen dat je met de operatie geluk en pech kunt hebben. In die zin, als de tumor in het verkeerde gebied zit... Bovendien zit ik (omdat Linga een teefje is) gewoon ook meer dat de kans op kwaadaardigheid groter is en er ruimer weggesneden moet worden, wat (neem ik aan) de kans op complicaties weer vergroot. Wat een gedoe zeg.... Arme Ling.... :-\
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door