Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door nicole.hermans
#3331877
Hoi Lizzy,

we hebben jouw gegevens gekregen van Erna van Namara's uit Steenbergen.
Ik zou heel graag in contact met je willen komen omtrent de voeding van onze lieve 4-jarige Pepper (is uit nest van Namara, broertje van Skye (Marcella Strick) die ook blaasgruis probleempjes heeft.
We hebben Pepper vanmorgen acuut moeten katheteriseren wegens een verstopte plasbuis als gevolg van Xathine.
Hij kon helemaal niet meer plassen, het arme kereltje .....
Nu zit hij al vanaf pup op smuldier compleet met af en toe een smuldier kipje afgewisseld.
Volgens d.a. moesten we naar Royal Canin Urinary, maar ik ben geen fan van brokken.
Wat nu te doen?
Heb voor nu effe bij een barf leverancier in mijn woonplaats vlees gehaald (is kalfsvlees compleet met toevoegingen van groente).
Kun je ons alsjeblieft helpen, we zijn zo verschrikkelijk geschrokken, hij is echt onze liefste jongen, ons kindje ons alles en willen graag doen wat goed voor hem is.
Heeft voor nu ook nog medicijnen gekregen: Allopurinol 300 mg.

Ik hoor heel graag van je... wil je ook best bellen als je mij jouw nummer geeft.

Lieve groetjes,
Nicole, Frans en pootje van Pepper
Door Lizzy
#3331881
Hallo Nicole,

Wat een schrik!!! Je hebt goed gehandeld door gelijk naar de dierenarts te gaan!

We noemen dat wel uraatgruis, waar jouw Pepper last van heeft gekregen..... En ja, dit komt helaas regelmatig voor bij Dalmatische Honden. Ik zou hem zeker niet op brokken over zetten! Dat is absoluut niet vochtrijk genoeg! Echt volstrekt schadelijk, dit advies. Je moet alleen wel zijn dieet gaan aanpassen. En je moet hem door gaan spoelen. Ik leg zo uit wat ik daarmee bedoel.

Is Pepper gecastreerd? Hoe oud was hij toen hij gecastreerd werd?

Ik weet niet hoeveel Smuldier je geeft maar je moet dat in mindering gaan brengen. Laten we zeggen dat hij nu 700 gram Smuldier krijgt. Ik zou 200 gram minder gaan geven en in plaats daarvan 100 gram gekookte groenten (behalve ui en prei want dat is schadelijk voor honden) en 100 gram zuivel (het beste wissel je dat af, volle kwark, volle yoghurt, huttekase, ricotta, etc). En dan mag je daar 2 keer per week een rauw eitje bij geven. Als hij teveel honger krijgt, mag je 100 gram witte rijst erbij gaan geven. Geen zilvervliesrijst.

Ook raad ik je aan om hem 1 liter vocht per dag extra te gaan geven (dit is wat ik noem doorspoelen). En het beste geef je dan karnemelk of geitenmelk verdund met water of je maakt bone broth (http://www.dogsnaturallymagazine.com/ho ... -your-dog/). Die liter geef je over de dag verdeeld. En dan zul je hem minimaal iedere vier uur (behalve 's nachts) uit moeten laten en helemaal goed uit laten plassen. Dit is echt van levensbelang, zeker voor een reu die problemen heeft met het ontwikkelen van uraatgruis.

Je zult toch even aan moeten kijken hoe hij het hierop gaat doen. Als de straal urine niet krachtiger wordt van bovenstaande maatregelen: dan moeten we zijn dieet verder aan gaan passen, maar ik hoop dat dit niet nodig is.

Heel veel sterkte,
Lizzy
Gebruikersavatar
Door nicole.hermans
#3332051
HOihoi,

bedankt voor jouw reactie, vandaag al flink verse groentes ingekocht (spercibonen, zoete aardappel, bloemkool) en de boel vers gestoomd om dit dan per portie in te vriezen, ook karnemelk door zijn drinkwater gedaan, en raad eens? je had zo gelijk, onze Pepper drinkt en stop niet meer, dus maar met mate geven. Ook volle kwark gekocht. Dus we gaan aan de slag! Nou vind ik persoonlijk 2x 50 gram groente per dag wel weinig maar we zien wel. Hij kreeg altijd Smuldier Rundvlees compleet 2x per dag rond de 350 gram, vaak na fikse wandeling (ga regelmatig 10 km met hem het bos in :D krijgt hij de volle 400 gram.
Heb je nog suggesties welke Smuldier beter is? Kip? Pens? Organenvlees zit volgens mij meer Purine in, toch? (zoals hart, niertjes, lever).
Heb ook al burgertjes van kalfsvlees voor hem gehaald van 100 gram per burger, makkelijker om Smuldier mee aan te vullen.
Hij is vandaag weer wat meer opgewekt, en plassen om de 4 uur gedaan zoals je zei en komt goede straal uit. Tevens contact opgenomen met de lieve Marcella Strick, die ook een Namara's heeft, en wel zijn broertje Skye, ze heeft me ook veel advies gegeven. Wil namelijk zsm stoppen met de medicatie die hij krijgt (Allopurinol 300 mg, 2x daags).
Ook ga ik die PH stickjes bestellen. Wilt het zeggen als deze (in de ochten, eerste plasje) op 6-6.5 zitten, hij geen last meer heeft van de uraat kristallen? Of sluit dat niet uit?

