Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door enya13
#3326607
@ cushing. ik zou dan toch investeren in een kliniek waar ze een hoog resolutie echo kunnen maken van de bijnieren, door een ervaren internist.
als de bijnieren dan normaal van formaat en vorm zijn, dan is cushing erg onwaarschijnlijk.
dan weet je in ieder geval meer dan je nu weet.
is er ook al eens gedacht aan een insulinoom?
dat ontregelt de suiker ook volkomen.
Door Doortje
#3327469
I.o.m dierenarts de insuline gisteren opgehoogd. Laagste gemeten zitten de waardes tussen de 10 en 15. Ooit een uitschieter omhoog en ooit een uitschieter van onder de 10. Kortom niet heel slecht, maar wel nog steeds te hoog. (We zitten ook al een aantal weken op dezelfde insuline hoeveelheid)
Even afwachten wat deze verhoging van insuline gaat doen.
Dierenarts was niet ontevreden, als de waardes nog wat lager komen wil hij graag gaan testen op Cushing.
Door enya13
#3327579
ze heeft verder toch geen verschijnselen van cushing?
als je de suiker stabiel krijgt met ophoging lijkt cushing me toch erg onwaarschijnlijk.
alleen al de aanwezigheid van diabetes kan de test onbetrouwbaar maken.
welke test wil de d.a doen?
de 3 daagse urinetest met op de 2e dag dexametason [wat de suiker ook weer kan ontregelen] of de 8 uur-bloedtest waarmee ze een hele dag in de kliniek moeten blijven?
stress verpest de test ook.
hoe voelt ze zich verder nu? beter?
heeft jouw d.a. ervaring met cushing?
er worden zoveel missers mee gemaakt.
Door Doortje
#3327653
enya13 schreef:ze heeft verder toch geen verschijnselen van cushing?
als je de suiker stabiel krijgt met ophoging lijkt cushing me toch erg onwaarschijnlijk.
alleen al de aanwezigheid van diabetes kan de test onbetrouwbaar maken.
welke test wil de d.a doen?
de 3 daagse urinetest met op de 2e dag dexametason [wat de suiker ook weer kan ontregelen] of de 8 uur-bloedtest waarmee ze een hele dag in de kliniek moeten blijven?
stress verpest de test ook.
hoe voelt ze zich verder nu? beter?
heeft jouw d.a. ervaring met cushing?
er worden zoveel missers mee gemaakt.
De dierenarts wil testen doormiddel van de urinetest. Kan dit pas doen als de waardes nog lager zijn omdat het anders een vals positieve uitslag kan geven. De dierenarts wil testen omdat de leverwaarden ALT en AF heel hoog waren.

Wat mij steeds zorgen geeft zijn:
-Het kale plekje bij de aanzet van haar staartje, ze heeft al haar hele leven een kaal streepje op haar staartje, maar dit lijkt wel erger sinds een half jaar ofzo.
-Haar lage energie, ze ligt erg veel apathisch op de bank of in haar mandje.
-Het wandelen, ze heeft er HELEMAAL GEEN zin in. Ze loopt de volledige lengte van de flexlijn achter je en blijft je aankijken alsof ze wil zeggen: gaan we weer naar huis? Dit is het laatste half jaar al zo maar sinds de diagnose diabetes wel op z’n ergst.
-Ik zie tijdens het wandelen regelmatig een trillend achterpootje.
-Verliest toch langzaam gewicht.

Ze heeft geen extreme honger/extreem schooien etc, ze drinkt en plast op het moment zelfs heel weinig, ze heeft geen dikke buik.

