Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Hanny
#3331864
Hij verdraagt toch nu ook geen lam, want anders zou het wel beter gaan.
Ik zou koken, rijst, havermout, gierst, misschien boekweit, Echt helemaal door en door gaar koken, vlees en groenten toevoegen en dan maar afwachten.
Dit is een antwoord op de vraag van POP.
Ieder moet zelf weten wat hij voert, maar alleen vlees met poedertjes lijkt me niet verstandig.

Hanny
Gebruikersavatar
Door pike
#3331865
Pike kreeg, voor hij indertijd aan de barf ging, ook een hypo-allergene brok. Dat is nu ruim 13 jaar geleden. Die brok bevatte geen granen, maar tapioca als koolhydratenbron. En vismeel als eiwitbron. En verder nog allerlei andere rommel. Maar hij poepte er wel goed op. Vaak (5x per dag!) en veel, het zag er uit als eenheidsworstjes af fabriek ::)

Maar goed, stel nou dat een of andere rottige bacterie hem parten speelt. Dan kan je hem voeren wat je wil, hij zal niet opknappen alvorens je die bacterie kwijt bent. Daarom zou ik toch mijn vraag willen herhalen: Is de kuur die Mandigers gegeven heeft afgemaakt of afgebroken?? Want dat was toch ook iets tegen een heftige bacterie.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3331902
En my 2 cents: ga het pad van 1 dierenarts volgen. Het lijkt me niet handig dierenarts 1 te consulteren en vervolgens de voorgeschreven medicijnen niet te geven omdat dierenarts 2 het er niet mee eens is. Zonde van je tijd en je geld en ik denk dat het aller belangrijkste is om 1 lijn te blijven volgen.

Het zou mij ook niet verbazen als zijn huidige dieet minder goede ontlasting geeft. Maar er zit wel een verschil tussen slappe poep en (slijm)diarree. Dus het is zaak om er achter te komen waar je nu mee te maken hebt. En dan verder.

Ik vind het ook geen gek idee om een hypoallergeen voer te proberen, na alles wat je tot nog toe hebt geprobeerd. Ik zou alleen eerst nog eens goed nadenken of je de medicatie van Mandigers beter alsnog kan geven. Wat is het en waarom wil hij het wel toedienen en Tannetje niet?
#3331912
Bedankt voor jullie reacties!! :)
Ik ga proberen alles te beantwoorden.

Bandit reageert met jeuk op diverse eiwit-bronnen.
Hij heeft nog NOOIT last van zijn darmen gehad en altijd goed gepoept.
Uit het ontlastingonderzoek bleek dat hij GEEN bacteriën heeft.

Eigenlijk volg ik alleen de lijn van Tannetje.
Omdat er te weinig verbetering in zit, wil ik met haar overleggen om toch niet de Tylan te proberen.
Wat ik van dr. P. Mandigers begrepen heb, is dat dat slechts de darmflora beïnvloed/forceert. Ik moest bij elke maaltijd een mespunt geven en net zo lang doorgaan tot de ontlasting verbetert. (Ik ben er nog niet aan begonnen, de Tylan ligt nog in Wageningen)

Bandit heeft lang geleden Profine Adult Zalm brokken gehad:
Zalm 37% (gedroogde zalm 22%, zalmeiwit 15%), maïs, aardappelen (20%), kippenvet (geconserveerd met tocoferolen, een bron van vitamine E), gedroogde appels, brouwers gist, zalmolie (3%), gehydrolyseerde kippenlever, garnalen (1,5%), zeealgen (0,5%), glucosaminesulfaat (0,02%), cichoreiwortels (een bron van mannan-oligosachariden 0,018%), kruidenmengsel (venkel, basilicum, salie 0,018%), fructo-oligosachariden (0,012%), Yucca schidigera-extract (0,01%), chondroïtinesulfaat (0,012%).

Hij poept daar meer op, maar nog steeds 1 x per dag.
De jeuk was ook weg, maar kwam na de 2e of 3e zak weer wat terug. Nu zie ik dat er kippenvet in zit, wellicht een reactie daarop?

Nu poept hij ook 1 x per dag. Sinds 1 a 2 weken slaat hij weleens een dagje over, maar dat wil niet zeggen dat zijn ontlasting dan steviger is, in tegendeel eigenlijk. :(

Wat ik nu van plan ben (zeg het alsjeblieft als er betere alternatieven zijn) is:
- met Tannetje overleggen over wel of geen Tylan
- daarna, oriënteren op ander eten. Wellicht worsten o.i.d.
- werkt dat ook niet, dan brok proberen
#3331920
Maar alle parasieten zijn toch ook wel uitgesloten? Want persoonlijk vind ik het wel als parasieten klinken.
En dan vb de minder voor de hand liggende dus niet spoelwormen of giardia maar vb cryptosporidium of coronavirus. Naar ik begrepen heb krijg je van parasieten geregeld zo onregelmatige diarree. En zeker als het zo uit het niets begonnen is, denk ik daar aan.
Maar ik zou veronderstellen dat dat uitgebreid gechecked is?
#3331923
Even snel voor het slapengaan. ;)
Wat fijn dat je meedenkt en dit soort dingen weet!!! :)

De eerste die je noemt staat er wel tussen, maar de tweede niet (of is het hetzelfde met verschillende namen?

