Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3337363
pike schreef:Dat zou ik wat de brok betreft niet 100% zeker durven zeggen, want je weet niet de herkomst van het eiwithydrolysaat. En in de ZD zit toch kippenlever? Of kijk ik nu weer naar de verkeerde versie?

Ik ben het wel met PearlsofPassion eens dat rauw kippeneiwit niet vergelijkbaar is met gekookt, dus als Bandit van rauwkippeneiwit jeuk krijgt hoeft hij dat nog niet van gekookt kippeneiwit te krijgen en dus ook niet als dat uit een brok komt omdat het eiwit door de verhitting totaal veranderd is. Ik zou me bij het uitzoeken van ander voer dan ook niet blindstaren op al die diersoorten die hij rauw niet kan eten.

Terug op rauw proberen zou ik echter niet doen. Daar is het veels en veels te vroeg voor.
Als het eiwit gehydrolyseerd is, kan er toch geen allergische reactie meer optreden? Hydrolyseren is toch zodanig ‘kapot’ maken dat het eiwit niet meer allergeen is? Of vergis ik me nou? Alle hypoallergene voeren bevatten zowat gehydrolyseerde kippenlever.

Maar goed, anders kom je bijna op een dieetvoer uit tijdelijk zonder dierlijk eiwit, zoals dit https://www.medpets.nl/trovet+nvd+exclu ... 23-201-329

De insect bevat wel pluimveevet
https://www.medpets.nl/trovet-ipd-hypoa ... sect-hond/
#3337373
Vet is ook vrijwel nooit allergeen. Als het zuiver is tenminste.

Gehydrolyseerd wil volgens mij zeggen, het vocht eraan ontrokken. Maar het is ook wel meer dan dat, want gehydrolyseerde vetten zijn super ongezond....
Het is een soort verwerkingsproces geloof ik.
Een eiwit dat zijn vorm verliest spreekt men van denatureren. Of de eiwitten denatureren van hydrolyseren, weet ik niet. Het zou me niet verbazen.
Van hitte doen ze dat wel, het ene al wat sneller als het andere. Maar vleesmeel wordt gemaakt op echt extreme hitte dus zullen ze wel vrijwel allemaal denatureren. Ik weet ook niet in hoeverre bepaalde eiwitten niet terug hun oorspronkelijke vorm aannemen bij het afkoelen... Gekookt is natuurlijk ook in zekere mate verhit.
Maar goed, vlees in een brok ondergaat natuurlijk een stuk meer dan alleen verhitting.
Gebruikersavatar
Door pike
#3337376
pearlsofpassion schreef:Vet is ook vrijwel nooit allergeen. Als het zuiver is tenminste.

Gehydrolyseerd wil volgens mij zeggen, het vocht eraan ontrokken. Maar het is ook wel meer dan dat, want gehydrolyseerde vetten zijn super ongezond....
dat dacht ik ook altijd, maar nu ik zit te zoeken blijkt er inderdaad meer aan de hand te zijn.

Het is een soort verwerkingsproces geloof ik.
Een eiwit dat zijn vorm verliest spreekt men van denatureren. Of de eiwitten denatureren van hydrolyseren, weet ik niet. Het zou me niet verbazen.
Van hitte doen ze dat wel, het ene al wat sneller als het andere. Maar vleesmeel wordt gemaakt op echt extreme hitte dus zullen ze wel vrijwel allemaal denatureren. Ik weet ook niet in hoeverre bepaalde eiwitten niet terug hun oorspronkelijke vorm aannemen bij het afkoelen... Gekookt is natuurlijk ook in zekere mate verhit.
Volgens mij kan dat niet en is het proces onomkeerbaar.
Maar goed, vlees in een brok ondergaat natuurlijk een stuk meer dan alleen verhitting.
Dat denk ik ook ja. Maar wat allemaal en hoe dat weet ik ook niet.

