Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Arline
#3320507
Nox heeft vandaag (alweer) een aanval van enorm misselijkheid. Ik was vanmorgen weg en toen ik thuis kwam was alles overhoop. In zo'n aanval likt hij heel wild de vloer en eet echt alles wat hij op z'n weg tegenkomt. Halve mat opgegeten (gelukkig weer uitgespuugd) en alle planten om en aangevreten.
Tot nu toe heeft hij dit alleen savonds gehad na het eten. Maar de laatste tijd heeft hij het veel vaker en duurt het veel langer. Het is echt enorm naar, hij is erg over de toeren, dus er moet iets veranderen, maar ik weet niet wat.
Toen hij bij ons kwam is hij overgegaan op volledig barf. Op zijn opvangadres kreeg hij af en toe wat barf. In eerste instantie niks aan de hand. Toen wij hem een paar maanden hadden kreeg hij ineens zo'n aanval dat hij alles likte en wilde opeten. Ik wist niet wat er was en belde de dierenarts (savonds laat), overlegd het aan te kijken en het zakte redelijk snel. Een keer last van maagzuur dat terugkomt en irriteert dacht ik. Maar de laatste tijd heeft hij het steeds vaker en langer en heeft echt enorm last.
Heb gedacht aan vet eten als oorzaak, maar soms heeft hij daarna wel last, maar soms ook niet. Stress heb ik ook gedacht, omdat hij een enorm grote aanval kreeg in de nacht nadat Fenja was ingeslapen. Maar die relatie zie ik verder niet meer.
Wat kan ik het beste doen? Holistisch da? Internist? Wanneer ik bij mijn da kom, is de oplossing brok en maagzuurremmers. Die remmers icm barf lijkt me erg onhandig, plus dat ik het symptoom bestrijding vind.
Kan het zijn dat zijn maagklep niet goed sluit en hij daardoor reflux heeft? Of een intolerantie voor bepaalde voeding? Maar waarom heeft hij dan soms last en soms niet?
Een hoop vragen, maar misschien heeft iemand ervaring en tips voor een doorverwijzing. Ik heb al wat topics gezocht, maar kon niet precies vinden wat ik zocht. Enige dat ik nu geef is oukugest.
Nox krijgt trouwens 43% bot, 22,5% spiervlees, 12,5% groente, 10% pens, 11,5% hln en 2x per wk vet visje. (Percentages afgerond) Hij krijgt bio kip, parelhoen, kwartel, konijn, rund, paard, eend, lam, geit, hert. Ik zou wat meer wild willen voeren, maar hij is daar heel moeilijk in. Soms lukt wilde eend en patrijs, maar fazant eet hij absoluut niet.
Door Lizzy
#3320519
Arline schreef:Nox heeft vandaag (alweer) een aanval van enorm misselijkheid. Ik was vanmorgen weg en toen ik thuis kwam was alles overhoop. In zo'n aanval likt hij heel wild de vloer en eet echt alles wat hij op z'n weg tegenkomt. Halve mat opgegeten (gelukkig weer uitgespuugd) en alle planten om en aangevreten.
Tot nu toe heeft hij dit alleen savonds gehad na het eten. Maar de laatste tijd heeft hij het veel vaker en duurt het veel langer. Het is echt enorm naar, hij is erg over de toeren, dus er moet iets veranderen, maar ik weet niet wat.
Toen hij bij ons kwam is hij overgegaan op volledig barf. Op zijn opvangadres kreeg hij af en toe wat barf. In eerste instantie niks aan de hand. Toen wij hem een paar maanden hadden kreeg hij ineens zo'n aanval dat hij alles likte en wilde opeten. Ik wist niet wat er was en belde de dierenarts (savonds laat), overlegd het aan te kijken en het zakte redelijk snel. Een keer last van maagzuur dat terugkomt en irriteert dacht ik. Maar de laatste tijd heeft hij het steeds vaker en langer en heeft echt enorm last.
Heb gedacht aan vet eten als oorzaak, maar soms heeft hij daarna wel last, maar soms ook niet. Stress heb ik ook gedacht, omdat hij een enorm grote aanval kreeg in de nacht nadat Fenja was ingeslapen. Maar die relatie zie ik verder niet meer.
Wat kan ik het beste doen? Holistisch da? Internist? Wanneer ik bij mijn da kom, is de oplossing brok en maagzuurremmers. Die remmers icm barf lijkt me erg onhandig, plus dat ik het symptoom bestrijding vind.
Kan het zijn dat zijn maagklep niet goed sluit en hij daardoor reflux heeft? Of een intolerantie voor bepaalde voeding? Maar waarom heeft hij dan soms last en soms niet?
Een hoop vragen, maar misschien heeft iemand ervaring en tips voor een doorverwijzing. Ik heb al wat topics gezocht, maar kon niet precies vinden wat ik zocht. Enige dat ik nu geef is oukugest.
Nox krijgt trouwens 43% bot, 22,5% spiervlees, 12,5% groente, 10% pens, 11,5% hln en 2x per wk vet visje. (Percentages afgerond) Hij krijgt bio kip, parelhoen, kwartel, konijn, rund, paard, eend, lam, geit, hert. Ik zou wat meer wild willen voeren, maar hij is daar heel moeilijk in. Soms lukt wilde eend en patrijs, maar fazant eet hij absoluut niet.


