Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Eef+Stippels
#3328592
Siberienne schreef:Waarom zou je de pro bnp willen blijven controleren? Als ik dit lees https://www.mcvoordieren.nl/probnp-bloedonderzoek lijkt het me niet zo nuttig, tenslotte heeft Xindy geen hartfalen.
Overigens is bij mensen de ‘normaalwaarde’ duidelijk leeftijdsgebonden. Dus bij oudere mensen mag een hogere waarde, is dat bij honden ook zo?
Om in de gaten te houden of het verder omhoog gaat en mogelijk overgaat in hartfalen. Ze zit nu op 1642 pmol/l.
Bij de uitslag staat het volgende:
900-1800 pmol/L^b Een Nt-proBNP concentratie in dit gebied maakt geen onder-
scheid tussen klinische symptomen veroorzaakt door cardia-
le en niet-cardiale oorzaken. We adviseren andere aanvul-
lende onderzoeken uit te voeren.
En vanaf 1800 staat er:
> 1800 pmol/L De waarschijnlijkheid dat de klinische symptomen (d.w.z.
respiratoire symptomen en/of verminderd uithoudingsvermo-
gen) door een hartinsufficientie zijn veroorzaakt, is
hoog. Aanvullend cardiologisch onderzoek van de patient
wordt aanbevolen.
Ik dacht ik hou in de gaten of het pro bnp omhoog gaat en als het duidelijk boven de 1800 pmol/l komt, moeten we misschien toch naar een cardioloog?
Ik weet niet of bij oudere honden een hogere waarde gebruikelijk is, maar 1642 pmol/l is wel duidelijk hoger dan de max 900 pmol/l die als normaal gehanteerd wordt.

Maar nou komt het mooie ::) Manlief zei tegen mij dat hij dacht dat het kuchen door Xindy's nieuwe tuig kon komen (icm haar getrek tijdens de avondronde). Ik dacht van niet, want ze trekt maar tijdens 1 ronde en hoest juist thuis als ze helemaal geen tuig aan heeft. Maar ik heb toch maar haar oude tuig weer gebruikt en vandaag heeft ze niet gehoest :???: Als het hoesten nu idd weg blijft zou dat dus betekenen dat er helemaal geen klinische symptomen zijn voor hartproblemen... Tenzij je de verhoogde hartslag in rust meerekent, maar dat vond de echoscopist niet verhoogd, maar perfect...
Siberienne schreef: Wat betreft leverbiopt; de eerste vraag die bij mij opkomt, wat ga je doen met de uitslag. Mijn stelregel is, geen aanvullend onderzoek als je niks met de uitslag gaat doen. En sowieso, eigenlijk doe je aanvullende onderzoeken omdat je een diagnose bevestigd wil zien, het is mij totaal niet helder wat de DA denkt dat ze zou kunnen hebben, jou wel?
Hier wat algemene info over ALT bij mensen, in grote lijnen is dat idem aan honden
https://bloedwaardentest.nl/alat/
Wat het volgens mij kan zijn is koperstapeling of hepatitis. Of een tumor, maar dat is het niet want de lever zag er op de echo normaal uit.
Dan krijg je dus koperbindingsmedicijnen of een prednisonkuur volgens mij. En dan weer een of meerdere biopten om de werking van de prednison te checken.
Ik heb mijn eigen dierenarts nog niet gesproken, dus ik weet nog niet wat zij er van denkt (en ook nog niet of er eiwitten in de urine zaten).
Ik weet ook niet of je koperstapeling in het bloed kunt zien, want dan kan dat evt nog op die manier gecheckt worden.

De echoscopist (ze is ook dierenarts) raadde in eerste instantie een leverbiopt niet echt aan, omdat Xindy geen klachten heeft. Maar na overleg met de internist, die deze leverwaarde toch wel ernstig vond, werd me aangeraden opnieuw bloed te prikken en wanneer het leverenzym weer zo hoog was wel een biopt te doen... Wat zij dacht dat ze zou kunnen hebben is mij niet duidelijk.
Maar omdat Xindy geen klachten heeft en ook omdat ik met Yindra de ervaring heb dat het niet beter wordt met die hele leverbioptentoestand en prednison, ben ik daar niet zo kapot van.

Ik wacht nog even af wat mijn da ervan vindt. Het is een fijn mens en ik heb vertrouwen in haar zicht erop. Zij heeft alle vier onze honden vanaf pup in de praktijk gehad en ze weet wat ik belangrijk vind.

Het tweede symptoom waarvoor ik naar de da ging voor de seniorencheck, was dat Xindy zoveel honger heeft de laatste tijd. Maar ik ben inmiddels op ander voer overgegaan en nu vraagt ze niet meer de hele dag om voer... Dus dat lijkt opgelost.
Door zurca
#3328820
Ik kan je, helaas, geen advies of zo geven maar ik wil je wel een :bigarmhug: geven.
Het is zo naar als er iets niet in orde lijkt te zijn en je niet weet wat er mis is.

Ziggy bleek een vergroot hart te hebben. Dit zagen ze op een longfoto die voor een operatie werd gemaakt. Advies was om dit zeker nader te laten onderzoeken. Maar Ziggy had geen hartklachten en wij hebben besloten het zo te laten. Mochten zich dingen gaan voordoen dan hadden we gelijk bij de DA gezeten. Maar alle stress voor Ziggy vonden we op voorhand niet nodig. Blijft een lastig besluit want eigenlijk wil je toch weten wat er mis is maar je bent "gewaarschuwd" zeg maar. Dus zodra zich dingen gaan uiten kan je gelijk actie ondernemen.
Door Eef+Stippels
#3328830
Bedankt Zurca :-*

Ik heb inmiddels onze eigen da gesproken en de uitslag van de urine gekregen. Urine was helemaal goed.
Onze da denkt dat de lever en het hart hebben gereageerd op een virusinfectie.
Ze raadde een leverbiopt niet aan.
De diarree is na die 2x ook niet meer teruggekomen, ze poept gewoon weer perfect zoals normaal.

We gaan het hierbij laten en Xindy niet verder lastigvallen met onderzoeken. Mochten er in de toekomst symptomen te zien zijn, dan kijken we dan verder. Maar ik ga er vanuit dat het inderdaad een virusinfectie was en dat ze kerngezond tenminste 15 wordt :smitten: :smitten: :smitten:

Ontzettend bedankt voor jullie adviezen en het meeleven!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door