Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3329792
Fester, bedankt voor je tip.

Het probleem bij Bandit is, dat hij voor veel dingen overgevoelig is. Zo mag hij geen runder-eiwit en geen granen. Om die reden alleen al, zou ik het niet aandurven om jouw tip te proberen. Maar heel fijn dat het bij jouw hond zo goed werkt!!

Gister heb ik de Wagenrenk gebeld over de bloeduitslag, maar dr. P. Mandigers was toen vrij. Ik hoop dat hij vandaag duidelijkheid kan geven.
Ondertussen heb ik veel contact met Tannetje Koning. Zij vindt ook dat het allemaal veel te lang duurt.

Door het eliminatiedieet eet Bandit al bijna 2 jaar onvolledig (nu 3 diersoorten, alleen lamsrib als bot en geen groenten).
Ik wil de bloeduitslagen afwachten, anders neig ik er naar om met barf te stoppen en hypo-allergene brok te voeren om te kijken of hij daarvan opknapt. Het gaat tegen mijn verstand in (ik heb de tranen in mijn ogen nu ik dit typ), maar ik ben al zo lang bezig om Bandit gezond te krijgen. Tot nu toe wordt hij niet beter.
Misschien is zijn lichaam wel niet geschikt voor barf. :(
Ik wil een gezonde, gelukkige hond, op een manier die bij HEM past.
Door Hanny
#3329800
Drie diersoorten lijkt me geen drama. Alleen lamsribben vind ik ingewikkeld. Nu toch niet, of stoom je zijn voer niet meer?
Ik zou zeker een vit. preparaat hebben toegevoegd, maar dat zou ik al veel eerder hebben gedaan.
Nog maar even wachten voor de uitslag en als je er niets mee opschiet, wordt het weer tijd voor goed nadenken.

Hanny
#3329803
Bedankt voor je reactie Hanny. :)
Bandit heeft trovet-balance erbij gehad, maar daar reageerde hij ook op met veel jeuk. :(
Dus daarmee gestopt en goed geprobeerd om op te bouwen. Maar telkens vallen er weer diersoorten af. Ik had ook niet verwacht dat het zó lang zou duren. Hij kan gewoon niet tegen veel diersoorten. Daarnaast nog een huisstofmijt-allergie en wellicht nog iets anders van buitenaf wat de reden moet zijn voor plotselinge jeuk-aanvallen.

Op het moment krijgt hij zijn vlees en organen gekookt en geen bot.
Qua poeders krijgt hij bij elke maaltijd:
- psyllium (om de ontlasting in te dikken)
- kurkuma
- l-glutamine
- calcium / magnesium
- xiao yao san (chineese kruiden om de darmwerking te ondersteunen) Deze is ter vervanging van een andere die de lever ondersteunt.

Ik doe zo mijn best, en de artsen ook. Maar als het nou gewoon niet blijkt te werken voor Bandit. :(
Ik wil rust in zijn lichaam, vandaar dat de gedachte opkomt om naar die brok over te stappen. Dan maak ik toch eerst mijn vriezer leeg, ik heb net weer veel ontvangen....

Maar goed, eerst de bloeduitslag.
#3329931
Vrijdagmiddag de bloeduitslagen gekregen: alles goed!?

Wel fijn natuurlijk, maar Bandit is niet goed. :(

Dr. P. Mandigers heeft het veel over de TLI waarde, dat geeft iets aan over de vertering. Bandit's TLI is meer dan 50 wat goed is.
Maar anderzijds is hij iets hoger dan normaal wat, in combinatie met de biopten, op een darmaandoening duidt.

Bandit poept echte 'psyllium-poep'. Zachte poep met slijm.
Dr. P. Mandigers zei ook dat Bandit dan zonder psyllium diarree gehad zou hebben.
Zucht, wanneer wordt Bandit nou beter?

Ik krijg poeders opgestuurd die de darmflora geforceerd beïnvloeden. Het is een soort AB die niet wordt opgenomen door het lichaam. Hij moet bij elke maaltijd een mespuntje.
Zodra ik het heb, kan ik lezen wat de naam van het poeder is. ;)

Ik moet dit, inclusief alle andere poeders blijven geven tot zijn ontlasting verbetert.


