Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3331916
Na een bezoekje aan de DA lijkt het zinvol dat beide honden wat kauwmateriaal krijgen. Rowan is geen probleem, die kan zo'n beetje alles hebben. Maar Tristan.. dat is lastiger. In verband met darmklachten (en al een daaruit voortvloeiende operatie met heel vervelende gevolgen) mag hij absoluut niets hebben wat verstoppend werkt.
In het verleden heb ik wel 's bullepees gegeven maar helaas verstopt dat. Ook iets wat echt bot is of hertengewei gaat 'm niet worden voor die kleine van me (en dat dan los van het feit dat ik dat ook voor Rowan te hard en gevaarlijk vind)
Ik zit nu aan kleine pensstaafjes te denken. Niet echt hard qua kauwmateriaal ;-) maar beter dan niets.
Ik zou Rowan van alles kunnen geven maar wil geen gedoe tussen de honden dus krijgt hij niets als Tristan ook niets kan krijgen. Dan moet ik af en toe de honden uit elkaar houden. Tsja, het kan maar ze zijn altijd bij elkaar. Ik zou ze het liefst allebei hetzelfde geven en dan even uit elkaar houden tot het op is ;-)

Zijn er andere dingen te bedenken die wat harder zijn maar die echt niet verstoppend kunnen werken? Ik kan het me helaas met Tristan niet veroorloven om "maar wat uit te proberen".

Beide honden worden overigens vers gevoerd. Tristan kvv (mag dus geen bot, vandaar) en Rowan deels barf/deels kvv.

Wie heeft nog tips?

Suzanne
#3331919
pluk schreef:Churpi!
https://www.eko4petz.nl/c-3548434/churpi/

Maar wat is de reden dat de da kauwmateriaal aanraad? Want misschien weet er iemand dan nog een andere oplossing :)
Tandplak ;-)
Dus de tandenborstel zal er ook aan te pas moeten komen. Gaat bij Tristan werken, bij Rowan wordt dat een uitdaging ;-) maar daar komen we nog wel uit.
Er is ook nog wel eea te krijgen aan "tandpasta" en dergelijke maar goed.

Zeker bij Rowan, die toch heus ook karkassen te verstauwen krijgt, verbaast het me dat het nodig is, maar het is wel zo, ik heb het zelf ook gezien.

Suzanne
#3331924
Gedroogde runderkraakbeen heb ik precies 1x aan Ko gegeven, daarvan ging hij aan de schijt :o , dus volgens mij is dat niet verstoppend. Heb als test later een mini stukje gegeven, meteen weer dunne ontlasting, maar toen gelukkig geen 24 uur... Ko krijgt het niet meer, hij wil het ook niet meer. Ook na gedroogde runderkophuid is zijn ontlasting vaak slapper.
En misschien dat de churpi iets is? Ik kan me niet voorstellen dat een melkproduct verstoppend werkt. Volgens mij heeft Siberienne er ervaring mee, die geeft het dacht ik aan Spot.

Misschien Psylliumhusk aan zijn voer toevoegen om verstopping te voorkomen?
#3331927
src_esther schreef:Gedroogde runderkraakbeen heb ik precies 1x aan Ko gegeven, daarvan ging hij aan de schijt :o , dus volgens mij is dat niet verstoppend. Heb als test later een mini stukje gegeven, meteen weer dunne ontlasting, maar toen gelukkig geen 24 uur... Ko krijgt het niet meer, hij wil het ook niet meer. Ook na gedroogde runderkophuid is zijn ontlasting vaak slapper.
En misschien dat de churpi iets is? Ik kan me niet voorstellen dat een melkproduct verstoppend werkt. Volgens mij heeft Siberienne er ervaring mee, die geeft het dacht ik aan Spot.