Oh oh, ik herken het zo........... Mijn hond Whoofer had dit! Ik heb wat keren bij de dierenarts gezeten (die dan ook bij God niet wisten wat ze moesten). Die heeft zelfs veters van onze schoenen opgegeten om aan die rare behoefte te voldoen! Ik ben er in al die jaren gewoon niet achter gekomen wat het is. Linga (mijn oudste) kreeg op een gegeven moment ook zo'n aanval en ineens een paar keer vaker achter elkaar. Ik heb toen de volgende maatregelen genomen:

1) Ik snijd haar stukken vlees in stukken van ongeveer 5 cm. Groter lijkt ze sneller zo'n aanval op te krijgen van te worden.
2) Ze krijgt magerder vlees, vet vlees lijkt de boel te verergeren.
3) Ze krijgt iedere dag verse gember, geraspt/uitgeperst (ik maak eens in de 2 weken groentenmix en daar gaat gewoon een enorm stuk gember doorheen en echt, het helpt!). Ik heb zelf het idee dat de gember haar nog het meest helpt!

Als ze zo'n aanval had, ging ik met haar lopen. Lopen, lopen en nog verder lopen. Dit lijkt het spijsverteringssysteem dusdanig te stimuleren dat het vanzelf tot rust komt. Echt het helpt. De eerste 20 minuten van de wandeling wilde ze alleen maar gras, bladeren en takken eten. Dat mocht ze niet van mij. En we bleven maar wandelen. En ze moest alle keren dat we gingen wandelen uiteindelijk ook poepen. Ik heb altijd het idee gehad dat er veel lucht in haar systeem zat, wat haar ook niet lekker maakte.

En oh, ik heb maagzuurremmers geprobeerd: die hielpen geen reet.

En wat dit is? Wat de oorzaak is? Ik heb echt werkelijk na 13 jaar ervaring/lezen/zoeken nog steeds GEEN IDEE! Dus ik ben me gaan concentreren op het voorkomen. En bovenstaande 3 maatregelen werken kennelijk zo goed dat ik al iets van 1 jaar geen aanval meer heb gehad bij Linga.
Door rosmin
#3320535
Voor mij ook een erg herkenbaar verhaal, Sam had dit ook.
Zijn misselijkheid kon erg plots opkomen zonder duidelijke reden, de tijd heeft me wel geleerd dat moeten hikken, waardoor hij veel lucht binnenkreeg al voor zo'n aanval kon zorgen. En de rest was gissen :-\

De enige dingen die hielpen waren op moment van misselijkheid kwark geven (met okugest) en voorzichtig zijn buik masseren als hij de rust er voor had. Die rust had ie meestal niet, omdat hij smakte en de grond wilde likken en alles vreten wat voor zijn bek kwam etc.
Het enge vond ik altijd dat hij enorm veel lucht in zijn maag/darmen kreeg door het vele hijgen/smakken/likken en ik wilde dat die lucht eruit kwam om ergere problemen te voorkomen, dus we gingen lopen met hem, hetzelfde wat Lizzy zegt, lopen, lopen en nog eens lopen zonder dat hij veel gras kon eten. En dit net zolang totdat hij scheten liet, of ging poepen of geen drang meer had om te vreten vanwege zijn misselijkheid.

