Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3318326
Ik maak even een nieuw topic voor Spot; heel kort, hij heeft chronische darmproblemen (ontsteking) door waarschijnlijk een voedselintolerantie maar auto-immuun is ook niet helemaal uitgesloten. Op advies van de interniste geven we geen vers meer en krijgt hij nu al lange tijd onderhoud prednison (sins juni 2016)

In mei komen we de prednison een poosje helemaal stoppen maar helaas begon hij in juni weer klachten te krijgen. weer herstart, afbouwen proberen maar tot nu toe lukt het niet helemaal.

We staan nu op om de dag 5 mg prednison en daar gaat het mee, sinds vorige weke om de 2 dagen maar, hmm , ik weet het niet.
We weten niet waar hij overgevoelig voor is, iig wel dat hij vette vis slecht verdraagt.

Hij is laatst "doorgemeten" met een biotensor en eigenlijk kwam konijn daar best goed uit, vette vis en veel gevogelte niet zo, geit is nog een optie. hij heeft aanvullend homeopathische druppels gehad maar dat heeft weinig verschil gemaakt.

Hij krijgt nog steeds 3x per dag eten (advies internist), 's ochtends en 's middags dieet brok (ongeveer 200 gram) en 's avonds "worst" van Trovet (http://trovet.nl/nl/product_detail.html ... &dier=hond), met sinds een aantal weken verse groentenmix. Tot nu toe gaat wortel, courgette, paksoi goed, broccoli (rauw, gepureerd) wat minder. Vandaag heeft er wat pompoen bij gehad. Ik heb de brok in de afgelopen weken dus geminderd en de "worst" gemeerderd. Ik wil eigenlijk helemaal over op de worst om te zien of dat beter gaat, maar... op de site geven ze zelf aan dat het niet compleet is. De Trovet balance die als aanvulling geadviseerd wordt, verdraagt hij wel. Maar het advies om er naar gewicht aardappel en/of rijst aan toe te voegen.. dan zou ik max 700 gram dieetvoer moeten geven (spot weegt 28 kilo) en daarbij bijna een kilo rijst of een kilo aardappelen. En dat voor een hond die het goed deed voorheen op 600 gram KVV...

Alternatief is helemaal wat anders proberen van Trovet (suggestie internist omdat het nu toch net niet helemaal goed lijkt te blijven gaan, volgens haar is rouleren toch wel goed) of toch zelf gaan koken (wat ik nog niet helemaal zie zitten) of eventueel kijken of ik extra spiervlees konijn kan geven (gestoomd, goed te krijgen inmiddels bij onze dierenwinkel). Maar kom ik dan uit als ik dat doe of moet ik dan toch extra calcium bij gaan geven?

Hij is niet ziek nu, op gewicht hoewel het misschien iets meer mag zijn en eet uitstekend. Zijn vacht is niet zo fraai: hij is aan het verharen (normaal voor deze tijd van het jaar) maar de vacht is wat grof en stug en de ondervacht komt lastig los. Daarbij zit zijn rug weer eens vast en is hij niet helemaal in zijn hum soms. Kortom, het voelt niet helemaal in balans.

IK ga lig krill olie proberen voor de vacht, maar zijn er nog andere suggesties?
Laatst gewijzigd door Siberienne op za 30 dec 2017, 10:34, 3 keer totaal gewijzigd.
#3318340
Is het niet vreemd dat de trovet ´incompleet´ is, maar dat je om het wel compleet te maken aardappelen of rijst aan toe moet voegen, wat sowieso ongeschikt is als hondenvoer?
Wat zit er dan in die aardappel/rijst wat het compleet maakt? Koolhydraten? Want dan kan je (denk ik - zou je de samenstelling kunnen posten?) net zo goed wat meer van die worst geven en er groenten bij doen die goed gaan. Of denk ik nou iets geks?
Door Lizzy
#3318351
Siberienne schreef:Ik maak even een nieuw topic voor Spot; heel kort, hij heeft chronische darmproblemen (ontsteking) door waarschijnlijk een voedselintolerantie maar auto-immuun is ook niet helemaal uitgesloten. Op advies van de interniste geven we geen vers meer en krijgt hij nu al lange tijd onderhoud prednison (sins juni 2016)

In mei komen we de prednison een poosje helemaal stoppen maar helaas begon hij in juni weer klachten te krijgen. weer herstart, afbouwen proberen maar tot nu toe lukt het niet helemaal.