Misschien Psylliumhusk aan zijn voer toevoegen om verstopping te voorkomen?
Stom he, dat het zo kan verschillen.. kraakbeen krijgt hij niet. Gewoon echt helemaal niet ;-( Net zomin als bot.
Hij krijgt al toevoegingen door zijn voer; in zijn geval laxatract. Psyllium deed te weinig ;-(
Runderkophuid heb ik overwogen... dat zou ik nog wel durven proberen .. klein stukje en dan zien ;-)
Misschien dat Trsitan van kraakbeen ook aan de dunne gaat.. maar ja, als hij erop reageert zoals op bot... dan hang ik .. en goed ook.

Suzanne
#3331929
De link die Pluk geeft, geef ik ook wel eens, deze heb ik ook in kauwstaafjes (ook in de variant rund, kip of groente),... varkenssnoet een idee??? Runder/varkensoren moet Appie ineens niet meer, maar daar was ie ook wel lang mee bezig.... waar krjgt ie verstopping van??? Een bepaalde diersoort of soort snack? Heb ook wel eens van die stripes, eend, lama, hert.....
#3331930
K heb spot 1x een churpi gegeven, was even leuk maar daarna niet meer, hij had er geen verstopping van

Ik geef nu geitenoren, konijnenoren ed. Ook geen uren mee bezig maar net effe wat lekker geknaag
Wat hier wel een hit is is de kong goodie bone. 2 stukjes gedroogd vlees in het uiteinden en ze zijn heerlijk een poosje zoet
http://www.zooplus.nl/shop/honden/spel_ ... gKTPPD_BwE

En deze is net zoiets; https://www.eko4petz.nl/a-48056956/zogo ... lex-qwizl/
#3331932
Siberienne schreef:K heb spot 1x een churpi gegeven, was even leuk maar daarna niet meer, hij had er geen verstopping van

Ik geef nu geitenoren, konijnenoren ed. Ook geen uren mee bezig maar net effe wat lekker geknaag
Wat hier wel een hit is is de kong goodie bone. 2 stukjes gedroogd vlees in het uiteinden en ze zijn heerlijk een poosje zoet
http://www.zooplus.nl/shop/honden/spel_ ... gKTPPD_BwE

En deze is net zoiets; https://www.eko4petz.nl/a-48056956/zogo ... lex-qwizl/
Ja, maar die moet ik dan dus ergens mee vullen. Die dingen zelf wil ik niet dat ze op gaan kauwen, dat lijkt me niet goed. Dan blijft de vraag "waar vul ik ze mee"... dus weer de vraag waar ze een poosje op moeten kauwen maar wat niet verstoppend werkt.

Het idee van oren is goed. Konijnenoren is een poosje fout gegaan (met veel hardere ontlasting) maar de laaste keer ging het goed. Ik kan dus evt een gedroogd konijnenoor geven, maar dat wil ik dan ook niet te vaak doen. Maximaal 1 x per 2 weken. Zijn ontlasting luistert echt nauw helaas. Maar we komen er wel ;-) Het oor wat ik recent gaf had vacht, de vorige versies veel minder. Die vacht lijkt dan dus een laxerende werking te hebben. Met voor nu de nadruk op "lijkt" ;-)

Suzanne
#3331934
Suzanne schreef:Ja, maar die moet ik dan dus ergens mee vullen. Die dingen zelf wil ik niet dat ze op gaan kauwen, dat lijkt me niet goed. Dan blijft de vraag "waar vul ik ze mee"... dus weer de vraag waar ze een poosje op moeten kauwen maar wat niet verstoppend werkt.

Het idee van oren is goed. Konijnenoren is een poosje fout gegaan (met veel hardere ontlasting) maar de laaste keer ging het goed. Ik kan dus evt een gedroogd konijnenoor geven, maar dat wil ik dan ook niet te vaak doen. Maximaal 1 x per 2 weken. Zijn ontlasting luistert echt nauw helaas. Maar we komen er wel ;-) Het oor wat ik recent gaf had vacht, de vorige versies veel minder. Die vacht lijkt dan dus een laxerende werking te hebben. Met voor nu de nadruk op "lijkt" ;-)

Suzanne
Waarom zou het niet goed zijn als ze op die dingen zelf kauwen? Ze krijgen er geen stukjes af en er hoeft maar heel weinig vlees in om ze aan het knagen te krijgen. Ik vond het bij spot juist ideaal toen hij zo met zijn darmen aan het klooien was.
De twee die ik aangeef zijn vrij van giftige troep. Mn zogoflex laat zich daarop voorstaan....

