Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3328501
Onze Dali heeft al een hele tijd last van zijn rug. Inmiddels gaan we al weer anderhalf jaar naar de osteopaat op regelmatige basis en zijn we daar, naast de manuele therapie, ook lasertherapie gestart. Tegenwoordig zijn we wekelijks bij de osteopaat te vinden. Maar Dali gaat alleen maar achteruit.
Inmiddels staat hij op 2x 2 druppels cbd-olie per dag, 3x daags 1 flinke lepel golden paste en een lage dosis carporal. Elke dag visolie en glucosamine extra van Puur.
Gister heb ik röntgenfoto's laten maken en daar is niets/nauwelijks iets op te zien. Er is het vermoeden van een hernia, maar we weten dus niks zeker.
Ondertussen is het hondje niet blij. Hij gaat alleen op de ochtendwandeling nog mee - als hij geslapen heeft en net een hele batterij pijnstillers/ontstekingsremmende middelen heeft gehad. De rest van de dag ligt hij maar een beetje sip voor zich uit te staren.
En ik heb het vermoed dat het ergste nog moet komen, namelijk het moment waarop de betreffende tussenwervelschijf volledig luxeert en we een acuut verlamde hond hebben. En dan moet je gaan beslissen over wel of niet opereren. Die onzekerheid dat je niet weet wanneer dit kan gebeuren en ondertussen een hondje dat verrekt van de pijn, dat is zenuwslopend.
Hopelijk bereiken we over een tijdje een stabiele, acceptabele situatie, waarin voor hem de pijn dragelijk is, en wij kunnen gaan accepteren dat Dali nooit meer de oude wordt en vanaf nu aangepaste beweging moet krijgen. En misschien nog aanvullende therapieen zoals acupunctuur of hydrotherapie. Maar we zitten nu nog midden is de laserbehandeling, dus dat traject gaan we eerst voltooien.
En hij is pas 6 jaar :'(

IMG_8881.JPG
IMG_8881.JPG (1.73 MiB) 1948 keer bekeken
Door Lizzy
#3328503
Ahhh, wat een narigheid voor jullie :'(

Zou een scan (MRI/CT - weet ik veel) nog zin hebben om erachter te komen wat er nou precies aan de hand is? Mij is toentertijd (met Whoofer) verteld dat röntgenfoto's best wel zinloos zijn bij rugproblemen? Whoofer heeft ook een hernia gehad en verlamt geraakt (wat overigens met weinig pijn gepaard ging, gelukkig) en acupunctuur en homeopathie heeft bij haar goed gedaan.
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3328505
Eigenlijk had ik een vrij dramatische foto verwacht, ramvol met spondylose en artrose, maar niets van dat alles. Want hij beweegt alsof hij minstens 12 is, en geen 6.

Een CT scan is een optie. Maar dan? Wat doe je met die wetenschap? Zolang die tussenwervelschijf op zijn plek zit, hoef je niet te opereren. En als hij wel luxeert, moet de CTscan overnieuw, omdat je wel zeker moet weten om welke wervels het gaat. Dus op dit moment is dat weinig zinvol.
De alternatieve therapieën behoeven ook geen CTscan, omdat het voor de laser of acupunctuur of wat dan ook niet uitmaakt of het nou om L4-L5 gaat of L5-L6. Dus op dit moment doen we dat niet. Mocht hij verlamd raken, dan is het een ander verhaal.
Het is gewoon ruk dat je met zo´n tikkende tijdbom loopt, waarvan je niet weet of hij überhaupt afgaat en ook niet wanneer. Dat kan nog jaren duren, maar het kan ook volgende week zijn. Of helemaal nooit.
Door Eef+Stippels
#3328506
Ach sh!t wat erg :-\

Als je nou wist wat het probleem precies was..
Krijgt hij ook reguliere pijnstillers?
Hoe is de kwaliteit van leven na een operatie, als het een hernia zou zijn?

Hopelijk helpt de lasertherapie gauw!
Beterschap voor Dali en sterkte voor jezelf :-*
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3328510
Eef+doggies schreef:Ach sh!t wat erg :-\

Als je nou wist wat het probleem precies was..
Krijgt hij ook reguliere pijnstillers?
Hoe is de kwaliteit van leven na een operatie, als het een hernia zou zijn?

Hopelijk helpt de lasertherapie gauw!
Beterschap voor Dali en sterkte voor jezelf :-*
Ja, hij krijgt nu (een lage dosis) carporal. Ik heb hem afgelopen weekend 1x de volledige dosis gegeven en toen ging hij als een debiel door de tuin racen. Daar was ik niet zo blij mee, dus hij moet het nu met een halve dosis doen.

De kwaliteit van leven hangt helemaal af van hoe hij herstelt. Of er permanente zenuwschade is of niet. En of hij niet nog meer hernia´s heeft/krijgt. Daar is dus niks van te zeggen.
Door Eef+Stippels
#3328542
Spikkelneus schreef:Ja, hij krijgt nu (een lage dosis) carporal. Ik heb hem afgelopen weekend 1x de volledige dosis gegeven en toen ging hij als een debiel door de tuin racen. Daar was ik niet zo blij mee, dus hij moet het nu met een halve dosis doen.

De kwaliteit van leven hangt helemaal af van hoe hij herstelt. Of er permanente zenuwschade is of niet. En of hij niet nog meer hernia´s heeft/krijgt. Daar is dus niks van te zeggen.
Ja door de tuin racen is dan ook weer niet goed.. En 3/4 dosis? Zou fijn zijn als hij minder pijn zou hebben zonder in zijn enthousiasme de boel erger te maken.

Opereren is dus ook geen heilige graal...
Moeilijk hoor.
Door Siberienne
#3328546
Weet je wat zo lastig is? Bij mensen kun je nog gerichte spierversterkende oefentherapie geven, bij honden is dat zo lastig. Ik merk dat bij Spot, die door zijn bouw en door een blessure zich een raar loopje heeft aangeleerd dat niet goed is voor zijn rug. Met hem doe ik nu wel balans en coördinatie oefeningen maar het is lastig om te zeggen of dat nu echt effect heeft. Het beste effect had nog onze vakantie in de diepe sneeuw in Noorwegen; 1 grote krachttraining...

Zelf heb ik na een rugblessure ook gemerkt dat manipulatie en pijnstilleing wel even helpen maar dat je letterlijk en figuurlijke terug schiet als het spiercorset er omheen niet versterkt wordt.

Dus misschien moet je niet wachten en toch nu ook hydrotherapie? Desnoods onder pijnstilling. Want niet bewegen of weinig althans maakt het ook niet sterker allemaal. Lastig hoor! :bigarmhug:
Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#3328686
Och, wat vervelend!!!

Iets heel stoms (ik ben een leek), kan je de betreffende wervel niet fixeren met een brace of zo? of een tuig met verstevigd stuk zodat hij daar wat immobiliseert?

Veel sterkte.
Je hebt veel te stellen met je dieren de laatste tijd he!? :bigarmhug:
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door