Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door san :)
#3318446
hoi allemaal,

al tijden lid van barfplaats en ik heb al veel nuttige info van dit forum af, nu heb ik zelf een vraagje die ik niet zo terug kan vinden ;)

sinds 1,5 jaar heb ik een teefje bij mijn heren tibetaan. ze is gekomen met zes maand. Ze was toen al een keer loops geweest, bij de fokker nog met de andere teven mee (5 maand was ze toen).
Ze heeft geen noemenswaardige problemen rondom loopsheden, is vrolijk, geen tekenen van schijnzwangerschappen etc.
Echter, ze is vaak loops. tot nu toe was het eens in de ruim vijf maanden maar nu bedacht madam zich om dus nog een maandje eerder loops te worden. concreet houd dit in dat ze dus nu ong 25 maand oud is en voor de vijfde keer loops.
in de eerste instantie wilde ik dr intact houden maar begin nu ernstig te twijfelen waar ik goed aan doe, kijkend naar gezondheid/ belasting van het lijfje.
ben overal al wel aan t informeren maar heb jullie kennis ook erg "hoog" zitten dus ben wel benieuwd naar de visies hier op het forum.

alvast bedankt
Door Lizzy
#3318462
Zo, dat is inderdaad best heftig, zo vaak loops. Ja, het is een heel lastig dilemma. Want als ze nergens last van heeft, moet je je afvragen waarom je aan zo'n lijfje zou sleutelen. Toch weten we allemaal dat de kans op baarmoederontsteking toeneemt naarmate je teef vaker loops is geweest. Persoonlijk vind ik haar nu nog erg jong en zou ik zelf niks ondernemen, nu op dit moment. Maar als ze op een gegeven moment wat ouder is (zeg een jaar of 5 a 6 a 7 a 8) en ik zou toch bang worden dat ze op een dag ziek zou worden van een BMO: dan liet ik de baarmoeder preventief verwijderen. Dat houdt in dat ze nog wel loops wordt maar geen uitvloeiing meer heeft maar haar hele hormonale systeem in tact blijft. Tot nu toe ken ik geen dierenarts in Nederland die het doet, alleen de baarmoeder verwijderen. Maar mijn eigen dierenarts staat er bijvoorbeeld helemaaaaaaal niet negatief tegenover, tegenover deze operatie. Ik weet niet hoe je Engels is maar ik vind dit echt een hele interessante link: https://healthypets.mercola.com/sites/h ... risks.aspx.
Door san :)
#3318470
Dankjewel voor de link, mijn Engels is best oké dus ik zal er eens voor gaan zitten. Ik vind het inderdaad ook een erg lastig dilemma want aan de ene kant wil ik inderdaad niet sleutelen aan een gezond lijf maar vraag me ook af in hoeverre dit gezond voor haar is. Ook dieren artsen zijn tegenstrijdig in wat goed is in deze situatie, waarschijnlijk omdat ze het ook niet weten
Gebruikersavatar
Door doranto
#3318494
Lizzy schreef:Zo, dat is inderdaad best heftig, zo vaak loops. Ja, het is een heel lastig dilemma. Want als ze nergens last van heeft, moet je je afvragen waarom je aan zo'n lijfje zou sleutelen. Toch weten we allemaal dat de kans op baarmoederontsteking toeneemt naarmate je teef vaker loops is geweest. Persoonlijk vind ik haar nu nog erg jong en zou ik zelf niks ondernemen, nu op dit moment. Maar als ze op een gegeven moment wat ouder is (zeg een jaar of 5 a 6 a 7 a 8) en ik zou toch bang worden dat ze op een dag ziek zou worden van een BMO: dan liet ik de baarmoeder preventief verwijderen. Dat houdt in dat ze nog wel loops wordt maar geen uitvloeiing meer heeft maar haar hele hormonale systeem in tact blijft. Tot nu toe ken ik geen dierenarts in Nederland die het doet, alleen de baarmoeder verwijderen. Maar mijn eigen dierenarts staat er bijvoorbeeld helemaaaaaaal niet negatief tegenover, tegenover deze operatie. Ik weet niet hoe je Engels is maar ik vind dit echt een hele interessante link: https://healthypets.mercola.com/sites/h ... risks.aspx.
Weet je toevallig ook of ze dan nog wel aantrekkelijk is voor reuen, als ze geen uitvloeiing meer heeft? Is de geur dan ook weg?
Gebruikersavatar
Door kira
#3318496
Ik ken wel een dierenarts die dat doet mits de stokken in goede orde zijn. Onze kleine beer heeft geen baarmoeder mee (bmo) maar wel stokjes. Vacht normaal en stipt iedere keer “loops”. Overigens je blijft dan wel Risico houden op mama tumoren em cystes op de stokken en eierstok kanker. Dus in alle overwegingen ook dat meenemen.
Door enya13
#3318510
ik heb een mechelse herder teef gehad die ook elke 4a5 maanden loops was.
die kreeg een hele heftige baarmoederontsteking met buikvliesontsteking en het was kantje boord. ik vind het risico best groot als een teef al zo vaak loops is geweest van jongs af aan. ook heb je door die extra hormonen meer kans tumoren en cystes. er is eigenlijk geen echte rustperiode in de cyclus. die cystes kreeg de mijne ook. heb alles eruit laten halen toen. kreeg er een blije, stabiele hond voor terug.
zonder baarmoeder, maar met eierstokken blijft ze gewoon net zo vaak loops worden met alle nadelen voor je reuen en haar gezondheid.
Door Lizzy
#3318523
enya13 schreef:ik heb een mechelse herder teef gehad die ook elke 4a5 maanden loops was.
die kreeg een hele heftige baarmoederontsteking met buikvliesontsteking en het was kantje boord. ik vind het risico best groot als een teef al zo vaak loops is geweest van jongs af aan. ook heb je door die extra hormonen meer kans tumoren en cystes. er is eigenlijk geen echte rustperiode in de cyclus. die cystes kreeg de mijne ook. heb alles eruit laten halen toen. kreeg er een blije, stabiele hond voor terug.
zonder baarmoeder, maar met eierstokken blijft ze gewoon net zo vaak loops worden met alle nadelen voor je reuen en haar gezondheid.
Welke nadelen zijn dat?
Door san :)
#3318526
Is dat risico er niet sowieso nu ze al vaker loops
Is geweest of verdwijnt dat weer na sterilisatie?
En kans op BMO blijft toch nu bij reguliere sterilisatie?
Door Lizzy
#3318529
san :) schreef:Is dat risico er niet sowieso nu ze al vaker loops
Is geweest of verdwijnt dat weer na sterilisatie?
En kans op BMO blijft toch nu bij reguliere sterilisatie?
Als teefjes een aantal keer loops zijn geweest, is de kans op borstkliertumoren niet meer kleiner dan bij teven die na de eerste/tweede loopsheid gecastreerd zijn. Ik geloof dat het langzaam afloopt, de verminderde kans naar mate de teef vaker loops is geweest. Dus daar hoef je het op een gegeven moment niet meer voor te doen, castreren.

