Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door kluifje
#3331872
Hoi hoi

Ben vorige week met mijn hond van 11 naar de dierenarts geweest omdat hij heel erg last had van zijn anus.
Hij bleef er obsessief aan likken en het zag er echt veschrikkelijk uit, helemaal kapot en vocht en zelfs wat bloed.

Toen heeft de dierenarts hem een spuitje gegeven, en een week anti biotica want ze wist niet zeker wat het was maar dacht ontstoken anaal klieren?
Nu de kuur over is begint het weer, het s nog niet meteen zo heftig maar hij likt er weer steeds vaker aan en het begint er ook al slechter uit te zien.

Nu moet ik vanavond opnieuw naar deze dierenarts maar ik wil niet dat ze zomaar zonder dat ze zeker weet wat het is weer allerlei troep in hem wil stoppen en wij dus ook elke keer voor niets die medicatie betalen.

En even een vraagje tussen door, onze eigen dierenarts is helaas failliet en moesten we heel snel een andere vinden, nu is de nieuwe dierenarts echt heel erg duur en moesten we 100 euro betalen voor consult/ anti biotica .. die spuit en ontwormings tablet .. dat is toch niet normaal ?
het consult alleen al was 40 euro en omdat wij niet zoveel geld hebben kunnen we gespreid betalen, daarom moeten we bij deze dierenarts


Mijn vraag is dus hebben jullie enig idee wat het kan zijn ? of tips of iets wat ik bij de dierenarts kan zeggen of vragen of wat dan ook ?
#3331876
Komt de troep echt uit de anus zelf, of zit er ergens in die buurt een fistel waar iets uit komt? Onze Scotch heeft dat een aantal jaren geleden gehad, die likte en likte ook steeds. Uiteindelijk hielp daar niets anders dan in de fistel purren tot alle troep eruit is, zodat de boel weer tot rust komt en de fistel dicht gaat. Op zich een werkje voor de dierenarts als er echt met gereedschap IN de fistel moet worden geprut, al heb ik het op een gegeven moment, toen de boel niet echt goed wilde genezen, ook zelf gedaan door steeds rond de fistel te masseren en de troep er zo uit te werken. Op een keer kwam er een plop geronnen bloed uit, en toen was het probleem voorbij. Sindsdien heeft Scotch nooit meer een fistel gehad.
#3331879
Anne in Zweden schreef:Komt de troep echt uit de anus zelf, of zit er ergens in die buurt een fistel waar iets uit komt? Onze Scotch heeft dat een aantal jaren geleden gehad, die likte en likte ook steeds. Uiteindelijk hielp daar niets anders dan in de fistel purren tot alle troep eruit is, zodat de boel weer tot rust komt en de fistel dicht gaat. Op zich een werkje voor de dierenarts als er echt met gereedschap IN de fistel moet worden geprut, al heb ik het op een gegeven moment, toen de boel niet echt goed wilde genezen, ook zelf gedaan door steeds rond de fistel te masseren en de troep er zo uit te werken. Op een keer kwam er een plop geronnen bloed uit, en toen was het probleem voorbij. Sindsdien heeft Scotch nooit meer een fistel gehad.

Nee het zit dieper, ergens binnen in inderdaad maar door het vele gelik is toen zn anus helemaal kapot gegaan ! ik weet niet precies wat een fistel is ?
de dierenarts had gekeken en kon niets vinden daarom dacht ze ontstoken anaalklieren.. ik zal het eens benoemen over een fistel want telkens die anti biotica erin terwijl ze geen echte oorzaak weet dat vind ik niks
#3331885
kluifje schreef:Nee het zit dieper, ergens binnen in inderdaad maar door het vele gelik is toen zn anus helemaal kapot gegaan ! ik weet niet precies wat een fistel is ?
de dierenarts had gekeken en kon niets vinden daarom dacht ze ontstoken anaalklieren.. ik zal het eens benoemen over een fistel want telkens die anti biotica erin terwijl ze geen echte oorzaak weet dat vind ik niks
Anale fistels kunnen heel diep zitten. Google eens op 'perianale fistel hond' of 'peri-anale fistel hond' - bereid je voor op fijne plaatjes. :biggrin2: Je dierenarts zou de term ook moeten kennen, het is iets wat vaker voorkomt, en ik meen dat sommige rassen er ook gevoeliger voor zijn.
#3331886
kluifje schreef:Hoi hoi

Ben vorige week met mijn hond van 11 naar de dierenarts geweest omdat hij heel erg last had van zijn anus.
Hij bleef er obsessief aan likken en het zag er echt veschrikkelijk uit, helemaal kapot en vocht en zelfs wat bloed.

