Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Onze Sjoes
#3331108
Goedemorgen,ik ben weer terug omdat er het eea is waar ik nu een beetje mee worstel.
Het gaat om twee van mijn Shih Tzu's(teefjes van ruim 4 en ruim 3 jr.oud).

Teefje 1(3,5 jr.oud)eet al vanaf de eerste dag dat ze bij ons kwam Carnibest(3 versch.smaken),heeft daarop aantoonbaar groeipijnen gehad(rontgen)maar verder geen andere klachten.Het viel me op dat zij(net als teefje 2)erg sterk rook en ook erg obsessief aan haar vulva likte.Ze rook naar oude urine.Omdat ik twijfelde of het uberhaupt "iets"was heb ik maandagochtend urine opgevangen en laten controleren.De uitslag hier van was: PH8 en veel struviet(nog extra nagevraagd en ja het was struviet).Advies om haar meer te laten drinken,en 2x daags Vitamine C.Er zijn geen ontstekingen gevonden en er zijn ook geen bacterieen gevonden.Over 3 weken opnieuw laten testen.We hebben dieetbrokken maar dat wilt u waarschijnlijk niet....

Toen kwam de bezorgde hondenmoeder in mij los en heb ik Dinsdagochtend de urine van mijn oudste teefje(4,5 jr.en eet ook vanaf 10 weken CB) ook laten onderzoeken,en de uitlsag daarvan was: PH8,5 en geen andere bijzonderheden.Nog nagevraagd of zij dan geen struviet had want omdat de PH nog hoger is dan van het jongste teefje.Maar nee verder niks.De uitleg van de assistente die in opdracht van de da de uitslag doorgaf was dat deze PH op versvleesvoeding normaal was.

Oke tot zover de uitslagen....Ik vroeg me natuurlijk direct af of ze dit te danken hebben aan CB,als ik het www doorspit dan kom ik wel heel veel gevallen tegen die gruis kregen terwijl ze CB aten.Maar mijn vorige honden hebben nooit iets gekregen van CB,dus waarom deze twee dan wel....?Voor de zekerheid heb ik nu deze 2 hondjes maar op Energique gezet(dat eet ons reutje ook nog steeds die verdraagt geen CB).Ik geef nu dus 2x pd 1/2 vit.C pilletje(Roter,is dat wel goed?)en 2x pd een half theelepeltje appelazijn(bio van ah).Ik geef nu 4x daags een juslepel kookvocht van kippenbouten extra.Ben ik zo op de goede weg?Ik heb zelf het gevoel dat ik maar iets doe en hoop natuurlijk dat het weer goed komt door een juist dieet.Ik heb alle biscuit koekjes geschrapt en als extra krijgen ze dagelijks een dun gedroogd pensstaafje en een half van een gedroogde kipfilet(albert heijn).Verder dan alleen Energique.Alvast bedankt voor het lezen van de hele lap tekst.
Door Lizzy
#3331115
Deze pH waarde bij verse voeding is helemaal niet normaal. Laat ik maar gelijk met de deur in huis vallen. Dus dat heeft je dierenarts echt niet goed begrepen. Juist met verse vlees voeding hebben honden in de regel een perfect pH waarde van de urine, tussen de 6.0 en 6.5. En verder is het volgende belangrijk om te weten: de pH waarde van de urine fluctueert enorm gedurende de dag. Stel je meet 's morgens een pH waarde van 6.0, kun je zomaar een pH waarde van 7.5 meten later op de dag. In de ochtend is de pH waarde altijd lager (zuurder) en gedurende de dag loopt de pH waarde op (door wat gegeten/gedronken wordt en door de verdunning van de urine). Het beste meet je dus de urine altijd op het zelfde moment van de dag, zodat je geen appels met peren zit te vergelijken. Ik vind de ochtend het beste moment. En daarnaast is het van groot belang dat de pH waarde gemeten wordt in verse urine. In oude urine stijgt de pH waarde (naar alkalisch). Ik weet dus niet hoe laat je de urine van je honden hebt opgevangen en hoe laat de dierenarts dit gemeten heeft?

Koop anders zelf strips en ga zelf meten! Deze zijn fijn: https://www.gezondeshop.nl/ph-teststrookjes.html

Er zijn meerdere redenen denkbaar voor een hoge pH waarde. Er kan toch een bacterie in de blaas zitten waardoor de pH waarde oploopt. De bacterieen zorgen namelijk ook voor een te alkalisch milieu, waardoor zich dan uiteindelijk weer struviet kan vormen (in de alkalische urine).

