Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3330054
Hi,

Onze Marxdorfer Wolfhond (37 kg, bijna twee jaar oud) heeft de afgelopen anderhalve week wat problemen met eten. Hij krijgt al zeker een jaar kvv van Darf, aangevuld met verschillend orgaanvlees en een zelfgemaakt groente en kruiden prutje. Dat is na gedoe met brokken en blikvoer (allemaal Acana/Orijen typen voer) het enige wat hij langdurig goed gegeten heeft. Het toegevoegde orgaanvlees heeft hij nodig omdat hij nogal snel te harde poep heeft.

Kleine geschiedenis: Lars is in zijn eerste levensjaar drie keer op een rij behandeld voor giardia, en is als pup van een paar weken oud een keer zo ziek geweest dat hij met suikerwater de nacht door geloodsd moest worden. We hebben het sterke vermoeden dat hij aan dat alles behoorlijk prikkelbare darmen heeft overgehouden. Hij is een kieskeurige eter die niet van straat snoept.

En dan de afgelopen twee weken. We zijn met een paar blokken Darf de mist in gegaan, die waren wit uitgeslagen (alsof ze deels ontdooid en toen weer bevroren waren, Darf is op de hoogte gesteld). Die blokken hebben we, dom, alsnog aan Lars aangeboden. Hij heeft de maaltijd deels opgegeten en daarna, terecht, laten liggen. In de drie dagen daarna heeft hij geen rauw vlees meer willen eten (we hadden nog geen nieuwe blokken gehaald, maar ook los orgaanvlees liet hij liggen) behalve pens. Omdat hij soms ineens extra kieskeurig kan zijn maakten we ons nog geen zorgen. Toen het langer dan gewenst duurde en hij lusteloos werd zijn we overgestapt op hypoallergeen blik- en brokvoer wat we nog hadden van toen hij drie weken terug een soort griepje leek te hebben (dat duurde ongeveer drie dagen en leek hij helemaal van hersteld te zijn). Dat heeft hij twee keer in twee dagen een klein beetje gegeten, dus bij de dierenarts weer ander blik en brok gehaald wat nog lichter verteerbaar is. Dat at hij ook niet, dus later diezelfde dag (dit is intussen dag zes) bij de DA een prik voor 24 uur en pillen voor drie dagen tegen de misselijkheid gehaald. Dat werkte ok, hij ging weer wat meer eten, ook weer rauw, maar met wisselend enthousiasme. Ook bleef hij vaak eerst om zijn bak heen draaien voordat hij leek te kunnen beginnen met eten. Wederom, alleen met pens erbij at hij met smaak.

Intussen zijn we weer op dag twee van slecht eten. Eergisteren nog die pens, gisteren met kippenhartjes trok hij zijn neus op en vandaag dan maar Carnibest geprobeerd voor de verandering maar dat wil hij ook niet. Het enige wat hij nu aanneemt zijn snoepjes van natures:menu (kip- en lamsvarianten), waar varkensvlees, kip en lam in zit. Ook strips gedroogde eendfilet eet hij, mits in kleine stukjes aangeboden. Ondertussen borrelt zijn maag als een idioot.

Het gekke is, hij lijkt wel honger te hebben. En hij eet sommige dingen dus wel goed. Alleen zijn normale voer, wat hij altijd met smaak at, laat hij liggen. Als ik het in kleine beetjes uit de hand aanbied loopt hij bijna met schaamte (lijkt wel) en heel onderdanig van me weg. Alsof het hem spijt! En dus alsof hij wel degelijk honger heeft. Ik weet nu alleen echt niet meer wat ik hem kan aanbieden om te eten. Er ligt een pakketje runderspiervlees te ontdooien en ik heb een papje van honing, olijfolie en kurkuma gemaakt wat ik overweeg zijn keel in te spuiten. Als hij het spiervlees lust komen we misschien ergens, maar hij is ook weer zo misselijk dat uberhaupt beginnen met eten een opgave lijkt.

