Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3322150
Hallo Allemaal,

Ik heb hier lang niets meer geschreven en gelezen maar hoop dat jullie mee willen denken in deze.
Mijn duitse herder van 9.5 jaar heeft pootproblemen. Even in het kort (probeer ik):
- sinds half jaar likt duko aan zijn nagel, ik heb allerlei schoentjes etc geprobeerd om het likken te voorkomen en uiteindelijk een tijd lang een kap gebruikt
- een keer bij de dierenarts geweest die raadde inderdaad aan om vooral maatregelen te nemen dat duko niet meer kon likken
- ruim 2 maand geleden raakte zijn nagel steeds meer geïnfecteerd
- antibiotica kuur i.c.m. antibiotica crème gedurende 10 dagen zonder effect
- bijna 1 mnd geleden uiteindelijk nagel ongeveer geheel verwijderd onder narcose
- sinds verwijdering nagel ook continue een kap om dus hij kan er echt niet meer bij
- anderhalve week geleden weer naar de dierenarts vanwege onvoldoende herstel en pus
- weer een antibiotica kuur voor 10 dagen
- kuur is nu net klaar maar weinig verbetering, teen blijft dik, bloed snel, pus lijkt wel minder
- Mogelijk krijgen we nog een kuur erachteraan, dit hoor ik morgen
- Wat anders gaat gebeuren: foto's maken om te zien in hoeverre bot is aangetast door de infectie en een teen of pootamputatie overwegen (pfffff moet er niet aan denken, en doe je dit een herder van 9.5 jr met diverse kwalen dit nog aan....)

Algehele gezondheidssituatie. Al van jongs af aan huid en darm problemen. Met 1 jr overgestapt naar BARF / KVV waardoor lange tijd aardig onder controle.
Sinds castratie (op late leeftijd, 7 jaar) en kinderen hier in huis schooiert Duko alles wat los en vast zit (kan er nog niet aan wennen dat ie dat doet....). Dit proberen we uiteraard te voorkomen maar is soms best lastig met kleine kids in huis. Uiteindelijk heeft hij in de loop vd tijd toenemende jeukklachten weer gekregen over gehele lichaam wat misschien dus komt door toch af en toe het eten van verkeerd producten... Weet het niet zeker hoor maar daar wijt ik het aan.
Gestart met apoquel ik denk ongeveer anderhalf jaar geleden met binnen 3 dagen zeer goed resultaat. Jeukvrij en volledig herstel van huid, veel minder verharen, mooier in de vacht, blijere hond etc. Na een aantal maanden dit middel te hebben gebruikt zijn we toch overgestapt naar prednison omdat die apoquel behoorlijk duur is (bijna €1500 per jaar) eveneens met zeer goed effect. Weliswaar niet erg wenselijk om chronisch prednison te gebruiken maar alles in overweging genomen hebben we hier toen toch voor gekozen.
Daarnaast slikt hij ook sinds een ongeveer jaar norocarp voor schouderklachten. Standaard 2 verschillende medicamenten dus per dag.
Al met al begint hij wel een wat oudere hond te worden al kan hij nog wel prima een rondje van een kilometer of 3 a 4 lopen en wordt hij nog steeds mega enthousiast als je iets in de trainingsmodus gaat dus stokoud is hij zeker niet.

Afgelopen jaren dus m.n. op de gewone dierenarts tour geweest en minder op de alternatieve tour wat ik eerder wel meer deed (ben ooit wel eens bij tannetje geweest). Hij krijgt overigens nog wel altijd KVV en verantwoorde snacks.

Voordat we mogelijk zouden overgaan tot een pootamputatie zou ik toch nog eens wat andere mensen willen laten meedenken. Wat zou er misschien nog anders mogelijk zijn in deze? Bedankt voor het lezen van dit hele verhaal en stel jullie hebben ideeën dan hoor ik het graag :)
Laatst gewijzigd door Else op do 28 dec 2017, 12:45, 3 keer totaal gewijzigd.
#3322154
Als het bot aangetast is, is een kuur van 10 dagen vrij kort lijkt mij.