Struviet kan trouwens ook veroorzaakt worden door afwijkingen in het urineweg-systeem. En, sommige honden (en katten) hebben een genetische "afwijking" waardoor zij een eiwit produceren (in grote hoeveelheden) dat in het Engels cauxine wordt genoemd. Dit proces veroorzaakt zogenaamde steriele struviet kristallen. Er zitten dan wel struviet kristallen in de urine maar er is geen sprake van een infectie. Deze dieren zijn heel gevoelig voor chronische blaasontsteking. Geen idee of dit bij de shih tzu het geval is.

Bij struviet moet er een koolhydraat-vrij voer worden gegeven. Dit geldt ook voor snacks. Dus geen graan, geen aardappels, ook geen zoete aardappel. En liefst bevat het ook geen premix. Carnibest bevat beide en Energique ook dus beide vind ik niet de meest ideale KVV op dit moment. Maar voordat je van alles aan het dieet gaat veranderen zou ik eerst zelf de pH waarde van de urine op gaan meten.

Vitamine C schijnt bij honden niet te helpen om de urine te verzuren. Dat zeggen de geleerden. Of het zo is? Maar ik zou cranberry gaan gebruiken. Hoewel ik toch eerst zou gaan meten om zeker te zijn dat de pH waarde echt te hoog is. Want in te zure urine kunnen honden weer andere kristallen gaan ontwikkelen. Dus het is ook een goed idee om tijdens het verzuren (indien nodig) de pH waarde af en toe te meten (om de paar dagen) en dus iedere dag in de ochtend in verse urine te meten.
Door Onze Sjoes
#3331116
Lizzy schreef: Ik weet dus niet hoe laat je de urine van je honden hebt opgevangen en hoe laat de dierenarts dit gemeten heeft? Bij het eerste teefje maandagochtend haar tweede plasje van de dag om 7:40 uur kunnen opvangen en om 8:10 uur gemeten bij de dierenarts en die zei toen direct dat het ph 8 was en ze gingen de sediment nakijken en daar ben ik om 12 uur overgebeld.Gisteren heb ik de 4e plas opgevangen van het andere teefje om 9:40 uur en om 10:10 uur afgegeven bij de da en daar werd ik ook rond het middaguur gebeld.

Koop anders zelf strips en ga zelf meten! Deze zijn fijn: https://www.gezondeshop.nl/ph-teststrookjes.htmlIk heb ze nu net gelijk besteld en ze zullen morgen wel in huis zijn.Bedankt voor de tip!

Er zijn meerdere redenen denkbaar voor een hoge pH waarde. Er kan toch een bacterie in de blaas zitten waardoor de pH waarde oploopt. De bacterieen zorgen namelijk ook voor een te alkalisch milieu, waardoor zich dan uiteindelijk weer struviet kan vormen (in de alkalische urine).Bij het teefje waar struviet bij geconstateerd was waren geen bacterieen en geen ontstekingen gevonden.Bij de ander helemaal niks te melden alleen de ph van 8,5.

Struviet kan trouwens ook veroorzaakt worden door afwijkingen in het urineweg-systeem. En, sommige honden (en katten) hebben een genetische "afwijking" waardoor zij een eiwit produceren (in grote hoeveelheden) dat in het Engels cauxine wordt genoemd. Dit proces veroorzaakt zogenaamde steriele struviet kristallen. Er zitten dan wel struviet kristallen in de urine maar er is geen sprake van een infectie. Deze dieren zijn heel gevoelig voor chronische blaasontsteking. Geen idee of dit bij de shih tzu het geval is. Ik heb alleen via google kunnen vinden Shih Tzu en uraat,dat daar iets mee rasgebonden is net zoals dalmaten en engelse bulldog en mini schnautzer.Ik heb in de kring van shih mensen er eigenlijk nooit iemand over gehoord,maar dat zegt niet zo heel veel natuurlijk.

Bij struviet moet er een koolhydraat-vrij voer worden gegeven. Dit geldt ook voor snacks. Dus geen graan, geen aardappels, ook geen zoete aardappel. En liefst bevat het ook geen premix. Carnibest bevat beide en Energique ook dus beide vind ik niet de meest ideale KVV op dit moment. Maar voordat je van alles aan het dieet gaat veranderen zou ik eerst zelf de pH waarde van de urine op gaan meten. Ja dat is duidelijk,de teststrips zijn besteld dus we gaan zsm meten.

