Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door anoeska88
#3331503
Beste,

Ik heb hier een mechel van bijna 5 jaar 33 kg met HD, in zo’n vorm dat hij met 18 maand al met pensioen ging. Nu staat hij sinds een jaar op novacam dat ik zelf doseer, op een drukke dag krijgt hij dus meer en op een rustige dag minder. Normaliter geef ik hem voor ongeveer 10 á 15 kg novacam. Nu heeft hij begin dit jaar best een slechte tijd gehad met zijn maag en darmen(spugen, niet eten, diarree en later ook bloed in spuug en ontlasting) en ik vroeg mij af... zou de Novacam hier deel aan kunnen zijn? Is er een andere pijnstiller voor langdurig gebruik. Ik weet dat ie geen 12 gaat worden en de DA zei dat we blij mochten zijn als hij 2 of 4 werd. Ik ben dus al blij dat hij nu bijna 5 is in ‘enigzins’ goede gezondheid. Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaring in langdurig gebruik van novacam en eventuele tips. De hond krijgt al goede Gluco en Chondroitine.

Anoeska
Door Lizzy
#3331506
anoeska88 schreef:Beste,

Ik heb hier een mechel van bijna 5 jaar 33 kg met HD, in zo’n vorm dat hij met 18 maand al met pensioen ging. Nu staat hij sinds een jaar op novacam dat ik zelf doseer, op een drukke dag krijgt hij dus meer en op een rustige dag minder. Normaliter geef ik hem voor ongeveer 10 á 15 kg novacam. Nu heeft hij begin dit jaar best een slechte tijd gehad met zijn maag en darmen(spugen, niet eten, diarree en later ook bloed in spuug en ontlasting) en ik vroeg mij af... zou de Novacam hier deel aan kunnen zijn? Is er een andere pijnstiller voor langdurig gebruik. Ik weet dat ie geen 12 gaat worden en de DA zei dat we blij mochten zijn als hij 2 of 4 werd. Ik ben dus al blij dat hij nu bijna 5 is in ‘enigzins’ goede gezondheid. Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaring in langdurig gebruik van novacam en eventuele tips. De hond krijgt al goede Gluco en Chondroitine.

Anoeska
Ja, de kans is groot dat de Novacam hier wel een rol in speelt. En alle pijnstillers (NSAID's) hebben maag/darmproblemen als bijwerking. De ene hond reageert alleen op middel A toch beter dan op middel B en dat is een kwestie van uitproberen. Mijn hond deed het bijv. niet goed op Previcox en wel op Meloxicam (terwijl je dat vaak juist andersom hoort).

Groenlipmossel schijnt de maagwand te beschermen. Dat zou je erbij kunnen geven.
Door tt-tjes
#3331518
Novacam verdroeg Balou niet. Maar wel caprodyl/carporal.
Verder had maagcompositum van de groene os veel invloed om zijn maagproblemen in de hand te houden.
Door smulpaap
#3331548
Ik had hier een oudje die Novacam wel verdroeg
En de twee andere oudjes niet , die deden het op Caprodyl veel beter

Ik zou ook eerst de alternatieve middelen proberen , anders kan je je d.a ook vragen om een maagbeschermer
Door Siberienne
#3331549
smulpaap schreef:Ik had hier een oudje die Novacam wel verdroeg
En de twee andere oudjes niet , die deden het op Caprodyl veel beter

Ik zou ook eerst de alternatieve middelen proberen , anders kan je je d.a ook vragen om een maagbeschermer
+1

Wel een opmerking; maagbeschermend verhoogd de pH vd maag, kan zijn dat dit ook invloed heeft op de spijsvertering
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3331563
Onze hond met HD en LSI heeft het heel lang goed gedaan op Trocoxil. Dat is ook een NSAID en geef je 1 keer per maand. Dat heeft als voordeel dat het een hele stabiele bloedspiegel en dus ook een hele stabiele belasting van de maag geeft. Het voordeel van Novacam is dat je kan spelen met de dosering, maar dat is voor de maag juist belastender.

Toen wij er mee begonnen hoopten we hem daar nog 1 a 2 jaar op goed te houden. Dit is bijna 3 jaar geworden en dat terwijl we heel bewust de stopmaand oversloegen (omdat hij door de LSI echt heel erg veel pijn had). Uiteindelijk zijn de bijwerkingen in de vorm van maag-darm problemen wel dermate ernstig geworden dat we afscheid moesten gaan nemen.
Het is natuurlijk niet zo dat trocoxil altijd na een bepaalde tijd voor te grote bijwerkingen zorgt. Dat ligt natuurlijk heel erg aan de kwaal, gestel van je hond, dosering, stopmaand en overige medicijnen. Wij moesten op een gegeven moment bij gaan doseren met phenpred, vanwege zwellingen in het wervelkanaal en dat gaf heel duidelijk een zwaardere belasting op maag-darmen.
Gebruikersavatar
Door anoeska88
#3334617
Iedereen bedankt voor het mee denken, sorry voor de late reactie was een tijdje op vakantie. Zou ik CBD olie kunnen proberen? Ik hoor er veel goede dingen over en het is toch wat "natuurlijker". Hebben jullie een goede webshop waar ik dit kan bestellen?

Groeten Anoeska
Door Lizzy
#3334737
Ja, dat kun je zeker proberen! Maar je ziet niet met 1 week verschil. Dat duurt echt wel 2 of 3 weken. Ik heb zelf echt top ervaringen met Polder Cannabis. Ze zitten op facebook (maar ik heb evt ook een email adres voor je). Zelf neem ik CBD van Jacob Hooy en die bevalt mij prima maar ik ga hierna toch de CBD van Polder Cannabis proberen omdat de CBD + THC van hun zo goed is (ik heb de CBD nog niet geprobeerd van PC).
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door