Ps. Urine getest, vandaag was de PH 7, vorige week nog 6 en de SG 1.015, deze was vorige week nog 1.020.
Door enya13
#3327732
die verhoogde leverwaarden passen wel bij cushing, maar honden met cushing drinken echt liters water en plassen zich het ongans. het sg is dan ook heel laag.
honden met cushing komen juist aan. en die ""pot belly"" is ook wel een kenmerk.
gewichtsverlies past wel bij diabetes.
is ze wel eens getest op haar schildklierwaarden?
lage waarden geven ook deze symptomen.
maar dit kan ook weer een symptoom van cushing zijn die lage schildklierwaarden.
het blijft altijd puzzelen met deze ziekten.
heel sneu om je hondje niet lekker in haar vel te zien zitten.
Door Doortje
#3329515
Even een update, het gaat eigenlijk best goed. We hebben de insuline opgehoogd naar 7eh en sindsdien zit Doortje bijna altijd tussen de 6 en 10 laagst gemeten.
We hebben inmiddels ook weer een urine en bloedonderzoek gedaan. Alles was goed, 1 leverwaarden was mooi gezakt, 1 nog wel hoog maar dat was niet iets om ons nu druk over te maken. Glucose in urine en bloed nog te hoog, wat betekend dat ze toch nog te weinig glucose opneemt, dat zou het lage energie verklaren. De situatie is weer besproken met Utrecht. Cushing is zo goed als van de kaart, wat wel een hele opluchting is!! Ze waren tevreden over de glucosewaardes. Advies ophogen van insuline omdat hij gemiddeld toch nog wat te hoog is. Ook waren ze niet voor rauw vlees, omdat rauw vlees veel te snel verteerd. Ze heeft ruwe vezels nodig die zorgen voor een langzame afgifte waardoor er minder pieken en dalen in haar bloedsuiker ontstaan (dit wist ik eigenlijk al..)
Ik ben me nu dus aan het verdiepen in groenten die ruwe vezels bevatten maar geen zetmeel, zodat ze de bloedsuikerspiegel niet beïnvloeden. Als iemand hier nog tips in heeft?

Al met al dus niet ontevreden! We gaan nog even door en hopelijk krijgen we ons vrolijke meisje weer terug als we de suikerziekte nog beter onder controle hebben!
Door enya13
#3329646
dat is mooi om te horen dat het goed gaat met doortje.
cushing vond ik ook al onwaarschijnlijk.
nog wat ophogen van de insuline en hopelijk is ze dan weer fitter.
Door Doortje
#3329680
enya13 schreef:dat is mooi om te horen dat het goed gaat met doortje.
cushing vond ik ook al onwaarschijnlijk.
nog wat ophogen van de insuline en hopelijk is ze dan weer fitter.
Ik hoop het ook Enya13 :)
Door Doortje
#3334425
Weer even een update.

Doortje gaat goed!
Op 2 x 7,5 eh insuline zit Doortje laagst gemeten tussen de 6 en 10 mmol. Dit wisselt wel wat per dag maar is absoluut netjes. Ook heeft Doortje met de 2 x 7.5 eh insuline en 150 gr Carnibest diabetes haar energie terug! Dat is zo fijn om te zien! Waarschijnlijk was de verhouding eten/insuline/bewegen niet goed waardoor ze simpelweg de energie niet binnen kreeg/ op kon nemen om ‘vrolijk en alert’ te zijn. Ik vul de Carnibest trouwens nog steeds aan met een groentenmix voor de vezels.

Ik hoop dat we zo nog wat jaartjes van haar mogen genieten!
Laatst gewijzigd door Doortje op za 10 mar 2018, 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Door enya13
#3334500
kijk, zulke berichten lezen we graag.
150 gram cb lijkt me wel erg weinig. of is het maar een mini cavaliertje?
als ze het er goed op doet is het prima natuurlijk....
Door Doortje
#3334521
enya13 schreef:kijk, zulke berichten lezen we graag.
150 gram cb lijkt me wel erg weinig. of is het maar een mini cavaliertje?
als ze het er goed op doet is het prima natuurlijk....
Sorry ze krijgt natuurlijk 2 x 150 gr ;D
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door