We staan nu op om de dag 5 mg prednison en daar gaat het mee, sinds vorige weke om de 2 dagen maar, hmm , ik weet het niet.
We weten niet waar hij overgevoelig voor is, iig wel dat hij vette vis slecht verdraagt.

Hij is laatst "doorgemeten" met een biotensor en eigenlijk kwam konijn daar best goed uit, vette vis en veel gevogelte niet zo, geit is nog een optie. hij heeft aanvullend homeopathische druppels gehad maar dat heeft weinig verschil gemaakt.

Hij krijgt nog steeds 3x per dag eten (advies internist), 's ochtends en 's middags dieet brok (ongeveer 200 gram) en 's avonds "worst" van Trovet (http://trovet.nl/nl/product_detail.html ... &dier=hond), met sinds een aantal weken verse groentenmix. Tot nu toe gaat wortel, courgette, paksoi goed, broccoli (rauw, gepureerd) wat minder. Vandaag heeft er wat pompoen bij gehad. Ik heb de brok in de afgelopen weken dus geminderd en de "worst" gemeerderd. Ik wil eigenlijk helemaal over op de worst om te zien of dat beter gaat, maar... op de site geven ze zelf aan dat het niet compleet is. De Trovet balance die als aanvulling geadviseerd wordt, verdraagt hij wel. Maar het advies om er naar gewicht aardappel en/of rijst aan toe te voegen.. dan zou ik max 700 gram dieetvoer moeten geven (spot weegt 28 kilo) en daarbij bijna een kilo rijst of een kilo aardappelen. En dat voor een hond die het goed deed voorheen op 600 gram KVV...

Alternatief is helemaal wat anders proberen van Trovet (suggestie internist omdat het nu toch net niet helemaal goed lijkt te blijven gaan, volgens haar is rouleren toch wel goed) of toch zelf gaan koken (wat ik nog niet helemaal zie zitten) of eventueel kijken of ik extra spiervlees konijn kan geven (gestoomd, goed te krijgen inmiddels bij onze dierenwinkel). Maar kom ik dan uit als ik dat doe of moet ik dan toch extra calcium bij gaan geven?

Hij is niet ziek nu, op gewicht hoewel het misschien iets meer mag zijn en eet uitstekend. Zijn vacht is niet zo fraai: hij is aan het verharen (normaal voor deze tijd van het jaar) maar de vacht is wat grof en stug en de ondervacht komt lastig los. Daarbij zit zijn rug weer eens vast en is hij niet helemaal in zijn hum soms. Kortom, het voelt niet helemaal in balans.

IK ga lig krill olie proberen voor de vacht, maar zijn er nog andere suggesties?
Ik vind het nogal een Middeleeuws advies, aardappel of rijst toe moeten voegen en ik zou dat advies in ieder geval niet opvolgen. Als je zo incompleet voert als dat je doet met die Trovet of als je zou gaan koken met 1 of 2 diersoorten: dan zou ik zelf wel een mineralen/vitaminenmix toe gaan voegen. En als hij het goed doet op Trovet Balance, kun je dat blijven gebruiken.

Eierschaalpoeder durf je niet aan, als calciumleverancier? En Lithothamnium Calcareum, is dat een optie voor je?

Ik zou doorgaan met de groenten. Het zou kunnen zijn dat hij de groenten gekookt beter verdraagt.... Dat zou je nog kunnen proberen. Maar broccoli is ook best zwaar. En zelf konijn en geit koken en erbij gaan geven. En dan moet groenten. En die vitaminen/mineralenmix.
#3318366
Lizzy schreef:Ik vind het nogal een Middeleeuws advies, aardappel of rijst toe moeten voegen en ik zou dat advies in ieder geval niet opvolgen. Als je zo incompleet voert als dat je doet met die Trovet of als je zou gaan koken met 1 of 2 diersoorten: dan zou ik zelf wel een mineralen/vitaminenmix toe gaan voegen. En als hij het goed doet op Trovet Balance, kun je dat blijven gebruiken.

