Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3332149
pearlsofpassion schreef:Ja ok, niet alleen clostridium, alle anaeroben wel. Maar de aerobe darmbacterien zijn vrijwel allemaal resistent. Het zou dan toch niet mijn eerste keuze zijn als je geen idee hebt wat je wil bestrijden. Zowiezo vind ik dat niet verstandig.
En ja, waar baseer ik dat op. Persoonlijke ervaring en de Eucast-richtlijnen zeggen dat eigenlijk ook gewoon.

Ik had het niet over de Tylan. Ik doelde op die dat Pike voorstelde. Ik heb eens teruggekeken: Metrobactin.
Klinkt me alsof dat wel metronidazole zou kunnen zijn.
Tylan en de gevolgen ken ik niet en spreek ik me ook niet over uit. Of dat was toch niet de bedoeling.
Oh sorry, dan heb ik je verkeerd begrepen. Want Tylan was wat Mandigers voorgeschreven had aan Border Bandit.

Metrobactin is metronidazol.
Ja aerobe darmbacterie zijn altijd al van nature resistent geweest voor metronidazol, dat is geen nieuw probleem. Metronidazol is ontwikkeld voor anaëroben, en heeft zelf ook mogelijk een effect op de ontstekingsreactie in de darm. het deed in de acute fase ook wel wat op de colitis bij Spot. De aerobe bacterien maken circa 95% uit van de darmflora, dus een middel geven dat mn hierop werkt is niet zo heel rare gedachte. Ik denk persoonlijk dat het kan werken, maar dan meer zoals een bosbrand kan werken op een ecosysteem: de boel platgooien en hopen dat het zich goed herstelt, evt met hulp van pre-/probiotica. Zoiets. Maar de darm en zijn bewoners is een complex systeem waarover we denk ik nog heel veel gaan leren ;) ;)

(((eucast richtlijnen geven alleen data voor de anaëroben voor metronidazol, juist omdat het middel voor de andere soorten bacterien niet van toepassing is)))
Gebruikersavatar
Door pike
#3332170
Drastisch? Het enige verschil was dat hij gekookte rijst bij kreeg. Gekookt kreeg hij al. Ik ben ervan overtuigd dat de AB hem overeind geholpen heeft. En zeker niet de rijst. Dat mijn verhaal niet voor Bandit hoeft te werken heb ik al gezegd.
Overigens werkt Metrobactin ook tegen Giardia, alhoewel hij daar negatief op was getest. De keuze voor het type AB was die van de da, ik heb daar zelf verder geen verstand van.
Verder zou ik hier niet teveel op doorborduren, het is Bandits topic. Ik heb het enkel ter illustratie vermeld; dat er situaties zijn waarbij je volgens mij toch echt voor andere middelen moet kiezen.
#3332207
pearlsofpassion schreef:Ah ja ok. De achtergrond heb ik dus niet. Al doende leer je gewoon dat er resistentie is. ;)
Ik ben vaak zo jaloers op jouw kennis! Als ik dat maar zou kunnen leren allemaal!
Uhm 6 jaar studie algemeen, 5 jaar opleiding specifiek en 12 jaar werkervaring ;) dan mag het onderhand ook :biggrin2:

Ik hoop dat ik niet al te pinnig overkom trouwens, beetje gestressed en dan wordt ik wel eens scherp in mijn woorden, maar eigenlijk vind ik het super leuk om over mijn vak te praten. Mooiste vak van de wereld ;) microbioloog ;) alleen dan voor mensen, waardoor ik soms op moet letten dat het bij dieren niet altijd gelijk is aan mensen ;)

Bijleren doe ik trouwens nog iedere dag, dus dat komt vast goed PoP ;D

@Border Bandit; ik weet hoe slopend het kan zijn, dus joh, voel je niet verplicht om te reageren maar zorg vooral goed voor jezelf !! :bigarmhug: :bigarmhug:
Gebruikersavatar
Door pike
#3332250
Siberienne schreef:Uhm 6 jaar studie algemeen, 5 jaar opleiding specifiek en 12 jaar werkervaring ;) dan mag het onderhand ook :biggrin2:

Ik hoop dat ik niet al te pinnig overkom trouwens, beetje gestressed en dan wordt ik wel eens scherp in mijn woorden, maar eigenlijk vind ik het super leuk om over mijn vak te praten. Mooiste vak van de wereld ;) microbioloog ;) alleen dan voor mensen, waardoor ik soms op moet letten dat het bij dieren niet altijd gelijk is aan mensen ;)

Bijleren doe ik trouwens nog iedere dag, dus dat komt vast goed PoP ;D

@Border Bandit; ik weet hoe slopend het kan zijn, dus joh, voel je niet verplicht om te reageren maar zorg vooral goed voor jezelf !! :bigarmhug: :bigarmhug:


Daar sluit ik me dan graag bij aan :-*
#3332422
Bedankt voor alle lieve berichtjes en het meedenken! :-*

Pike, jij hebt ook al heel wat meegemaakt op het gebied van diarree zeg!? Wat fijn dat het nu beter gaat!!!
Bedankt dat je het op hebt willen schrijven. Op de een of andere manier is het voor mij fijn om te lezen. Oei, dat klinkt zo rot zo, maar ik weet even niet hoe ik het goed moet verwoorden. Een soort lotgenoot, en wel eentje met een goede afloop. Ik hoop dat het met Bandit ook snel beter gaat.

Tot nu toe is het zwaar hopeloos. Vanochtend om 7.00 wakker geworden door een niet zo'n lekker geur. Gisteravond liet hij al veel windjes. Om 3.00 nog uitgelaten, maar hij plaste alleen. Maar die lucht van vanochtend bleef wel heel lang hangen....... op 2 plaatsen (natuurlijk OP het kleed!?) een flinke plas diarree. Bij eentje met druppels bloed erbij, dus hij heeft flink zitten persen. :(

Ondanks de psyllium en alle andere poeders!?

Vorige week heb ik de DA hier gevraagd of ze Tylan hebben. Vandaag kreeg ik antwoord: ja! :)
Weliswaar in een andere vestiging, maar dat kan opgestuurd worden.
Met een beetje geluk kan ik het morgen ophalen. De bedragen komen overeen met de Wagenrenk, alleen de verzendkosten (ca 20 euro) vervallen nu, dat is toch wel de moeite waard!

Dus toch maar aan de 'rotzooi'. Hij moet beter worden. Hij heeft kans genoeg gehad om het op de zachte manier te doen.

Inmiddels heb ik ook de hele patientenkaart gekregen, dus ik heb nu precies alle uitslagen.
Wie het weten wil, geef maar een gil, dan typ ik het over. Mij zegt het niks. :(

O ja, Bandit krijgt puur psyllium. Op de pot staat Vlozaadvezels - psyllium husk, plantago alfra.

Siberienne, ik mocht jou vragen he? ;) (of iemand anders)
Bandit krijgt L-glutamine op advies van Tannetje. Ik zou wel graag willen weten wat dat voor functie heeft. De pot is bijna leeg, ik weet niet of ik een nieuwe moet kopen.

Voor degene die er verstand van hebben: zou Tylan werken? Ik las dat er veel bacteriën resistent zijn voor bepaalde werkzame stoffen.
Zijn er nog bacteriën die niet getest zijn bij Bandit?