Als het allemaal klopt wat in onderstaande link staat, vind ik het wel verontrustend, gehydroliseerd eiwit in het voer:

http://www.purrfectcat.nl/gehydrolyseerde-eiwitten/
#3337379
pike schreef:dat dacht ik ook altijd, maar nu ik zit te zoeken blijkt er inderdaad meer aan de hand te zijn. Volgens mij kan dat niet en is het proces onomkeerbaar.
Dat denk ik ook ja. Maar wat allemaal en hoe dat weet ik ook niet.

Als het allemaal klopt wat in onderstaande link staat, vind ik het wel verontrustend, gehydroliseerd eiwit in het voer:

http://www.purrfectcat.nl/gehydrolyseerde-eiwitten/
Wat MSG is en doet, wist ik al. Het is zelfs nog een stukje erger dan hoe het er staat. Qua verslaving en ongezondheid. En dat het overal inzit ook. Zelfs babyvoeding! :'(
Dat het een bijproduct is van eiwit-hydrolyse, wist ik niet. En dat het dus zo ook verpakt wordt in de ingrediëntenlijst, ook niet.
Ik heb geen reden om daar sterk aan te twijfelen.
Het enige dat werkt om MSG in deze tijden te vermijden, is bewerkte producten zoveel mogelijk mijden. Voor jezelf, voor je kinderen en voor je huisdieren.
#3337383
Wikipedia; Hydrolyse van de peptidebinding in eiwitten breekt de eiwitten af tot kleinere polypeptiden en uiteindelijk tot aminozuren.

Dat lijkt me toch echt onomkeerbaar. Hoe kleiner de polypeptiden, hoe minder ingewikkeld de structuur en hoe minder kans op een allergische reactie, toch?
Gebruikersavatar
Door pike
#3337388
pearlsofpassion schreef:Wat MSG is en doet, wist ik al. Het is zelfs nog een stukje erger dan hoe het er staat. Qua verslaving en ongezondheid. En dat het overal inzit ook. Zelfs babyvoeding! :'(
Dat het een bijproduct is van eiwit-hydrolyse, wist ik niet. En dat het dus zo ook verpakt wordt in de ingrediëntenlijst, ook niet.
Ik heb geen reden om daar sterk aan te twijfelen.
Het enige dat werkt om MSG in deze tijden te vermijden, is bewerkte producten zoveel mogelijk mijden. Voor jezelf, voor je kinderen en voor je huisdieren.
Dat het in heel veel artikelen zit onder allerlei mogelijke namen wist ik wel, maar dat het onder gehydroliseerd eiwit en ander gehydroliseerd iets valt wist ik dus niet.
Siberienne schreef:Wikipedia; Hydrolyse van de peptidebinding in eiwitten breekt de eiwitten af tot kleinere polypeptiden en uiteindelijk tot aminozuren.

Dat lijkt me toch echt onomkeerbaar. Hoe kleiner de polypeptiden, hoe minder ingewikkeld de structuur en hoe minder kans op een allergische reactie, toch?
Helaas weet ik hier te weinig van, dus daar durf ik geen uitspraak over te doen.
#3337394
Siberienne schreef:Wikipedia; Hydrolyse van de peptidebinding in eiwitten breekt de eiwitten af tot kleinere polypeptiden en uiteindelijk tot aminozuren.

Dat lijkt me toch echt onomkeerbaar. Hoe kleiner de polypeptiden, hoe minder ingewikkeld de structuur en hoe minder kans op een allergische reactie, toch?
Ja, dat lijkt me ook onomkeerbaar.
En ja, hoe minder kans dat het lichaam het nog als allergeen herkent.
Door Lizzy
#3337396
Siberienne schreef:Als het eiwit gehydrolyseerd is, kan er toch geen allergische reactie meer optreden? Hydrolyseren is toch zodanig ‘kapot’ maken dat het eiwit niet meer allergeen is? Of vergis ik me nou? Alle hypoallergene voeren bevatten zowat gehydrolyseerde kippenlever.

Maar goed, anders kom je bijna op een dieetvoer uit tijdelijk zonder dierlijk eiwit, zoals dit https://www.medpets.nl/trovet+nvd+exclu ... 23-201-329

De insect bevat wel pluimveevet
https://www.medpets.nl/trovet-ipd-hypoa ... sect-hond/
Ik geloof dat het in xx% van de gevallen niet werkt en het lichaam de eiwitten toch herkent.
#3337418
Even snel een korte reactie.
Echt super dat jullie zo met mij meedenken!!!

