Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3325196
Bas en Bobbie zijn aangevallen door een andere hond. De schade is dat Bas een nietje in de schouder (bijtwond), een dikke lip en een schaafwond. Bobbie heeft een scheur in het oor. Ik heb nu een ab-kuur voor beide meegekregen.

Nu heb ik al gevonden dat ik het beste een probiotica kan geven. Verder heb ik thuis groene leem. Wat zou ik nog meer kunnen geven aan ze ter ondersteuning? Alvast bedankt voor jullie antwoorden en tips
#3325295
Mandarijn schreef:Bedankt voor de link!!

Van de DA mag ik op de bijtwond niks doen. Had gevraagd of honingzalf erop mocht smeren. Dat wou ze niet omdat het anders zou gaan zweren.
:???: Honingzalf werkt juist heel goed tegen ontstekingen en zorgt voor een snellere wondgenezing...
#3325325
pike schreef::???: Honingzalf werkt juist heel goed tegen ontstekingen en zorgt voor een snellere wondgenezing...

Ja maar als het een diepe wond is, zoals van een tand waar de bacterien ahw in gedrukt zijn is lucht erbij en open zodat de pus eruit kan ook erg belangrijk.

Ik zou diepe gaatjes niet snel zalven eigenlijk
#3325335
De bijtwond in de schouder is een soort van gat door een hoektand. Die wond is geniet zodat boven en onder het nietje de wond open is. Dus die wond niet dichtzalven om het zo te zeggen. Zou ik wel rond die wond kunnen zalven?
De rest vd wonden zijn soort schaafwonden waar de huid rood en beschadigd is. Die kan ik toch gerust zalven?
Het oor van Bobbie is afgeplakt om te voorkomen dat de wond door scheuren weer open gaat. Die scheur is gelijmd.
20171228_151933.jpg
Wond met nietje
20171228_151933.jpg (2.14 MiB) 2716 keer bekeken
20171228_164617.jpg
Gescheurd oor afgeplakt
20171228_164617.jpg (2.8 MiB) 2716 keer bekeken
Ik heb trouwens vanavond de solgar gekocht voor ondersteuning bij de AB-kuur.
#3325353
Nee, ik zou die wond idd niet dicht zalven. De pus moet eruit. Kijk ook nog even goed of er niet nog ergens anders een klein gat zit. De hond van een vriendin van mij was ook aangevallen en had 1 duidelijk gat maar er was ook nog een gaatje van de andere hoektand. (Zeg maar onderkaak en bovenkaak vd aanvallende hond) Dat was veel kleiner, viel niet op ,aar werd dus juist een klein abces. Dat is uiteindelijk gespoeld.

Er bestaat ook nog dermiel spray, die is niet vettig. Die heb ik gebruikt toen Spot een mega schaafwond had in de lies, ik vond dat wel erg prettig omdat ik er dan niet aan hoefde te komen, alleen erop sprayen. Bij Spot was echt een zodanig stuk huid ‘weggebrand’ dat je zo op de spieren keek, zat veel dood weefsel aan de randen en dat was en te hechten en niet te zalven. Mijn da (DAP Ell) heeft dat toen zelf voorgeschreven, overleg anders even of dat een optie is?

Wat een nare wonden trouwens, wat moet je geschrokken zijn! Zorg je ook goed voor jezelf? Dit is altijd zo schrikken he? Als je nog wat kwijt wil over hoe en wat (soms helpt het om te vertellend) deel het dan? Sterkte nogmaals!
#3325358
Siberienne schreef:Ja maar als het een diepe wond is, zoals van een tand waar de bacterien ahw in gedrukt zijn is lucht erbij en open zodat de pus eruit kan ook erg belangrijk.

Ik zou diepe gaatjes niet snel zalven eigenlijk
Goede honingzalf (Mesitran soft) wordt vloeibaar in de wond en sluit de wond zeker niet af en dicht echt geen gaatjes.
#3325359
Mandarijn schreef:Bas en Bobbie zijn aangevallen door een andere hond. De schade is dat Bas een nietje in de schouder (bijtwond), een dikke lip en een schaafwond. Bobbie heeft een scheur in het oor. Ik heb nu een ab-kuur voor beide meegekregen.

