Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3326987
Afgelopen Oudjaarsavond sjeesde Rocco naar de achterdeur toen er vuurwerk te horen was en kwam teruggehuppeld op 3 poten.
Na een paar dagen aankijken ging ik naar de da en was de boodschap 'voorste kruisband gescheurd en knieschijf luxeert naar buiten'.
Dat wordt dus opereren.
Rocco is een Jackie van 10 kilo, dus hij redt zich aardig op 3 pootjes gelukkig.
Net heb ik het topic van Tessa/smulpaap doorgespit, revalidatie gaat dus een tijd duren en hij houdt zo van crossen, maar goed, het is niet anders.
Morgen bel ik de orthopeed en kan ik een vervolg schrijven in dit topic.
#3326988
Gatverdamme, wat een ellende.... :-X

Ik denk dat je "mazzel" hebt dat Rocco niet zo zwaar is. Linga heeft dit ook gehad (is tegen een boom gerend) en het herstel bij Linga heeft echt lang geduurd maar ja, zij weegt ook 30 kg. En bij Ling was haar meniscus ook aan gort.

Ze zullen waarschijnlijk een "teugel" aanleggen bij Rocco? Als het herstel langzaam gaat kan ik je echt van harte aanbevelen om naar fysiotherapie met Rocco te gaan. Pas vanaf dat ik met Ling naar de fysio ging, ging het herstel sneller/beter!

Je kunt nu al Traumeel geven. Ook na de operatie.

Succes en sterkte!
#3326994
Lizzy schreef:Gatverdamme, wat een ellende.... :-X

Ik denk dat je "mazzel" hebt dat Rocco niet zo zwaar is. Linga heeft dit ook gehad (is tegen een boom gerend) en het herstel bij Linga heeft echt lang geduurd maar ja, zij weegt ook 30 kg. En bij Ling was haar meniscus ook aan gort.

Ze zullen waarschijnlijk een "teugel" aanleggen bij Rocco? Als het herstel langzaam gaat kan ik je echt van harte aanbevelen om naar fysiotherapie met Rocco te gaan. Pas vanaf dat ik met Ling naar de fysio ging, ging het herstel sneller/beter!

Je kunt nu al Traumeel geven. Ook na de operatie.

Succes en sterkte!
En wat is 'langzaam herstel'?
Ik weet nog helemaal niet wat ze gaan doen, ben alleen maar bij de da geweest gister.
Traumeel heb ik in huis (hoort in de mensen- en hondenapotheek ;) ).
Het is zooo fijn om op dit forum te kunnen lezen en advies/antwoorden/steun te krijgen :-*
Ik heb jouw topic over Linga ook even opgezocht Lizzy, nog meer leesvoer :)
#3327002
Tjesus balen zeg!

Lees je wel eerst goed in en kijk wat jou het beste lijkt, ook qua centjes. Je hebt de TPLO operatie dat is wat Lizzy zegt een soort teugel. Herstel duurt lang, heel lang maar kosten zijn te overzien denk ik. Grofweg zo'n 800 euro. Je heb ook de TTA methode http://www.dierenkliniekeersel.nl/opera ... inmenu-64/ dan is het herstel een fiks stuk sneller. Baloe was 10 toen zijn kruisband scheurde en na 2 weken liep al heel aardig en na 6 weken deed hij alles weer. Maar wel een stuk duurder was toen 1750 euro en dat is alweer 4 jaar geleden dus zal nu zeker 100-200 meer zijn gok ik zo.
#3327003
Wat ik je al schreef , Tessa haar revalidatie duurde drie maanden . Die van Amber ruim zes maanden , dat was een drama
En Tessa was ook de jongste niet meer , maar het gewicht scheelt veel in dit geval ten opzichte van een zwaardere hond
En hoe eerder onder het mes , hoe beter
Ik weet niet of je visolie geeft ? Zo ja , stop hier dan tijdig mee voor de ingreep . Visolie maakt het bloed dunner
Vaak lopen ze na twee weken alweer aardig , ze gaan weer belasten ..... maar dan begint het feest
Ik voel me reuze hoor . En rust is de sleutel naar succes . Niet springen , geen rare wendingen allemaal dingen die die kleine etters maar wat te graag doen
Dus dan mag je als er geen cipier in de buurt is je tijd doorbrengen in het gevang , en zeker als er meerdere honden in huis zijn
Tessa mocht na de eerste controle voorzichtig gaan belasten , en buiten vaak korte stukjes lopen
Ook hiermee goed opletten en kort aan de lijn , want ook in dit geval ga je op drie poten veel harder
Maar je moet alle vier je poten weer gebruiken , de eerste tijd op plekken waar bij voorkeur geen andere honden zijn
Niet elke eigenaar houd rekening met jouw revaliderende hond is mijn ervaring
Je zult ook wel merken dat de wandelingen de eerste tijd best wat energie kosten , als je streng bent en je ze dus ahw dwingt om netjes te lopen
Dan zit de helft van de revalidatie er bijna op :biggrin2: En dan worden het pas echt vervelende draakjes
Maar hersenwerk etc geeft afleiding , net als fysio . Daar word je knap moe van , en dan heb je ook nog huiswerk En dan komt de dag weer dat ze los mogen ..... feestje :D

En ja wat Cindy al beschrijft , de teugel methode is niet bepaald een ideale , al zeggen sommige d.a van wel . Als het om ene klein ras gaat
Er is tegenwoordig wel een oplosbare teugel , maar die word alleen ingezet bij milde schade , bij Tessa was dat o.a ook ene optie
Maar na opening van de knie was de schade toch te groot en is er net als bij Amber TTA toegepast
#3327104
Cindy de Wolf schreef:Tjesus balen zeg!

