Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3332046
Ik heb nu de 'gewone' dierenarts gevraagd of hij Tylan heeft of een alternatief. Even afwachten wat die antwoord.

In Alroda Lam en - geit zit toch geen kip verwerkt? Inderdaad wel bot.
Ik was terug aan het kijken wat ooit, i.v.m. zijn jeuk, wél goed ging en dat was dit. Maar ik zie geen toegevoegde waarde t.o.v. wat hij nu krijgt.

Ik kook overigens nog steeds zijn vlees en orgaan.

Renske lam graanvrij zou een alternatief kunnen zijn. Hoewel daar ook weer dingen in zitten waarop Bandit zou kunnen reageren.
Bij Carnivoer2go zag ik dat er kip in de lam verwerkt zit. :(


Met de psyllium is het over het algemeen geen waterdunne ontlasting, meer van die lange zachte slierten met slijm erbij.
De laatste tijd was het beginstuk wel écht drol zeg maar, dus dat is positief.
Maar vandaag ging het weer helemaal mis.
Ik vraag me af of het misschien het lamsvlees is, maar daar heeft hij nog nooit op gereageerd...
Gebruikersavatar
Door pike
#3332053
Border Bandit schreef:Ik heb nu de 'gewone' dierenarts gevraagd of hij Tylan heeft of een alternatief. Even afwachten wat die antwoord.

In Alroda Lam en - geit zit toch geen kip verwerkt? Inderdaad wel bot.
Ik was terug aan het kijken wat ooit, i.v.m. zijn jeuk, wél goed ging en dat was dit. Maar ik zie geen toegevoegde waarde t.o.v. wat hij nu krijgt.

Ik kook overigens nog steeds zijn vlees en orgaan.

Renske lam graanvrij zou een alternatief kunnen zijn. Hoewel daar ook weer dingen in zitten waarop Bandit zou kunnen reageren.
Bij Carnivoer2go zag ik dat er kip in de lam verwerkt zit. :(


Met de psyllium is het over het algemeen geen waterdunne ontlasting, meer van die lange zachte slierten met slijm erbij.
De laatste tijd was het beginstuk wel écht drol zeg maar, dus dat is positief.
Maar vandaag ging het weer helemaal mis.
Ik vraag me af of het misschien het lamsvlees is, maar daar heeft hij nog nooit op gereageerd...
Sorry je hebt gelijk, ik zat bij Darf te kijken, daar zit de kip bij.

En, misschien, misschien dat je wat meer psyllium kan geven? Geen idee hoeveel je nu geeft, maar anders verdubbel je het gewoon? Want dan is er nog steeds niet genoeg vezel om alle vocht te binden.
Welke psyllium geef je?
#3332076
Goed idee, psyllium bindt de ontlasting.
Maar wat is toch de oorzaak en wat maakt hem echt beter?!

Eerst ging het 'goed' met 2 theelepels psyllium per dag.
Hij krijgt nu al weken 2 theelepels met een flinke kop erop omdat zijn ontlasting anders te dun werd.
En dan zou hij nu nog meer moeten krijgen.
Het zou minder moeten worden. :(

Het gaat gewoon niet goed en ik wil hem beter hebben.
#3332080
Jeetje wat een zoektocht... :-\

Ik neem aan dat Mandigers die Tylan heeft voorgeschreven omdat hij denkt dat dat Bandit zal genezen?
Zo ja, dan zou ik dat gaan geven.

Ik kan me zo niet herinneren of het al voorbij gekomen is, maar zou het misschien goed zijn iets van een multi oid te gaan geven?
Hij kan wellicht wel wat extra vitaminen en mineralen gebruiken inmiddels? Of zou dat weer een negatieve invloed op zijn darmen kunnen hebben...?

Sterkte :bigarmhug:
#3332081
Het kost enorm veel geld om de Tylan hier te krijgen. Alles bij elkaar 50 euro terwijl die Tylan maar 18 euro kost.

Het toevoegen van wat jij voorstelt vind ik spannend. Toen ik met het eliminatiedieet begon, 'kreeg' ik er trovet balance bij om te zorgen dat er geen tekorten konden optreden.
Bandit kreeg daar dus jeuk van. :-\ En ik moest ermee stoppen.

