Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3320183
Eef+doggies schreef:Zou dat (al) door de prednison kunnen komen?
Ik weet het eerlijk gezegd niet helemaal. Zou kunnen, maar dan is het wel snel en dramatisch effect voor 5 Mg... hij heeft wel vaker terugval gehad en dan had het toch vaak een paar dagen en verhoging dosis nodig.

Iig heeft hij net gewoon gepoept en met smaak gegeten en ligt hij nu met zijn rubber kong bot te klooien.
Ik heb even paar stappen terug gedaan, Trovet worst konijn, gekookt konijn en nieuwe groente prut gemaakt met alleen courgette en wortel. En dan om de dag 5 Mg prednison weer even.

Gelukkig kan ik de rest vd andere groentemix en het open bakje hert bij mijn andere kliko kwijt ::)
#3321073
Ons wupke lijkt weer aardig stabiel. Groenten tnt wortel, courgette, spinazie, vlees de Trovet worst en konijn spiervlees, Trovet supplementen en krill olie. Hij poept 2x per dag en krijgt om de dag 2,5 mg prednison. Afgelopen donderdag is hij behandeld door de chiropractor. Een nieuwe dame, heel prettig. Hij vond het even spannend maar uiteindelijk kreeg ze een kus. Hij is dan echt zo schetig he, eerst steun zoeken bij mij en dan uiteindelijk draait hij naar haar toe en staat even neus aan neus, met zo van "ik vind het wel spannend maar het is toch ook wel ok hoor, wat jij doet" ;) ;)

Ze gaf aan dat zijn rug erg vast zat en dat dit ook goed een wisselwerking kan zijn met zijn darmen. De dag erna heeft hij ook heeeeeeel veeeeel gepoept en hij was wel weer relaxter in zijn gangwerk. Dus we gaan over een maandje nog een keer. De reus weegt trouwens 29 kilo, lig niet afgevallen dus.

Ondertussen besloten om de komende week het even zo te houden, want we zijn een paar daagjes weg en hij moet (mag) uit logeren. Gelukkig een pension waar "alles kan" qua voeren en medicatie. Daarna ga ik geit schaap en evt geit proberen van Hermanns, een compleet biologisch blikvoer. Want ik moet nog wel iets hebben wat ook mee kan op vakantie komende winter... en ik wil toch wel graag wat meer diersoorten geven uiteindelijk. Hij mag trouwens ook nog wel iets dikker vind ik. Hij krijgt nu in totaal bijna 1,2 kg eten per dag (600 gram Trovet, 500 gram spiervlees gemalen en gekookt, en 150 gram groentemix)

Mogen erwten trouwens in de groentemix? ik kon het even niet vinden.
#3321074
Siberienne schreef:Ons wupke lijkt weer aardig stabiel. Groenten tnt wortel, courgette, spinazie, vlees de Trovet worst en konijn spiervlees, Trovet supplementen en krill olie. Hij poept 2x per dag en krijgt om de dag 2,5 mg prednison. Afgelopen donderdag is hij behandeld door de chiropractor. Een nieuwe dame, heel prettig. Hij vond het even spannend maar uiteindelijk kreeg ze een kus. Hij is dan echt zo schetig he, eerst steun zoeken bij mij en dan uiteindelijk draait hij naar haar toe en staat even neus aan neus, met zo van "ik vind het wel spannend maar het is toch ook wel ok hoor, wat jij doet" ;) ;)

Ze gaf aan dat zijn rug erg vast zat en dat dit ook goed een wisselwerking kan zijn met zijn darmen. De dag erna heeft hij ook heeeeeeel veeeeel gepoept en hij was wel weer relaxter in zijn gangwerk. Dus we gaan over een maandje nog een keer. De reus weegt trouwens 29 kilo, lig niet afgevallen dus.

Ondertussen besloten om de komende week het even zo te houden, want we zijn een paar daagjes weg en hij moet (mag) uit logeren. Gelukkig een pension waar "alles kan" qua voeren en medicatie. Daarna ga ik geit schaap en evt geit proberen van Hermanns, een compleet biologisch blikvoer. Want ik moet nog wel iets hebben wat ook mee kan op vakantie komende winter... en ik wil toch wel graag wat meer diersoorten geven uiteindelijk. Hij mag trouwens ook nog wel iets dikker vind ik. Hij krijgt nu in totaal bijna 1,2 kg eten per dag (600 gram Trovet, 500 gram spiervlees gemalen en gekookt, en 150 gram groentemix)

Mogen erwten trouwens in de groentemix? ik kon het even niet vinden.
Nou, dit klinkt behooooorlijk goed zeg! Je "klinkt" ook echt een beetje opgelucht?!