Eierschaalpoeder durf je niet aan, als calciumleverancier? En Lithothamnium Calcareum, is dat een optie voor je?

Ik zou doorgaan met de groenten. Het zou kunnen zijn dat hij de groenten gekookt beter verdraagt.... Dat zou je nog kunnen proberen. Maar broccoli is ook best zwaar. En zelf konijn en geit koken en erbij gaan geven. En dan moet groenten. En die vitaminen/mineralenmix.

Ok dus ik zou kunnen overgaan op gekookt konijn, groenten en Trovet balance?
En dan de geit gaan proberen.
In de TRovet balance zit ook calcium, maar ik heb geen idee of dat nou genoeg is. http://trovet.nl/nl/product_detail.html ... &dier=hond Hier staat de samenstelling. Hij weegt 28 kilo dus 8 tot 9 gram per dag moet hij krijgen. Dat zou dan dus 1,6 gram calcium zijn? Of reken ik nu verkeerd?

(Echt joh, op het moment, rekenen is nooit mijn sterkste punt geweest maar als het om Spot gaat kan ik het ineens helemaal niet meer, zo bang om iets fout te doen. )

Edit; eischaal poeder durf ik wel hoor.
Door Onze Sjoes
#3318375
misschien een stomme vraag maar heb je al eens Energique Speciaal geprobeerd?Ik heb 6 maanden lopen aanrommelen met mijn hondje en sinds afgelopen Vrijdag geef ik hem dit en echt zonder te overdrijven ik ben super enthousiast.Zijn ontlasting is echt perfect en de "broei"die hij in zijn vacht had word met de dag minder en het mooie is(oke ik wil nog niet te vroeg juichen...)hij heeft niet meer gespuugd.Ik begon er sceptich aan maar het werkt gewoon.Ik geef het natuurlijk nog maar een paar dagen en weet nog niet hoe het zal gaan over enkele weken. :D Ik ken jullie achtergrond niet dus misschien mag hij daarom geen vlees meer oid maar ik dacht ik zal het toch even melden. ;)
#3318386
Onze Sjoes schreef:misschien een stomme vraag maar heb je al eens Energique Speciaal geprobeerd?Ik heb 6 maanden lopen aanrommelen met mijn hondje en sinds afgelopen Vrijdag geef ik hem dit en echt zonder te overdrijven ik ben super enthousiast.Zijn ontlasting is echt perfect en de "broei"die hij in zijn vacht had word met de dag minder en het mooie is(oke ik wil nog niet te vroeg juichen...)hij heeft niet meer gespuugd.Ik begon er sceptich aan maar het werkt gewoon.Ik geef het natuurlijk nog maar een paar dagen en weet nog niet hoe het zal gaan over enkele weken. :D Ik ken jullie achtergrond niet dus misschien mag hij daarom geen vlees meer oid maar ik dacht ik zal het toch even melden. ;)

Dank voor het meedenken maar dat gaat ‘m bij Spot niet worden ;) rauw is geen optie meer en rund verdraagt hij sowieso niet.
Door Lizzy
#3318399
Siberienne schreef:Ok dus ik zou kunnen overgaan op gekookt konijn, groenten en Trovet balance?
En dan de geit gaan proberen.
In de TRovet balance zit ook calcium, maar ik heb geen idee of dat nou genoeg is. http://trovet.nl/nl/product_detail.html ... &dier=hond Hier staat de samenstelling. Hij weegt 28 kilo dus 8 tot 9 gram per dag moet hij krijgen. Dat zou dan dus 1,6 gram calcium zijn? Of reken ik nu verkeerd?

(Echt joh, op het moment, rekenen is nooit mijn sterkste punt geweest maar als het om Spot gaat kan ik het ineens helemaal niet meer, zo bang om iets fout te doen. )

Edit; eischaal poeder durf ik wel hoor.
Dit komt ook uit mijn berekening, 1,6 gram calcium.

