Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3333818
Bandit is weer aan het afvallen. :(
Sinds een dag of 4 zie ik dat hij magerder is. Vanochtend sprak ik iemand die het ook zei.

Ik heb dr. P. Mandigers gemaild of dit bij de Tylan gebruikelijk is.
Ik zal hem wel wéér meer eten geven. Hij krijgt al 3 x zoveel als eerst. :-\

Buiten draagt hij zijn jas weer en ik beperk hem in zijn beweging. Allemaal om te voorkomen dat hij teveel energie verbruikt.
Door Hanny
#3333865
Hoe veel weegt hij, en hoeveel eet hij? Want meer afgevallen en wat meer voeren zegt mij niet zo veel.
Gewoon duidelijk cijfers vermelden, dan weet je zelf ook waar je aan toe bent.
Wegen bij een arts, of dierenwinkel, Of thuis op de schaal gaan staan, als je die hebt met hond en dan zonder hond, dan weet je ook het gewicht.
En bij de hoeveelheid voer ook vermelden, wat je voert, anders kan iemand anders je echt niet een bruikbaar advies geven.
Eerst maar eens uitvinden, of hij afvalt. Het is koud, dat kost ook wat meer voer. Maar eerst dus cijfers, dan weet je waarover je praat.

Hanny
#3333900
Hanny schreef:Hoe veel weegt hij, en hoeveel eet hij? Want meer afgevallen en wat meer voeren zegt mij niet zo veel.
Gewoon duidelijk cijfers vermelden, dan weet je zelf ook waar je aan toe bent.
Wegen bij een arts, of dierenwinkel, Of thuis op de schaal gaan staan, als je die hebt met hond en dan zonder hond, dan weet je ook het gewicht.
En bij de hoeveelheid voer ook vermelden, wat je voert, anders kan iemand anders je echt niet een bruikbaar advies geven.
Eerst maar eens uitvinden, of hij afvalt. Het is koud, dat kost ook wat meer voer. Maar eerst dus cijfers, dan weet je waarover je praat.

Hanny
Daar heeft Hanny zeker gelijk in. De heer hier weegt ca. 21 kg en krijgt met dit koude weer 550 gram KVV + groenten en best veel snoepjes (brokkies) en snacks, zou de koude nog langer aanhouden, moet het denk ik nog meer worden. In de zomer is het aandeel KVV 75-125 gram minder, beetje afhankelijk van de inspanningen.
#3333912
Border Bandit schreef:Bandit is weer aan het afvallen. :(
Sinds een dag of 4 zie ik dat hij magerder is. Vanochtend sprak ik iemand die het ook zei.

Ik heb dr. P. Mandigers gemaild of dit bij de Tylan gebruikelijk is.
Ik zal hem wel wéér meer eten geven. Hij krijgt al 3 x zoveel als eerst. :-\

Buiten draagt hij zijn jas weer en ik beperk hem in zijn beweging. Allemaal om te voorkomen dat hij teveel energie verbruikt.
Wat Hanny al zei, even bijhouden wat hij precies weegt en eet.
Misschien was zijn voer voorheen vetter?
Jas aandoen lijkt me sowieso goed :) En misschien kan de verwarming thuis ook nog wat hoger, dat dat nog verschil maakt?
Het is op het moment zo ontzettend koud :cold:

Hoe poept hij nu?
:bigarmhug:
Door Hanny
#3333927
Ja, meten is weten en dan ben je niet afhankelijk van iemand anders, die het ook MISSCHIEN weet.
Je hond weinig laten bewegen om dikker te worden. Daar zal toch wel een grens aanzitten omdat hij dan toch zijn spieren niet gebruikt en ontwikkeld. Misschien zie ik het wel verkeerd, maar een beetje bespiering is nodig.
Hier liepen de honden de laatste dagen weinig, omdat wij als oude mensen het te koud hadden, maar dat is heel iets anders en geeft geen spierverlies. De oudste is toch al gammel Ik zou voor normale beweging gaan.
Nog steeds weet ik niet, wat je voert en dat gaat me verder ook niets aan, maar hoe kan ik, of iemand anders dan mee denken?
Dan moet je zulke vragen niet stellen.

