Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Eef+Stippels
#3327514
Ik ben maandag met Xindy bij de da geweest voor een soort seniorencheck. Even kijken hoe alles ervoor staat (ze had veel honger en een kuchje maar verder goed te pas) , compleet lichamelijk onderzoek en bloed.
Vorige week al wormonderzoek incl hartworm gedaan. Daar kwam niets uit.

Ik krijg net de bloeduitslagen en die zijn niet helemaal goed :(
De leverenzymen (gbt) zijn verhoogd, het albumine verlaagd en de waarden van het hartonderzoek (Cardiopet) waren te hoog... :'(

We zijn doorverwezen voor een echo van buik, lever en hart. Even afwachten wanneer we er terechtkunnen.

Xindy is mijn alles.. Duimen jullie mee dat het niets ernstigs is? Ze moet minstens 15 worden...
Door Anne in Zweden
#3327548
Uiteraard duimen we voor jou en Xindy!

Mijn da in Duitsland zei, toen Scotch en Laika licht verhoogde leverwaarden bleken te hebben maar hij daar niets aan wilde doen, dat ze bij verhoogde leverwaarden pas ingrijpen als de waarden echt 3 x te hoog zijn. Dat was bij ons niet het geval, die waren ietsje buiten de richtwaarden, en daarom vond de da het prima zo. Wel ben ik met mariadistel gaan ondersteunen, ook met zijn zegen.
Ik weet niet of dat voor leverenzymen ook geldt. Ik hoop voor je dat het allemaal enger en erger klinkt dan het is!
Door Eef+Stippels
#3327560
Bedankt dames :-*

Onze Yindra heeft ook jarenlang verhoogde leverwaarden gehad waar de oorzaak niet van gevonden werd (en een leverontsteking op een bepaald moment). Hebben we ook ondersteund met supplementen. Maar bij haar ging het om verhoogde AF en die is bij Xindy dan wel weer normaal, evenals de galzuren.. Het is dus alleen de gpt (niet gbt zoals ik eerder schreef).

Ik maak me eigenlijk nog het meest zorgen om die verhoogde bnp... Dan kom ik al gauw op DCM en de prognose daarvan ziet er niet zo denderend uit :(
Maar als ik naar de symptomen van DCM kijk, herken ik die niet bij Xindy, ze is niet sloom of benauwd, heeft een goed uithoudingsvermogen en heeft juist veel eetlust

Dus zou het hart harder aan het werk zijn door een ander probleem? Ze was bij het bevoelen door de da wel gevoelig in de buikstreek.
En als ik haar zachtjes masseer trekt ze met haar vel. Ik dacht dat ze weer naar de osteopaat moest, maar misschien ligt het dan ergens anders aan.
Hopelijk kunnen ze gauw een echo maken...
Door smulpaap
#3327569
Ach jee , wat een zorgen . Hopelijk kan er snel een echo worden gemaakt :-*
En ja , wat je al beschrijft . Bij DCM zou je toch eerder slechte eetlust verwachten
Net als een verminderde conditie
Mijn duimen draaien voor jullie !
Door Eef+Stippels
#3327614
Dankjewel :-*

Ik hoor net dat de echo dinsdag gemaakt kan worden.

Ik heb vanmorgen ook nog even haar hartslag genomen, die was bij de da hoog, maar Xindy was daar ook erg gestrest. Hier is haar hartslag in rust 80-90. Valt binnen de normaalwaarden, maar is wel hoger dan ik van de honden gewend ben volgens mij (wat ik dan wel eens onder mijn hand voel als ze slapen).

Haar temperatuur is gewoon goed. Bij de da 39,1 maar thuis 38,1.
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3327632
He, bah, niks aan als zo´n routineonderzoek ineens afwijkingen laat zien.
En ik vind 80-90 inderdaad wel erg hoog gewoon thuis. Hier zit iedereen tussen de 40 en 60 (waarbij 40 officieel bradycardie (te langzaam) is, maar die windhonden hebben een enorm groot hart en meer rode bloedcellen dan andere rassen, dus voor hun is dit wel normaal).
Hopelijk weet je dinsdag meer. Succes!
Door Eef+Stippels
#3327660
Ik heb voor de middagwandeling en direct erna ook nog even gecheckt, dat was beide keren 112 bpm. Ik zou denken dat de hartslag normaal omhoog gaat tijdens de wandeling.. :???:
Door Lizzy
#3327693
Oh bleh, dit is heel vervelend.... Behalve haar kuchje verder geen problemen? Kuchje kan natuurlijk duiden op iets aan het hart :-\ . De echo zal wel duidelijkheid geven. Waar ga je voor de echo? Hebben ze een Doppler, dat is wel handig als het hart ook gecontroleerd moet worden.

Hoe oud is je meisje nu?

Sterkte en een knuf voor Xindy :-*
Door Eef+Stippels
#3327705
Drs Annemarie Reinders (Echo-X) maakt de echo's. Ik ben daar ook al eens met Yindra geweest voor een lever echo, ze was erg geduldig ondanks dat Yindra daar alles op stelten zette...
Ik zal morgen even bellen en vragen of ze een doppler gebruikt, goed punt.

Xindy is 9,5. Geen jonge blom meer, maar ook echt geen oudje qua gedrag.

Ik zag sinds kort de volgende dingen:
- kuchje, max 1x per dag, niet bij inspanning.
- veel honger en als ik haar niets geef wordt ze misselijk en/of spuugt ze gal. Ze is dan ook 2kg aangekomen.
En in mindere mate:
- met haar vel trekken als ik haar zachtjes masseer. Ik dacht dat het tijd was voor de osteopaat.

Bij de dierenarts:
- gevoelige buik bij palperen
- snelle pols

Ik dacht/hoopte zelf dat het kuchje kon komen door maagzuur, aangezien ze sinds kort dus gauw misselijk is, maar uit die Cardiopet blijkt dat haar hart harder moet werken..

Verder heeft ze geen problemen en is goed te pas.
Ik zit me nu af te vragen of die snelle pols door pijn zal komen.. Ook omdat haar pols niet versneld bij beweging .. Terwijl het hart dan toch normaal meer werk moet verzetten :???:
Ik weet het ook niet, probeer er al redenerend achter te komen wat haar kan mankeren :(
Maar goed, dinsdag weet ik natuurlijk pas echt wat.
Door Eef+Stippels
#3327707
Spikkelneus schreef:He, bah, niks aan als zo´n routineonderzoek ineens afwijkingen laat zien.
En ik vind 80-90 inderdaad wel erg hoog gewoon thuis. Hier zit iedereen tussen de 40 en 60 (waarbij 40 officieel bradycardie (te langzaam) is, maar die windhonden hebben een enorm groot hart en meer rode bloedcellen dan andere rassen, dus voor hun is dit wel normaal).
Hopelijk weet je dinsdag meer. Succes!
Ik heb Bella's pols ook even genomen, die was 64
bpm in rust (niet slapend).
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3327735
Eef+doggies schreef:Ik heb Bella's pols ook even genomen, die was 64
bpm in rust (niet slapend).
Ja, dat is echt wel een groot verschil he :(

Ik heb hier ook nog even een rondje polsen gedaan en inderdaad allemaal rond de 60.
Door Eef+Stippels
#3327741
Dank voor het polsen :-*

Ja, het is een groot verschil :-\
Ik hoop dat het feit dat Xindy's pols niet overdreven ver oploopt tijdens beweging een goed teken is..
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door