Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3335864
Zo, nu ben ik wat helderder in mijn hoofd en ik begrijp jullie redeneringen.
Zelf weet ik het echt niet, dus ik neem alles in mij op wat ik lees. :)

Inmiddels heb ik dr. P. Mandigers een mail gestuurd en hoop dit weekend Tannetje ook een mail te sturen.
#3337117
Ik heb het idee dat dr. P. Mandigers het (ook) niet meer weet. Hij begon over hypo-allergene brokken in combinatie met Tylan. Hij heeft een heel artikel geschreven over voedingsproblemen en dit in de mail bijgesloten. Ik ga het nog aandachtig lezen.

Inmiddels ook contact gehad met Tannetje. Ik krijg weer kruiden, in combinatie met de Tylan zou het dan toch hopelijk beter gaan.
Bandit blijft slierten ingedikt slijm poepen.

Ik wil het toch langer met Tannetje proberen, vóór ik overstap op bv hypo-allergene brok.

Zucht, het duurt allemaal zo ontzettend lang.

Omdat hij van de een op de andere dag ziek geworden is, kan ik niet geloven dat hij verkeerde voeding krijgt, dan had hij toch al langer moeten kwakkelen lijkt me. :-\
Door Janie2
#3337225
He bah wat vervelend dat Bandit nog steeds klachten heeft. Ik snap je tegenstand wbt af stappen van vlees (rauw of gekookt) maar dat was hier wel dé oplossing.

Ben je al van het vlees afgegaan in deze hele klachtenperiode?
Valt hij nog steeds af?
#3337231
Bedankt voor je reactie! :)

Heb jij ook dergelijke klachten met je dier gehad? En was het over nadat je brokken bent gaan geven?

Bandit heeft vlak voor de kerst een copie gehad. Op aanraden van dr. P. Mandigers ben ik zijn eten vanaf toen gaan koken.
Qua jeuk heb ik wel het idee dat het beter gaat sinds het koken, maar zijn darmen 'doen' het nog steeds niet goed. :(

Hij valt niet meer af (mits het niet gaat vriezen) maar het is een wankel evenwicht. Hij krijgt nu 3 x zoveel vlees als voordat hij ziek werd.
Door Janie2
#3337236
Ik ga later wat meer reageren en opnieuw je topic lezen, Volgensmij had ik ooit al eens gereageerd?

Wij zijn toen eerst op blik overgegaan. Merken zonder graan etc zoals Terra Canis. Mooi voer vergeleken de "meuk".

Dat ging nog steeds slecht.Toen blik van Hills gaan proberen. ZD en ID.
Waarvan ID de topper is. Samen met panzym, ZD brokjes als beloningen de hele dag door en 3 maanden Tylosine.

Sindsdien is mijn hond beter dan ooit.
Het heeft mij na 5 jaar vers verser verst incl snacks drogen en biologische groente prutjes blenden etc innerlijk veel moeite gekost om op Hills over te gaan maar inmiddels: beter een gezond lijf zonder triggers dan vers met slijm etc (is toch echt niet Oke continue zo'n reactie gaande, enorme belasting).

Tot op heden krijg ik hem niet van de Hills af :/ zelfs gekookt vlees gaat mis.

Hij staat nu op Hills ID blik en ZD brokjes als beloningen, zonder panzym en zonder Zitac en zonder tylosine met een hond perfect in orde zonder maagdarm problemen, zonder huid of oorklachten.

Mijn zoektocht is nog niet over, ik begrijp namelijk nog niet waarom ID goed gaat en Terra Canis getreidefrei of gekookte kalkoen niet. Überhaupt niet waarom zo gevoelig op alles en ID super.

Inmiddels ook de hoeveelheid kunnen normaliseren. Mijn hond verstouwde ook enorme hoeveelheden. Ook van de ID in het begin.
Gebruikersavatar
Door pike
#3337280
Janie2 schreef:Ik ga later wat meer reageren en opnieuw je topic lezen, Volgensmij had ik ooit al eens gereageerd?

Wij zijn toen eerst op blik overgegaan. Merken zonder graan etc zoals Terra Canis. Mooi voer vergeleken de "meuk".

Dat ging nog steeds slecht.Toen blik van Hills gaan proberen. ZD en ID.
Waarvan ID de topper is. Samen met panzym, ZD brokjes als beloningen de hele dag door en 3 maanden Tylosine.