Hanny
#3333930
Kan het ietsje beleefder, aub?
BorderBandit stelt toch een normale vraag zou ik denken, en eerder in ditzelfde topic staat wel wat Bandit op dit moment krijgt.

Bovendien ben ik het er niet mee eens dat meten zomaar weten is. De ene hond van 20kg heeft genoeg op 500gr terwijl de andere toch echt wel een kg nodig heeft. Het lijkt me dus wel logisch om te kijken naar wat je hond voorheen at. En als hij daar plots van afvalt en je steeds meer moet gaan voeren, lijkt het me logisch dat je je daar vragen bij gaat stellen.

Er zijn verder wel al goede verklaringen voorbijgekomen en ik veronderstel dat Bandit nog iets meer te eten krijgt en het afwachten is hoe het evolueert als de temperatuur weer wat stijgt en zijn darmen zich normaliseren.
#3333932
Bedankt voor het meedenken en de reacties. :)

Ik weet niet precies hoeveel Bandit weegt. Het zal nu tussen de 18 en 20 kg zitten. Met 20 kg is hij 'goed' zeg maar.
Ik voer op het oog. Als hij wat magerder wordt, krijgt hij iets meer en andersom.
Bandit is een border collie. Als het aan hem ligt rent hij de gehele dag. :P
Hij beweegt zeker nog genoeg, maar ik beperk het een beetje. ;)
Thuis heeft hij het zeker niet koud, dat houd ik goed in de gaten. Hij heeft diverse plekjes waar hij kan liggen, variërend van fris tot warm, dus dat kan hij prima zelf regelen. En anders grijpt het baasje in, haha.

Hij krijgt nu al een tijd 3 x 225 gram vlees (even vet als altijd) en 130 gram orgaan. Dus totaal 805 gram per dag.
Het vlees bestaat elke dag uit lam, geit en paard.

Ik begrijp dat de kou ook veel invloed kan hebben.
Het is gewoon in zijn buikje nog steeds niet goed. :(
Wellicht dat er minder voedingsstoffen opgenomen kunnen worden onder invloed van de Tylan? Vandaar dat ik het dr. P. Mandigers gevraagd heb.
#3333933
pearlsofpassion schreef:Kan het ietsje beleefder, aub?
BorderBandit stelt toch een normale vraag zou ik denken, en eerder in ditzelfde topic staat wel wat Bandit op dit moment krijgt.

Bovendien ben ik het er niet mee eens dat meten zomaar weten is. De ene hond van 20kg heeft genoeg op 500gr terwijl de andere toch echt wel een kg nodig heeft. Het lijkt me dus wel logisch om te kijken naar wat je hond voorheen at. En als hij daar plots van afvalt en je steeds meer moet gaan voeren, lijkt het me logisch dat je je daar vragen bij gaat stellen.

Er zijn verder wel al goede verklaringen voorbijgekomen en ik veronderstel dat Bandit nog iets meer te eten krijgt en het afwachten is hoe het evolueert als de temperatuur weer wat stijgt en zijn darmen zich normaliseren.
:-* Dank je wel. :)
Gebruikersavatar
Door pike
#3333937
Is zijn ontlasting nog steeds min of meer goed te noemen?

20 kg ideaal gewicht en een echt actieve hond, 800 gram aan voer, dat is dus 4%, dat komt op mij eigenlijk niet als erg veel over, zeker niet in het licht van de lage temperaturen van de afgelopen weken.

Hoe lang voer je nu geen echt bot meer? Misschien dat dat van invloed is (bot bevat ook vet en allerlei andere voedingsstoffen naast Calcium).
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3333998
Ik denk dat de kou zeker van invloed is. Merk dat altijd ook aan mijzelf dat ik meer trek heb als het koud is zonder dat ik het koud heb ;)
Dat naast de (waarschijnlijk) nog niet optimale darmwerking en het voeren van 4% klinkt mij alsof het geen kwaad zou kunnen om nog wat meer te voeren.