OK. Nou is rekenen ook niet mijn sterkste kant :biggrin2: maar stel je voert 500 gram geitenvlees op 'n dag, dan bevat dat volgens deze tabel: https://www.voedingswaardetabel.nl/voed ... ramsanchor (moet je de hoeveelheid van portie even doorschuiven naar 500 gram) 900 mg fosfor. En 1,6 gram calcium is 1600 milligram. Als je het mij vraagt heb je dus geen andere calciumbron meer nodig dan deze Trovet Balance.
#3318583
Nou, gisteren begonnen met toevoegen gestoomd konijnenvlees en meneer is vreselijk aan de dunne. Misschien iets te enthousiast begonnen :-X met teveel vlees, dus vandaag maar even wat minder vlees en meer 'worst" in verhouding (had 50-50 gedaan). Ik ga er maar even vanuit dat de boel moet wennen.

Hij oogt niet ziek trouwens nu, dus hopelijk trekt het snel bij. Morgen komt de krill olie ook, maar dat kan/wil ik pas geven als het beetje rustig is.
Door Lizzy
#3318586
Oh bleh, wat jammer dat hij zo'n diarree heeft... Best raar he, dat hij dan op die worst niet reageert en hier dan weer wel op?! Ik hoop ook dat hij snel hersteld. En inderdaad maar even wachten met de krill-olie en beginnen met een lage dosering. Sterkte met je mannetje weer!
#3318706
Het is bijna of ik het verhaal van mijn hond lees...

Ik zeg bijna want ik ben een andere weg ingeslagen nadat mijn Duitse Herder op drie jarige leeftijd een knetterende darmontsteking had.
Zo erg dat het er letterlijk erop of eronder was en ik had geen andere keus dan hem Atopica (minder belastend voor het lichaam dan Prednison maar nog steeds heftige troep) te geven. Hij kreeg alleen een kuur en zo gauw het kon ben ik af gaan bouwen en gestopt.

Ik voer hem wel vers, geef geen vaccinaties of vlooienbestrijding en snacks droog ik allemaal zelf om echt zeker te weten wat hij binnen krijgt.
Ook mijn hond blijkt een intolerantie te hebben voor gevogelte en vis en dat is ook gemeten met een bicom (Bioresonantie) Het laatste half jaar staat hij op een dieet van alleen konijn, paard, geit, lam en (als ik er aan kan komen) haas.
Hij krijgt gewoon zijn groentemix maar zorg dat er zachte groentes in zitten die de darmen niet extra prikkelen. Brandnetelblad, gember, kaneel, zeewier, munt, paardenbloem, zoete aardappel en pompoenzaden zitten iig altijd door de mix. Zeker een hond met darmproblemen heeft extra vitaminen nodig. Hierdoor is de ontlasting altijd goed maar ik moet hem niks verkeerds geven want dan is het mis.
Bij mijn hond uit het zich niet zo zeer in diareee maar in een gekmakende jeuk, zijn huid is vreselijk schilferig en droog, hij krijgt zwarte verdikte huidplekken (soms open plekken) en je hoort zijn darmen op grote afstand borrelen.

Ik ben het helemaal met Lizzy eens dat aardappelen of rijst een prehistorisch en dom advies is...
Mijn advies zou zijn om je hond naar een goede holistische da te brengen en zijn voedingsallergie helemaal uit te zoeken, compleet met bloedonderzoek op lever, nieren, schildklier en suikerwaarden om lichamelijke afwijkingen uit te sluiten.
Ik zou zeker geen brokken meer geven en ook geen kvv maar wel vers vlees en het zelf samenstellen, misschien eerst alleen met konijn en verse pancreas voor een goede vertering bij geven, eventueel aangevuld met Trovet balance. Goede groentemixen maken (wat ook niet mijn favoriete klusje is) maar wel iets wat je hond nodig heeft. Diareee is enorm verzwakkend op de algehele conditie dus je hond heeft het mijns inziens zeker nodig.
Ook zou ik hem naar een orthopeed brengen voor zijn rug wat een vastzittende onderrug is niet vreemd, ze gaan meer met gekromde rug staan bij hevige buikklachten.
Laatst gewijzigd door Ramses1 op wo 25 okt 2017, 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.
#3318713
Dank je Ramses voor je advies, ik ga eens kijken wat ik nog aan de groentemux kan morrelen

Even voor de duidelijkheid; hij had nu even een dag diarree, voor de rest niet, alleen soms dagen mijn slijmpoepen en krampen waarbij er niks uit komt. Het is met name zijn dikke darm die opspeelt.