Heeft iemand misschien tips?
Bijlagen
IMG_0003.PNG
IMG_0003.PNG (1.87 MiB) 8138 keer bekeken
#3330057
Welkom op het forum!

Ik denk dat je eerst rust moet krijgen in die buik en darmen.
Misschien een goede probiotica erbij?
En helaas hier ook ervaring met darf dat dat niet goed gaat, waarom?? Maar ik geef het niet meer.
Ook ervaring met een hond die in korte tijd veel heeft meegemaakt en ook op het laatst giardia (dit laatste misschien een gevolg van?)
Giardia ging niet weg, maar hij werd doodziek van die medicijnen. Dus ik had een vicieuze cirkel.
Ik ben dus gestopt met alle medicatie tegen die giardia en ben even terug gegaan op "dood" voedsel. In mijn geval trovet en later renske om de boel tot rust te krijgen.
Daarna weer begonnen met kvv, verschillende soorten en ik heb alles bijgehouden wat hij kreeg, wat voor snackjes en hoe hij erop reageerde.
Zo heb ik een mooi overzicht gekregen.

Het is nu en hond waarvan ik weet dat hij reageert op granen en lijnzaadolie.
Dus dat geef ik niet meer.
Nu gaat het echt super met hem, soms een kleine terugval omdat IK niet voorzichtig genoeg geweest ben.

Maar darf geef ik niet meer. Ook omdat mijn andere hond die alles kan hebben er vreselijk van begon poep te eten. Ze ging echt op zoek!!
#3330063
elladerijke schreef:Hi,

Onze Marxdorfer Wolfhond (37 kg, bijna twee jaar oud) heeft de afgelopen anderhalve week wat problemen met eten. Hij krijgt al zeker een jaar kvv van Darf, aangevuld met verschillend orgaanvlees en een zelfgemaakt groente en kruiden prutje. Dat is na gedoe met brokken en blikvoer (allemaal Acana/Orijen typen voer) het enige wat hij langdurig goed gegeten heeft. Het toegevoegde orgaanvlees heeft hij nodig omdat hij nogal snel te harde poep heeft.

Kleine geschiedenis: Lars is in zijn eerste levensjaar drie keer op een rij behandeld voor giardia, en is als pup van een paar weken oud een keer zo ziek geweest dat hij met suikerwater de nacht door geloodsd moest worden. We hebben het sterke vermoeden dat hij aan dat alles behoorlijk prikkelbare darmen heeft overgehouden. Hij is een kieskeurige eter die niet van straat snoept.

En dan de afgelopen twee weken. We zijn met een paar blokken Darf de mist in gegaan, die waren wit uitgeslagen (alsof ze deels ontdooid en toen weer bevroren waren, Darf is op de hoogte gesteld). Die blokken hebben we, dom, alsnog aan Lars aangeboden. Hij heeft de maaltijd deels opgegeten en daarna, terecht, laten liggen. In de drie dagen daarna heeft hij geen rauw vlees meer willen eten (we hadden nog geen nieuwe blokken gehaald, maar ook los orgaanvlees liet hij liggen) behalve pens. Omdat hij soms ineens extra kieskeurig kan zijn maakten we ons nog geen zorgen. Toen het langer dan gewenst duurde en hij lusteloos werd zijn we overgestapt op hypoallergeen blik- en brokvoer wat we nog hadden van toen hij drie weken terug een soort griepje leek te hebben (dat duurde ongeveer drie dagen en leek hij helemaal van hersteld te zijn). Dat heeft hij twee keer in twee dagen een klein beetje gegeten, dus bij de dierenarts weer ander blik en brok gehaald wat nog lichter verteerbaar is. Dat at hij ook niet, dus later diezelfde dag (dit is intussen dag zes) bij de DA een prik voor 24 uur en pillen voor drie dagen tegen de misselijkheid gehaald. Dat werkte ok, hij ging weer wat meer eten, ook weer rauw, maar met wisselend enthousiasme. Ook bleef hij vaak eerst om zijn bak heen draaien voordat hij leek te kunnen beginnen met eten. Wederom, alleen met pens erbij at hij met smaak.