:bigarmhug:
Door Hanny
#3334003
POP Natuurlijk is meten wel weten.
Als je een hond weegt en de weegschaal geeft 20 kilo aan en je vindt dat een goed gewicht, dan is bij een andere keer wegen, laten we zeggen 19 kilo, toch duidelijk gewichtsverlies, of denk ik nu verkeerd.
Ik zou een zieke hond in ieder geval wegen, zodat ik zou weten hoe en wat. Die zekerheid zou ik graag hebben.
Het was niet mijn bedoeling onbeschoft te zijn, waarschijnlijk was ik wat geïrriteerd. Niet ieder is hetzelfde.
Antwoorden ga ik niet meer, want ik heb te weinig kennis om te helpen.

Hanny
.
#3334021
Daarin heb je gelijk Hanny, op die manier zou ik ook wegen. Maar ik zie niet in hoe dat jou helpt om raad te geven. Omdat voor jou die cijfers dan toch niet veel zeggen?
Maar misschien heb ik je berichten dan verkeerd geinterpreteerd.
#3334053
pike schreef:Is zijn ontlasting nog steeds min of meer goed te noemen?

20 kg ideaal gewicht en een echt actieve hond, 800 gram aan voer, dat is dus 4%, dat komt op mij eigenlijk niet als erg veel over, zeker niet in het licht van de lage temperaturen van de afgelopen weken.

Hoe lang voer je nu geen echt bot meer? Misschien dat dat van invloed is (bot bevat ook vet en allerlei andere voedingsstoffen naast Calcium).
Tja, zijn ontlasting ... gister heeft hij niet gepoept, de dag daarvoor weer zo'n lange bruine sliert. Echt goed is het nog steeds niet. :(
Vanaf de week voor kerst voer ik geen bot meer. Hij kreeg lamsribben, die zijn misschien vetter dan andere botsoorten? Dat hij geen bot meer krijgt kan inderdaad ook een rol spelen.
dinky89 schreef:Ik denk dat de kou zeker van invloed is. Merk dat altijd ook aan mijzelf dat ik meer trek heb als het koud is zonder dat ik het koud heb ;)
Dat naast de (waarschijnlijk) nog niet optimale darmwerking en het voeren van 4% klinkt mij alsof het geen kwaad zou kunnen om nog wat meer te voeren.

:bigarmhug:
Aha, hopelijk was het de kou en niks anders dat hij even magerder werd.

Wat zou ik het fijn vinden als zijn darmen weer gewoon werken zoals het hoort. :)
#3335245
Bandit is vandaag weer mager dan de afgelopen week. Ik verwacht dus dat het inderdaad met de koude te maken heeft.
Ook heeft hij vanaf vandaag plots weer jeuk en wat blijkt: de luchtvochtigheid is gedaald van 50% naar minder dan 30%.
Een tijd terug is de luchtvochtigheid ook een tijd zo laag geweest en had Bandit ook jeuk.

Goh, wat heeft het weer toch veel invloed.

Ik kon weer langzaam opbouwen qua beweging.
Bandit vraagt ook om geestelijke uitdagingen. Hij pakt zowaar takken en lege plastic flesjes om mee te spelen tijdens het uitlaten (is echt járen geleden).
Als ik hem afdroog, reageert hij ook niet meer als ik zijn buik doe, dus ik verwacht dat zijn maagpijn ook over is.

Allemaal goede berichten! :)

Alleen poept hij nog steeds slierten en met slijm. :(
Ik moet nog eens vragen hoe lang ik met die Tylan door moet/mag blijven gaan.
Het slijm in de ontlasting is wel wat dikker, dat lijkt me dan weer positief.

Hij krijgt alleen nog Tylan en psyllium bij elke maaltijd en 1 x per dag calcium/magnesium.

O ja, i.v.m. dat afvallen laatst. Dr. P. Mandigers zei dat dat niet van de Tylan kon komen. Hij adviseerde om zalm bij te geven of zalmolie. Alleen moet zijn eten nog steeds gekookt worden, dus zit ik met die graten te hannessen. Zalmfilet vind ik ietsje te duur om te geven. :D
Zalmolie kan ik proberen.
In de tussentijd krijgt hij wat extra vlees.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door