Hoop weer op een antwoord,
en ik denk dat ik namens iedereen spreek, dat ik je dankbaar ben voor wat je voor onze lieve viervoetertjes doet!
:)

Liefs,
Nicole en natuurlijk Pepper!
Door Lizzy
#3332058
nicole.hermans schreef:HOihoi,

bedankt voor jouw reactie, vandaag al flink verse groentes ingekocht (spercibonen, zoete aardappel, bloemkool) en de boel vers gestoomd om dit dan per portie in te vriezen, ook karnemelk door zijn drinkwater gedaan, en raad eens? je had zo gelijk, onze Pepper drinkt en stop niet meer, dus maar met mate geven.
Ja, dat is wel slim en verspreid over de dag.
Ook volle kwark gekocht. Dus we gaan aan de slag! Nou vind ik persoonlijk 2x 50 gram groente per dag wel weinig maar we zien wel. Hij kreeg altijd Smuldier Rundvlees compleet 2x per dag rond de 350 gram, vaak na fikse wandeling (ga regelmatig 10 km met hem het bos in :D krijgt hij de volle 400 gram.
Heb je nog suggesties welke Smuldier beter is? Kip? Pens? Organenvlees zit volgens mij meer Purine in, toch? (zoals hart, niertjes, lever).
Lever en nier en hart bevat wel wat purine. Maar dat wordt ook overdreven hoor. Pens veel minder purine trouwens (dan gewoon vlees en orgaanvlees). Rund of kip: ik weet dat er vaak wordt geroepen dat kip minder purine bevat maar dat is gewoon niet waar. Bestudeer deze link maar eens: https://jicht.nl/Voeding/Purine.
Heb ook al burgertjes van kalfsvlees voor hem gehaald van 100 gram per burger, makkelijker om Smuldier mee aan te vullen.
Hij is vandaag weer wat meer opgewekt, en plassen om de 4 uur gedaan zoals je zei en komt goede straal uit. Tevens contact opgenomen met de lieve Marcella Strick, die ook een Namara's heeft, en wel zijn broertje Skye, ze heeft me ook veel advies gegeven. Wil namelijk zsm stoppen met de medicatie die hij krijgt (Allopurinol 300 mg, 2x daags).
Ook ga ik die PH stickjes bestellen. Wilt het zeggen als deze (in de ochten, eerste plasje) op 6-6.5 zitten, hij geen last meer heeft van de uraat kristallen? Of sluit dat niet uit?
Een goede straal plas is fantastisch! Dat moet je gewoon zo zien te houden :-*
De pH waarde sticks die ik het beste vind zijn deze: https://www.gezondeshop.nl/ph-teststrookjes.html. Je kunt het beste altijd op hetzelfde moment van de dag meten. Want de pH waarde fluctueert gedurende de dag. Dus de ene keer 's morgens meten en de keer erop 's middags is eigenlijk bijna een appeltje en een peertje vergelijken. Dus 's morgens is een goed idee (vaak is de urine dan op z'n zuurst) en dan is 6.5 prima! En nee, dit zegt helaas niet dat hij geen kristalletjes heeft. Alleen, op deze pH waarde ontwikkeld een gruisje zich in de regel niet makkelijk tot steentje of dat er heel veel gruisjes in de blaas zitten. Als je onder de 6.0 duikt is dat een teken dat de urine wel te zuur is. Dus moet je het dieet aanpassen. Of iets gaan geven dat de urine meer alkalisch maakt. En het is maar de vraag of allopurinol de beste manier is :g:. Ik ken een Dalmaat die ze met voeding alleen niet op een goede pH waarde houden en deze reu krijgt kalium citraat via zijn dierenarts. Ik vraag me in alle eerlijkheid echt wel af dat niet minder schadelijk is als Allopurinul. Maar deze vraag zou je bij je dierenarts neer moeten leggen. Qua dosering kalium citraat heb ik een Engelstalige website voor jou en je dierenarts: http://vetfolio-vetstreet.s3.amazonaws. ... 10_468.pdf

