Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Janie2
#3340103
Ik zit nog ff na te denken...

-Weet je nu inmiddels waar bandit op reageerd?
- Weet je 100% zeker dat hij nu tegen de diersoorten kan die je hem te eten geeft?
- Welke percentages van wat geef je hem?
- In die percentages al eens wat geschoven?
- En al eens geëxperimenteerd met het aandeel eiwit te verminderen door koolhydraten toe te voegen dmv pompoen, aardappel, zoete aardappel of havermout?
#3340105
Ik ga proberen zo goed mogelijk te antwoorden. :)

Bandit heeft al jaren een eliminatiedieet. Toen poepte hij altijd goed.
Hij kan niet tegen: kip, kalkoen, kwartel, eend, fazant, kangoeroe, rund.

Hij kan wel tegen: lam, geit en paard.

Nu het gekookt wordt en nu hij ziek is eet hij:
3 x 240 gram vlees. Van elke diersoort 240 gram = 720 gram vlees
130 gram orgaan. Elke dag hart, lever en nier.

Volgens een harentest kan hij niet tegen granen, suikers en mijten.

Ik was nog steeds met het eliminatiedieet bezig toen hij in september plots ziek werd.
Daardoor heb ik nog nooit groentes geprobeerd. Ik vond het aantal diersoorten belangrijker om uit te breiden.

Ja, er zitten nog steeds lichte delen in zijn ontlasting.
Die zitten dan wel in de slijmsliert, niet in het stukje van 4 cm dat op poep lijkt.


Weet je (voorlopig) genoeg? ;)
Wat fijn dat je zo met me meedenkt!!
#3340107
Je blijft ermee bezig :-\
Wat jammer dat Bandit nog geen drol heeft kunnen produceren om op sterk water te zetten...

Waarom krijgt hij Systum voorgeschreven als daar kip in zit? Dat verergert dan misschien de boel...
Weer rauw gaan voeren zou ik niet durven. Maar hypoallergene brokken lijkt me inmiddels geen verkeerd idee. Jullie zijn al zo lang zoekende. Ami is misschien wat, op basis van mais, rijst en erwten. Er zitten geen dierlijke eiwitten of granen in.

:bigarmhug:
Gebruikersavatar
Door pike
#3340111
Eef+doggies schreef:Je blijft ermee bezig :-\
Wat jammer dat Bandit nog geen drol heeft kunnen produceren om op sterk water te zetten...

Waarom krijgt hij Systum voorgeschreven als daar kip in zit? Dat verergert dan misschien de boel...
Weer rauw gaan voeren zou ik niet durven. Maar hypoallergene brokken lijkt me inmiddels geen verkeerd idee. Jullie zijn al zo lang zoekende. Ami is misschien wat, op basis van mais, rijst en erwten. Er zitten geen dierlijke eiwitten of granen in.

:bigarmhug:
Mais en rijst is ook graan.
#3340198
Bedankt voor de reacties.
Lief dat je aan die brokken denkt Eef. Ik geef deze toch liever niet i.v.m. de maïs en rijst. ;)

Ik denk niet dat Tannetje weet dat Bandit niet tegen kip kan.
Ik heb zelf om vitamines gevraagd. En die zitten in deze pillen hoor! :D Heel veel!

Bandit is erg moe.
Ik wil morgen bij de dierenarts langs.
Ik weet niet wat die kan, maar er is gewoon iets niet goed in hem.

Eindigen met positief nieuws:
Ik ga zijn voeding een beetje minderen, hij begint dik te worden! :D
Door Janie2
#3340200
Oké....

En behalve het afvallen en zijn ontlasting met slijm en soms diarree geen typische allergie klachten als huid, jeuk, ogen, oorontsteking etc?

Zo niet.. hmm dan zou ik er idd voor nu ook vanuit gaan dat lam geit en paard oké zijn. En ik denk dat tannetje ook vermoed dat deze 3 oké zijn voor bandit?

Je kunt er alleen niet 100% vanuit gaan. Dus dat zou een optie zijn: hypoallergeen

Mocht het geen probleem zijn dan tast je in het duister wbt de aanleiding, maar je weet wel zeker dat de opname niet goed gaat. Dat zie je door het afvallen en vervolgens slijm uit de dikke darm. Plus de lichte stukken. Echt wel iets met de pancreas/enzymen en dat waarsch niet als hoofdrol maar wel als erg belangrijk probleem. En of de opname een oorzaak of gevolg is dat weet je ook niet. D-mannose en glucosaminoglycanen zijn belangrijke stoffen voor de darmwand. Maar ik denk dat dit soort middelen incl kruiden etc vaak helpen als je al wat op weg bent, en ze goed zijn ter ondersteuning. Ik verwacht niet dat ze darmstelsels zoals die van bandit en mijn hond hoppa op de rit krijgen. Wél meehelpen. Dan moet dus wel de oorzaak van irritatie/reactie weggehaald worden/ of op de ene of andere manier een voerwijziging de onverklaarbare doorslag geven. Soms kom je er gewoon niet achter.

Ik denk niet dat je achterhaald waarom bandit nou net vorig jaar over de rand geduwd is. Misschien wel een onschuldig buikvirusje waardoor de al sensitieve binnenkant van de kaart geraakt is. Hij was natuurkijk al gevoelig met eten ivm je eliminatie. Als dat als gevolg had dat de vertering vervolgens moeilijk gaat dan zou dat een reden kunnen zijn waarom de de darm geïrriteerd blijft: slecht verteerd voedsel. Dan kom je toch bij enzymen proberen uit in de vorm van bijv panzym. Of verse pancreas, ik kan het wel vinden op internet van oa paard. Maar dat kun je dan niet koken.