De kans op baarmoederontsteking is na castratie nihil/nul. Als een teef binnen de eerste aantal loopsheden gecastreerd is (castreren is het wegnemen van eierstokken - soms wordt ook de baarmoeder weggenomen), is er inderdaad minder kans op borstkliertumoren. Naar mate de teef vaker loops is geworden, wordt die kans weer steeds groter.

Steriliseren is het doorknippen van de eierstokken. Er veranderd dan niks, de teef wordt nog steeds loops maar kan niet meer drachtig worden. De kans op baarmoeder ontsteking is nog steeds aanwezig. Je hebt hier ook geen voordelen van het voorkomen van borstkliertumoren.

Bij het wegnemen van de baarmoeder blijft de teef loops worden (zonder uitvloeiing). En blijft ook interessant voor reuen. Baarmoederontstekingen kunnen ze niet meer krijgen. Er zijn ook hier geen voordelen dat de teef verminderde kans op borstkliertumoren heeft.
Door Lizzy
#3318530
Je vraagt je dan misschien af wat de voordelen zijn van het alleen wegnemen van de baarmoeder....? Nou, teven die nul problemen hebben met de loopsheid, bazen die nul problemen hebben met de loopsheid: het voordeel is dus dat de hormonen gewoon intact blijven. Je hond wordt dus niet dikker door castratie, je hond krijgt ook geen plofvacht en bovendien zijn er behoorlijk veel meer nadelen verbonden aan het weghalen van de eierstokken en dus de hormoonhuishouding. Je hebt dus geen kans meer op baarmoederontstekingen maar verder nog wel een complete hond.
Door san :)
#3318532
jeetje wat een opties zeg..
dus bij het weghalen van de baarmoeder of het doorknippen van de eierstokken veranderd er dus eigenlijk het minst.
Bij het verwijderen van de eierstokken verdwijnt de loopsheid wel, maar dan ook het risico op BMO?
want die laatste optie gebeurt denk ik t meest?

pfft, lastig hoor, doe mij volgende keer maar weer een reu :-\
Door Lizzy
#3318537
san :) schreef:jeetje wat een opties zeg..
dus bij het weghalen van de baarmoeder of het doorknippen van de eierstokken veranderd er dus eigenlijk het minst.
Bij het verwijderen van de eierstokken verdwijnt de loopsheid wel, maar dan ook het risico op BMO?
want die laatste optie gebeurt denk ik t meest?

pfft, lastig hoor, doe mij volgende keer maar weer een reu :-\
Ja, bij het verwijderen van de eierstokken wordt een teef niet meer loops en is er ook geen risico meer voor BMO. Deze optie is het meest gebruikelijk. En dan kun je dat nog op de ouderwetse manier laten doen of via een kijkoperatie :biggrin2:
Door charmed
#3318571
Ik heb teven gehad die om de 3 maanden ineens loops waren. Die waren de eerste keer zo rond de 7 maanden, toen 5 en daarna 3 maanden ertussen. Vond het idd. best veel loops. Heb er nooit wat aan gedaan. Gewoon loops laten worden.
Door charmed
#3318573
Lizzy schreef:Ja, bij het verwijderen van de eierstokken wordt een teef niet meer loops en is er ook geen risico meer voor BMO. Deze optie is het meest gebruikelijk. En dan kun je dat nog op de ouderwetse manier laten doen of via een kijkoperatie :biggrin2:
Ken meerdere teven die wel loops zijn geworden, daar is de operatie niet goed gegaan. Dat risico hou je wel
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door