Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3335532
Bedankt voor je input!

Ik doe zo mijn best en wil echt het beste voor Bandit.
Maar ik heb zelf niet de kennis om te weten welke stofjes hij moet krijgen en in welke verhouding tot elkaar.
Ik luister braaf naar Tannetje en dr. P. Mandigers en deel alles hier op bp. Van jullie krijg ik ook weer input en inzichten.

Weet jij waar ik hulp zou kunnen vragen over wat Bandit precies moet krijgen?
Een soort diëtist voor honden.
#3335536
Dat weet ik wel hoor. ;)
Dus de DA'en zeggen dat ongeveer een half schepje goed is? Ongeacht hoeveel hij eet? Wat hebben ze precies gezegd?
En anders zou ik het gewoon bij hen voor de zekerheid nog eens navragen als je hen nog eens hoort.

Staat er niets op de pot?
#3335542
O wat fijn!! :)

Tannetje heeft Calcium Magnesium Complex van de Groene Os geadviseerd en gezegd dat Bandit een half schepje moet hebben.
Op de pot staat ook dat honden van 10 - 25 kg 1 x daags een halve maatschep moeten hebben. Een maatschep is 5 gram.
Dus Bandit krijgt ca 2,5 gram per dag.

Bij samenstelling staat:
Magnesiumcitraat, toevoegmiddel (per 100 gram): concerveermiddel: Calciumcitraat 60 gram.

Daarnaast krijgt Bandit 2 x per dag een theelepel met kop Psyllium. Dit is pure psyllium van Pit&Pit.

Dan krijgt hij 250 a 230 gram paardensucade (barf van dogmeat)
En 225 a 230 gram geitengehakt (van slagerij de groene weg, menselijke consumptie)
En 225 a 230 gram stukjes lamsvlees (ook van slagerij de groene weg. Ik krijg de stukjes 'afval' die normaal door het gehakt gaan)

Van het lamsvlees snijd ik wel het vet af.
Soms had ik de indruk dat hij diarree kreeg van het vet, vandaar.

En dan nog 130 gram orgaan (barf van dogmeat).
Lamsnier, paardenlever en paardenhart. Van allemaal even veel per dag.

Het vlees en orgaan moet ik dus steeds koken. Hij eet het met kookvocht erbij.

Lamslong droog ik als 'snoepjes'. Maar die krijgt hij de laatste tijd wat minder.

Verder krijgt hij helemaal niks.
Eerst wel natuurlijk, de la ligt vol met verschillende snacks en kluiven, maar Bandit moest eerst beter worden.

Kun je hier iets mee?
Ik heb het geprobeerd zo duidelijk mogelijk op te schrijven.

O, vergeten, Bandit weegt ca. 20 kg.
Gebruikersavatar
Door pike
#3335543
Waar je ook aan moet denken is dat als je langdurig gekookt vlees geeft, je toch ook aan vitaminen moeten gaan denken lijkt mij zo. Veel wateroplosbare vitamines gaan verloren met koken.
#3335550
Ok, begrijp ik het goed als er dus in dat poeder 60% calciumcitraat zit?
Dus op 1 gr is dat dan 0.6gr calciumcitraat.

Als ik het even vergelijk met de richtlijn voor eischaalpoeder wanneer je bij barf geen bot voert. Dat is een theelepel per 500gr vlees?
Eischaalpoeder is wel vnl calciumcarbonaat en geen citraat, maar goed, dat laat ik even buiten beschouwing...Tis toch maar om te kijken of je ongeveer op hetzelfde uitkomt.

Dan zou hij voor 800gr vlees dus ongeveer anderhalve theelepel eischaalpoeder nodig moeten hebben.
Maar dat complex bevat maar 60% calciumcitraat, dus wordt dat nog eens de helft bij. Dus 2 theelepels en een kwart.
Geen idee of dat meer of minder is dan wat je nu geeft. Misschien kan je dat eens uittesten?
Gebruikersavatar
Door pike
#3335554
Volgens de verpakking zit er 11% Calcium in, per 100 gram is dat dan toch 0,11 gram Calcium?
Maakt het verschil of je spreekt van Calciumcitraat of Calcium?
fullsizeoutput_2a7b.jpeg
fullsizeoutput_2a7b.jpeg (158.38 KiB) 1878 keer bekeken
#3335555
Dat wil dan zeggen dat in die 60gr calciumcitraat 11gr puur calcium zit. En dat citraat dus de andere 49gr uitmaakt.
Hoeveel puur calcium er in eischaalpoeder zit weet ik zo niet. Zou het wel eens kunnen uitrekenen, maar das niet zomaar eventjes gedaan. En ik vermoed dat dat vergelijkbaar zal zijn.
#3335575
Poe, ik vind het echt lastig allemaal.

