Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pike
#3335248
Al met al klinkt het niet verkeerd. Het ziet er naar uit dat hij vooruitgaat :D

Als je de beweging langzaam opbouwt verbruikt hij natuurlijk ook meer energie, en dat gecombineerd met de lage temperaturen die ook veel energie vergen, zou dat heel goed het afvallen kunnen verklaren. En dan is iets meer voeren de eerste optie denk ik, iets vetter (als hij daar tegen kan) kan natuurlijk ook.
Je zou nog eens aan Mandigers kunnen vragen of MCT-olie (van Nutricia, een humaan produkt) misschien iets voor hem is. Enige jaren geleden heeft hij dat geadviseerd voor Duc en die reageerde daar heel goed op.

Het slierten poepen zou nog te maken kunnen hebben met de psyllium, Duc bleef ook raar poepen totdat de psyllium er uiteindelijk af ging. De slijm denk ik dat daar niets mee te maken heeft, maar eerder nog met een verwijderen van (afval?)stoffen die via de darmen het lichaam verlaten. Het speelt al heel lang bij hem en het heeft dan ook veel tijd nodig om weer helemaal goed op orde te komen. En ik denk dan ook dat je de Tylan nog even zult moeten blijven geven, maar dat moet je toch echt Mandigers vragen.
Door Lizzy
#3335254
Border Bandit schreef:Bandit is vandaag weer mager dan de afgelopen week. Ik verwacht dus dat het inderdaad met de koude te maken heeft.
Ook heeft hij vanaf vandaag plots weer jeuk en wat blijkt: de luchtvochtigheid is gedaald van 50% naar minder dan 30%.
Een tijd terug is de luchtvochtigheid ook een tijd zo laag geweest en had Bandit ook jeuk.

Goh, wat heeft het weer toch veel invloed.

Ik kon weer langzaam opbouwen qua beweging.
Bandit vraagt ook om geestelijke uitdagingen. Hij pakt zowaar takken en lege plastic flesjes om mee te spelen tijdens het uitlaten (is echt járen geleden).
Als ik hem afdroog, reageert hij ook niet meer als ik zijn buik doe, dus ik verwacht dat zijn maagpijn ook over is.

Allemaal goede berichten! :)

Alleen poept hij nog steeds slierten en met slijm. :(
Ik moet nog eens vragen hoe lang ik met die Tylan door moet/mag blijven gaan.
Het slijm in de ontlasting is wel wat dikker, dat lijkt me dan weer positief.

Hij krijgt alleen nog Tylan en psyllium bij elke maaltijd en 1 x per dag calcium/magnesium.

O ja, i.v.m. dat afvallen laatst. Dr. P. Mandigers zei dat dat niet van de Tylan kon komen. Hij adviseerde om zalm bij te geven of zalmolie. Alleen moet zijn eten nog steeds gekookt worden, dus zit ik met die graten te hannessen. Zalmfilet vind ik ietsje te duur om te geven. :D
Zalmolie kan ik proberen.
In de tussentijd krijgt hij wat extra vlees.
Wat eigenlijk super goed is om te geven is gewoon zalm uit blik. Dat is namelijk echte wilde zalm, dus niet van die kweek-rotzooi. De graatjes kun je ook prima geven want die zijn super zacht (maar leveren wel weer wat extra calcium). In dat blik zit echt niks meer of minder dan zalm (wild) en water. OK, en zout maar een beetje zout is helemaal zo slecht nog niet. Lekker makkelijk ook, want het is al gekookt!

Fijn dat het ietsjes beter lijkt te gaan, behalve de ontlasting dan....
#3335277
pike schreef:Al met al klinkt het niet verkeerd. Het ziet er naar uit dat hij vooruitgaat :D

Als je de beweging langzaam opbouwt verbruikt hij natuurlijk ook meer energie, en dat gecombineerd met de lage temperaturen die ook veel energie vergen, zou dat heel goed het afvallen kunnen verklaren. En dan is iets meer voeren de eerste optie denk ik, iets vetter (als hij daar tegen kan) kan natuurlijk ook.
Je zou nog eens aan Mandigers kunnen vragen of MCT-olie (van Nutricia, een humaan produkt) misschien iets voor hem is. Enige jaren geleden heeft hij dat geadviseerd voor Duc en die reageerde daar heel goed op.