Erwten. Ja, er zit aardig wat zetmeel in maar als klein onderdeel van het totaal vind ik dat het geen kwaad kan.
#3321081
Lizzy schreef:Nou, dit klinkt behooooorlijk goed zeg! Je "klinkt" ook echt een beetje opgelucht?!

Erwten. Ja, er zit aardig wat zetmeel in maar als klein onderdeel van het totaal vind ik dat het geen kwaad kan.

Ja, ik was bang dat hij af aan het vallen was en slecht eten... dat vind ik zo naar. Ik heb gewoon nog steeds het schrikbeeld van Janouk, die op een gegeven moment slecht ging eten, wat sip was, wisselende ontlasting had en die we 'ineens' kwijt waren aan een darmtumor. Een hond die slecht eet, dan ben ik altijd weer zenuwachtig. Spot eet weer met graagte, poept goed, kan het ophouden en is vrolijker. En de prednison gehalveerd weer ben ik ook blij mee.

Ja, ik probeer wel niet teveel koolhydraten te geven, ik twijfelde ook even of zijn vorige reactie niet op de zoete aardappel was of de pompoen. Maar een klein beetje moet wel kunnen ;-)
#3323058
Spot verdraagt de geit! Ik voer nu Hermanns blikvoer erbij, de geitvariant en hij vindt het erg lekker.

Ik had eerst deze https://www.eko4petz.nl/a-36666270/herr ... escription en dat ging goed, maar nu een variant met alleen vlees http://www.zooplus.nl/shop/honden/honde ... ees/522694

Groentemix gaat ook goed evenals de supplementen. We hebben nu iig ook een praktische oplossing voor de wintersport en een alternatief wanneer Trovet niet levert want er zijn al twee keer problemen met de levering vd worsten geweest :-X

Ik heb echt het gevoel dat weinig koolhydraten hem goed gedaan hebben. Ik ben ook de puur intestine aan het afbouwen en dat lukt
Zo prettig als je hond gewoon compacte poepen draait ;D :biggrin2:
#3323305
Eef+doggies schreef:Wat goed! :D
Heel fijn dat het zoveel beter gaat.

Ja, ben er heel blij mee, vooral omdat er ook nog een rabiës vaccinatie in moest dit jaar en ook daar heeft hij geen last van gehad.
(we rijden en lopen regelmatig door België en Duitsland met ze en willen de wintersport ook nog niet opgeven...)
#3325534
Het schaap lijkt ook schaap te verdragen. Dag 3 na introductie van de Hermanns schaap en hij poept nog steeds goed.
Dat betekent dat we nu op 3 diersoorten zitten; konijn, geit en schaap. En vooral met die laatste ben ik blij want daar is ook eea in knaagspul van te krijgen. En beloninkjes voor onderweg enzo. Plus dat K9 natural een lam variant heeft die wij op trektochten gebruiken, zou wel erg makkelijk zijn als hij dat verdraagt, want blikken voet meesjouwen in de rugzak is wat zwaar :P

Groente mix is ook weer wat verder uitgebreid. Zowel wortel, courgette, biet, spinazie, pompoen (gekookt), peterselie, veldsla, erwtjes, broccoli (gekookt) en venkel heb ik er al doorgemikt. Spinazie met mate, ivm calcium binding. Zoete aardappel heb ik een keer gedaan maar was een wat mindere week, dus of dat toch niet goed gaat? Kan ook iets anders geweest zijn, ik ga het tzt nog wel een keer proberen.

Nog adviezen over welke groente nu? Ik heb rucola, pastinaak en witlof op de nominatie staan (lees, overschot in de koelkast)

Als supplementen krijgt hij krill olie, Trovet als nodig (bij de blikken hoeft het niet) en nu tijdelijk de Puur tranquil. De phytonics clear intestine nog maar 1x per dag. Sowieso eet hij 2x per dag ipv 3x en ook dat gaat goed. Hij poept nu 2x per dag, vrij compacte poep. Ik vond het soms zelfs wat hard.
Olijfolie ben ik mee gestopt sinds hij de krill olie krijgt, zou dat toch nog toegevoegde waarde hebben?

Qua mediatie zit hij op om de 2 dagen 2,5 Mg prednison. Ik maak deze strip nog op en dan stoppen we maar eens, dat is over een week ongeveer. Ik ben benieuwd.
Dit dieet voelt voor mij iig heel wat beter dan de dieet brok. Ik zit zelfs te denken... zal ik toch nog eens KVV proberen? ;)
#3325535
En oh ja, laatst snaaide hij een boterham uit de struiken (zucht) maar ook daar had hij geen last van. Het lijkt allemaal wat minder snel van slag nu ook..