Overigens praten ze in de literatuur altijd over een pH waarde van 7.0 a 7.5. Mijn ervaring (in die ruim 20 jaar) is inmiddels dat Dalmatiers dan regelmatig in de problemen komen met struviet. En derhalve ben ik het dus niet met deze pH waarde eens. Tenzij je een reu hebt die met een pH waarde van rond de 6.5 toch steeds blijft vastlopen is een pH waarde van tussen de 6.3 en 6.5 prima.
Gebruikersavatar
Door nicole.hermans
#3333240
Hoi Lizzy,

is aangepast voor Pepper en ik heb vanmorgen zn urine gebracht die nogmaals getest gaat worden, spannend! Zijn PH waarde op de door jouw getipte ph-stickjes is 6.
Vanavond horen we of er nog blaasgruis in zn urine zit, maar hij plast netjes door en heeft een "goede straal".
Ik heb wel nog even een vraagje, buiten de volle kwark, volle yoghurt, ricotta en hüttekase mag hij ook Skyr? is een soort van yohurt die verkrijgbaar is bij ah en van een eigen ander merk bij Lidl? Is met extra uitwitten erin.

Ik hoor graag jouw mening hierin.
Groetjes van Pepper en Nicole :D
Door Lizzy
#3333243
nicole.hermans schreef:Hoi Lizzy,

is aangepast voor Pepper en ik heb vanmorgen zn urine gebracht die nogmaals getest gaat worden, spannend! Zijn PH waarde op de door jouw getipte ph-stickjes is 6.
Vanavond horen we of er nog blaasgruis in zn urine zit, maar hij plast netjes door en heeft een "goede straal".
Ik heb wel nog even een vraagje, buiten de volle kwark, volle yoghurt, ricotta en hüttekase mag hij ook Skyr? is een soort van yohurt die verkrijgbaar is bij ah en van een eigen ander merk bij Lidl? Is met extra uitwitten erin.

Ik hoor graag jouw mening hierin.
Groetjes van Pepper en Nicole :D
Er is best kans dat Pepper wel gruis in zijn urine heeft. Dat is namelijk vrij normaal voor een Dalmaat. Een Dalmaat maakt altijd uraatgruis aan. De kunst is alleen om hem zodanig "te managen" dat het gruis niet vastloopt in de urinebuis. Dus goede vochtrijke voeding, voldoende laten drinken, de juiste voeding en iedere vier uur helemaal uit laten plassen.

Dus, als er wel gruis in zit: schrik dan niet. Dat is eigenlijk mijn boodschap.

Hij mag alle zuivel, dus ook dat Skyr!
Gebruikersavatar
Door nicole.hermans
#3333268
okay bedankt voor de tip. Als hij alle zuivel mag, waarom is het dan beter om voor "volle" producten te kiezen?
We hangen zo'n beetje onder hem bij iedere wandeling om te kijken of er een mooi straaltje uit komt en houden het goed in de gaten.
Karnemelk is een wondermiddel, normaal drinkt hij heel slecht maar met een scheutje erbij in zijn drinkwater en hij drinkt alles op, moet het echt met mate geven anders loopt hij te druppelen omdat zijn blaas te vol is ::)
Ben heel erg blij met jouw tips en heb jouw forum al aan een paar hondeneigenaren door gegeven. ;)
groetjes van Pepper en mij
Bijlagen
20171023_135012.jpg
20171023_135012.jpg (316.46 KiB) 1747 keer bekeken
Door Lizzy
#3333362
nicole.hermans schreef:okay bedankt voor de tip. Als hij alle zuivel mag, waarom is het dan beter om voor "volle" producten te kiezen?
We hangen zo'n beetje onder hem bij iedere wandeling om te kijken of er een mooi straaltje uit komt en houden het goed in de gaten.
Karnemelk is een wondermiddel, normaal drinkt hij heel slecht maar met een scheutje erbij in zijn drinkwater en hij drinkt alles op, moet het echt met mate geven anders loopt hij te druppelen omdat zijn blaas te vol is ::)
Ben heel erg blij met jouw tips en heb jouw forum al aan een paar hondeneigenaren door gegeven. ;)
groetjes van Pepper en mij
Fijn om te lezen :) !
Omdat daar meer vet en dus meer energie in zit. En als je minder KVV gaat voeren, moet je dat toch aanvullen met andere dingen. Dan levert vette zuivel je dus meer kcal en heb je meer kans dat je je hond goed op gewicht houdt.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door