Hij kreeg zijn eten verdeeld over 2 porties en niet al te vet eten.
Verder probeerden we een zeer overzichtelijke omgeving voor hem te maken, omdat hij voor vreemde dingen enorm angstig was. Het schrikken kon soms al voor luchthappen zorgen en dan later voor misselijkheid.

Echt de vinger erop leggen konden we helaas niet, dus wat voor jouw hond goed zou kunnen werken weet ik niet. Kijk goed naar Nox en ik hoop dat je een manier vindt om ermee on te gaan. :-*
Door Arline
#3320541
Dank voor jullie reacties. Dus voorkomen/beheersbaar maken eigenlijk.
Vervelend dat jullie er ook zo mee hebben getobt. Lopen lopen en nog eens lopen moet ik dan maar gaan toepassen. Wanneer ik ga lopen sleurt hij mij naar t gras en vreet alles op zijn weg op. En Nox gaat ook erg scheten.
Lizzy schreef:Oh oh, ik herken het zo........... Mijn hond Whoofer had dit! Ik heb wat keren bij de dierenarts gezeten (die dan ook bij God niet wisten wat ze moesten). Die heeft zelfs veters van onze schoenen opgegeten om aan die rare behoefte te voldoen! Ik ben er in al die jaren gewoon niet achter gekomen wat het is. Linga (mijn oudste) kreeg op een gegeven moment ook zo'n aanval en ineens een paar keer vaker achter elkaar. Ik heb toen de volgende maatregelen genomen:

1) Ik snijd haar stukken vlees in stukken van ongeveer 5 cm. Groter lijkt ze sneller zo'n aanval op te krijgen van te worden.
2) Ze krijgt magerder vlees, vet vlees lijkt de boel te verergeren.
3) Ze krijgt iedere dag verse gember, geraspt/uitgeperst (ik maak eens in de 2 weken groentenmix en daar gaat gewoon een enorm stuk gember doorheen en echt, het helpt!). Ik heb zelf het idee dat de gember haar nog het meest helpt!

Als ze zo'n aanval had, ging ik met haar lopen. Lopen, lopen en nog verder lopen. Dit lijkt het spijsverteringssysteem dusdanig te stimuleren dat het vanzelf tot rust komt. Echt het helpt. De eerste 20 minuten van de wandeling wilde ze alleen maar gras, bladeren en takken eten. Dat mocht ze niet van mij. En we bleven maar wandelen. En ze moest alle keren dat we gingen wandelen uiteindelijk ook poepen. Ik heb altijd het idee gehad dat er veel lucht in haar systeem zat, wat haar ook niet lekker maakte.

En oh, ik heb maagzuurremmers geprobeerd: die hielpen geen reet.

En wat dit is? Wat de oorzaak is? Ik heb echt werkelijk na 13 jaar ervaring/lezen/zoeken nog steeds GEEN IDEE! Dus ik ben me gaan concentreren op het voorkomen. En bovenstaande 3 maatregelen werken kennelijk zo goed dat ik al iets van 1 jaar geen aanval meer heb gehad bij Linga.
Ik ben ook en gember fan :) (ook voor mezelf). Net weer groentemix gemaakt met flink stuk gember erin. Merk wel dat Nox de groentemix minder lekker vindt.
Eend is waarschijnlijk echt te vet, dit heeft hij gisteren gehad :(