Toen heeft de dierenarts hem een spuitje gegeven, en een week anti biotica want ze wist niet zeker wat het was maar dacht ontstoken anaal klieren?
Nu de kuur over is begint het weer, het s nog niet meteen zo heftig maar hij likt er weer steeds vaker aan en het begint er ook al slechter uit te zien.

Nu moet ik vanavond opnieuw naar deze dierenarts maar ik wil niet dat ze zomaar zonder dat ze zeker weet wat het is weer allerlei troep in hem wil stoppen en wij dus ook elke keer voor niets die medicatie betalen.

En even een vraagje tussen door, onze eigen dierenarts is helaas failliet en moesten we heel snel een andere vinden, nu is de nieuwe dierenarts echt heel erg duur en moesten we 100 euro betalen voor consult/ anti biotica .. die spuit en ontwormings tablet .. dat is toch niet normaal ?
het consult alleen al was 40 euro en omdat wij niet zoveel geld hebben kunnen we gespreid betalen, daarom moeten we bij deze dierenarts


Mijn vraag is dus hebben jullie enig idee wat het kan zijn ? of tips of iets wat ik bij de dierenarts kan zeggen of vragen of wat dan ook ?
Ik dacht ook direct aan perianale tumoren. Is je reu ongecastereerd?
#3331887
Lizzy schreef:Ik dacht ook direct aan perianale tumoren. Is je reu ongecastereerd?

ja hij is ongecastreerd ! o jee tumoren ? maar hij heeft een maand geleden uitgebreid senioren check gehad en twee maand daarvoor ook al
#3331888
Ik schrik me rot van dat tumoren gedeelte en heb net gegoogled, het ziet er niet zo uit bij zijn anus.
Maar goed het kan vast ook aan de binnenkant zitten of gewoon wat minder heftig als wat ik nu net zag .. pfoee oke, maar een hond van 11 nog laten castreren is toch ook niet ideaal ( voor de toekomst) ? Wat kan ik nu het beste doen hierin ?
Ik ga dit aangeven bij de dierenarts van de fistels of tumoren, maar dat had zij toch ook moeten checken en weten ?

Mijn vriend gaat naar de dierenarts omdat ik dat door prive-omstandigheden momenteel even niet kan, daardoor is het natuurlijk wel extra lastig want hij weet niet welke medicatie ik liever niet zomaar zonder goede reden wil geven.. Heel vaak merk ik toch dat dierenartsen te snel naar iets heftigs grijpen, ik zoek het liever eerst uit en natuurlijk is het soms wel nodig maar dan moet ik daar wel een goed gevoel bij hebben.
Laatst gewijzigd door kluifje op wo 14 feb 2018, 17:47, 1 keer totaal gewijzigd.
#3331889
kluifje schreef:ja hij is ongecastreerd ! o jee tumoren ? maar hij heeft een maand geleden uitgebreid senioren check gehad en twee maand daarvoor ook al
'Tumoren' klinkt akelig, maar betekent niets anders dan autonome (= zelfstandige) groei van weefsel. Tumoren kunnen ook goedaardig zijn*, het is gewoon een woord om uit de hand gelopen celgroei mee aan te duiden. Geen zorgen dus!

* of beter gezegd: ook goedaardige overmatige celgroei wordt een tumor genoemd. Het woord 'tumor' verwijst dus niet automatisch naar kanker.
#3331890
Het ziet er op de fotos precies zo uit als die fistels .. oke dat is al "fijn ".
Dus ik ben al iets rustiger haha...sorry voor mijn hysterie :D ik vind tumoren gewoon super eng klinken.. Wat is een goede behandeling of medicatie voor die fistels ? Ik wil dat van te voren altijd goed weten voor het geval er meerdere manieren zijn, en ik de minst schadelijke zoek.
Laatst gewijzigd door kluifje op wo 14 feb 2018, 17:44, 1 keer totaal gewijzigd.
#3331891
Anne in Zweden schreef:'Tumoren' klinkt akelig, maar betekent niets anders dan autonome (= zelfstandige) groei van weefsel. Tumoren kunnen ook goedaardig zijn*, het is gewoon een woord om uit de hand gelopen celgroei mee aan te duiden. Geen zorgen dus!