Dit zei Tannetje:
En dan liefst op basis van calcium citraat om aminozuur gebonden calcium. Geen calcium carbonaat.

Twee benamingen, dus er moet ergens een verschil zijn.
Maar misschien heeft dat niet zoveel invloed op de hoeveelheid die je moet geven?

Echt, ik weet het niet meer!

Volgens internet is een theelepel van iets tussen de 3 en 15 gram. Dat bereik is veel te groot, daar heb je niks aan.

Hoe het met die vitamines ziet weet ik ook niet.
Ik had aan Tannetje gevraagd of ik niet toch die trovet-balance erbij zal geven. Dit kreeg Bandit in het begin van het eliminatiedieet (van dr. M. Vroom), maar reageerde daar met jeuk op.
Misschien dat een halve dosis toch wat aanvult, maar niet genoeg is om zijn jeuk te triggeren?
Tannetje dacht dat je niet zó snel een vitamine-tekort op zou lopen. Maar toen was nog niet bekend dat het allemaal zo lang gaat duren. :-\

O ja, hij poept trouwens niet dun, maar meer ingedikt slijm.
#3335576
Ik heb gezocht, is dit misschien wat:

https://www.voerwijzer.com/eierschalen- ... r-de-hond/

"Als je eierschalen wilt gebruiken als calciumbron bij een zelf samengesteld menu, hoeveel moet je dan toevoegen?
Per kilo vlees/organen: 7,5 gram eierschaal
oftewel 1,5 eierschaal
"


Voor 800 gram vlees en orgaan, zou hij 6 gram moeten hebben.

Volgens de verpakking van Calcium Magnesium is 1 maatschep 5 gram.
Dan zou Bandit dus een volle maatschep moeten krijgen en niet een halve zoals op de verpakking staat.

Gelukkig krijgt hij instinctief 3/4 maatschep, maar het is misschien beter om er gewoon een volle van te maken?

Krijgt hij dan niet teveel magnesium of te weinig van iets anders?

Ik zou het wel fijn vinden om hem compleet te voeren. ;)
#3335581
Ik zou het eens aan je DA vragen. En dan vertellen hoeveel voer hij krijgt want volgens mij is dat meer van belang dan hoeveel hij weegt.
De richtlijn voor honden is toch 2% en Bandit krijgt 4%. Dus het dubbele van op de verpakking lijkt me niet zo vreemd.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3335591
Volgens mij is het veel simpeler dan de kant waar jullie op denken:

De hond heeft een behoefte aan calcium per dag en een behoefte aan energie per dag. In een normaal barfmenu krijgt een gezonde hond een prima verhouding tussen energie en calcium in zijn voeding. Dus een hond van 20 kilo die 500 gram barf per dag eet, krijgt genoeg calcium en een hond van 30 kilo die 800 gram barf eet ook. Ik noem maar even wat aan gewichten he, het gaat om het idee. En dat is met eischaalpoeder ook. Je zegt een theelepel per 500 gram, want dan is de energie/calcium verhouding in een natuurlijk goede balans voor het lichaam in het voer.

Tannetje heeft vastgesteld dat de behoefte van Bandit een half schepje Calcium Magnesium Complex van de Groene Os nodig heeft. Volgens mij maakt het helemaal niets uit wat hij daar aan hoeveelheid voer bij eet. Het is puur wat Bandit dagelijks nodig heeft aan calcium om gezond te blijven. De calciumbehoefte van Bandit verandert niet, alleen omdat hij behoefte heeft aan meer kilocalorien.

Wat wél zo is naar mijn bescheiden mening, is dat als je hoeveelheid voer te veel wordt om door de calcium normaal stevige ontlasting te verkrijgen, je met dunne ontlasting komt te zitten. Die verhouding is immer de verhouding uit mijn eerste paragraaf. Door een half schepje te voeren om zijn lichamelijke behoefte te dekken los van de verhouding tot de rest van het voer is de kans op dunne ontlasting groter naarmate je meer voeding gaat geven. Die dunne ontlasting is iets anders als diarree en de psyllium zal dat ook (deels) opvangen. Maar dat maakt het mogelijk lastiger om de ontlasting goed in te kunnen schatten en dat is in deze situatie wat onhandig.
Door enya13
#3335606
denk er ook aan dat door de snellere passage in de darmen van bandit, de opname ook minder efficient is.
dat heb ik zelf ook en daardoor moet ik ook meer eten en extra supplementen/vitamines nemen.
vroeger gaf men de honden gistocal bij het vlees om het compleet te maken.
weet niet of dat nog bestaat.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door