Vitamine C schijnt bij honden niet te helpen om de urine te verzuren. Dat zeggen de geleerden. Of het zo is? Maar ik zou cranberry gaan gebruiken. Hoewel ik toch eerst zou gaan meten om zeker te zijn dat de pH waarde echt te hoog is. Want in te zure urine kunnen honden weer andere kristallen gaan ontwikkelen. Dus het is ook een goed idee om tijdens het verzuren (indien nodig) de pH waarde af en toe te meten (om de paar dagen) en dus iedere dag in de ochtend in verse urine te meten.Dàt is dus zooo vervelend dat geleerden het ook vaak niet met elkaar eens zijn,en ik snap er al geen hout van en heb al veel moeite om alle materie te begrijpen en de een zegt zus en de ander zegt weer nee hoor het moet zo.Cranberry koop ik ook gelijk.Ik heb al veel informatie gevonden hier op het forum en ga nu eerst de stappen die je hebt genoemd doorlopen.Bedankt dat je weer zo uitgebreid hebt willen antwoorden!
Door donya
#3331117
Een ph van 8/8.5 is zeker niet normaal.
Shih Tzu`s hebben een hoger dan gemiddelde aanleg voor ziekten van de blaas, urinewegen wat zich kan uitten in o.a. struviet. Zeker geen brokken voeren veel te droge hap, en altijd inderdaad ph strips op zak hebben, zelf meten is van groot belang, meten is weten steek ze bij je en je kunt gewoon de strip onder de straal urine houden. Hoe is het met drinken, zijn het goede drinkers :) ? kan ook een dingetje zijn met Shih-Tzu`s hoor, drinken!
Door Onze Sjoes
#3331119
Degene die ph 8,5 heeft is een zuiperd,die drinkt de hele dag door(en ik loop er achteraan met een handdoekje om de natte smoel af te vegen ;D )en degene met ph 8 en struviet die drinkt amper.Die geven we nu dus meerdere keren op een dag wat kookvocht met een friebeltje kip erdoor en dan gaat het wel op.Ik heb die strips besteld en ben reuze nieuwsgierig als we zelf gaan meten.Het zijn 100 strips dus we kunnen een poos vooruit! :D
Door Onze Sjoes
#3331120
Maar even op de zaken vooruit lopen....als de ph waardes nu op een bepaald moment weer goed zijn en de struviet hopelijk verdwenen,blijf ik dan doorgaan met cranberry,of vit.C of appelazijn?Of stop ik dan helemaal met alles?Ik bedoel meer of ik nog een onderhoudsdosering moet blijven geven oid?Of gewoon blijven meten?
Door donya
#3331122
Onze Sjoes schreef:Degene die ph 8,5 heeft is een zuiperd,die drinkt de hele dag door(en ik loop er achteraan met een handdoekje om de natte smoel af te vegen ;D ) Dat herken ik wel ja en dan lekker het hele huis door en jij erachter aan :biggrin2:
Geef je gewoon kraanwater?
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3331153
Ik zou, nadat je het advies van Lizzy hebt opgevolgd om een tijdje smorgens de ph te meten, bij de overstap naar granen- en premixvrije kvv, ook niet meer voor 1 merk kiezen. Je schrijft dat je gelezen hebt dat op carnibest er meer blaasproblemen gesignaleerd zijn. Ik heb hier nog niet van gehoord, maar het onderschrijft wel het stokpaardje van BP: wed niet op 1 paard.
Wissel merken en smaken af, zodat je variatie in de voeding hebt. Dan is de kans dat er problemen optreden door de samenstelling van dat ene merk veel kleiner.
Door donya
#3331162
Onze Sjoes schreef:Ja gewoon uit de kraan en dat ververs ik een paar keer per dag.