Hebben jullie verder nog tips qua voer? Ik had altijd alleseters, maar Nox is wat kieskeuriger. Fazant gaat er echt niet in. Wild zoals patrijs of wilde eend (weinig vet vergeleken met tam) gaat af en toe. Maar daar moet ik niet te vaak mee aankomen. Is bijv haas en gans heel anders? Iemand daar ervaring mee? In de zin van moeilijke wilderers? Anders blijft er weinig variatie over vind ik, want geit, lam, eend zijn dan 3 soorten die afvallen.
Door Arline
#3320543
chery schreef:Is het ook op of rond een bepaald tijdstip? Of op wisselende tijden.
Eigenlijk altijd savonds, dus na het eten. Maar nu zelfs overdag en echt hele dag lang :-\
Gebruikersavatar
Door pluk
#3320545
Arline schreef: Hebben jullie verder nog tips qua voer? Ik had altijd alleseters, maar Nox is wat kieskeuriger. Fazant gaat er echt niet in. Wild zoals patrijs of wilde eend (weinig vet vergeleken met tam) gaat af en toe. Maar daar moet ik niet te vaak mee aankomen. Is bijv haas en gans heel anders? Iemand daar ervaring mee? In de zin van moeilijke wilderers? Anders blijft er weinig variatie over vind ik, want geit, lam, eend zijn dan 3 soorten die afvallen.
Fazant, wilde eend en patrijs worden hier ook echt niet gegeten.
Hert, ree, haas en gans gaan er echter prima in. Dus het smaakt blijkbaar echt heel anders :)
Door eelke
#3320566
Joep heeft het ook. Ik heb voor hem Emeprid, voor als de okugest niet werkt. En warme geitenmelk. En inderdaad, lopen, lopen, lopen (euhh sleuren, want hij wil dan inderdaad gras eten).
Door Arline
#3320604
pluk schreef:Fazant, wilde eend en patrijs worden hier ook echt niet gegeten.
Hert, ree, haas en gans gaan er echter prima in. Dus het smaakt blijkbaar echt heel anders :)
Dankje. Dan ga ik gans en haas proberen te scoren ;)
Door Eef+Stippels
#3320605
De misselijkheid kan ook komen door de atlaswervel. Je zou een osteopaat kunnen proberen. Bij Yindra was dat het enige dat echt hielp, en we hebben alles geprobeerd.
Door Arline
#3320606
eelke schreef:Joep heeft het ook. Ik heb voor hem Emeprid, voor als de okugest niet werkt. En warme geitenmelk. En inderdaad, lopen, lopen, lopen (euhh sleuren, want hij wil dan inderdaad gras eten).
Denk dat ik ook emeprid in huis ga halen voor noodgevallen zoals gisteren.
Door Arline
#3320608
Eef+doggies schreef:De misselijkheid kan ook komen door de atlaswervel. Je zou een osteopaat kunnen proberen. Bij Yindra was dat het enige dat echt hielp, en we hebben alles geprobeerd.
Oh echt?! Hier ga ik me in verdiepen. Dat is dan wen halswervel? Want binnenkort wordt hij rondom gerontgend, ook z'n rug, maar dan komt dat er niet op denk ik? Heb jij een tip voor een goede osteopaat?
Door Arline
#3320611
Lizzy schreef:
Als ze zo'n aanval had, ging ik met haar lopen. Lopen, lopen en nog verder lopen. Dit lijkt het spijsverteringssysteem dusdanig te stimuleren dat het vanzelf tot rust komt. Echt het helpt. De eerste 20 minuten van de wandeling wilde ze alleen maar gras, bladeren en takken eten. Dat mocht ze niet van mij. En we bleven maar wandelen. En ze moest alle keren dat we gingen wandelen uiteindelijk ook poepen. Ik heb altijd het idee gehad dat er veel lucht in haar systeem zat, wat haar ook niet lekker maakte.
Na aanleiding hiervan lag ik vannacht (ja vannacht pff ::) ) te denken. Vanwege een blessure moest Nox rust houden en heeft weinig fysieke inspanning gedaan deze week, redelijk korte stukken lopen. Zou het ook omgekeerd kunnen zijn? Dus dat zijn spijsvertering niet goed op gang kon komen. Dat daardoor vet eten de druppel was wat anders misschien wel goed gegaan was. Want niet alle keren heeft dit vette eten een probleem gegeven. Ik ga sowieso niet vet meer voeren, maar was gewoon ff een hersenspinsel.
Door Eef+Stippels
#3320628
Arline schreef:Oh echt?! Hier ga ik me in verdiepen. Dat is dan wen halswervel? Want binnenkort wordt hij rondom gerontgend, ook z'n rug, maar dan komt dat er niet op denk ik? Heb jij een tip voor een goede osteopaat?
Ja de eerste halswervel. Zelfs Emeprid deed niets.

Hier staat een lijst met osteopaten in Nederland:
https://www.icreo.com/nederlands/behand ... nederland/

Als je er 1 bij jou in de buurt vindt, kun je op die naam zoeken op het forum voor ervaringen :)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door