Intussen zijn we weer op dag twee van slecht eten. Eergisteren nog die pens, gisteren met kippenhartjes trok hij zijn neus op en vandaag dan maar Carnibest geprobeerd voor de verandering maar dat wil hij ook niet. Het enige wat hij nu aanneemt zijn snoepjes van natures:menu (kip- en lamsvarianten), waar varkensvlees, kip en lam in zit. Ook strips gedroogde eendfilet eet hij, mits in kleine stukjes aangeboden. Ondertussen borrelt zijn maag als een idioot.

Het gekke is, hij lijkt wel honger te hebben. En hij eet sommige dingen dus wel goed. Alleen zijn normale voer, wat hij altijd met smaak at, laat hij liggen. Als ik het in kleine beetjes uit de hand aanbied loopt hij bijna met schaamte (lijkt wel) en heel onderdanig van me weg. Alsof het hem spijt! En dus alsof hij wel degelijk honger heeft. Ik weet nu alleen echt niet meer wat ik hem kan aanbieden om te eten. Er ligt een pakketje runderspiervlees te ontdooien en ik heb een papje van honing, olijfolie en kurkuma gemaakt wat ik overweeg zijn keel in te spuiten. Als hij het spiervlees lust komen we misschien ergens, maar hij is ook weer zo misselijk dat uberhaupt beginnen met eten een opgave lijkt.

Heeft iemand misschien tips?
Hoi! Welkom op Barfplaats.

Jeetje, wat een lastig probleem heb je hier zeg :-\

Ik moet wel zeggen dat er van alles heerst hoor, dat op de spijsvertering slaat. Ik heb toevallig ook meerdere honden die de afgelopen twee weken regelmatig spugen, eten weigeren en Fritzi heeft zelfs de hele avond en nacht lopen spoken.

Maar jouw hond lijkt inderdaad om meerdere redenen van slag. Ik zou hem om te beginnen Okugest tabletten van VSM gaan geven. Tegen de misselijkheid. En tegen de buik-borreltjes. Je kunt een tabletje tussen twee eetlepels tot poeder pletten en in zijn bek gooien (en daarna direct zijn bek dicht doen, anders blaast hij zo het poeder weer uit).

Ik zou zelf niks in zijn bek gaan spuiten. De kans dat je hem mentaal alleen maar nog onzekerder maakt (want ik geloof niet in schaamte/spijt maar hij is ergens wel onzeker en waardoor kan ik van hier natuurlijk ook niet zien). Ik zou hem zijn runderspiervlees geven en kijken wat hij er mee doet. Ik zou de bak gewoon de grond neerzetten, niks zeggen en hem met rust laten voor een paar minuutjes. Als hij het weigert te eten: toch wegnemen en pas een paar uur daarna (eventueel gekookt om de smakelijkheid te verhogen) opnieuw aanbieden. Ook weer zonder tamtam. En als hij het niet eet: wegnemen. En probeer anders wat lauw/warme geitenmelk aan te bieden met wat honing erin.

Ik zou er ook een probiotica doorheen doen trouwens. Puur Probiotics bijvoorbeeld.

En misschien moet je eens wild doen en hem kippenvleugels aanbieden (twee keer doorknippen met een snoeischaar). Misschien dat hij liever zelf samengestelde voeding heeft, echte voeding. Dan kun je ook zelf de kwaliteit in de gaten houden en ben je niet afhankelijk van een prakjes-fabrikant.
#3330065
Hi Chery, dank voor je welkom en antwoord!