* of beter gezegd: ook goedaardige overmatige celgroei wordt een tumor genoemd. Het woord 'tumor' verwijst dus niet automatisch naar kanker.
Ja excuus daarvoor , ik ben af en toe echt een kip zonder kop en vind dit soort dingen met de dieren altijd dood eng :) maar ben al wat rustiger ook door jou info thanks.. en het lijken me meer die fistels.. jij kreeg toen geen medicatie ? ik zie op google zo even gauw dat het vaak wel word gebruikt.. maar het lijkt me beter met gereedschap zoals jij aangaf ?
#3331893
kluifje schreef:het ziet er op de fotos precies zo uit als die fistels .. oke dus k ben al iets rustiger sorry voor mijn hysterie ik vind tumoren gewoon super eng klinken.. wat is een goede behandeling of medicatie voor die fistels ? wil niet dat ze zomaar weer wat in mn hond stoppenj
Het hangt er een beetje van af hoe diep de fistel zit - soms kan die al bij de endeldarm beginnen. Bij Scotch waren een of twee spoelingen voldoende, maar blijkbaar is er toen toch iets blijven zitten, omdat het na een tijdje terugkwam. Toen ik door te masseren (een aantal dagen na elkaar) dat laatste propje geronnen bloed eruit kreeg, had ik blijkbaar de bron van het kwaad te pakken, en sindsdien heeft hij er geen last meer van. Maar bij Scotch was de opening (de uitgang van fistel) maar heel klein, niet zo groot als op de plaatjes op Google.

Hoe dan ook is er sprake van een ontsteking als het een fistel is, dus er zal wel weer een antibiotica in moeten, vermoed ik. Als de eerste soort niet heeft geholpen, misschien zijn er dan andere antibiotica die je kunt proberen?
#3331895
Anne in Zweden schreef:Het hangt er een beetje van af hoe diep de fistel zit - soms kan die al bij de endeldarm beginnen. Bij Scotch waren een of twee spoelingen voldoende, maar blijkbaar is er toen toch iets blijven zitten, omdat het na een tijdje terugkwam. Toen ik door te masseren (een aantal dagen na elkaar) dat laatste propje geronnen bloed eruit kreeg, had ik blijkbaar de bron van het kwaad te pakken, en sindsdien heeft hij er geen last meer van. Maar bij Scotch was de opening (de uitgang van fistel) maar heel klein, niet zo groot als op de plaatjes op Google.

Hoe dan ook is er sprake van een ontsteking als het een fistel is, dus er zal wel weer een antibiotica in moeten, vermoed ik. Als de eerste soort niet heeft geholpen, misschien zijn er dan andere antibiotica die je kunt proberen?

Ah oke, kan de dierenarts dat niet voelen of zien door zo'n klein cameraatje ? of zeg ik nu iets raars haha ...
Spoelingen, dat is dan geen medicatie toch ? wat voor spoeling is dat precies ... En inderdaad bij Dyango is het ook wel wat kleiner gelukkig dan op de foto's maar ik herken het wel precies.. Ja die eerste soort hielp dus wel maar zodra we ermee stopten is het langzaamaan weer terug gekomen.

thanks voor je info :) is waardevol
#3331897
kluifje schreef:Ja excuus daarvoor , ik ben af en toe echt een kip zonder kop en vind dit soort dingen met de dieren altijd dood eng :) maar ben al wat rustiger ook door jou info thanks.. en het lijken me meer die fistels.. jij kreeg toen geen medicatie ? ik zie op google zo even gauw dat het vaak wel word gebruikt.. maar het lijkt me beter met gereedschap zoals jij aangaf ?
Geeft niet hoor, ik snap best dat je je rot schrikt! Het gaat wel om je hondje immers!

Ik weet niet meer welke medicatie Scotch heeft gehad, maar een antibioticum zat er in ieder geval wel bij. Met 'gereedschap' bedoel ik dat de dierenarts zoveel mogelijk troep uit de fistel probeerde te halen met een metalen 'lepeltje', waarbij ze de fistel ook uitspoelde met een spuitje (ik weet niet meer met wat voor vloeistof). Het is een ontsteking, en dus zit er troep in en in die troep zitten ook weer veel bacteriën, dus om de ontsteking te verhelpen moet die troep eruit. Antibiotica werkt dan van binnenuit tegen de ontsteking. Fistels ontstaan van binnenuit, niet door factoren (wondjes oid) van buitenaf, dus helemaal zonder medicamenten zal het niet gaan, denk ik.
#3331898
kluifje schreef:Ah oke, kan de dierenarts dat niet voelen of zien door zo'n klein cameraatje ? of zeg ik nu iets raars haha ...
Spoelingen, dat is dan geen medicatie toch ? wat voor spoeling is dat precies ... En inderdaad bij Dyango is het ook wel wat kleiner gelukkig dan op de foto's maar ik herken het wel precies.. Ja die eerste soort hielp dus wel maar zodra we ermee stopten is het langzaamaan weer terug gekomen.

thanks voor je info :) is waardevol
Voelen is lastig, omdat een fistel een kanaaltje is, dus vrij klein. Of er cameraatjes voor bestaan, weet ik niet. :biggrin2: Zou wel handig zijn, op zich. :D

De spoelvloeistof zal ongetwijfeld iets desinfecterends bevatten, maar wat er precies in zit, weet ik niet meer.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door