Hoe kwam hij doorgaans aan zn vezels zonder groente voordat je aan de eliminatie begon? Vuile pens? Of gaf je vel met vacht?

En wat maakt dat je bij dit dieet blijft van gekookte paard, lam en geit? Waar wacht je op? Waarom geen groente en zoete aardappel proberen? Waarom toch niet gaan voor Hills id of zd, trovet of noem maar op.

Ik begrijp je aversie, maar deze situatie kan ook niet.

Ik heb behoorlijk je topic doorgespit. Ik kan niets anders vinden voor tips dan hetgeen wat ik al poogde en wat al door anderen geopperd is.
- ik zou veranderen van voer (en kies bijv 4 types om in huis te hebben dat je kunt proberen. 2 merken hypoallergeen en 2 merken voor spijsverteringsproblemen, en ik neig naar het laatste. Voer dat zo intens gemaakt is voor opname dat je hond kan gaan herstellen. Dat hij aankomt, energie krijgt en dat zijn lijf daardoor kan gaan werken aan herstel. Iets wat de irritatie weghaalt zodat die slijm afgifte niet meer gebeurd.
- ik zou toch op de vertering gaan zitten en dat gaan ondersteunen met enzymen door bijv lypex, zymoral, panzym
- bloed prikken, breed bloedbeeld incl foliumzuur en b12
- ik zou ook zijn energie als een heel belangrijke factor in de gaten houden. Dat is niet oké.
- Mandigers is de beste om nu naar terug te gaan lijkt mij, ze hebben ook een enorm goed voedingsteam met begeleiding in Utrecht! Kost je 96€ voor een jaar. En ja, ook vers en zelf-kook diëten.
#3340591
Bedankt Janie2!

Ik heb Tannetje de link van hier gemaild.
Ik weet nu dat L-glutamine zorgt voor herstel van de darmen, maar het duurt wel lang.
Ook schijnt de beste voeding voor darmontsteking gekookt vlees en - groenten te zijn.
Wat dat betreft krijgt Bandit de juiste zorg.
Ik wacht de reactie van Tannetje nog verder af. ;)
Door Lizzy
#3341167
Border Bandit schreef:Bedankt Janie2!

Ik heb Tannetje de link van hier gemaild.
Ik weet nu dat L-glutamine zorgt voor herstel van de darmen, maar het duurt wel lang.
Ook schijnt de beste voeding voor darmontsteking gekookt vlees en - groenten te zijn.
Wat dat betreft krijgt Bandit de juiste zorg.
Ik wacht de reactie van Tannetje nog verder af. ;)
In het topic van Cindy (afdeling BARF) staat een link naar een Engelstalig artikel over bone broth. Misschien is dat wel interessant voor je want bone broth schijnt ook de darmflora te verbeteren (bij een ziekte darm) en zelfs gaten te dichten bij een leaky gut (lekke darm).

Ben benieuwd wat Tannetje adviseert.
#3341768
Bedankt Lizzy!
Ik had er een tijd geleden al naar gezocht, maar om een of andere reden ben ik er niet mee doorgegaan.
Ik zal het nogeens oppakken qua uitzoeken.
Dat het zo goed voor de darmen werkt wist ik nog niet!

Ik heb goed nieuws:

Vanaf woensdagavond heeft Bandit plots weer energie! :)
Hij krijgt nu vitamine-pillen en kruiden die hem energie moeten geven.
Echt heerlijk!
We kunnen er eindelijk weer op uit. Bandit is veel gelukkiger, waarschijnlijk omdat hij zich lekkerder voelt, maar zeker omdat hij nu meer kan meemaken.
Sinds heel lang, zijn we vanochtend weer naar de hondencursus geweest. Oh, wat deed hij het goed! Geweldig gewoon.
Gevolg is wel dat hij de rest van de dag letterlijk in diepe slaap ligt, maar dat viel te verwachten.

Oh, wat ben ik hier blij mee!
Ik durfde het niet eerder te zeggen. Iedere keer als hij 1 x beter poepte en ik het zei, ging het meteen weer slechter.
Ik denk niet dat het deze keer een opwelling is, ik hoop dat deze energie toch blijft.

Omdat hij nu meer beweest (echt gewoon 4 x zoveel als een week geleden!?) is hij wel weer afgevallen.
Ik had zijn voer een klein beetje verminderd toen hij aankwam, maar durfde niet te ver te gaan waardoor hij ietsje te veel aangekomen was. :P
Met de extra beweging is hij nu weer netjes op gewicht.

Zijn ontlasting wordt ook ietsje beter. De hoeveelheid poep is ietsje meer en de hoeveelheid slijm/smurrie die daarna altijd komt wordt ietsje minder en is dikker.

We zijn er nog lang niet, maar volgens mij is er eindelijk een kantelpunt bereikt waarop hij langzaam beter begint te worden.
(dat hoop ik tenminste :P )

Tannetje is nogeens in Bandit's dossier gedoken en heeft aanvullende vragen gesteld. De uitslag heb ik nog niet.
Door enya13
#3341832
van de een op de andere week meteen 4x zoveel bewegen lijkt mij ook niet wijs.
ik zou dit ook opbouwen. hij is nog lang niet beter, en komt uit een diep dal.
straks krijg je weer een enorme terugval.
ik heb ook werkhonden en ik weet hoe graag die actief zijn, maar ik zou toch oppassen.
zijn weerstand is echt nog laag.
Door Lizzy
#3341839
Fijn voor jullie, dat hij meer energie heeft! Ik zou ook wel voorzichtig zijn met het beetje energie dat hij heeft. Eerlijk gezegd zou ik niet naar de hondenschool gaan of echt lang gaan wandelen maar hem die energie ook laten gebruiken om zijn lichaam te genezen. Maar, da's puur mijn persoonlijke visie hoor, misschien is het onzin.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door