Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door andré.haren
#3320641
Mijn Boston Terrier kreeg een paar dagen geleden ineens allemaal zwellingen op haar voorhoofd, wangen, rondom de ogen, op haar poten en over haar hele rug. Kleine en grote bulten, sommige zien eruit als blaren. Het enigste dat er anders was is dat ik haar nieuwe honden snoepjes had geven. Toen ik de eerste bulten op haar voorhoofd heel snel zag verschijnen ben ik meteen naar de diernarts gegaan. In de wachtkamer kwamen er steeds meer bulten bij. Toen ik eindelijk aan de buurt was had ze zwellingen rond haar ogen en waren haar wangen opgezwollen en vuurrood.

De arts deed een bloedproef waaruit bleek dat ze onstekingen had in haar lichaam en het was volgens hem een typische allergische reaktie, maar hij kon niet zeggen waarvan. Ze kreeg een injectie met cortisone en het zou binnen een uur weer goed moeten zijn, zei de arts, maar het duurde ongeveer 11 uur voordat alle zwellingen weg waren.

De volgende middag kwamen ze weer terug. Ween een cortisone prik gehaald. Daarna bleef het weg en nu schijnt alles weer normaal te zijn.

Komt dit bekend voor? Waar zou ze allergisch voor kunnen zijn? De enige andere oorzaak dat ik me kan bedenken zijn brandnetels, die groeien ineens overal en ik zag dat ze er steeds langsschuift en aan ruikt, maar aan de andere kant heeft ze er nog nooit eerder last van gehad. Ze is 4 jaar oud en ik zag haar vaker door brandnetels lopen tijden haar leventje.
IMG_2501.jpg
IMG_2501.jpg (1.43 MiB) 1582 keer bekeken
IMG_2504.PNG
IMG_2504.PNG (1.25 MiB) 1583 keer bekeken
IMG_2506.JPG
IMG_2506.JPG (530.23 KiB) 1583 keer bekeken
Door Lizzy
#3320643
Jeetje, wat een heftige reactie zeg! Ik heb eerder dit soort allergische reacties bij honden gezien en in alle gevallen was er een 2de injectie cortico nodig. De mensen wiens hond dit overkomen is zijn er nooit achter gekomen waar de reactie vandaan is gekomen trouwens. Maar ze hebben er geen van alle ooit nog eens last van gehad. Wie weet is dit gewoon een eenmalig iets. Ik hoop het!

Wat voor hondenkoekjes betreft het? (die zou ik niet meer vertrouwen). Brandnetel kan ik me nauwelijks voorstellen trouwens...
Door Siberienne
#3320644
Niet zo heftig maar wel fors gezwollen snoet kwam bij hond van kennis van mijn door appel. De hond had dat poos zonder problemen gegeten maar ontwikkelde ernstige allergie.

Bij mensen kunnen pinda’s hele heftige reacties geven. Ik ben wel benieuwd naar je koekjes
Gebruikersavatar
Door andré.haren
#3320646
Ik woon in Zweden, dus ik weet niet of deze snoepjes ook in Nederland verkocht worden. Ik heb ze bij Netto gekocht (is soort Aldi denk ik):
IMG_2514.JPG
IMG_2514.JPG (496.26 KiB) 1567 keer bekeken
IMG_2513.JPG
IMG_2513.JPG (532.91 KiB) 1567 keer bekeken
Door Eef+Stippels
#3320647
Misschien door de conserveermiddelen of kleurstoffen die erin zitten?
Eerder dan door brandnetels denk ik.

Hopelijk was het 1 keer en nooit weer.
Koekjes zou ik inderdaad ook maar achterwege laten.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door