Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3318975
Mijn golden puppy van 4 maanden drinkt al sinds ik ze heb heel erg veel water- tussen de 2 en 3 liter water per dag. Er zijn al heel veel onderzoeken gebeurd: bloed, urine, test Addison en echo van de nieren maar volgens DA en internist van de dierenkliniek is er niets aan de hand en moet ze gewoon nog wat betreft enkele bloedwaarden 'erin groeien', met andere woorden het komt vanzelf wel goed. Toch komen zweertjes op haar tong terug, die vreemd genoeg weggaan na antibioticakuur. Als ik wat Google dan lees ik dat die zweertjes er komen doordat de nieren niet goed het ureum en creatinine kunnen verwerken en deze afvalstoffen zich opstapelen in het bloed. Ik ben er toch niet helemaal gerust in... heeft iemand een idee of deze waarden verontrustend zijn voor een puppy van 4 maanden van 12kg?
Ik som er enkele op:
Natrium 148 mmol/l
Kalium 6.8 mmol/l
Ureum 45 mg/dl
Creatinine 0.72 mg/dl
Transaminase AST (GOT) 61 U/l
Alkalische fosfatasen 335 U/l
Glucose nuchter 101 mg/dl
Cortisol 0.3 ug/dl
Cortisol na Addison test 7.6 ug/dl

Deze waardes liggen allemaal niet binnen de referentiewaardes. Toch is er volgens DA en internist niks aan de hand want de referentiewaardes zijn die van een volwassen hond en voor een puppy liggen die anders. Maar is dat ook effectief zo? Wel, ik ben er voor geen meter gerust in maar heb jammer genoeg niet genoeg kennis om dat gevoel echt te kunnen bijstaan of te ontkrachten, maar ik heb een donkerbruin vermoeden dat het toch om nierfalen zou gaan. Ik wil dus niet zomaar zitten afwachten tot het slechter gaat en nu al (preventief?) wat dingen gaan aanpassen. Ze krijgt nu Acana large breed puppy, maar dat is dan helemaal uit den boze lees ik hier. Ik ben een totale leek wat kvv betreft, dus zou het fijn zijn om hier concrete tips te krijgen van merken, supplementen en snacks die haar ten goede zullen komen. Wat kan ik me best allemaal aanschaffen? Is het nog ok om de brok te blijven combineren? Is elke kvv geschikt of kijk ik best nu al naar de niervariant? Welke snacks geef ik best? We gaan nog naar de hondenschool dus geen snacks zou jammer zijn.
Alvast heel erg bedankt voor alle hulp.
Groetjes van een ongerust baasje.
#3318977
Ik zal eerst eens afstappen van de brok en een goede kvv geven. Kijken hoe het dan gaat met drinken. Waar is de pup op afgespeend?
IK vind goede kvv;
bandit, carnivoer, alaska, carnis, carnibest(als je hond tegen de lijnzaadolie kan!)

Je kan gewoon overstappen, niet combineren met brok!!
En dan eerst eens kijken wat er gebeurt.
Niet beginnen met gelijk een nierdieet.

Qua snacks gedroogde snacks van bijvoorbeeld carnivoer(trainertjes)
Laatst gewijzigd door chery op zo 29 okt 2017, 08:56, 1 keer totaal gewijzigd.
#3318984
Is er een dorstproef gedaan bij pup? Om te testen op diabetes insipidus? Dat lijkt haast ondenkbaar maar het schijnt zelfs bij pups voor te komen.

Ik zie eerlijk gezegd niet hoe alle waardes volgens jou niet binnen de normaal waarde passen? Ik zie alleen een afwijking bij kalium, alkalische fosfaten (en bij pups is deze waarde hoger dan bij volwassen honden dus ik weet niet of dit een normaalwaarde is voor een pup/jonge hond) en ik ben er niet zeker van hoe het zit met cortisol. Was deze ook afwijkend? En zo ja, wat zijn dan de normaalwaardes? Sowieso altijd handig om te weten wat volgens de metingen die er bij het lab gedaan worden wat de normaalwaardes zijn.
#3318986
Ik zal de referentiewaardes ernaast zetten
Natrium 148 mmol/l ref 143-154
Kalium 6.8 mmol/l ref 4.2-5.6
Ureum 45 mg/dl ref 6-57
Creatinine 0.72 mg/dl ref minder dan 0.6
Transaminase AST (GOT) 61 U/l ref minder dan 50
Alkalische fosfatasen 335 U/l ref minder dan 111
Glucose nuchter 101 mg/dl ref 55-90
Cortisol 0.3 ug/dl ref minder dan 1
Cortisol na Addison test 7.6 ug/dl ref niet teruggevonden