Weet je, ik kan onderstaande lezen, maar ik het geen idee waar het over gaat. ::)



Dit is er getest (ontlastingonderzoek) en de uitslag ervan:

Het onderzoek van het faecesmonster op Salmonella spp., thermofiele Campylobacter spp., hemolyserende E. coli, mucoidgroeiende E. coli, coagulase-positieve Stafylokokken, Klebsiella, Proteus spp., Yersinia, gisten en talrijke andere verwekkers bij gebruik van 5 verschillende vaste agar voedingsbodems en twee verrijkingsbouillons leverde het volgende resultaat op:

Bacteriologie enteropathogene kiemen
Kweek
Gramnegatieve aerobe faecesflora. Uit de visuele beoordeling blijkt een fysiologische samenstelling van de voornamelijk uit enterobacteriaceae (bijv. E. coli) bestaande gramnegatieve aerobe faecesflora. Grampositieve aerobe faecesflora. Uit de visuele beoordeling blijkt een fysiologische samenstelling van de voornamelijk uit enterokokken bestaande grampositieve aerobe faecesflora. - Geen groei van Salmonella spp. - Geen groei van Campylobacter spp. - Geen groei van hemolytische E.coli-stammen - Geen groei van mucoide E.coli-stammen - Geen groei van coagulase positieve stafylokokken - Geen overmatige groei Klebsiella - Geen overmatige groei Proteus-flora - Tot nu toe geen groei van Yersinia (als een koude verrijking binnen 6 dagen toch nog een positief resultaat oplevert, dan informeren wij u hierover afzonderlijk).

Mycologisch onderzoek
Geen groei van gisten

Endoparasieten
Flotatie negatief
Giardia (ag) (ELISA) negatief
Cryptosporidium (ag) (ELISA) negatief
#3331928
Crypto en giardia zijn dus uitgesloten.
Verder normale darmflora.

Het Coronavirus dat PoP noemt is niet getest; virussen test je anders dan bacteriën.

Als je dit zo leest lijkt er met de bacteriën in de poep niks mis.


((((Voor mij is de beschrijving rechttoe rechtaan, dus als je nog meer vragen erover hebt, geef een gil))))
Gebruikersavatar
Door pike
#3331943
Ik heb geprobeerd de Tylan te begrijpen maar dat lukt me nog niet zo goed. In elk geval is het wel een middel tegen bepaalde bacterieēn (Mycoplasmasoorten), en daar is als ik het goed begrijp niet op getest in het hierboven genoemde ontlastingsonderzoek. Ze schijnen ook niet zo gemakkelijk te kweken te zijn.
Maar ik begreep dus uit je antwoord in het andere topic dat je nog niet begonnen bent hiermee.

Er is in het verleden ook sprake van Tylan geweest in enkele topics hier op bp. Misschien moet je daar eens de zoekfunctie op gebruiken. Het zijn ook gevallen van langdurige, wanhopig makende diarree. Ik heb de topics zelf verder niet doorgelezen.

Ik denk toch ook nog steeds aan een of andere parasiet of bacterie. En dan eentje die niet in het normale scala valt dat gekweekt wordt. En daarom komen ze ook niet uit het ontlastingsonderzoek te voorschijn.
Ik heb het topic nog eens doorgeworsteld, maar ik zie nergens staan dat hij al eens een antibioticakuur gehad heeft. Het is niet mijn eerste keus bij diarree, maar na 4 maanden zou ik dat toch echt wel er in gaan stoppen. Soms heb je gewoon geen andere keus. Zoals het nu gaat dat is toch ook niets.
#3331962
Siberienne schreef:Crypto en giardia zijn dus uitgesloten.
Verder normale darmflora.

Het Coronavirus dat PoP noemt is niet getest; virussen test je anders dan bacteriën.

Als je dit zo leest lijkt er met de bacteriën in de poep niks mis.


((((Voor mij is de beschrijving rechttoe rechtaan, dus als je nog meer vragen erover hebt, geef een gil))))
Ja, voor mij zou dit ook OK zijn.
Op voorwaarde dat het op minstens 3 stalen diarree getest is die niet nog eens dagenlang zijn blijven liggen voor de test gebeurde. Dit omdat die parasieten ook niet altijd uitgescheiden worden en je ze zo kan missen. Lang laten liggen is ook nooit goed.
Ik weet eigenlijk niet of het Coronavirus dit soort klachten kan geven. Ik weet alleen dat het in het labo waar ik werk getest wordt bij chronische diarree.
#3332003
Ik weet het allemaal echt niet meer. :(

Ik kan wel zeggen dat ik het spuug zat ben.
Vanochtend om 12.00 heeft Bandit gepoept. Het eerste stukje goed en daarna heel veel dun.
Net, 13.30 spoot het er weer uit: vocht en slijm.