Lees je wel eerst goed in en kijk wat jou het beste lijkt, ook qua centjes. Je hebt de TPLO operatie dat is wat Lizzy zegt een soort teugel. Herstel duurt lang, heel lang maar kosten zijn te overzien denk ik. Grofweg zo'n 800 euro. Je heb ook de TTA methode http://www.dierenkliniekeersel.nl/opera ... inmenu-64/ dan is het herstel een fiks stuk sneller. Baloe was 10 toen zijn kruisband scheurde en na 2 weken liep al heel aardig en na 6 weken deed hij alles weer. Maar wel een stuk duurder was toen 1750 euro en dat is alweer 4 jaar geleden dus zal nu zeker 100-200 meer zijn gok ik zo.
smulpaap schreef:Wat ik je al schreef , Tessa haar revalidatie duurde drie maanden . Die van Amber ruim zes maanden , dat was een drama
En Tessa was ook de jongste niet meer , maar het gewicht scheelt veel in dit geval ten opzichte van een zwaardere hond
En hoe eerder onder het mes , hoe beter
Ik weet niet of je visolie geeft ? Zo ja , stop hier dan tijdig mee voor de ingreep . Visolie maakt het bloed dunner
Vaak lopen ze na twee weken alweer aardig , ze gaan weer belasten ..... maar dan begint het feest
Ik voel me reuze hoor . En rust is de sleutel naar succes . Niet springen , geen rare wendingen allemaal dingen die die kleine etters maar wat te graag doen
Dus dan mag je als er geen cipier in de buurt is je tijd doorbrengen in het gevang , en zeker als er meerdere honden in huis zijn
Tessa mocht na de eerste controle voorzichtig gaan belasten , en buiten vaak korte stukjes lopen
Ook hiermee goed opletten en kort aan de lijn , want ook in dit geval ga je op drie poten veel harder
Maar je moet alle vier je poten weer gebruiken , de eerste tijd op plekken waar bij voorkeur geen andere honden zijn
Niet elke eigenaar houd rekening met jouw revaliderende hond is mijn ervaring
Je zult ook wel merken dat de wandelingen de eerste tijd best wat energie kosten , als je streng bent en je ze dus ahw dwingt om netjes te lopen
Dan zit de helft van de revalidatie er bijna op :biggrin2: En dan worden het pas echt vervelende draakjes
Maar hersenwerk etc geeft afleiding , net als fysio . Daar word je knap moe van , en dan heb je ook nog huiswerk En dan komt de dag weer dat ze los mogen ..... feestje :D

En ja wat Cindy al beschrijft , de teugel methode is niet bepaald een ideale , al zeggen sommige d.a van wel . Als het om ene klein ras gaat
Er is tegenwoordig wel een oplosbare teugel , maar die word alleen ingezet bij milde schade , bij Tessa was dat o.a ook ene optie
Maar na opening van de knie was de schade toch te groot en is er net als bij Amber TTA toegepast
Volgende maandag kan ik terecht bij de chirurg.
Nu ineens valt het kwartje dat Rocco al langer 'huppelt' met z'n linkerachterpoot. Hmmm :g: Dat zie je dan en dan denk je 'Russellhupje' maar zo achteraf was het toch wel steeds vaker.
Goed om allemaal te weten smulpaap :thumbup: Onderling wordt er niet gespeeld en geklierd. Soms is dat jammer maar nu is het een gelukkie. Ook buiten komen we weinig andere hondjes tegen tenzij we naar het bos gaan, maar dat zit er ook voorlopig niet in dan :-\
Het zal niet meevallen om Rocco te laten revalideren maar als het moet ben ik echt heul streng :)
#3327509
- pien - schreef:Ik kreeg een kliniek aangeraden in Den Haag maar weet iemand er eentje in de Bollenstreek (tussen Leiden en Haarlem) ?
Als dat Dr. How is: zoek alsjeblieft inderdaad een ander!!!! Echt, ik ga daar nog niet met een dooie hond heen.....
#3327607
Lizzy schreef:Als dat Dr. How is: zoek alsjeblieft inderdaad een ander!!!! Echt, ik ga daar nog niet met een dooie hond heen.....
Is dr. How niet kundig of is het een zak of allebei? Het is idd dr. How waarnaar ik verwezen ben.
Ik ben ook op zoek naar een andere omdat ik de reistijd een probleem vind.
#3327818
- pien - schreef:Is dr. How niet kundig of is het een zak of allebei? Het is idd dr. How waarnaar ik verwezen ben.
Ik ben ook op zoek naar een andere omdat ik de reistijd een probleem vind.
Beide.
Echt, hij staat in mijn top 3 van grootste hufters in dierenartsenland.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door