Maar ik had begrepen dat die ontlasting die hij nu heeft door de psyllium komt.
Ik durf ook niet zomaar daarmee te stoppen. De vorige keer had hij na 2 dagen een halve dosis psyllium ontlasting met waterdun tussendoor.
Dr. P. Mandigers zei dat er in de psyllium ook vezels zitten. Dat lijkt me dan weer goed voor de darmen. :-\

Als er iemand is die hier meer van weet of ervaring mee heeft, dan lees ik het graag. ;)
Door Hanny
#3329946
Volgens mij moet je gewoon geven, wat je al gaf + de nieuwe medicijnen, die gestuurd worden.
Dat schrijf je zelf, dus niet stoppen voor de ontlasting hopelijk goed is.
Nu nog wel even met jezelf in overleg gaan, of de voeding, die hij nu krijgt goed genoeg is voor een langere tijd.
Misschien moet je blij zijn, als de conditie verbetert, helemaal beter worden zal misschien nog wel een tijdje duren, als het al ooit gebeuren zal.
Niet alles kan geregeld worden, je kunt het hoogstens proberen.

Hanny
Gebruikersavatar
Door pike
#3330025
Border Bandit schreef:Vrijdagmiddag de bloeduitslagen gekregen: alles goed!?

Wel fijn natuurlijk, maar Bandit is niet goed. :(

Dr. P. Mandigers heeft het veel over de TLI waarde, dat geeft iets aan over de vertering. Bandit's TLI is meer dan 50 wat goed is.
Maar anderzijds is hij iets hoger dan normaal wat, in combinatie met de biopten, op een darmaandoening duidt.

Bandit poept echte 'psyllium-poep'. Zachte poep met slijm.
Dr. P. Mandigers zei ook dat Bandit dan zonder psyllium diarree gehad zou hebben.
Zucht, wanneer wordt Bandit nou beter?

Ik krijg poeders opgestuurd die de darmflora geforceerd beïnvloeden. Het is een soort AB die niet wordt opgenomen door het lichaam. Hij moet bij elke maaltijd een mespuntje.
Zodra ik het heb, kan ik lezen wat de naam van het poeder is. ;)

Ik moet dit, inclusief alle andere poeders blijven geven tot zijn ontlasting verbetert.

Maar ik had begrepen dat die ontlasting die hij nu heeft door de psyllium komt.
Ik durf ook niet zomaar daarmee te stoppen. De vorige keer had hij na 2 dagen een halve dosis psyllium ontlasting met waterdun tussendoor.
Dr. P. Mandigers zei dat er in de psyllium ook vezels zitten. Dat lijkt me dan weer goed voor de darmen. :-\

Als er iemand is die hier meer van weet of ervaring mee heeft, dan lees ik het graag. ;)
Psyllium = vezel. Het zijn de zaadhuidjes van het zaad van Plantago ovata (blonde psyllium) of Plantago afra (syn. indica, zwarte psyllium). Dat zijn Weegbree-soorten. Het is ook bekend onder de naam Vlozaad.
#3330262
Border Bandit schreef:
Ik moet dit, inclusief alle andere poeders blijven geven tot zijn ontlasting verbetert.

Maar ik had begrepen dat die ontlasting die hij nu heeft door de psyllium komt.
Ik durf ook niet zomaar daarmee te stoppen. De vorige keer had hij na 2 dagen een halve dosis psyllium ontlasting met waterdun tussendoor.
Dr. P. Mandigers zei dat er in de psyllium ook vezels zitten. Dat lijkt me dan weer goed voor de darmen. :-\

Als er iemand is die hier meer van weet of ervaring mee heeft, dan lees ik het graag. ;)
Ik zou de psyllium blijven geven, samen met alles wat Mandigers heeft aangeraden. Als je twijfelt, vraag het hem even.

Hopelijk gaan de nieuwe poeders het verschil maken :-*
#3331145
Sorry, sorry, sorry, het is vreselijk dat ik al een tijdje niks van me heb laten horen.
En jullie hebben nog zo lief met me meegedacht en gesteund.

Ik ben helemaal uitgeput en dan komt de zorg voor Bandit en mezelf (ja echt, op die volgorde :P ) op de eerste plaats.

De medicijnen van dr. P. Mandigers heb ik nog niet gegeven.
Van Tannetje heb ik andere kruiden gekregen en die werken goed! :)

Vrijdag is de osteopaat geweest. Hij had veel spanning in zijn buik en rondom de beide uiteinden van zijn borstbeen. Allemaal te verklaren door de diarree.
Ze heeft ook acupunctuur gedaan om de spijsvertering te verbeteren.