We hebben toevallig nog wat Renske liggen van toen hij ziek was (destijds niet gevoerd). Ik deed het zonet in zijn bak en hij begon nota bene te piepen! Dat doet hij nooit in afwachting van eten, dus de honger is er wel. Maar... hij draaide weer om zijn bak heen, leek eraan te willen beginnen maar zette het niet door. Ik heb hem de lepel laten aflikken, daarna hele kleine beetjes in de lepel aangeboden die hij voorzichtig aflikte, maar bij een stukje ter grootte van een dobbelsteen haakte hij weer af en liep weer onderdanig weg. Nu is hij (weer) in de hal gaan liggen, het donkerste plekje thuis. Als het zo doorgaat zitten we morgen weer bij de DA, vrees ik. Zijn buik is wel opgehouden met borrelen intussen. Ik overweeg naar de slager te gaan voor wat spiervlees (kip, varken, rund, lam?).

Mag ik vragen wat je je honden nu voert?
#3330069
Lizzy schreef:Hoi! Welkom op Barfplaats.

Jeetje, wat een lastig probleem heb je hier zeg :-\

Ik moet wel zeggen dat er van alles heerst hoor, dat op de spijsvertering slaat. Ik heb toevallig ook meerdere honden die de afgelopen twee weken regelmatig spugen, eten weigeren en Fritzi heeft zelfs de hele avond en nacht lopen spoken.

Maar jouw hond lijkt inderdaad om meerdere redenen van slag. Ik zou hem om te beginnen Okugest tabletten van VSM gaan geven. Tegen de misselijkheid. En tegen de buik-borreltjes. Je kunt een tabletje tussen twee eetlepels tot poeder pletten en in zijn bek gooien (en daarna direct zijn bek dicht doen, anders blaast hij zo het poeder weer uit).

Ik zou zelf niks in zijn bek gaan spuiten. De kans dat je hem mentaal alleen maar nog onzekerder maakt (want ik geloof niet in schaamte/spijt maar hij is ergens wel onzeker en waardoor kan ik van hier natuurlijk ook niet zien). Ik zou hem zijn runderspiervlees geven en kijken wat hij er mee doet. Ik zou de bak gewoon de grond neerzetten, niks zeggen en hem met rust laten voor een paar minuutjes. Als hij het weigert te eten: toch wegnemen en pas een paar uur daarna (eventueel gekookt om de smakelijkheid te verhogen) opnieuw aanbieden. Ook weer zonder tamtam. En als hij het niet eet: wegnemen. En probeer anders wat lauw/warme geitenmelk aan te bieden met wat honing erin.

Ik zou er ook een probiotica doorheen doen trouwens. Puur Probiotics bijvoorbeeld.

En misschien moet je eens wild doen en hem kippenvleugels aanbieden (twee keer doorknippen met een snoeischaar). Misschien dat hij liever zelf samengestelde voeding heeft, echte voeding. Dan kun je ook zelf de kwaliteit in de gaten houden en ben je niet afhankelijk van een prakjes-fabrikant.
Ah, zo werkt dat met reageren dus :-) Hi Lizzy, dank voor je uitgebreide anwtoord!

Ik had al het idee dat er wat heerste, een buurhondje lijkt ook al van slag. Met Lars had ik het idee dat het weer beter ging, maar nu dus deze terugval. Hij heeft zijn runderspiervlees helaas links laten liggen (die kreeg hij zonet nog voor de Renske van me). De kurkuma/honing mix heb ik alleen op een lepeltje aangeboden, maar dat wil hij ook niet. Spuiten ga ik inderdaad niet doen, ook is er geen gedoe rondom de bak met eten. Geitenmelk met en zonder honing eerder al eens geprobeerd maar dat moest hij niet, ik zal het toch weer aanbieden.

Ik zal op zoek gaan naar Okugest en probiotica. Hij is geen fan van iets opgedrongen krijgen dus ik weet niet hoeveel succes ik zal behalen met de geplette tabletten, maar ik zal het proberen.