Sorry voor de korte antwoorden. Ik ben zo ontzettend moe, maar wil toch proberen een reactie te geven.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3332084
Ik vind korte antwoorden best meevallen :-*
Zou mooi zijn wanneer je die Tylan via je eigen da zou kunnen krijgen want er zitten wel enorm veel kosten overheen :-X

Het is wel positief dat er goede stukken bij zitten qua ontlasting. Leef enorm met je mee want de slechte stukken zijn om moedeloos van te worden.
#3332086
50,- voor iets wat maar 18,- kost is wel zonde. Hopelijk kun je het via die 'gewone' dierenarts krijgen die je gevraagd hebt (of via Tannetje?).
Pfff ja, een supplement is dan wel weer een risico :-\

Vergeet niet om ook goed voor jezelf te zorgen :-*
#3332090
Bedankt voor de lieve woorden! :-*


Tannetje heeft geen Tylan en adviseert om nog even geduld te hebben.
De da in de buurt heb ik eind van de middag een mailtje gestuurd met de vraag of zij Tylan hebben of een alternatief.

Nieuw probleem: paard is op. Ik heb alleen nog lam en geit.
Die laatste twee koop ik via slagerij de groene weg, dus superduur.
Paard koop ik via natuur&dier, maar die bezorgen dinsdag pas... + ik ga me scheel betalen aan verzendkosten, omdat ik verder niks nodig heb. :(

Of ik moet renske gaan proberen, maar dan verander je iets in zijn voeding en dat is weer ongunstig voor zijn darmen.... :-\
Gebruikersavatar
Door pluk
#3332093
Border Bandit schreef:Bedankt voor de lieve woorden! :-*


Tannetje heeft geen Tylan en adviseert om nog even geduld te hebben.
De da in de buurt heb ik eind van de middag een mailtje gestuurd met de vraag of zij Tylan hebben of een alternatief.


Nieuw probleem: paard is op. Ik heb alleen nog lam en geit.
Die laatste twee koop ik via slagerij de groene weg, dus superduur.
Paard koop ik via natuur&dier, maar die bezorgen dinsdag pas... + ik ga me scheel betalen aan verzendkosten, omdat ik verder niks nodig heb. :(

Of ik moet renske gaan proberen, maar dan verander je iets in zijn voeding en dat is weer ongunstig voor zijn darmen.... :-\
Je zou de stoute schoenen kunnen aantrekken en een oproepje kunnen doen. Er is vast een lid te vinden dat in de.buurt van Mandigers woont of daar binnenkort moet zijn en die de Tylan kan ophalen en doorsturen.
#3332102
Ook ik leef heel erg met je mee . :-* :-* Wat een zorgen !
Maar ik heb hele slechte ervaringen met Renske
Tessa mijn inmiddels overleden JRT kwakkelde het laatste jaar van haar leven o.a ook erg met haar darmen
Ik kookte normaliter voor haar , we gingen een aantal dagen weg en ik dacht , even Renske voor die periode
Nou , dat heb ik geweten . En ik kon mezelf wel voor mijn kop slaan :-X
Wat heeft het arme schaap daar (weer) klachten van gekregen
Gebruikersavatar
Door pike
#3332110
Border Bandit schreef:Goed idee, psyllium bindt de ontlasting.
Maar wat is toch de oorzaak en wat maakt hem echt beter?!

Eerst ging het 'goed' met 2 theelepels psyllium per dag.
Hij krijgt nu al weken 2 theelepels met een flinke kop erop omdat zijn ontlasting anders te dun werd.
En dan zou hij nu nog meer moeten krijgen.
Het zou minder moeten worden. :(

Het gaat gewoon niet goed en ik wil hem beter hebben.
Het wordt echter niet van zelf minder dus zal je, als je niet wilt dat het hem dun door de broek loopt, psyllium moeten geven. Het is enkel symptoombestrijding, maar voor de hond wel zo prettig. Voor jou waarschijnlijk ook.