Deze https://www.eko4petz.nl/a-41323878/hond ... escription heb ik ook weleens gegeven, geen verstopping maar mijn honden werden er erg hyper van, echt super druk
#3331938
Siberienne schreef:Waarom zou het niet goed zijn als ze op die dingen zelf kauwen? Ze krijgen er geen stukjes af en er hoeft maar heel weinig vlees in om ze aan het knagen te krijgen. Ik vond het bij spot juist ideaal toen hij zo met zijn darmen aan het klooien was.
De twee die ik aangeef zijn vrij van giftige troep. Mn zogoflex laat zich daarop voorstaan....

Deze https://www.eko4petz.nl/a-41323878/hond ... escription heb ik ook weleens gegeven, geen verstopping maar mijn honden werden er erg hyper van, echt super druk
Dus zo'n Kong is sloop proof? Zeno kauwt echt elk speeltje binnen vijf minuten aan gort. Dus als ze er echt geen stukjes vanaf kunnen kauwen lijkt me dat wel wat!
Rare hond, zijn vleesbot wil hij het liefst zonder kauwen naar binnen werken, maar hij kauwt zich wel helemaal suf op speeltjes.
#3331952
Abiri schreef:Dus zo'n Kong is sloop proof? Zeno kauwt echt elk speeltje binnen vijf minuten aan gort. Dus als ze er echt geen stukjes vanaf kunnen kauwen lijkt me dat wel wat!
Van Kong zijn er 2 lijnen, de gewone (rood) en de Extreme (zwart). Die Extreme zou meer aan moeten kunnen, maar er zijn altijd honden die iets kapot krijgen. Zogoflex is ook heel stevig en vervangt bepaalde speeltjes eenmalig als de hond het kapot maakt.
Abiri schreef:Rare hond, zijn vleesbot wil hij het liefst zonder kauwen naar binnen werken, maar hij kauwt zich wel helemaal suf op speeltjes.
Euh, ja, da's wel een beetje gek. Misschien snapt hij niet dat hij moet kauwen op vleesbot?
#3332010
pearlsofpassion schreef:In oren zit ook kraakbeen he. Maar volgens mij kan dat ook geen kwaad, want er zit geen calcium in als in bot en werkt dus ook niet stoppend.
Dit zijn dingen die bij Tristan dus WEL verstoppend werken. Om die reden krijgt hij dat niet van mij. Rcent ging een konijnenoor goed, maar ik moet nog uitvissen of dat toeval was. Ook andere soorten kauwdingen waar dus niet eens calcium in welke vorm dan ook in zit kan enorm fout gaan! Ken je die Crea-dingen? Tandenborstels, egels, krokodillen? ook invloed op ontlasting helaas (jaren geleden althans).

Het is echt zo enorm zoeken en uitkijken. Ik moet voor hem echt zowat de schriftelijke garantie hebben ;-) dat het niet verstoppend kan werken. Ik heb ene paar suggesties inmiddels her en der waar ik naar kan en durf te kijken ;-)

Kijk, tandsteen is 1, maar problemen met de ontlasting is voor hem gewoon echt een no-go... dat mag echt niet gebeuren.

Rowan krijgt ook deels barf, met zalmkoppen e.d. ;-) dus daar verbaast het me van dat het nodig is, maar Tristan mag daar helaas niets van hebben.

Suzanne
#3332020
Mijn reactie was een beetje omdat je eerste zegt dat hij NOOIT kraakbeen krijgt, maar een paar reacties verder dat konijnenoren soms wel goed gaan.
Dan zeg ik dus dat in oren kraakbeen zit. Zelfs bijna enkel kraakbeen met huid en vacht overheen.

Ik krijg dan het idee dat je niet helemaal goed weet wat kraakbeen is, en dat het dus zeker niet te vergelijken is met bot. Vandaar.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door