Bij een mens zou ik zeggen diepe kweken afnemen, afhankelijk van wat daar uit komt, 6 weken antibiotica minimaal. Bij mensen geven we dan 2 weken intraveneus en 4 weken met tabletten, en dan kiezen voor antibiotica die goed in het bot komen.
Badedas heb je vast al geprobeerd he? Om de boel schoon te houden.
Kan ipv een poot geen teenamputatie? Geen verstand van hoor, maar het lijkt zo heftig...
#3322163
Bedankt voor je reactie.

Op een röntgen zou dan bekeken worden wat de situatie is qua bot en aan de hand daarvan overwogen worden hoe en wat qua mogelijke amputatie.
Nou ja wil er eigenlijk nog niet over nadenken..... Wel goed te weten dat bij mensen langdurig AB wordt gegeven bij infecties wat bot heeft aangetast. Nu is dat nog niet zeker hoor dat dit het geval is maar aangezien het maar niet wil genezen zou dat misschien zo kunnen zijn.

T.a.v. weken in een badje, ja heb ik incidenteel gedaan in soda maar (heel slecht excuus) zit in het begin van een zwangerschap en spuug zelf alles bij elkaar. Die verrotte lucht vd poot van duko :-X :cry2: is werkelijk niet te harden voor mij (al ruiken anderen niks hoor). Maar ben weer aan de beterende hand dus ga t weer proberen te verdragen! Is badedas beter dan soda?
#3322166
Soda is wat agressiever dan badedas, prikt ook meer. Toen ik bij mijn hond meerdere pootjes moest badderen had ik meer soda op mezelf dan op de hond :biggrin2:

Ik snap je hoor, soms moet het zoals het kan, zwangerschapsmisselijkheid kan vreselijk zijn heb ik gehoord/gezien...
#3322175
Het eerste wat in mij opkomt is SLO.
Tip: ga naar een dermatoloog.
Tristan had alle verschijnselen van SLO maar had het niet.... hij is "gered" met prednison. Ook zooi, maar amputeren is ook zo wat...
Er zit een megafijne dierendermatoloog in Udenhout.

En veel sterkte!

Suzanne
#3322181
Als ie langdurig prednison krijgt vind ik het niet raar dat zo'n ontsteking niet weggaat. Prednison verhindert genezing bij infecties. Maargoed dat weet een da ook natuurlijk. Ik zou ook kijken naar Slo en een kweek laten maken zodat je de juiste ab in kunt zetten.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
#3322245
Ik zou ook absoluut voor een kweek gaan zodat heel gericht een AB - kuur ingezet kan worden. Tot de uitslag zou ik vertrouwen op manuka honing. Mijn hond heeft weken gelopen met een pus wond ontstaan na bestraling. Tg AB - kuren, twee keer per dag naar da voor wondverzorging, injecties maar wond heelde niet en elke keer als verband eraf ging pus... Ik was ook ten einde raad en dus alternatief gezocht. Dat werd Manuka-honing 250 mgo van G&W winkel. Klein potje, blauwe dop, circa € 35,-. Dat dik op de wond gesmeerd, gaasje erover, laagje watten en van dat gekleurde stretchverband en twee dagen (!) met rust gelaten. Wel continu geroken of ik iets rook maar niets raars geroken. Geen stank. Was op advies van G & W winkel. Na twee dagen verband eraf en eerlijk... Geen pus meer. Dat ritueel een aantal keer herhaald. Een week later was de wond gewoon dicht. Onvoorstelbaar maar echt waar. Sterkte... amputatie... vreselijk... mijn hond is ook een Duitse herder en heeft een tumor op zijn poot gehad; na de operatie nog bestraald en toen dus de wond. Eerste optie destijds was ook amputatie maar gekozen voor operatie/bestraling. Achteraf geen spijt van. Ik hoop dat je iets vindt wat snel iets doet.
#3322320
Ik sluit me aan bij de tips hierboven.
En voor een second opinion naar een andere dierenarts gaan als de jouwe niet meewerkt/-denkt, zodat je hopelijk een amputatie kunt voorkomen.