Regenwater gefilterd dat is wat ik geef, je kunt het kraanwater ook testen door er een stripje onder te houden.
Bij een ph van 8.5 en struviet geconstateerd zou ik gelijk stoppen met energique te voeren. Misschien dat je je stripjes morgen al hebt! :)
Onze Sjoes schreef:Maar even op de zaken vooruit lopen....als de ph waardes nu op een bepaald moment weer goed zijn en de struviet hopelijk verdwenen,blijf ik dan doorgaan met cranberry,of vit.C of appelazijn?Of stop ik dan helemaal met alles?Ik bedoel meer of ik nog een onderhoudsdosering moet blijven geven oid?Of gewoon blijven meten?
Ik meet nog steeds regelmatig. heb ze altijd op zak de stripjes. Ik heb meegemaakt hoe struviet last en pijn kan geven bij je hond en dan doe je dat op een gegeven moment automatisch. Uit voorzorg.
Door Onze Sjoes
#3331211
De strips zijn net bezorgd,het zijn wel hele kleine dunne stripjes in een plastic doosje en de gebruiksaanwijzing is helaas alleen in het duits en engels,maar ik kom er enigsinds uit.Dus dippen en na 2 minuten vergelijken met de kleurtjes op het doosje?Ben benieuwd...word dus vervolgd. :)
Door Onze Sjoes
#3331213
donya schreef:
Bij een ph van 8.5 en struviet geconstateerd zou ik gelijk stoppen met energique te voeren.
En dan?Ze zullen toch iets moeten eten? :) Ik heb 1 vrieslade beschikbaar en ik voer in totaal 400 gram per dag,je begrijpt dat ik geen grote hoeveelheden kan inslaan en een vriezer erbij voor de slechts 12 kilo die wij per maand voeren dat wil mijn man niet meer.Om die reden maak ik geen gebruik van webshops die vlees leveren en koop ik alles gewoon in de dierenwinkel en daar heb ik keuze uit:Carnibest,Energique,Kenner,Prins,Rodi en Smuldier.Maar we gaan eerst maar eens meten en dan verder nadenken over het voer.De cranberry word door een van de teefjes niet verdragen,direct na het eten moest ze overgeven,bij de tweede poging vanochtend weer dus die krijgt alleen vit.C.
Door donya
#3331218
Onze Sjoes schreef:De strips zijn net bezorgd,het zijn wel hele kleine dunne stripjes in een plastic doosje en de gebruiksaanwijzing is helaas alleen in het duits en engels,maar ik kom er enigsinds uit.Dus dippen en na 2 minuten vergelijken met de kleurtjes op het doosje?Ben benieuwd...word dus vervolgd. :)
Dat is lekker snel zeg :)

ik hou het stripje altijd onder de straal :biggrin2: en dan kijk ik ja....
Onze Sjoes schreef: En dan?Ze zullen toch iets moeten eten? :) Ik heb 1 vrieslade beschikbaar en ik voer in totaal 400 gram per dag,je begrijpt dat ik geen grote hoeveelheden kan inslaan en een vriezer erbij voor de slechts 12 kilo die wij per maand voeren dat wil mijn man niet meer.Om die reden maak ik geen gebruik van webshops die vlees leveren en koop ik alles gewoon in de dierenwinkel en daar heb ik keuze uit:Carnibest,Energique,Kenner,Prins,Rodi en Smuldier.Maar we gaan eerst maar eens meten en dan verder nadenken over het voer.De cranberry word door een van de teefjes niet verdragen,direct na het eten moest ze overgeven,bij de tweede poging vanochtend weer dus die krijgt alleen vit.C.

niet te ver vooruit denken inderdaad, van belang is het meten nu en kijken of er verschillende keren nog steeds een ph gemeten wordt die veel te hoog is. Ik ben toen subiet gestopt met het samengestelde eten te voeren, omdat ik eerder met 1 van mijn herders dit had meegemaakt, het is echt van belang de ph zo snel mogelijk weer goed te krijgen zeker als er al struviet is geconstateerd. Ben naar de supermarkt gegaan heb tartaar spiervlees e.d. gekocht voor de kleine man en toen nog niet nagedacht over hoe het verder moest. Eerst moest die ph omlaag.

Ben benieuwd!
Door Onze Sjoes
#3331223
Net voor de lol even urine gemeten met de strookjes om te zien hoe het in zijn werk gaat en het teefje met de struviet die had een ph waarde van 6( :o ) en degene zonder struviet had nu ph 7.Ben erg benieuwd als we morgenochten de ochtendurine gaan meten.We hebben wel met wtee man zitten turen of de kleurtjes goed overeen kwamen,maar dit leek ons de juiste aflezing,dus de ene 6 en de ander 7.
Gebruikersavatar
Door pike
#3331226
Onze Sjoes schreef:En dan?Ze zullen toch iets moeten eten? :) Ik heb 1 vrieslade beschikbaar en ik voer in totaal 400 gram per dag,je begrijpt dat ik geen grote hoeveelheden kan inslaan en een vriezer erbij voor de slechts 12 kilo die wij per maand voeren dat wil mijn man niet meer.Om die reden maak ik geen gebruik van webshops die vlees leveren en koop ik alles gewoon in de dierenwinkel en daar heb ik keuze uit:Carnibest,Energique,Kenner,Prins,Rodi en Smuldier.Maar we gaan eerst maar eens meten en dan verder nadenken over het voer.De cranberry word door een van de teefjes niet verdragen,direct na het eten moest ze overgeven,bij de tweede poging vanochtend weer dus die krijgt alleen vit.C.
Heb je al eens gekeken of er geen privépersoon bij jou in de buurt zit die wederverkoper van een of ander kvv merk is? Die adressen kan je vinden door naar de webshop van het merk te gaan en daar op verkopers te klikken.
Of een Welkoop-winkel? Die verkopen barfmenu.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door