2 theelepels zegt me niets want ik weet niet wat de hond weegt en welke psyllium je geeft.
Mijn verhaal dan maar:
Zelf gaf ik Clear intestine van Phytonics aan Duc, daarvan moest ik volgens etiket een maatschep (10 ml) geven en ik gaf hem er twee, dus 20 ml. Ter vergelijking: 1 theelepel is 5 ml. Duc kreeg dus 4 theelepels bij een gewicht van 17 kg. Bij Phytonics zitten er ook nog wat andere stoffen in naast de psyllium die een positieve uitwerking hebben op de darmen/darmflora.
Ook Duc heeft dus maanden lang met darmproblemen gelopen, heeft toen ook alle "lieve" middeltjes gehad tot ik er ook echt helemaal doorheen zat en het niet meer zo zag zitten. Ik begrijp dus heel erg goed hoe het aanvoelt wat jij nu meemaakt. Maar toen dacht ik hier moet iets grofs in dit gaat zo niet langer. Voor de hond niet (die wel eetlust had maar geen gram aankwam, alleen maar afviel) en voor mij ook niet. Toen ging ik naar de da en heb gezegd hij heeft antibiotica nodig want ik raak dit probeem niet kwijt. Die kon ik krijgen, maar de da wou dan wel dat ik hem aan de gekookte rijst met gekookte kip zette en vooral ook het kookwater van de rijst, tja het bekende verhaal. Uhhhhhh ja maar... en toen dacht ik weet je wat: ik geef hem dat. Wat kan er nog erger worden? Aan de schijterij is hij toch al. Wat ik hem ook geef het gaat niet goed. Als hij overgevoelig is voor rijst merk ik dat binnen een dag. En hij heeft gekookte rijst met gekookte kip gehad (wat ik afwisselde met gekookte koolvis) en alle kookwater van de rijst (wat een vieze smurrie), hij kreeg daarbij zijn ab, zijn psyllium (gedurende die dagen een variant van de da, de merknaam ben ik even kwijt, rommel vond ik dat), en probiotica van Solgar maar hij knapte op, leek het, maar hij kreeg nog psyllium dus zou het echt wel beter gaan? Na een dag of vier de rijst/kip geleidelijk vervangen door Renske kip, de psyllium van de da raakte op, oh jee als dat maar goed gaat, ik gaf weer phytonics bij. Toch de psyllium langzaam afgebouwd en het bleef goed gaan. De kuur was ten einde, maar het ging goed op de Renske. Ik had er echter geen vertrouwen in maar de da zei, maak je niet zo druk het gaat heus wel goed met hem, die antibiotica heeft alles om zeep geholpen. Toen heb ik hem op kvv gezet. Enkelvoudige, dus maar een diersoort in een rol. Nu is het half februari en het gaat nog steeds goed. Het is zo lang niet goed gegaan met hem dat ik nu 1,5 maand later nog steeds met argusogen kijk naar wat er aan ontlasting uitkomt. Elke dag is hier "poepverslag". Ik geef hem nog steeds probiotica. Ik denk ook dat ik die er in houd, omdat hij medicatie krijgt voor zijn epilepsie, die pleegt mogelijk ook een aanslag op zijn darmflora.
Voorafgaand: Ik dacht ook dat hij reageerde op iets in het voer. Eerst werden de snacks als gedroogde visjes geschrapt en toen de gedroogde oortjes. Ik begon met later op de dag te voeren in plaats van in de ochtend, want dan hoefde hij in elk geval niet 's nachts eruit, dat scheelde (voor mij althans). Het een na het ander werd uit zijn menu geschrapt. Eerst de groente. Toen de pens. Toen het rund. Etcetera. Vervolgens ging ik zijn bot malen. Daarna kreeg hij gekookt vlees. En na elke wijziging ging het soms even goed en dan weer mis en uiteindelijk bleef er dus eigenlijk niets over wat ik hem nog durfde geven. Ook het gekookte voer ging niet meer goed. Maar het was dus achteraf helemaal niet het voer. Hij eet nu inmiddels weer 9 diersoorten zonder problemen. Nog steeds in kvv vorm, maar ik zit nu toch weer stiekempjes te denken om met een barfdag te beginnen. De eerste hele sardientjes heeft hij al weer gegeten.
En, wat ik ook niet onvermeld wil laten, ik heb spijt als haren op mijn hoofd dat ik niet eerder voor de antibiotica ben gegaan. Het had de hond en mijzelf een hoop ellende bespaart. Oke, dat was dan mijn verhaal in een notendop.
En ik weet het, elke hond is anders, Ducs probleem hoeft niet Bandits probleem te zijn, maar ik hoop van harte dat Bandit met antibiotica ook eindelijk eens op gaat knappen. Ik vind niet dat je na vier maanden mag spreken van ongeduld. Terughoudendheid met het geven van antibiotica is zeker niet verkeerd, maar soms kan je nou eenmaal niet zonder.
#3332136
Maar is er bij Duc dan een kweek gebeurd waar ook niets uit kwam? Want bij Bandit ziet die kweek er echt wel normaal uit...
Dus waarom dan AB?