Dorsttest is uitgevoerd, maar was negatief.
Als ik deze waardes vergelijk ahv referentiewaardes dan vind ik creatinine, Transaminase AST, Alkalische fosfatasen en Glucose niet geruststellend. Volgens de DA is dit omwille van haar puppy zijn. Ik stel alleen vast dat ze verschrikkelijk veel drinkt, vrij mager is (hoeveel ze veel eet), zweertjes op haar tong heeft en vaak lusteloos is. In mijn ogen is dat niet ok en ben ik niet gerustgesteld met het feit dat alle resultaten te plaatsen zijn omdat ze een pup is en dat deze situatie gewoon wat moet opgevolgd worden...
#3318990
_Lynn_ schreef:Ik zal de referentiewaardes ernaast zetten
Natrium 148 mmol/l ref 143-154
Kalium 6.8 mmol/l ref 4.2-5.6
Ureum 45 mg/dl ref 6-57
Creatinine 0.72 mg/dl ref minder dan 0.6
Transaminase AST (GOT) 61 U/l ref minder dan 50
Alkalische fosfatasen 335 U/l ref minder dan 111
Glucose nuchter 101 mg/dl ref 55-90
Cortisol 0.3 ug/dl ref minder dan 1
Cortisol na Addison test 7.6 ug/dl ref niet teruggevonden

Dorsttest is uitgevoerd, maar was negatief.
Als ik deze waardes vergelijk ahv referentiewaardes dan vind ik creatinine, Transaminase AST, Alkalische fosfatasen en Glucose niet geruststellend. Volgens de DA is dit omwille van haar puppy zijn. Ik stel alleen vast dat ze verschrikkelijk veel drinkt, vrij mager is (hoeveel ze veel eet), zweertjes op haar tong heeft en vaak lusteloos is. In mijn ogen is dat niet ok en ben ik niet gerustgesteld met het feit dat alle resultaten te plaatsen zijn omdat ze een pup is en dat deze situatie gewoon wat moet opgevolgd worden...
Ik kan me niet herinneren dat mijn pups ooit ver uit de normale referentiewaardes hebben gezeten. Ik kan me voorstellen dat je er niet gerust op bent. In je vorige posting schrijf je dat je ook bij een internist bent geweest met haar. Bij welke, als ik vragen mag? Want misschien moet je anders een andere internist bezoeken.

Ik zou haar sowieso overzetten op andere voeding. Brok eruit, KVV (liever nog zelf samengesteld) erin. En dan van een deugdelijk merk, dat zich al langer bewezen heeft. Meerdere merken mag ook. Bandit heeft overigens een speciaal nierdieet KVV maar ik zou dat in dit stadium nog niet geven. Ik zou wel ondersteunen met Solidago.

Vreemd is het allemaal wel zeg.... :-\
#3318993
Is dat wat hoge kalium bij herhaling gevonden? En ging het bloed prikken makkelijk? Want dat zou mij nog het meeste verontrusten, die te hoge waarde. Maar als bloed prikken moeizaam gaat en je lang moet stuwen, kan de test daarop ook wat hoger uitpakken.

Zijn er afspraken gemaakt voor het vervolgen van de laboratorium waardes?
Laatst gewijzigd door Siberienne op zo 29 okt 2017, 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.
#3319001
Bij mijn weten kan een verhoogd kaliumgehalte duiden op:

Ziekte van Addison
Blaasruptuur/obstructie
Medicijnen (furosemide)

Maar ze krijgt geen medicijnen, toch?

Ik zou ook onrustig worden van dit verhoogde kaliumgehalte, eerlijk gezegd. Maar wat zei die internist hiervan? Ik kan werkelijk nergens vinden dat kaliumgehalte in bloed bij pup hoger is dan bij volwassen hond, eerlijk gezegd :-\
#3319006
Addison's is getest maar was negatief, echo van onderbuik was normaal en ze neemt geen medicijnen. Urine was ook normaal behalve dat er wat witte en rode bloedcellen in zaten maar was qua concentratie ok, niet waterig. Ze drinkt veel maar plast niet vaak. Ze kan het 's nachts ophouden en als we uit werken zijn, zijn er ook geen accidentjes. Wel plast ze 'lang'.
Ik ben aan Weil en nierbekkenontsteking aan het denken maar dat zouden ze toch ook al wel gemerkt hebben, niet?
#3319017
In het lichaam zit kalium in hoge concentratie in de cel, natrium in hoge concentratie erbuiten (even heel grof gezegd). Een verstoring van dat evenwicht heeft grote gevolgen, en er zijn heel wat mechanismes in het lichaam om het kalium in het bloed laag te houden.

Bij mensen kun je een te hoog kalium oa zien bij nierproblemen, suikerziekte, medicijnen, extra kalium inname, verval van weefsels (trauma) en sommige natuurlijke supplementen ( alfalfa, paardenbloem, paardestaart, kroontjeskruid, brandnetel).

Kalium heet in het Engels potassium, mocht je nog willen zoeken zelf.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door