Ik heb Tannetje gemaild over Panzym. Ik heb geen medische kennis en ga niet zomaar toevoegingen geven. ;)

Over verschil in eiwit tussen gekookt en vers of verwerkt in brok:
Bandit heeft, om te proberen, brok gehad (profine, zalm & aardappels). Dat ging goed, tot hij na de 2e zak weer jeuk kreeg.
Er blijkt kippenvet en gehydroliseerde kippenlever in te zitten. Ik verwacht dat dat de reden is van jeuk.
Dus ik ben toch echt terughoudend als er zoiets in het voer verwerkt zit. Helaas zit dit in heel veel (hypo-allergene) voeren. :(
Gebruikersavatar
Door pike
#3337454
Border Bandit schreef:Even snel een korte reactie.
Echt super dat jullie zo met mij meedenken!!!

Ik heb Tannetje gemaild over Panzym. Ik heb geen medische kennis en ga niet zomaar toevoegingen geven. ;)

Over verschil in eiwit tussen gekookt en vers of verwerkt in brok:
Bandit heeft, om te proberen, brok gehad (profine, zalm & aardappels). Dat ging goed, tot hij na de 2e zak weer jeuk kreeg.
Er blijkt kippenvet en gehydroliseerde kippenlever in te zitten. Ik verwacht dat dat de reden is van jeuk.
Dus ik ben toch echt terughoudend als er zoiets in het voer verwerkt zit. Helaas zit dit in heel veel (hypo-allergene) voeren. :(
Dat kan natuurlijk dat hij op die kip gereageerd heeft. Maar er zitten ook garnalen in. Google daar maar eens op. In een brok zit zoveel dat je het nooit met zekerheid kunt duiden. De brok die je geprobeerd hebt is geen dieetbrok of hypo-allergene brok. Op basis van aardappel, maar er zit evengoed mais in, en dat is ook een graansoort.
#3337496
Ah, ik begrijp wat je bedoelt. Het kan goed zijn dat hij ergens anders op reageerde.

Dat maakt het allemaal zo moeilijk, je weet het nooit zeker, het uitzoeken is zo ontzettend moeilijk.
Juist om zelf de controle te houden ben ik toen van KVV naar barf gegaan.

Gister de kruiden van Tannetje ontvangen. De osteopaat heeft zijn rug en organen behandeld. Ze voelde spanning rondom zijn maag en lever. Zo bijzonder he!? Tannetje komt ook op die organen uit n.a.v. mijn verhaal.

Dus Bandit's lichaam gaat een top-weekend tegemoet. :)


O, bijna vergeten: Tannetje denkt niet dat Panzym op dit moment Bandit zal helpen. Het schijnt de alvleesklier te ontlasten.
Bij onderzoek blijken andere organen van Bandit 'lastig' te doen. Die worden ondersteunt door de kruiden.
Evenwel bedankt Janie voor het melden. Wie weet was het iets wat ook voor Bandit kan werken. :)
#3337825
pearlsofpassion schreef:Als hij op een diersoort in rauw reageert, wil dat niet zeggen dat hij er ook in brok niet tegen kan.
Ik zou ze ook eerst vermijden, maar door de verwerking veranderen de eiwitten zo sterk dat het vaak niet te vergelijken is.

Ik hoop echt dat je iets vind om Bandit beter te maken. Want net als jij nu, heb ik het gevoel dat het iets anders is dan de voeding die hem dwars zit. Dat er iets ánders is dat moet genezen en eens dat gebeurd is, hij gewoon weer kan eten als voorheen.
Ik begrijp je frustratie dat ze het maar niet opgelost krijgen.