Het slierten poepen zou nog te maken kunnen hebben met de psyllium, Duc bleef ook raar poepen totdat de psyllium er uiteindelijk af ging. De slijm denk ik dat daar niets mee te maken heeft, maar eerder nog met een verwijderen van (afval?)stoffen die via de darmen het lichaam verlaten. Het speelt al heel lang bij hem en het heeft dan ook veel tijd nodig om weer helemaal goed op orde te komen. En ik denk dan ook dat je de Tylan nog even zult moeten blijven geven, maar dat moet je toch echt Mandigers vragen.
Bedankt voor je reactie! :)

Ik zal dr. P. Mandigers weer een mailtje sturen. ;)
Stiekem geef ik nu een klein beetje minder psyllium, in de hoop dat hij beter gaat poepen. Echt een heel klein beetje hoor. ;)
Aha, zouden de foute stoffen via het slijm zijn lichaam verlaten.
Het is volgende week precies 6 maanden geleden dat hij ziek geworden is.

Ik voel me er nu wel iets rustiger onder. Vooral sinds de psyllium, is de diarree (op 1 x na) helemaal weg. Met 3 x de hoeveelheid eten is hij ook best stabiel.
Het klinkt inderdaad wel logisch dat hij nu afvalt omdat het koud is en in combinatie dat hij wat meer mag bewegen.

Het gaat met Duc nog steeds goed?
Ik vind het toch zo fijn voor je. Het geeft me toch steun en hoop.
Zo geweldig dat hij plots weer 9 diersoorten kan eten!
Ik hoop dat Bandit ook zo op mag knappen. :)
#3335279
Lizzy schreef:Wat eigenlijk super goed is om te geven is gewoon zalm uit blik. Dat is namelijk echte wilde zalm, dus niet van die kweek-rotzooi. De graatjes kun je ook prima geven want die zijn super zacht (maar leveren wel weer wat extra calcium). In dat blik zit echt niks meer of minder dan zalm (wild) en water. OK, en zout maar een beetje zout is helemaal zo slecht nog niet. Lekker makkelijk ook, want het is al gekookt!

Fijn dat het ietsjes beter lijkt te gaan, behalve de ontlasting dan....
Dank je wel Lizzy, wat een goed idee. :)

Ik heb meteen gekeken naar die blikjes. Dat is inderdaad een makkelijke manier om bij te geven.

Maar toen bedacht ik: dan geef ik toch gekookte graat, dat mag toch niet?
Ik heb nog zalmkarkas in de vriezer, kan ik dat niet zelf koken dan? Dat is dan toch hetzelfde? Alleen is de derhouding vis-graat anders.

Sorry, ik denk veel te veel. :P
Gebruikersavatar
Door pike
#3335324
Nee hoor je denkt heel goed :cool:
Maar de graatjes in die zalmblikjes zijn echt ieniemienie klein en heel erg zacht. Die mag Bandit eten. En ik vind het wel een heel goed idee van Lizzy. Alleen bevat de zalm in die blikjes i.h.a. niet zo veel vet. Een blikje Roze zalm van John West bijvoorbeeld 5,4%, Roze zalm van Princess 4,6%. Dus als het om het vet te doen is dan denk ik niet dat je er veel mee opschiet. :-\

Duc (aardig dat je daar naar vraagt!) doet het nog steeds heel goed, gisteren heeft hij toevallig voor het eerst weer een echte barfmaaltijd gegeten :D
#3335335
Het is in ieder geval een beetje variatie in zijn menu en dan toch een ieniemienie beetje vet extra.
Bandit zal het vast waarderen. :)
Fijn dat je die vetpercentages erbij gezet hebt, ik had daar nog niet naar gekeken. Bij de aanschaf zal ik daar extra op letten, pak ik gewoon de vetste. :)

Ik moet vaker aan jouw verhaal over Duc denken. Ik vind het echt fijn voor jullie, dat het zo goed gaat! :-*
Super dat hij voorzichtig weer kan barven!
#3335460
Ik heb even zitten zoeken op internet. Rode zalm is vetter dan roze zalm.
De rode zalm van John West bevat 7.8 gram vet per 100 gram. Dit is de vetste die ik vinden kon.

Ik ga mijn best doen deze morgen te halen. :)

Nou rijst er meteen een vraag bij mij op: hoeveel mag hij hebben?
Ik heb al zitten zoeken, maar heb het antwoord nog niet gevonden.