Welke poot is het? Een van mijn honden had kanker in haar voorpoot en amputatie was een optie, maar werd sterk afgeraden door de da omdat ze al op leeftijd was, net als Duko, en daardoor haar achterhand slapper werd. En honden dragen hun gewicht vooral op de voorpoten.
#3322397
Je bent bekend met holistische diergeneeskunde. Ik zou daar toch ook eens mijn licht opsteken. Amputatie, zeker van een voorpoot, is wel echt het allerlaatste lijkt mij.
Die Manuka honing lijkt ook het proberen waard.
#3322401
Else schreef:Super bedankt allemaal voor het meedenken!
Heb gegoogeld op SLO en daar heeft het inderdaad veel van weg. Al heeft hij wel maar 1 aangedane nagel.

Ik ga in overleg met de DA.
Het hoeft maar op SLO te lijken om toch dit soort dingen te hebben ;-(
En laat je aub doorverwijzen naar een dermatoloog. Die in Udenhout wil ook graag buiten de gebaande paden denken... Ieder zijn eigen ervaring maar ik ben zo blij met mevr Vroom! Door haar "buiten de box denken" is de behandeling aangeslagen en heeft Tristan zijn pootje nog ;-) Natuurlijk komt er ook een dosis geluk bij kijken; ze zat bij Tristan in 1 x goed maar juist omdat ze niet alleen de boekjes volgt maar ook haar instinkt... komt ze soms op dingen die niet standaard zijn.

Echt.. dermatoloog ;-)

Suzanne
#3322641
Wat lief dat jullie allemaal zo meedenken!
Ik heb vandaag weer naar de dierenarts gebeld en had een afspraak voor morgen gemaakt en daarbij al aangegeven of het geen SLO kon zijn, dat ik wil overleggen of een verwijzing naar een dermatoloog wellicht wat is etc.
Later belde de assistente terug of ik woensdag kon komen i.p.v. dinsdag omdat dan de dierenarts meer tijd heeft om samen het vervolgpad te gaan bepalen. Ik ben benieuwd waar we op uit gaan komen. Deze dierenarts is niet echt van het versvoer etc (heeft daar werkelijk geen biet verstand van ::) ) maar er valt voor de rest meestal wel goed mee te overleggen.

Nu ik trouwens de andere nagels van mijn hond aan zijn ene voorpoot beter bestudeer staan ze allemaal wat meer bol vanaf de aanzet en zie ik bij 1 nagel naast de verwijderde nagel ook al een beginnende inkeping aan de bovenkant ontstaan terwijl hij dus niet kan likken op dit moment....

Nou we gaan het zien maar ik heb zeker wat aan jullie tips, ik schrijf na woensdag wel even wat het vervolg plan gaat worden.
#3322652
Else schreef:Hallo Allemaal,

Ik heb hier lang niets meer geschreven en gelezen maar hoop dat jullie mee willen denken in deze.
Mijn duitse herder van 9.5 jaar heeft pootproblemen. Even in het kort (probeer ik):
- sinds half jaar likt duko aan zijn nagel, ik heb allerlei schoentjes etc geprobeerd om het likken te voorkomen en uiteindelijk een tijd lang een kap gebruikt
- een keer bij de dierenarts geweest die raadde inderdaad aan om vooral maatregelen te nemen dat duko niet meer kon likken
- ruim 2 maand geleden raakte zijn nagel steeds meer geïnfecteerd
- antibiotica kuur i.c.m. antibiotica crème gedurende 10 dagen zonder effect
- bijna 1 mnd geleden uiteindelijk nagel ongeveer geheel verwijderd onder narcose
- sinds verwijdering nagel ook continue een kap om dus hij kan er echt niet meer bij
- anderhalve week geleden weer naar de dierenarts vanwege onvoldoende herstel en pus
- weer een antibiotica kuur voor 10 dagen
- kuur is nu net klaar maar weinig verbetering, teen blijft dik, bloed snel, pus lijkt wel minder
- Mogelijk krijgen we nog een kuur erachteraan, dit hoor ik morgen
- Wat anders gaat gebeuren: foto's maken om te zien in hoeverre bot is aangetast door de infectie en een teen of pootamputatie overwegen (pfffff moet er niet aan denken, en doe je dit een herder van 9.5 jr met diverse kwalen dit nog aan....)