Nu heb ik al gevonden dat ik het beste een probiotica kan geven. Verder heb ik thuis groene leem. Wat zou ik nog meer kunnen geven aan ze ter ondersteuning? Alvast bedankt voor jullie antwoorden en tips
Maar om terug te komen op je oorspronkelijke vraag: ik geef tijdens de AB kuur al probiotica omdat dit de nare bijwerkingen helpt verminderen (van de AB). Groene leem kun je niet inwendig geven want dat verminderd de werking van de AB. Ik zou probiotica geven. Die van Puur (NML health) is ook heel goed en als je die bij Medpets besteld, heb je die de volgende dag in huis. Sommige dierenwinkels en dierenartsen hebben het ook zo op de plank staan trouwens.
#3325404
Siberienne schreef:Nee, ik zou die wond idd niet dicht zalven. De pus moet eruit. Kijk ook nog even goed of er niet nog ergens anders een klein gat zit. De hond van een vriendin van mij was ook aangevallen en had 1 duidelijk gat maar er was ook nog een gaatje van de andere hoektand. (Zeg maar onderkaak en bovenkaak vd aanvallende hond) Dat was veel kleiner, viel niet op ,aar werd dus juist een klein abces. Dat is uiteindelijk gespoeld.

Er bestaat ook nog dermiel spray, die is niet vettig. Die heb ik gebruikt toen Spot een mega schaafwond had in de lies, ik vond dat wel erg prettig omdat ik er dan niet aan hoefde te komen, alleen erop sprayen. Bij Spot was echt een zodanig stuk huid ‘weggebrand’ dat je zo op de spieren keek, zat veel dood weefsel aan de randen en dat was en te hechten en niet te zalven. Mijn da (DAP Ell) heeft dat toen zelf voorgeschreven, overleg anders even of dat een optie is?

Wat een nare wonden trouwens, wat moet je geschrokken zijn! Zorg je ook goed voor jezelf? Dit is altijd zo schrikken he? Als je nog wat kwijt wil over hoe en wat (soms helpt het om te vertellend) deel het dan? Sterkte nogmaals!
Ik was samen met mijn vader in een natuurgebied aan het wandelen en omdat ik aardig reactieve honden heb kijk ik altijd ver vooruit en links en rechts van mij. Zodat als ik een andere hond zie, mijn honden niet in een stresssituatie breng. Nu was deze eigenaar achter mij in mijn rug aan muisstil ons benaderd en zag ik hem pas op het allerlaatste moment. En dan moet ik er ook bij vertellen dat deze hond al een keer op Bas gevlogen is. Toen is die hond over een hek/poort waar galloway runderen achterstaan gesprongen en direct op Bas gevlogen. De eigenaar had zijn hond toen loslopen en liep zelf honderden meters verder en met zijn rug naar de hond toe. Mijn vader heeft toen op die hond gelegen en ben ik met mijn honden kunnen weglopen. Nu zat die hond vast. Dus toen gisteren die hond met eigenaar opeens zo dicht achter mij stond (op 5m) schrok ik daar wel van. En voordat ik wat kon ondernemen hingen de honden in elkaar. Ik baal daar zo ontzettend van, want ik was bijna bij mijn auto (stond op 25m van ons vandaan) en als ik hem had zien komen hadden mijn honden dus al in de auto gezeten.
#3325405
Lizzy schreef:Maar om terug te komen op je oorspronkelijke vraag: ik geef tijdens de AB kuur al probiotica omdat dit de nare bijwerkingen helpt verminderen (van de AB). Groene leem kun je niet inwendig geven want dat verminderd de werking van de AB. Ik zou probiotica geven. Die van Puur (NML health) is ook heel goed en als je die bij Medpets besteld, heb je die de volgende dag in huis. Sommige dierenwinkels en dierenartsen hebben het ook zo op de plank staan trouwens.
Ik heb gisteravond de solgar gehaald. Het was koopavond en dan heb ik die direct in huis. Vandaag krijg ik de traumeel binnen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door