Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Kaela
#3324675
pike schreef:Maar dat is toch niet zo raar, ik heb tenminste altijd geleerd dat gal terugstroomt naar de maag als die lange tijd leeg is :-\

Ik denk overigens net als Kaela dat als de darmen aan gort zijn, door wat voor reden dan ook, gekookt voedsel (of brok zo je wil) beter is dan rauw. Ook al druist dat tegen je gevoel van goede voeding in. Ik denk ook niet dat het zo is dat vanaf het moment dat je gekookt (of brok) geeft gelijk alle problemen zijn opgelost, maar wel dat het net dat zetje in de goede richting geeft. Omdat het rust geeft in de darmen (vraag met niet waarom of hoe dat werkt, dat weet ik niet) en daarmee ook kans op herstel. Dat herstel heeft tijd nodig, onderschat dat niet. Als blijkt dat hij baat heeft bij gekookte voeding, zou ik dat volhouden. Te snel terugschakelen naar vers zou wel eens averechts kunnen uitpakken.

Gelukkig is hij weer een stuk vrolijker geworden en hopelijk kan hij dat vasthouden! Sterkte met Bandit!
Het is makkelijker verteerbaar. Beetje het verschil tussen witbrood en het donkerste volkorenbrood. De brok die Oscar kreeg was ook zo lichtverteerbaar als mogelijk. Feitelijk wandelde de voedingsstoffen zo naar binnen, ipv dat het lichaam daar vele verteringsprocessen op los moet laten. En dat geeft rust in de darmen, energie om aan herstel te werken en zelfs energie voor actiever gedrag. Ook al zijn de voedingsstoffen minder ideaal door het bewerken, maar als alle energie van het lijf naar een disfunctionerend verteringsstelsel, eist dat ook voor de rest van de energiehuishouding zijn tol. Als de darmen straks goed hersteld zijn, kunnen ze hun werk weer doen en zal vers vast geen probleem zijn.
#3324696
Oh, wat goed uitgelegd!
Intuïtief had ik zoiets gedacht.

Bedankt Pike. :) Hij blijft zeker op gekookt voedsel staan tot alles weer gewoon goed gaat!!


Ik begon mij net zorgen te maken dat Bandit nog niet gepoept had sinds dinsdag.

En........ hij heeft net een 'poep' gemaakt waar ik zeer tevreden over ben. Hij was vast, stevig, maar niet kei hard.
En dat zonder de psyllium, want die heeft hij vanochtend pas gehad.

Hij wordt ook weer dikker en voelt weer gewoon warm aan thuis (voorheen had hij hele koude poten en waren zijn oren frisjes).

Even een vreugdedansje maken hoor! :circle:
Gebruikersavatar
Door chery
#3325523
Hier ook een poosje terug geschakeld naar brok en blik toen onze hond de boel van binnen compleet in de war had door diverse medicatie en AB na giardia. Nu weer aan de KVV en dat gaat super. Alhoewel hij er wel een gevoeligheid voor gluten en granen aan over heeft gehouden.
#3325557
Wat lief van je, Eef+doggies, dat je informeert. :) Ik kon gister niet zo snel antwoorden...

Chery, tjemig, wat kunnen medicijnen een invloed hebben op de darmwerking he!?


Bandit heeft vanaf zaterdag goed gepoept, vanaf gister is het dunner aan het worden. Brei-achtig en er zat vanochtend ook weer wat slijm bij. :(
Zo lastig allemaal. Ik gun hem het beste, maar ik heb (voor nu) gewoon geen oplossing.

Misschien wordt zijn ontlasting slapper omdat hij geen bot meer eet?
Hij krijgt wel magnesium/calcium-poeder, maar dat bindt de ontlasting blijkbaar niet zoals bot dat doet.

Vanaf gister krijgt hij psyllium erbij, dat had ik hem aanvankelijk niet meer gegeven omdat hij goed poepte.
Ik hoorde van iemand dat ze ook slijm in de ontlasting kunnen krijgen DOOR de psyllium. Dus nu weet ik niet of het door zijn darmen komt of door de psyllium.

Het blijft puzzelen en onzeker allemaal.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3325569
Ik zou echt psyllium blijven geven. Dat ze daar slijm van bij de ontlasting krijgen heb ik nog nooit gehoord en is ook niet mijn ervaring. Het maakt juist de ontlasting tot 1 (breiachtig, maar dat maakt niets uit) geheel.

Echt, blijf dat spul nou voorlopig geven. Niet elke keer als hij goed poept daar weer mee stoppen.
#3325580
Kaela schreef:Ik zou echt psyllium blijven geven. Dat ze daar slijm van bij de ontlasting krijgen heb ik nog nooit gehoord en is ook niet mijn ervaring. Het maakt juist de ontlasting tot 1 (breiachtig, maar dat maakt niets uit) geheel.

