Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door lieven.stephanie
#3324014
Hallo, iemand ervaring traumatische folliculitis? Onze Dog de bordeaux nu 11 maand heeft huidprobleem... precies of er motten in zijn vacht gezeten hebben, ze vinden maar niet wat... volgens dermatholoog is het traumatische folliculitis....alles is begonnen door demodex als pup...die inmiddels verdwenen is.
Er zijn geen schimmels of mijten aanwezig volgend de biopten en testen, bloedonderzoek was ook alles ok...zelf geen verhoogde waarde op allergie... Enkel witte bloedcellen iets te hoog volgens DA komt het door huidreactie
Het is vooral op zijflanken....en geven geen jeuk....
Hij krijgt kvv compleet. + zeewier en levertraan koffielepel per dag
Hij is regelmatig gewassen met isobetadinezeep en epiderm.
Heeft anti allergiekussen, dagelijks 3keer huis gestofzuigd; alles word in de kookwas gewassen waar hij op ligt vb dekentje zetel en etc....krijgt geen snack of ander snoep, enkel zijn kaasknaagbeen chury of iets.... volgende week mogen we om puppetjes voor extra huidbescherming of zo....
Wij vragen ons af hoe we zijn huidbarriere kunnen verbeteren.
Door Lizzy
#3324048
lieven.stephanie schreef:Hallo, iemand ervaring traumatische folliculitis? Onze Dog de bordeaux nu 11 maand heeft huidprobleem... precies of er motten in zijn vacht gezeten hebben, ze vinden maar niet wat... volgens dermatholoog is het traumatische folliculitis....alles is begonnen door demodex als pup...die inmiddels verdwenen is.
Er zijn geen schimmels of mijten aanwezig volgend de biopten en testen, bloedonderzoek was ook alles ok...zelf geen verhoogde waarde op allergie... Enkel witte bloedcellen iets te hoog volgens DA komt het door huidreactie
Het is vooral op zijflanken....en geven geen jeuk....
Hij krijgt kvv compleet. + zeewier en levertraan koffielepel per dag
Hij is regelmatig gewassen met isobetadinezeep en epiderm.
Heeft anti allergiekussen, dagelijks 3keer huis gestofzuigd; alles word in de kookwas gewassen waar hij op ligt vb dekentje zetel en etc....krijgt geen snack of ander snoep, enkel zijn kaasknaagbeen chury of iets.... volgende week mogen we om puppetjes voor extra huidbescherming of zo....
Wij vragen ons af hoe we zijn huidbarriere kunnen verbeteren.
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit van traumatische folliculitis gehoord en ik kan er ook weinig zinnigs over vinden. Wel over bacteriële folliculitis. Bij een bacteriële folliculitis zijn de haarzakjes geïnfecteerd, waardoor de haren uitvallen. Kun je aan de dermatoloog meer informatie vragen over traumatische folliculitis? Wat is het?

Ja en verder is dit een lastige. Want bacteriële folliculitis gaat vrijwel altijd gepaard met jeuk. En dat is niet aanwezig schrijf je.... En ja, meestal is dit een gevolg van iets anders. Zoals een allergie voor voeding of iets van buitenaf (mijten, vlooien, pollen, etc). Dus waarom heeft je hond een allergie kussen? Is hij ook allergisch voor mijten? Waarom doe je dat allemaal, als er geen allergie is vastgesteld?

Ik zou je wel aan willen raden om direct te stoppen met het geven van levertraan. Dat bevat stik veel vitamine A en D en dat zit ook al in zijn KVV. De kans op overdosering is daarmee reuze groot. Wat wel goed is om te geven is visolie. Voor de omega 3 vetzuren. Maar dus geen levertraanolie aub.

Golden paste is een aanrader voor je hond. En verder zijn er dit soort dingen op de markt:

https://www.medpets.nl/allerderm+spot+on/1624/

Er is nog wel meer maar voor ik daar verder op in ga zou ik graag wat meer informatie hebben (zie boven).
Gebruikersavatar
Door doranto
#3324072
Lizzy schreef:Ik heb eerlijk gezegd nog nooit van traumatische folliculitis gehoord en ik kan er ook weinig zinnigs over vinden. Wel over bacteriële folliculitis. Bij een bacteriële folliculitis zijn de haarzakjes geïnfecteerd, waardoor de haren uitvallen. Kun je aan de dermatoloog meer informatie vragen over traumatische folliculitis? Wat is het?

Ja en verder is dit een lastige. Want bacteriële folliculitis gaat vrijwel altijd gepaard met jeuk. En dat is niet aanwezig schrijf je.... En ja, meestal is dit een gevolg van iets anders. Zoals een allergie voor voeding of iets van buitenaf (mijten, vlooien, pollen, etc). Dus waarom heeft je hond een allergie kussen? Is hij ook allergisch voor mijten? Waarom doe je dat allemaal, als er geen allergie is vastgesteld?

Ik zou je wel aan willen raden om direct te stoppen met het geven van levertraan. Dat bevat stik veel vitamine A en D en dat zit ook al in zijn KVV. De kans op overdosering is daarmee reuze groot. Wat wel goed is om te geven is visolie. Voor de omega 3 vetzuren. Maar dus geen levertraanolie aub.