En de AB die je eerder noemde is dat metronidazole als werkbare stof? Want de resistentie daartegen is torenhoog bij darmbacterien. Volgens mij is dat enkel nuttig bij clostridium. Tegen de rest werkt het toch niet...

Misschien is het bij Duc nog iets anders geweest en lag het niet aan het voer, noch aan de AB. Je hebt het roer heel drastisch omgegooid ( de AB is niet het enige dat je op dat moment veranderde) , darmen leeggemaakt en helemaal opnieuw begonnen. En dat kan ik wel volgen, dat dat kan werken. Maar zonder schadelijke bacteriële groei in de darmen zou ik geen AB aanraden.
#3332145
pearlsofpassion schreef:Maar is er bij Duc dan een kweek gebeurd waar ook niets uit kwam? Want bij Bandit ziet die kweek er echt wel normaal uit...
Dus waarom dan AB?

En de AB die je eerder noemde is dat metronidazole als werkbare stof? Want de resistentie daartegen is torenhoog bij darmbacterien. Volgens mij is dat enkel nuttig bij clostridium. Tegen de rest werkt het toch niet...

Misschien is het bij Duc nog iets anders geweest en lag het niet aan het voer, noch aan de AB. Je hebt het roer heel drastisch omgegooid ( de AB is niet het enige dat je op dat moment veranderde) , darmen leeggemaakt en helemaal opnieuw begonnen. En dat kan ik wel volgen, dat dat kan werken. Maar zonder schadelijke bacteriële groei in de darmen zou ik geen AB aanraden.
Nee Tylan is een macrolide, Tylosine is de werkzame stof.
Torenhoge metronidazol resistentie bij darmbacterie? Dat valt toch wel mee? Waar baseer jij dat op? Er zijn wat parasieten die moeilijker te bestrijden zijn maar alle anaerobe bacterien die wij kweken zijn gewoon metronidazol gevoelig hoor.

Wat het denk ik meer is: in zo'n poepkweek kijk maar naar een fractie van wat de darmflora is. Het is hooguit 10% van alles wat erin zit. De rest van het "microbioom" is niet of heel moeilijk te kweken in het lab. Vooral de anaearoben (bacterien die geen zuurstof nodig hebben). De balans van al die bacterien samen vormen een gezonde darmflora en je kunt proberen daar wat aan te manipuleren door een antibioticum te geven. Zoals Tylan. Als je googed op "tylosin" en "gut flora" zijn er wel onderzoeken bij dieren (o.a. varkens) gedaan naar effect op darmflora en behandeling van chronische colitis.
#3332147
Ja ok, niet alleen clostridium, alle anaeroben wel. Maar de aerobe darmbacterien zijn vrijwel allemaal resistent. Het zou dan toch niet mijn eerste keuze zijn als je geen idee hebt wat je wil bestrijden. Zowiezo vind ik dat niet verstandig.
En ja, waar baseer ik dat op. Persoonlijke ervaring en de Eucast-richtlijnen zeggen dat eigenlijk ook gewoon.

Ik had het niet over de Tylan. Ik doelde op die dat Pike voorstelde. Ik heb eens teruggekeken: Metrobactin.
Klinkt me alsof dat wel metronidazole zou kunnen zijn.
Tylan en de gevolgen ken ik niet en spreek ik me ook niet over uit. Of dat was toch niet de bedoeling.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door