Ik vind het verstandig er een termijn op te plakken en daarna toch iets anders te gaan proberen.
Persoonlijk zou ik eerst nog eens, na zo'n lange tijd gekookt te hebben gegeten, hem eens cold turkey terug op barf zetten, en zien wat dat doet. Alvorens naar de brok te gaan.
Ik weet dat de problemen op barf zijn begonnen, maar dat is ondertussen zo lang geleden en er is misschien al iets veranderd. Wie weet doet hij het daarop wel terug gewoon goed. Ik zou dat nog een kans geven ( zeg max een week he).
En als dat niet goed gaat zou ik ook een brok proberen. Je laat je hond niet ziek zijn uit principe. Soms werkt het gewoon niet.
Sorry, steeds denk ik er op momenten dat ik niet achter de pc zit aan dat ik nog steeds niet op jouw berichtje gereageerd heb. :(

Bedankt voor je lieve woorden, steun en ideeen. :)

Vrijdag is de osteopaat geweest en heeft Bandit ook accupunctuur gehad voor zijn spijsvertering. Evenals de laatste keer, poept hij dan de dag daarop 4 cm goed en daarna komt het slijm weer.
Tegelijkertijd ben ik met 2 soorten kruiden van Tannetje begonnen. Ik moet zeggen dat Bandit zijn ontlasting nu minder slijmerig is. Het is nu een mix van poep en slijm, waarbij de lange ingedikte slijmsliert achterwege blijft.
Oh, ik hoop zo dat dit door gaat zetten! :duimen:

Ik moet nog even kijken bij Trovet, op basis van insecten.
De Trovet-balance (vitamines e.d.) gaat niet goed, dat maakt je dan een beetje huiverig bij die naam. :P
#3337826
Gevonden! :)

Dit zit er in Trovet insect:

aardappel, insectenmeel, pluimveevet, vitaminen en sporenelementen, gist (hydrolisaat), calciumcarbonaat, visolie, lijnzaad.

Met name het pluimveevet vind ik dan weer jammer. Bandit kan niet tegen kip e.d.
Wel mooi dat ze deze variant gemaakt hebben.

Maar goed, dit zijn brokken. Het vlees krijgt, met de kruiden van Tannetje, nog een kans! :)
Door Janie2
#3337869
Ah die reactie had ik al verwacht.
Helaas. Orthomoleculair zijn slijsverteringsenzymen een veel gebruikt fantastisch middel bij mensen. De pancreas zorgt voor de enzymen (ff kort door de bocht). Bij EPI is dat verstoord en daardoor bestaan er middelen zoals panzym en zymoral. Dan heb je het echter over bij iedere maaltijd zoveel gram. Bij alles wat je hond eet.

Jij hebt een hond met moeilijkheden bij zijn dunne darm. Dat tezamen met het velen voer dat erin gaat en zijn gewicht stelt het mij eigenlijk wel teleur dat het wordt afgeraden.

Ik dank mijn eigen dierenarts voor zijn visie en het aanraden van de panzym. Ik heb het in de kritieke periode getest. Zitac, panzym, zitac en panzym, etc. Panzym had een fantastisch effect in gewicht en energie. Je gebruikt een mespuntje per maaltijd, i.p.v. bijv een volle theelepel. Panzym helpt alvast met verteren waardoor er meer voedingsstoffen opgenomen kunnen worden door het overbelaste verteringssysteem van je hond.

Ik begrijp je vertrouwen in een arts, dat is goed. Al begrijp ik niet haar standpunt. Wellicht kun je het in gedachten houden.

Kijk uit dat hij ook niet weer reageerd op de kruiden. Ik hoop dat dit het gaat zijn, dat zou uiteindelijk erg simpele oplossing zijn met wel een lange adem er naartoe.

Wat zijn het voor kruiden?
En wat krijgt hij op dit moment tegen ontstekingen en voor herstel en opbouw van darmslijmvlies? Denk aan oa probiotica, l-glutamine, d-mannose etc. En wordt zijn b12 ook in de gaten gehouden?

Wat fijn dat acupunctuur en Osteopatie verlichting geeft.
Ik duim voor jullie!!
Door Janie2
#3337933
Misschien is bone broth maken voor bandit nog een goed idee.
en dan van botten/gewrichten/schenkels met merg van een diersoort waar jij het idee van hebt dat hij er tegen kan.
Goed voor zn buikje met de gelatine en alle mineralen en dergelijke.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door