Gewicht is een indrukwekkende 29 kilo. De reus. Hij is niet te dik maar ook niet te mager vind ik zelf. En de DA vond het ook ok.

Hij verhaart wel flink, laatst weer een bak dekvacht eruit maar die was ook wat ruw en stug, zijn vacht voelt nu zachter aan. Het zou nog wel wat dikker mogen, vooral zijn halskraag is nog wat iel maar dat kan ook aan het weer liggen wellicht. Ik ga wel zijn winterjas passen voordat we naar Noorwegen gaan, hij zou er zomaar uitgegroeid kunnen zijn. En al hebben we geen plannen voor een meerdaagse tocht, als het daar ineens erg koud zou zijn (we hebben wel eens -25C meegemaakt in maart in Rondane) wil ik hem niet al zijn energie op laten stoken aan op temperatuur blijven.

Kortom, we gaan vol goede moed het nieuw jaar in!
#3325536
Siberienne schreef:Het schaap lijkt ook schaap te verdragen. Dag 3 na introductie van de Hermanns schaap en hij poept nog steeds goed.
Dat betekent dat we nu op 3 diersoorten zitten; konijn, geit en schaap. En vooral met die laatste ben ik blij want daar is ook eea in knaagspul van te krijgen. En beloninkjes voor onderweg enzo. Plus dat K9 natural een lam variant heeft die wij op trektochten gebruiken, zou wel erg makkelijk zijn als hij dat verdraagt, want blikken voet meesjouwen in de rugzak is wat zwaar :P
Gaat de goede kant op zeg! Ja, het zou makkelijk zijn als hij K9 verdraagt. Dat is natuurlijk niet verhit geweest dus ik ben benieuwd (zou het ruim van te voren uit proberen).
Groente mix is ook weer wat verder uitgebreid. Zowel wortel, courgette, biet, spinazie, pompoen (gekookt), peterselie, veldsla, erwtjes, broccoli (gekookt) en venkel heb ik er al doorgemikt. Spinazie met mate, ivm calcium binding. Zoete aardappel heb ik een keer gedaan maar was een wat mindere week, dus of dat toch niet goed gaat? Kan ook iets anders geweest zijn, ik ga het tzt nog wel een keer proberen.

Nog adviezen over welke groente nu? Ik heb rucola, pastinaak en witlof op de nominatie staan (lees, overschot in de koelkast)
Rucola smaakt vrij sterk. Pastinaak kan goed, witlof kan ook goed, andijvie kan goed.
Als supplementen krijgt hij krill olie, Trovet als nodig (bij de blikken hoeft het niet) en nu tijdelijk de Puur tranquil. De phytonics clear intestine nog maar 1x per dag. Sowieso eet hij 2x per dag ipv 3x en ook dat gaat goed. Hij poept nu 2x per dag, vrij compacte poep. Ik vond het soms zelfs wat hard.
Olijfolie ben ik mee gestopt sinds hij de krill olie krijgt, zou dat toch nog toegevoegde waarde hebben?
Op zich heeft olijfolie geen toegevoegde waarde als je kijkt naar vetzuren. Maar het kan zeker toegevoegde waarde hebben qua de hardheid van de ontlasting. Kwaad kan het niet.
Qua mediatie zit hij op om de 2 dagen 2,5 Mg prednison. Ik maak deze strip nog op en dan stoppen we maar eens, dat is over een week ongeveer. Ik ben benieuwd.
Dit dieet voelt voor mij iig heel wat beter dan de dieet brok. Ik zit zelfs te denken... zal ik toch nog eens KVV proberen? ;)
Ben benieuwd hoe hij het zonder pred doet. Dat eerst maar eens afwachten! En KVV proberen is best leuk en spannend en gewaagd! Ik zou zelf niet meer dan 1 eetlepel per dag proberen en dat langzaam opbouwen. Ben benieuwd!
#3325570
Dank Lizzy, voor je uitgebreide antwoord!

Voorlopig hebben we nog geen trektochten in de planning, maar als dit een aantal weken goed gaat, ga ik het voor de zomer testen
Ik heb wel geleerd dat ‘go slow’ de juiste benadering is hier, ik moest mezelf daar echt in vertragen ;)

Goed, de olijfolie kan, pastinaak en witlof de volgende groente stap en ben zelf ook heel benieuwd of de prednison kan stoppen ;)

Spot is wel happy na zijn maaltijd ;D
Bijlagen
25864F44-FF09-485C-BAD5-D95DEF9E575F.jpeg
25864F44-FF09-485C-BAD5-D95DEF9E575F.jpeg (628.56 KiB) 2747 keer bekeken
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door