Vandaag heeft Bandit echt een drol gedraait die als poep gedefinieerd mag worden! :circle:
Hij zakt nog wel iets in elkaar toen hij de grond raakte, maar dit is zoveel beter dan die lange dunne en slijmerige slierten die hij steeds legde.

Even een korte update, ik heb nieteens de energie om bij te lezen in de andere topics. :(
#3331476
Bedankt Lizzy! :-*

Eergisteren heeft Bandit niet gepoept en gister 2 x echt prut. Slappe brei met heel veel slijm. :(

Ik word er echt moedeloos van. Het is al 4,5 maand fout in zijn darmen en er wordt geen oorzaak gevonden....
Door Hanny
#3331825
Lukt het je om een net menu voor hem samen te stellen?
Ik zou een ander menu maken, maar dat zou mijn zaak zijn.
Hoe stel je het nu samen? Geen groenten, verschillende andere dingen ook niet, geen bot.
Blijft over vlees en wat orgaan, gekookt en dat is het dan. Of heb ik het verkeerd?
Echt, dat lijkt me niet een al te verantwoord menu.

Hanny
#3331847
Wat zou jij dan in Bandit zijn geval geven Hanny?
Want persoonlijk zie ik het ook niet. Als hij bijna geen diersoorten verdraagt en verder rauw en gekookt niet werken...

Wat ik me wel afvraag, is of je zeker bent dat hij zo weinig diersoorten verdraagt? Er speelt duidelijk iets in zijn darmen, iets anders dan voedselallergie. Als je voorheen steeds als hij diarree had besloot dat hij een diersoort niet verdroeg, heb je misschien verkeerde conclusies getrokken want kwam de diarree van iets helemaal anders?
Ik weet niet precies hoe je het gedaan hebt he. Misschien is het geheel anders gegaan?

Ik las ook nog dat je overweegt hypoallergene brok te gaan geven, en dat begrijp ik. Beter op brok een gelukkige en gezonde hond dat perce op rauw blijven. Dat vind iedereen hier, denk ik.
Maar je moet wel weten dat hypoallergene brok wel de allergrootste rommel is die er te vinden is en barstensvol graan zit. Dus of dat het antwoord is....
Dat is gewoon ontzettend geknutseld voer.
Maar ja, als laatste redmiddel is er misschien wel een andere brok of blikvoeding waar hij wel tegen kan en het misschien goed op doet. Wie weet...
#3331850
Als ik het me goed herinner uitte de allergieën van Bandit zich in jeuk toch? En ishet darmprobleem er later bij gekomen.

Als hij wel lam verdraagt, en je wil naar brok, zou ik denken de Darf vol Lam uitproberen.
Niet alle hypoallergene brokken bevatten granen, de meeste zelfs niet, maar wel koolhydraten. Er is bv Trovet Insect, met aardappel. Maaarrrr dit bevat bv wel weer zalmolie en pluimvee vet. Nou zijn allergieën iha tegen eiwitten en niet tegen vetten. https://www.medpets.nl/trovet-ipd-hypoa ... 62-723-329

Ik vind het bij Spot beter gaan sinds ik geen hypoallergene brok van Trovet meer voer, maar de worsten van Trovet, de blikken van Hermanns (o.a. Ook geit bv, zijn complete varianten van, met groenten en eischaalpoeder ipv bot) en wat zelfgekookt vlees en groentenmix.
Nadeel; Hermanns is duur en je hebt ook daar geen controle over productieproces, net als bij KVV. https://www.eko4petz.nl/a-36666270/herr ... escription

Sterkte ermee!
#3331852
Ah, dan is dat veranderd. Maar goed ook.
Vroeger, toen bij Cuzco voedselallergie werd vastgesteld, zat er vrijwel enkel graan in de hypoallergene brokken. Dat was pas rommel. :-X
Nu heeft Cuzco wel het geluk dat het bij hem niet diersoortgerelateerd is en ik dus een wijde range aan voeders heb die hij verdraagt. Gewoon geen bewaarmiddelen en sinds een 2 tal jaar ook geen tarwe meer. Maar op rauw mag ik dus geven wat ik wil ( behalve dan kippennek waar nog graan in zit, maar goed), daar heeft hij echt ontzettend geluk in.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door