Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Bente Ole Kambi
#3324928
Hallo allemaal!

Mijn beagle Bente heeft een bult op haar wang. Die zat eerst onder haar huid en wil nu naar buiten. Er is geen verband met haar gebit, het is geen kiesontsteking. Eerst was het een grote zwelling die vrij snel tot een kleinere bult verwerd en nu is de vacht er al een tijdje af. De bult is zacht, dus ik denk dat er troep naar buiten moet. Dierenarts wil het wegsnijden en de over te blijven mooie huid met twee hechtinkjes vastzetten. Dat begreep ik niet zo goed. Je zou denken dat het lichaam dit zelf wel regelt? Het is niet rood, niet warm en jeukt niet. Het devies was nog even afwachten.

Ze begint nu - soms - met haar poot te krabben, ik denk omdat er wat spanning op zit. Bult voelt zacht aan en is goed te bewegen. Zojuist zag ik een spoortje bloed, dus ik depte met een vochtig doekje en toen kwam er meer bloed uit zetten. Mooi, dacht ik, eindelijk. Ik heb voorzichtig wat in de juiste richting geduwd en nu is de bult wat minder groot en minder gespannen, maar niet weg. Er kwam ook (nog?) geen echte troep uit, alleen wat roodwaterig vocht. Bult lekt nu en dat lijkt me goed. Ze zit er niet aan. Iemand ervaring? Komt er de komende dagen een lading uit en heelt het daarna vanzelf? En waarmee kan ik desinfecteren? Mag dat met jodium voor mensen? Ik heb ook nog groene leem in huis. Of zal ik er niks op smeren?

Eerste foto is van vlak voor dat er vocht uit kwam, de tweede van net daarna.
IMG_9797.JPG
Voor
IMG_9797.JPG (1.64 MiB) 2609 keer bekeken
IMG_9802.JPG
Na
IMG_9802.JPG (1.55 MiB) 2609 keer bekeken
Door Eef+Stippels
#3324930
Dat ziet er naar uit :-\
Voor zover ik het zo kan zien, zou ik het inderdaad laten weghalen, opsturen en randen laten controleren.
Het lichaam kan helaas niet alles zelf regelen...
Door Lizzy
#3324931
Mmm. Ja, ik zou eerlijk gezegd echt niet weten wat dit is. Het kan echt van alles zijn! Van een ontsteking in de huid tot een tumor en alles er tussen in. Mag ik vragen, heeft je dierenarts geen dunne naald biopt genomen?
Gebruikersavatar
Door Bente Ole Kambi
#3324932
Lizzy schreef:Mmm. Ja, ik zou eerlijk gezegd echt niet weten wat dit is. Het kan echt van alles zijn! Van een ontsteking in de huid tot een tumor en alles er tussen in. Mag ik vragen, heeft je dierenarts geen dunne naald biopt genomen?
Het zat er binnen een week, ik dacht een ontstoken kauwspier en geen tumor ofzo.

Nee niks, ik was nogal teleurgesteld eigenlijk. Wat kan daaruit komen?
Door Lizzy
#3324961
Bente Ole Kambi schreef:Het zat er binnen een week, ik dacht een ontstoken kauwspier en geen tumor ofzo.

Nee niks, ik was nogal teleurgesteld eigenlijk. Wat kan daaruit komen?
Uit een biopt zou (ook niet met een 100% zekerheid hoor) uit moeten komen wat dit voor bult is. En of je 'm inderdaad weg moet halen.
Gebruikersavatar
Door Bente Ole Kambi
#3325001
Dank voor de info. De dierenarts was niet heel bezorgd, hij wilde wel snijden en opsturen maar het ging hem vooral om het voorkomen van een ontsteking als het open zou gaan en om het kunnen hechten van mooie (behaarde) huid. Betekent dat dat deze huid geen haar meer krijgt? Op de foto lijkt het een knobbel overigens, maar het is heel zacht als je erop drukt. Vandaag kwam er ook min of meer vanzelf weer troep/vocht uit. Bult is weer ietsje platter maar we zijn er nog lang niet. Ze zit er niet aan en ik heb er Betadine op gedaan. Sinds vorige week heeft ze ook ineens last van haar jaren geleden geopereerde knie (eigenlijk mijn grootste zorg) en daarvoor slikt ze nu Onsior, dus ontstekingsremmer. Dat komt goed uit. Hopelijk is ze er snel van af.
Gebruikersavatar
Door Bente Ole Kambi
#3327964
Voor wie met iets soortgelijks te maken krijgt: inmiddels is er een hoop (melkachtig) vocht uit de bult gekomen. De bult is nu veel en veel kleiner en bijna plat. Het was dus echt een door het lichaam bestreden ontsteking (dat was ook wel duidelijk), die een bult werd en naar buiten moest komen. Ik had elders ook al gelezen dat het best een tijd kan duren voordat zoiets - beetje bij beetje - door de huid naar buiten komt. Heb voorzichtig geholpen wat ik kon maar vooral ook geduld gehad en het lichaam het zoveel mogelijk zelf laten doen. Het is niet ontstoken, ze heeft geen jeuk, niks. Het wordt uiteindelijk waarschijnlijk een korstje dat eraf valt. Het is alleen nog de vraag of er weer haar op de huid gaat groeien, maar dat wachten we gewoon af. En met haar knie gaat het ook heel goed, ze loopt bijna weer helemaal normaal. Altijd fijn als je goed nieuws ziet aan het eind van een topic, toch?! :) Ik zal nog wel een foto plaatsen van haar wang als eindresultaat, als het zover is.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door