Algehele gezondheidssituatie. Al van jongs af aan huid en darm problemen. Met 1 jr overgestapt naar BARF / KVV waardoor lange tijd aardig onder controle.
Sinds castratie (op late leeftijd, 7 jaar) en kinderen hier in huis schooiert Duko alles wat los en vast zit (kan er nog niet aan wennen dat ie dat doet....). Dit proberen we uiteraard te voorkomen maar is soms best lastig met kleine kids in huis. Uiteindelijk heeft hij in de loop vd tijd toenemende jeukklachten weer gekregen over gehele lichaam wat misschien dus komt door toch af en toe het eten van verkeerd producten... Weet het niet zeker hoor maar daar wijt ik het aan.
Gestart met apoquel ik denk ongeveer anderhalf jaar geleden met binnen 3 dagen zeer goed resultaat. Jeukvrij en volledig herstel van huid, veel minder verharen, mooier in de vacht, blijere hond etc. Na een aantal maanden dit middel te hebben gebruikt zijn we toch overgestapt naar prednison omdat die apoquel behoorlijk duur is (bijna €1500 per jaar) eveneens met zeer goed effect. Weliswaar niet erg wenselijk om chronisch prednison te gebruiken maar alles in overweging genomen hebben we hier toen toch voor gekozen.
Daarnaast slikt hij ook sinds een ongeveer jaar norocarp voor schouderklachten. Standaard 2 verschillende medicamenten dus per dag.
Al met al begint hij wel een wat oudere hond te worden al kan hij nog wel prima een rondje van een kilometer of 3 a 4 lopen en wordt hij nog steeds mega enthousiast als je iets in de trainingsmodus gaat dus stokoud is hij zeker niet.

Afgelopen jaren dus m.n. op de gewone dierenarts tour geweest en minder op de alternatieve tour wat ik eerder wel meer deed (ben ooit wel eens bij tannetje geweest). Hij krijgt overigens nog wel altijd KVV en verantwoorde snacks.

Voordat we mogelijk zouden overgaan tot een pootamputatie zou ik toch nog eens wat andere mensen willen laten meedenken. Wat zou er misschien nog anders mogelijk zijn in deze? Bedankt voor het lezen van dit hele verhaal en stel jullie hebben ideeën dan hoor ik het graag :)
Dit was het eerste wat mij opviel. Een al wat oudere hond met schouderklachten een pootamputatie???

Met pootproblemen heb ik geen ervaring en er zijn al geweldige tips gegeven waar je wat mee kan.

Ik herken de rest van je verhaal wel. Hier ook een Duitse Herder met darm en huidklachten. De mijne eet van pups af aan al vers en is nu 7.
Sinds vorig jaar zomer kreeg hij af en toe wat jeuk en dat verergerde in een jaar tijd tot hele erge jeuk. Ik heb een allergietest gedaan en de dingen waarvoor hij allergisch bleek te zijn geworden uit zijn voeding geschrapt
maar dat bleek niet voldoende. Apoquel en Prednison zal ik hem echt niet snel geven en sinds twee maanden wordt hij behandeld met Cytopoint en het resultaat was direct subliem, binnen 8 uur geen jeuk meer.
Het is een nieuw middel, zeker niet goedkoop voor grote honden maar ik ben er erg tevreden over.

http://www.huidadviesvoordieren.nl/cytopoint/
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door