Wat betreft zelf samengestelde echte voeding, dat hebben we in het verleden gedaan en hij ging er eigenlijk alleen maar slechter van eten, helaas. Wij wilden dat wel liever, maar de kvv at hij echt aanzienlijk beter. Ik ga nu wel even naar de slager om iets te halen, wie weet wil hij het nu weer wel eten!
#3330070
Het gedrag wat je beschrijft lijkt voor mij op een hond die niet durft te eten, omdat hij bang is om er hondsberoerd van te worden. Ja, honger zal hij inmiddels wel hebben.
Mijn plan zou zijn eerst Okugest geven, en dat een uurtje laten inwerken tot de misselijkheid goed gezakt is en dan iets te eten geven wat hij nog nooit gehad heeft. Dit omdat hij dan geen associatie heeft met ziek worden van dat type voedsel. Bij voorkeur wel iets vers.

Darmen tot rust brengen gaat ook goed met zelfgemaakte bonebroth en gekookte pompoen. Slippery elm is ook geweldig bij gevoelige darmen, dat zou je dagelijks als supplement kunnen geven. Maar nu moet je hem eerst uberhaupt weer aan het eten krijgen. Ik weet uit ervaring dat dat niet meevalt, omdat je zo ontzettend graag wil dat hij gaat eten, dat er heel veel spanning bij komt kijken (bij jezelf en bij de hond) en dat werkt averechts.
#3330079
Een hele goede. Okugest, wachten en proberen.

Hier hielp puur maag altijd prima. Dan werd het weer rustig en at hij weer.

Wat ik voer, het liefste zal ik barfen, maar met 2 gulzige bullen durf ik dat niet meer.

Ik geef dus kvv en nu ben ik van de bekendere merken;
Carnivoer, Bandit, haaksbarf en carnis.
En sinds kort wel de enige energique die hij kan verdragen en dat is de nieuwste met eend. Hier zit geen lijnzaadolie of granen in.
Deze kan je alleen nog maar bestellen in grootverpakking.
#3330080
elladerijke schreef:Hi Chery, dank voor je welkom en antwoord!

We hebben toevallig nog wat Renske liggen van toen hij ziek was (destijds niet gevoerd). Ik deed het zonet in zijn bak en hij begon nota bene te piepen! Dat doet hij nooit in afwachting van eten, dus de honger is er wel. Maar... hij draaide weer om zijn bak heen, leek eraan te willen beginnen maar zette het niet door. Ik heb hem de lepel laten aflikken, daarna hele kleine beetjes in de lepel aangeboden die hij voorzichtig aflikte, maar bij een stukje ter grootte van een dobbelsteen haakte hij weer af en liep weer onderdanig weg. Nu is hij (weer) in de hal gaan liggen, het donkerste plekje thuis. Als het zo doorgaat zitten we morgen weer bij de DA, vrees ik. Zijn buik is wel opgehouden met borrelen intussen. Ik overweeg naar de slager te gaan voor wat spiervlees (kip, varken, rund, lam?).

Mag ik vragen wat je je honden nu voert?

Hi welkom, om heel even op het laatste in te haken.... alles mag als het maar geen varken is!
Bij rauw varken ( en dus ook wild zwijn) bestaat het, kleine maar toch, risico op de ziekte van Aujeszki en dat is een heel nare ziekte waar dieren dood aan gaan.
Er zijn gelukkig meer dan genoeg alternatieven . Voor nu kijk wat er is :stukje rundvlees, kalkoen, kip, kalkoen is allemaal prima
Succes
#3330082
Hi allemaal, dank voor het meedenken!

@Spikkelneus, ik had nog helemaal niet bedacht dat Lars nu angstig is om te eten omdat hij dat associeert met ziek worden. Hele goeie! Zal misschien ook de reden zijn dat hij ineens makkelijker eten van een ander aanneemt ipv van ons! Ook extra reden om naar de slager te gaan voor alles behalve varken :) Ook bedankt voor de waarschuwing, @Too!