Bandit eet ca. 680 gram vlees (paard/lam/geit) en 130 gram orgaan (paardenlever, paardenhart en lamsnier) per dag.
Als ik hem nu elke dag wat zalm erbij geef, hoeveel kan ik dan het beste voeren?
Gebruikersavatar
Door pike
#3335471
Houdt er wel rekening mee dat de rode zalm niet goedkoop is (het is wel de lekkerste :D )

Normaal gesproken gaan we ervan uit dat het menu uit niet meer dan 10% vis mag bestaan. Dus als je elke dag wat bij geeft bij
680 spier + 130 orgaan = 810 toaal
dan kan je 81 gram vis geven en die aftrekken van die 680 gram spiervlees
dus dan wordt het 600 gram spiervlees, 80 gram vis en de 130 gram orgaan ;)
#3335472
pike schreef:Houdt er wel rekening mee dat de rode zalm niet goedkoop is (het is wel de lekkerste :D )

Normaal gesproken gaan we ervan uit dat het menu uit niet meer dan 10% vis mag bestaan. Dus als je elke dag wat bij geeft bij
680 spier + 130 orgaan = 810 toaal
dan kan je 81 gram vis geven en die aftrekken van die 680 gram spiervlees
dus dan wordt het 600 gram spiervlees, 80 gram vis en de 130 gram orgaan ;)

Maar als Bandit aan moet komen zou je toch gewoon max 81 bij mogen geven? 810+90 = 900 is dus 10% vis?

Fijn dat het beter met hem gaat! Ik zou trouwens gewoon schepje proberen en langzaam opbouwen om te zien hoe het gaat met de zalm erbij.
#3335473
10% is wss wel een logische hoeveelheid, maar bij gekookte vis maakt het eigenlijk weinig uit he. Want koken vernietigt thiaminase. En bij zalm al helemaal niet. Want die bevat zowiezo al geen thiaminase.

Neemt niet weg dat ik het ook wel een logische hoeveelheid vind. Maar zo nauw komt het dus niet.
Ik zou zeggen, kies zelf hoeveel je graag wil voeren.
En ik.zou het zeker nu hij mag aankomen ook gewoon extra voeren en niets anders weglaten. Misschien moet je wel iets meer calcium gaan voeren nu je meer geeft.
Gebruikersavatar
Door pike
#3335499
Daar heb je gelijk in pop. Thiaminase speelt hier niet. Je kan dan inderdaad 10% bovenop het bestaande voer geven als extra om aan te komen. Het lijkt me een mooie hoeveelheid extra.
Hoe het met het calciumgebeuren zit weet ik eigenlijk niet omdat Bandit daarvoor een supplement krijgt. Ik heb geen idee hoe je dat berekent of doseert. Volgens de voedingswaardetabel zit er in 100 gram zalm uit blik 90mg Calcium, dat is dus 0,09%.
#3335524
Bedankt voor de reacties!! :)

Weet je, dan houd ik het op ongeveer 80 gram. Even kijken hoeveel dat is.
Misschien is het wel slim om te beginnen met een beetje, kijken hoe dat gaat en dan na 5 dagen of zo langzaam opvoeren tot maximaal 80 gram per dag. (maar misschien is 80 gram al wel heel weinig, geen idee, dat merk ik zodra ik een blikje heb ;))

Qua calcium: Bandit krijgt een half schepje poeder, dat is ook nooit precies. Ik denk dat het calcium-aandeel (0,09% wat je schrijft) in zo'n beetje vis te verwaarlozen is.
Maar goed dat je daar ook naar gekeken hebt!! ;)
Dank je wel.
#3335527
Ik heb het al eens gezegd maar ga het nog eens herhalen. Als hij te weinig calcium binnen zou krijgen, gaat hij altijd slappe ontlasting hebben. Ook een kerngezonde hond krijgt diarree als hij te weinig calcium krijgt.

Daarnaast heb je ook een calcium-fosfor verhouding in de voeding nodig die minstens ongeveer in orde is. Om hem gezond te houden.

Ik zou dus wel belang hechten aan de hoeveelheid calcium en eens goed opzoeken of navragen hoeveel je precies moet voeren per gr vlees ( gekookt of ongekookt want dat maakt ook verschil).
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door