Echt, blijf dat spul nou voorlopig geven. Niet elke keer als hij goed poept daar weer mee stoppen.

Eens!
Spot krijgt het nu al maanden zonder problemen. Zeker de goede effecten op de darmflora, dat duurt gewoon een poos.
#3325586
Kaela schreef:Ik zou echt psyllium blijven geven. Dat ze daar slijm van bij de ontlasting krijgen heb ik nog nooit gehoord en is ook niet mijn ervaring. Het maakt juist de ontlasting tot 1 (breiachtig, maar dat maakt niets uit) geheel.

Echt, blijf dat spul nou voorlopig geven. Niet elke keer als hij goed poept daar weer mee stoppen.
+1!

Geef het even de tijd :)
#3325587
Bedankt voor de reacties! :)

Ik was alleen na de scopie met de psyllium gestopt. Daarvoor gaf ik het elke maaltijd.
Ik had gehoopt dat de darmen 'gereset' waren door 1,5 dag geen voedsel te hoeven verwerken.
De psyllium heeft invloed op de dikte van de ontlasting. Dan weet je eigenlijk nooit wanneer je hond genezen is zeg maar. ;)

Maar Bandit krijgt het nu weer consequent sinds (eer)gister. ;)
Ik ga het ook blijven geven tot hij beter is!

Weet iemand wat de beste hoeveelheid kurkuma is dat ik moet geven?
Dr. P. Mandigers had het over een mespuntje. Maar hij had het over puur, dus niet aangemaakt met olie en peper.
Bandit krijgt het dus aangemaakt. Moet hij dan niet meer hebben?
#3325616
Bij Chipy veroorzaakt de psyllium wel degelijk slijm bij de ontlasting, soms klodders soms een ingepakte drol (erg leuk als je die wil pakken met een zakje ::) ). Hij krijgt de psyllium door zijn eten met een scheutje water erdoor. Geen psyllium is nauwelijks tot geen slijm bij hem.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3325630
Border Bandit schreef:Bedankt voor de reacties! :)

Ik was alleen na de scopie met de psyllium gestopt. Daarvoor gaf ik het elke maaltijd.
Ik had gehoopt dat de darmen 'gereset' waren door 1,5 dag geen voedsel te hoeven verwerken.
De psyllium heeft invloed op de dikte van de ontlasting. Dan weet je eigenlijk nooit wanneer je hond genezen is zeg maar. ;)

Maar Bandit krijgt het nu weer consequent sinds (eer)gister. ;)
Ik ga het ook blijven geven tot hij beter is!

Weet iemand wat de beste hoeveelheid kurkuma is dat ik moet geven?
Dr. P. Mandigers had het over een mespuntje. Maar hij had het over puur, dus niet aangemaakt met olie en peper.
Bandit krijgt het dus aangemaakt. Moet hij dan niet meer hebben?
Je geeft 15-20 milligram per pound lichaamsgewicht (1pound is ca. 450gram). Dus een hond van 20 kilo weegt ca 44 pound en die geef je dan 660-880 milligram per dag. Die hoeveelheid meng je vervolgens met wat olie, bijvoorbeeld kokos, en een snufje peper.
in dit topic viewtopic.php?f=12&t=123564&p=2973533& vind je ook het recept voor golden paste
#3325775
Heb je facebook? Dan zou ik zeker lid worden van de FBgroep ´turmeric users´.
Daar leer je dat kurkuma-poeder geen zin heeft, maar dat je echt echt echt golden paste moet maken. Volgens hun recept. En je mag best veel geven.
Dali krijgt nu GP voor zijn rug/nek klachten en die zit inmiddels op 3x daags 1 theelepel (langzaam opbouwen is wel belangrijk) en ik begin bij deze dosis eindelijk effect te zien. Dali weegt 21 kilo.

Wat betreft poep: sinds Tungsten gekookt voedsel krijgt heeft hij rare poep - een dun, donker sliertje. En dat is met elke maaltijd psyllium erbij. Maar ook hij is veel vrolijker nu hij geen rauw meer eet. Zijn darmen zijn helaas naar z´n grootje en dat herstelt zich op zijn leeftijd blijkbaar niet meer. Maar wij zijn al lang blij dat we iets gevonden hebben wat werkt voor hem!
#3325892
Bedankt voor jullie ervaringen en tips!
Echt fijn om te lezen. :)

Ik heb geen facebook en wil daar ook niet aan beginnen.
Tje, die GP is voor veel meer goed dan alleen de darmen.
Als het lukt moet ik er eens verder induiken, maar vooralsnog heb ik daar niet de tijd/energie voor.

Bandit weegt 21 kg en krijgt nu 2 x 1 theelepel (ongeveer).
Fijn om te weten dat het niet erg is als hij meer krijgt! ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door