Golden paste is een aanrader voor je hond. En verder zijn er dit soort dingen op de markt:

https://www.medpets.nl/allerderm+spot+on/1624/

Er is nog wel meer maar voor ik daar verder op in ga zou ik graag wat meer informatie hebben (zie boven).
Ik kan er niets zinnigs over zeggen, maar waar ik wel even op wil reageren is dat er veel vit.D in levertraan zou zitten. Volgens mij zit er misschien wel veel vit.A in maar nauwelijks vit.D. Manlief heeft nl. een hele poos levertraan genomen omdat zijn vit.D te laag was. Na enkele maanden opnieuw laten meten en vit.D was nog veel lager! Toen overgegaan op vit.D druppels van Bonusan (3dr. p/dag) en vit.D is nu prima. Ik heb het hier over de natuurlijke levertraan, dus niet over levertraan waaraan vit. zijn toegevoegd.
Gebruikersavatar
Door pike
#3324089
Doranto schreef:Ik kan er niets zinnigs over zeggen, maar waar ik wel even op wil reageren is dat er veel vit.D in levertraan zou zitten. Volgens mij zit er misschien wel veel vit.A in maar nauwelijks vit.D. Manlief heeft nl. een hele poos levertraan genomen omdat zijn vit.D te laag was. Na enkele maanden opnieuw laten meten en vit.D was nog veel lager! Toen overgegaan op vit.D druppels van Bonusan (3dr. p/dag) en vit.D is nu prima. Ik heb het hier over de natuurlijke levertraan, dus niet over levertraan waaraan vit. zijn toegevoegd.
Maar het is juist overdosering van vit. A die gevaarlijk is. Dat is ook de reden dat je niet te veel lever mag voeren, omdat daar ook veel vit. A in zit.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3324091
pike schreef:Maar het is juist overdosering van vit. A die gevaarlijk is. Dat is ook de reden dat je niet te veel lever mag voeren, omdat daar ook veel vit. A in zit.
Klopt, alhoewel overdosering van vit.D zeker ook niet ongevaarlijk schijnt te zijn.
Gebruikersavatar
Door lieven.stephanie
#3324097
De levertraan nog mr gestart, omdat ik hoopte dat hij beter vacht zou krijgen.... een mens zou vanalles proberen.....
Het kussen gekocht just in case....dermatholoog zegt ergens kleine wondjes opdoen trauma dus ...en daardoor gaan de zakjes onsteken
Gebruikersavatar
Door pike
#3324106
Doranto schreef:Klopt, alhoewel overdosering van vit.D zeker ook niet ongevaarlijk schijnt te zijn.
Nee klopt, ik heb zojuist gelezen dat suppletie vna vit. D naast een volledig voer gevaarlijk kan zijn. Ik weet niet wat deze hond precies te eten krijgt. Complete kvv is voor meer dan één interpretatie vatbaar.
Maar of dit iets te maken kan hebben met de huidproblemen :-\ ik ben daar niet in thuis. Als hij de levertraan pas heeft gekregen nadat het probleem zich openbaarde dus niet. Maar een goede visolie is ongetwijfeld beter voor de huid en geeft niet de problemen van mogelijke overdosering.
Gebruikersavatar
Door chery
#3324143
Ik lees even mee!!
Hier ook 1 met bultjes die NIET jeuken op de flanken!!!
Ze heeft er absoluut geen last van, zitten ook geen korstjes oid.
En pieker me ook rot wat het kan zijn.
Ze lijken heel langzaam aan minder te worden.
Het gaat om een jonge hond van 13 maanden.
Ik dacht ook aan stress(paar keer alleen van huis weg voor show) alhoewel ze dat in mijn ogen geen probleem vind....
Hier ook kvv, verschillende merken.

Ze heeft in haar schijnzwangerschap slechte vacht gehad en heb schapenvet met zeewier bij gevoerd. Maar nu ik lees over die levertraan??? zal schapenvet ook niet teveel a en d hebben??
Gebruikersavatar
Door lieven.stephanie
#3324217
Vandaag Dermoscent animal dermo care spot pipettes gehaald bij DA.... benieuwd...deze morgen weer een opstoot... en kokosolie gehaald daar ik las dt het ook gunstig is op huid, en de levertraan gestopt...
Gebruikersavatar
Door chery
#3324241
Ben benieuwd. Ik weet niet of zo'n spot on wat doet...
Ik ben ervan overtuigd dat "genezing" van binnenuit moet komen.
Op de foto zag het bij mij ook zo'n beetje eruit.
Het wordt nu bij die van mij minder/vlakker.
Zie dat jouw hond ook een teef is en jong.
Ik zat ook nog te denken aan een hormonaal iets bij mijn hond(13 maanden teef)
Door Lizzy
#3324243
lieven.stephanie schreef:Heb hier de verslagen liggen mr snap niet hoe ze online moeten, ben niet zo handig met dit soort dingen.
Je mag ze naar mij sturen, dan zet ik ze erop (het moet erop gezet worden via bijlage, dus eerst inscannen indien nodig, dan onder het tekstveld kiezen voor "bijlage" en dan wijst de rest vanzelf).
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door