Ik ben er helemaal klaar mee!
Ik heb Tannetje een sms gestuurd of ze me wilt bellen als ze tijd heeft.
Het kan me niet meer schelen wat voor rotzooi erin moet, hij moet beter worden.
We hebben het lang genoeg op de 'lieve' manier geprobeerd.

Alleen weet ik niet wat er dan het beste gegeven kan worden.
Het liefst geef ik ook ander voer. Iets wat volledig is en geschikt voor Bandit op dit moment.
Heeft iemand suggesties?

Ik weet het echt niet meer!
#3332017
Tannetje heeft geantwoord: toch de Tylan proberen.
4,5 maand is niet lang voor een darmontsteking zei ze en dat gaat op-en-af.
Wel lief dat ze mijn ongeduldigheid begrijpt. :)

Ze zei ook dat het niet aan het voer hoeft te liggen en geen alternatief weet.

Toch zegt mijn gevoel om lichter verteerbaar voedsel te zoeken.
Ik ben zo ontzettend moe in mijn hoofd.
Weet er iemand een goede worst of zo? Zonder granen en pens, met alleen paard, geit of lam.
Liefst eigenlijk geen lam, dat had hij vanochtend op en 1 uur later is het mis. Gewoon voor de zekerheid. ;)
#3332039
Net de Wagenrenk gebeld over die Tylan-poeder.
Ze versturen het maar 1 x per week en daar moet je 18,15 voor betalen!? Het moet voor woensdagavond aangemeld worden. Dus ik zou 1 week moeten wachten.
Met een spoedverzending wordt het vandaag aangemeld, morgen opgehaald door Post.nl en dan hopelijk zaterdag bezorgd.
Kost wel 23,75.
Nou, dat dan maar laten doen, komen er op het laatst ook nog receptuurkosten van 7,25 bij!?
Alles bij elkaar ben ik 50 euro kwijt voor een heel klein beetje poeder!?

En elke keer dat ik belde werden er andere bedragen benoemd. Hopeloos.
Dit gaat hem (nog) net worden.

Ik kijk of er alternatieven zijn. Een andere AB of zo?


Ondertussen Bandit's dosier ingedoken. Ik zag dat hij het best goed deed op Alroda lam en Alroda geit.
Maar die zijn niet compleet. :(
#3332043
In welke zin niet compleet?
Diersoorten afwisselen of klopt de verhouding langs geen kanten?
Want 1 diersoort maar juiste verhoudingen ( en dus ook alle noodzakelijke organen erin) waarvan je weet dat hij het er goed op doet is nog steeds beter dan je blijven zorgen maken over het voer.
Het is niet ideaal maar ook niet meteen en direct een bedreiging voor zijn gezondheid. Ik zou dat dan verkiezen, rust in de tent.
#3332044
Hij krijgt dan hetzelfde als nu, alleen in KVV toestand i.p.v. barf. Dus ik zie daar eigenlijk weinig toegevoegde waarde in.
Ik had nog even gehoopt dat die KVV compleet gemaakt was.

Tenzij KVV lichter verteerbaar is als Barf?
Gebruikersavatar
Door pike
#3332045
Border Bandit schreef:Tannetje heeft geantwoord: toch de Tylan proberen.
4,5 maand is niet lang voor een darmontsteking zei ze en dat gaat op-en-af.
Wel lief dat ze mijn ongeduldigheid begrijpt. :)

Ze zei ook dat het niet aan het voer hoeft te liggen en geen alternatief weet.
Nou, voor de hond lijkt me dat toch niet prettig en ook echt niet goed. In al die tijd worden er nauwelijks voedingsstoffen opgenomen. De vochtbalans raakt compleet in onbalans. Naar mate dat langer duurt wordt zijn weerstand steeds minder en daarmee ook het zelfherstellend vermogen. Dan vraag ik me toch echt af hoe lang hij er dan volgens Tannetje wel mee door zou mogen blijven lopen.
Daarnaast wordt er ook een enorme wissel getrokken op het baasje.

Maar waarom niet eerst een "gewone" antibiotica geven (ik denk aan Metrobactin). Enig idee? Want dat heeft hij nog helemaal niet gehad.
Border Bandit schreef:
Ondertussen Bandit's dosier ingedoken. Ik zag dat hij het best goed deed op Alroda lam en Alroda geit.
Maar die zijn niet compleet. :(
Dan durf je het wel aan om kip en bot te voeren, want dat zit daar ook in? En lam en geit zijn toch ook niet licht verteerbaar.
Ik zou, al was het maar voor je eigen gemak, tijdelijk gekookt vlees geven als hij aan de antibiotica gaat. Renske (een versie zonder granen) bijvoorbeeld. Of als je liever echt helemaal geen toevoegingen wilt, iets in de geest van Carnivoer2Go. Gekookt vlees en ook compleet. En psyllium en probiotica bij blijven geven.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door