Het klopt ook dat ik me steeds meer zorgen ga maken en dat zal niks helpen, dus die spanning moet ik ook maar even naast me neerleggen. Pompoen zit eigenlijk standaard in de groentemix die we maken, maar ik zal ook wat botten halen zo om bouillon van te trekken. Wie weet dat de heerlijke geur daarvan ook al helpt :)

En als het allemaal helpt ga ik zeker ook kijken naar andere soorten kvv dan darf, dank @Chery!
#3330087
Mocht je nog overwegen om iets makkelijk verteerbaars te willen geven dat sterk ruikt, of mocht rauw niet lukken; ik heb goede ervaringen met de blikken van Hermanns en de producten van Trovet (worsten) Mijn hond heeft chronische darmproblemen, maar dit verdraagt hij heel goed. Het is vrij ‘puur’ spul, wel gekookt, weinig toevoegingen.
Er zijn complete blikken maar ook met alleen vlees waarbij je dus wel calcium toe moet voegen. Ik bestel bij zooplus en/of eko4petz.
#3330098
Siberienne schreef:Mocht je nog overwegen om iets makkelijk verteerbaars te willen geven dat sterk ruikt, of mocht rauw niet lukken; ik heb goede ervaringen met de blikken van Hermanns en de producten van Trovet (worsten) Mijn hond heeft chronische darmproblemen, maar dit verdraagt hij heel goed. Het is vrij ‘puur’ spul, wel gekookt, weinig toevoegingen.
Er zijn complete blikken maar ook met alleen vlees waarbij je dus wel calcium toe moet voegen. Ik bestel bij zooplus en/of eko4petz.
Hi Siberienne, dank je wel! Ik heb net toevallig vier zakjes Herrmann's gehaald om te proberen als rauw niet lukt. De buurvrouw komt dadelijk de hond voeren, kijken of dat misschien ook helpt :) En anders zoek ik ook Trovet nog op, dat is ook eerder genoemd.
#3330142
Hoe is het gegaan?
Ik zat te bedenken, eten op andere plek aanbieden en even helemaal niet in een bak, maar op een keukendoek?
En sommige honden willen niet uit een metalen bak eten? Heeft hij een ketting om die tegen de bak tikt?
Ken zelfs een hond die een schokje kreeg van de metalen bak en hier niet meer uit wilde eten.

Als je naar de DA gaat ben ik bang dat je AB krijgt en dat is weer niet bevorderlijk voor de maag/darmen....
#3330157
Dag allen,

Ik wil jullie nog eens bedanken voor de inzichten, tips en hulp. Nieuwe soorten spiervlees, Okugest, eten krijgen van de buurvouw en daarna mijn moeder - het heeft allemaal gewerkt! Lars lijkt weer de oude te worden, hij eet met smaak en krijgt weer energie. We gaan ook weer meer zelf samenstellen, zijn darmen lijken toch beter te reageren op het spiervlees en de kippenbout die hij gisteren gegeten heeft. Vandaag langzaam aan weer de groentemix toevoegen en probiotica halen voor erbij, en hopelijk is hij dan donderdag weer fit genoeg voor de les behendigheid!

Dus: dank jullie wel!
#3330523
Hi! Helaas, daar ben ik dan toch weer :-\

Lars heeft de afgelopen twee dagen eindelijk weer gewoon goede hoeveelheden gegeten, maar blijft op een terughoudende manier eten. Weinig enthousiasme. Na afloop kwam hij voorheen altijd even kroelen, nu loopt hij een rondje en gaat slapen. Hij krijgt nu een mengsel van kvv, groentemix, spiervlees/orgaan en probiotica. Hij drinkt normaal.

Vandaag echter heeft hij zijn eerste maaltijd nog niet eens aangeraakt :( Na de grote wandeling is hij nu thuis afwisselend heel onrustig en in schijnbaar rustige slaap. Maar dan springt hij ineens op, schudt zich flink uit, rent kort, probeert met bijzonder doorzettingsvermogen in het tapijt te graven, vliegt de andere kamer in, komt direct weer terug en komt bij me kijken, en gaat op een heel andere plek weer liggen slapen. Herkent iemand dit gedrag toevallig? Ik reageer er niet op, dus geen idee wat het verder zou kunnen veroorzaken.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door