O ja, Bandit's darmen zijn door de scopie helemaal leeg geweest 'gereset', maar toch blijven de problemen.
#3332461
https://www.sohf.nl/nutrient/l-glutamine
L-Glutamine is de meest voorkomende vrije aminozuur in het lichaam. Aminozuren zijn de bouwstoffen van eiwitten. Glutamine wordt voornamelijk geproduceerd in de spieren en wordt door het bloed afgegeven aan de organen die het nodig hebben. L-glutamine is betrokken bij een goede darmfunctie, het immuunsysteem en andere essentiële processen in het lichaam voornamelijk ten tijde van stress. Dit inclusief de stress die ontstaat door ziekte of disfunctioneren van een orgaan. Bij een groot aantal stofwisselingsprocessen is L-Glutamine betrokken zoals de zuur-base balans en de stofwisseling van eiwit, vet en koolhydraten. Glutamine kan een belangrijk nutriënt zijn voor de spieropbouw of wondheling. Maar ook speelt het een fundamentele rol bij de balans tussen katabolisme en anbolisme en de regulatie van de celvolume. Het is een belangrijk substraat voor het darmslijmvlies en dus ook het immuunsysteem. Het is tevens belangrijk als energie leverancier (stikstof en koolstof) voor veel cellen in het lichaam. Voor veel stoffen in het lichaam, zoals aminozuren en glucose, is ook glutamine nodig. Bijna alle aminozuren bezitten één aminogroep terwijl glutamine twee aminogroepen bezit. Om die reden speelt glutamine een centrale rol bij de stofwisseling van aminozuren. Alle andere aminozuren kunnen worden gemaakt door glutaminezuur en glutamine kan daarbij gemakkelijk in elkaar worden omgezet.
http://www.orthokennis.nl/nutrienten/l-glutamine
Glutamine speelt een belangrijke rol in de aminozuur-, koolhydraat- en vetstofwisseling. Als energiebron voor sneldelende cellen zoals immuuncellen en darmepitheel is glutamine belangrijk voor het immuunsysteem en een goede opbouw en regeneratie van de darmwand. Ook is glutamine van belang voor de darmbarrièrefunctie: glutamine ondersteunt de vorming van zogeheten tight junctions (zonula occludens), specifieke eiwitten die darmepitheelcellen bij elkaar houden en ervoor zorgen dat deeltjes uit het maagdarmkanaal niet ongecontroleerd langs het darmslijmvlies het lichaam in kunnen komen. Glutamine wordt daarom vaak ingezet om lekkende darm (verhoogde darmpermeabiliteit) tegen te gaan.
#3332727
Bedankt Eef!!

Ik ben zo moe dat ik die stukken tekst nieteens meer kan lezen. Ja, lezen wel, maar ik neem het niet meer op. :(
Fijn dat je het voor mij uitgezocht hebt en de belangrijkste zinnen vet gemaakt hebt!!!!
Het lijkt me toch een belangrijk suplement als ik het zo lees.

Ik heb inmiddels de Tylan in huis, via de eigen dierenarts. Alleen staat er Tylosine 10% op de verpakking.
Ik heb een mailtje naar dr. P. Mandigers gedaan met de vraag of ik door moet gaan met de suplementen.
Hopelijk antwoord hij snel. ;) Daar wacht ik op en dan begin ik met de Tylan.

Vandaag heeft Bandit een redelijke poep gemaakt. (een drol kan ik het nog niet noemen.)
#3332728
Border Bandit schreef:Bedankt Eef!!

Ik ben zo moe dat ik die stukken tekst nieteens meer kan lezen. Ja, lezen wel, maar ik neem het niet meer op. :(
Fijn dat je het voor mij uitgezocht hebt en de belangrijkste zinnen vet gemaakt hebt!!!!
Het lijkt me toch een belangrijk suplement als ik het zo lees.

Ik heb inmiddels de Tylan in huis, via de eigen dierenarts. Alleen staat er Tylosine 10% op de verpakking.
Ik heb een mailtje naar dr. P. Mandigers gedaan met de vraag of ik door moet gaan met de suplementen.
Hopelijk antwoord hij snel. ;) Daar wacht ik op en dan begin ik met de Tylan.

Vandaag heeft Bandit een redelijke poep gemaakt. (een drol kan ik het nog niet noemen.)
Tylan is de merknaam, tylosine de naam van de stof. Dus dat klopt wel.
#3332936
Ik ben gisterochtend begonnen met de Tylan. Bandit heeft sinds die tijd niet meer gepoept, dus ik houd het even heel goed in de gaten. ;)

Dr. P. Mandigers gevraagd over die toevoegingen: stoppen met de L-glutamine en de kurkuma.
Wel doorgaan met de psyllium, calcium/magnesium en chinese kruiden.

Ik ben benieuwd.

Overigens wel grappig. Bandit moet een mespuntje Tylan bij elke maaltijd hebben. In de verpakking zit een maatschep zo groot als een eetlepel!? :D Is die voor een groot paard bedoeld?
#3333033
Ik weet niet waarom dr. P. Mandigers voorstelde om met de L-glutamine te stoppen.
Misschien werkt het elkaar tegen?
Misschien wordt het teveel toevoegingen?


Groot goed nieuws: Bandit heeft gistermiddag een drol gelegd. Zo goed is hij in maanden niet geweest! :groupwave2:

Vandaag heeft hij nog niet gepoept. Even kijken of het zo doorzet. Maar oh, wat kan je blij zijn met een redelijk normale drol! :)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door