Vandaag had hij gewoon goede compacte poep, heb evn wat minder gekookt konijn en at meer Trovet gegeven.

Hij heeft nooit jeuk, in die zin is het ook meer een intolerantie dan een allergie. Maar goed, we duimen nu even heel hard dat dit doorzet.

Spot heeft zijn vaste chiropracter waar we regelmatig komen, hij heeft zijn rechter achterpoot ooit geblesseerd waardoor hij daarmee raar loopt en dan gaat zijn rug ook weer vast zitten. Maar hij gaat idd ook zo lopen als hij buikpijn heeft, dus soms is het erg lastig uit elkaar te houden.
#3318714
Siberienne schreef:Dank je Ramses voor je advies, ik ga eens kijken wat ik nog aan de groentemux kan morrelen

Even voor de duidelijkheid; hij had nu even een dag diarree, voor de rest niet, alleen soms dagen mijn slijmpoepen en krampen waarbij er niks uit komt. Het is met name zijn dikke darm die opspeelt.

Vandaag had hij gewoon goede compacte poep, heb evn wat minder gekookt konijn en at meer Trovet gegeven.

Hij heeft nooit jeuk, in die zin is het ook meer een intolerantie dan een allergie. Maar goed, we duimen nu even heel hard dat dit doorzet.

Spot heeft zijn vaste chiropracter waar we regelmatig komen, hij heeft zijn rechter achterpoot ooit geblesseerd waardoor hij daarmee raar loopt en dan gaat zijn rug ook weer vast zitten. Maar hij gaat idd ook zo lopen als hij buikpijn heeft, dus soms is het erg lastig uit elkaar te houden.
Oke gelukkig maar.

Bij dit soort diaree met buikkrampen en slijmpoep maakte ik destijds een thee van Engelwortel (Angelica archangelica)
Het is spijsvertering bevorderend en krampen stillend. Het werkt heel goed en je ziet de hond weer ontspannen.
1 theelepel gedroogde engelwortel wortel (gezondheidswinkel)
Water koken en in 1 kopje water wat fijngehakte wortel erin doen en 5 min doorkoken. Afgekoeld en gezeefd over het eten gooien. Je voert drie keer per dag dus ik zou het ook elke keer over het eten doen.

Ik hoop dat je hond snel opknapt.
#3318801
Al twee dagen gewone vaste pjoep. Met half-half worst en gestoomd konijnenvlees, groenten, vezels en Trovet supplement. Als het goed is komt vandaag of morgen de krill olie

Enige probleempje: leveringsprobleem vd Trovet worsten grrrrrrr.
Ik heb nog wel de mogelijkheid om Alaska konijn KVV te halen, zou ik dat ook gestoomd kunnen geven?
#3319004
Siberienne schreef:Al twee dagen gewone vaste pjoep. Met half-half worst en gestoomd konijnenvlees, groenten, vezels en Trovet supplement. Als het goed is komt vandaag of morgen de krill olie

Enige probleempje: leveringsprobleem vd Trovet worsten grrrrrrr.
Ik heb nog wel de mogelijkheid om Alaska konijn KVV te halen, zou ik dat ook gestoomd kunnen geven?
Oh, maar dit is wel fijn zeg, dat het al 2 dagen goed gaat!
Op zich is het verhitten van bot niet echt fijn voor de vertering ervan.... Dus ik heb echt geen idee of dat wat gaat worden met de Alaska konijn als je die stoomt. Ik weet niet hoeveel Trovet je nog hebt maar anders voorzichtig de gestoomde KVV mengen met de Trovet, kijken hoe dat gaat?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door