Sindsdien is mijn hond beter dan ooit.
Het heeft mij na 5 jaar vers verser verst incl snacks drogen en biologische groente prutjes blenden etc innerlijk veel moeite gekost om op Hills over te gaan maar inmiddels: beter een gezond lijf zonder triggers dan vers met slijm etc (is toch echt niet Oke continue zo'n reactie gaande, enorme belasting).

Tot op heden krijg ik hem niet van de Hills af :/ zelfs gekookt vlees gaat mis.

Hij staat nu op Hills ID blik en ZD brokjes als beloningen, zonder panzym en zonder Zitac en zonder tylosine met een hond perfect in orde zonder maagdarm problemen, zonder huid of oorklachten.

Mijn zoektocht is nog niet over, ik begrijp namelijk nog niet waarom ID goed gaat en Terra Canis getreidefrei of gekookte kalkoen niet. Überhaupt niet waarom zo gevoelig op alles en ID super.

Inmiddels ook de hoeveelheid kunnen normaliseren. Mijn hond verstouwde ook enorme hoeveelheden. Ook van de ID in het begin.
Ik zou het ook waardeloos vinden maar als ik zo'n probleemhond had en hij deed het goed op de ID en ik kon dan die medicatie laten staan, dan kreeg hij bij mij ook de ID. Jammer, maar het is niet anders.

Ik heb eens gekeken naar de ingredienten (ID sensitive digestive care). In die ID zit dus geen vlees(meel). Dus dat is a big difference. Die brok is gebaseerd op brouwersrijst 23% (dat is gewoon rijst, alleen kleine breukstukjes en/of te kleine korrels) en eipoeder (43%). Daar zijn naast mais, haver en gerst uiteraard nog vetten aan toegevoegd en vit./min. Deze brok is dus echt iets compleet anders dan een gekookte vleesmaaltijd.

En Border Bandit, je bent nu al maanden aan het koken, met toevoeging van Calcium, maar ben je niet bang dat je hond tekorten oploopt aan toch op zijn minst vitaminen die tijdens het koken verdwijnen?
Door Janie2
#3337288
Ahh top reactie! Interessant he die ingrediënten. Klopt wat jij zegt, je hebt het nu over de ID sensitive brok:

with Egg&Rice: Brouwersrijst (23%), eipoeder (43%), maïsglutenmeel, dierlijk vet, mineralen, eiwithydrolysaat, gerst, haver, cellulose, soja-olie, L-lysine, vitaminen, taurine, sporenelementen en bèta-caroteen. Met een natuurlijk antioxidant (gemengde tocoferolen).


De "standaard" ID brok:
Droogvoer: Maïs, brouwersrijst, eipoeder, kip- (16%) en kalkoenmeel, eiwithydrolysaat, mineralen, maïsglutenmeel, gedroogde bietenpulp, dierlijk vet, soja-olie, lijnzaad, psyllium, vitaminen, sporenelementen en bèta-caroteen. Met een natuurlijk antioxidant (gemengde tocoferolen).

En mijn hond eet de "standaard" ID blik (met kalkoen maar gekookte kalkoen toevoegen loopt hier mis, raar maar waar):

with Turkey: Kalkoen (14%), varkenslever, rijst, rijstzetmeel, maïs, eipoeder, kip, gedroogde bietenpulp, mineralen, cellulose, lijnzaad, psyllium, vitaminen en sporenelementen. Gekleurd met natuurlijk karamel.

En ZD brok:
Maïszetmeel, kippenleverhydrolysaat, cellulose, mineralen, soja-olie, dierlijk vet, vitaminen, sporenelementen, taurine en bèta-caroteen. Met een natuurlijk antioxidant (gemengde tocoferolen).

Ik heb tot nu toe geen andere soorten Hills geprobeerd. Ook niet die ei&rijst brok.

Ik plak de ingrediënten hier om aan te geven hoe moeilijk het is. Je geeft een voeding met kalkoen maar vervolgens reageerd mijn hond wel bij rauwe of gekookte kalkoen etc. En daarbij hoopvol jou, TS, toch wat moed te geven om over de hobbel heen te stappen om te kijken wat het bij jouw hond doet.

Mijn hond reageerd wel beter op ID blik dan ZD blik.

Echt razend frustrerend em interessant waarom een hond dit zou toleren ten opzichte van vers
Gebruikersavatar
Door pike
#3337295
Janie2 schreef:Ahh top reactie! Interessant he die ingrediënten. Klopt wat jij zegt, je hebt het nu over de ID sensitive brok:

with Egg&Rice: Brouwersrijst (23%), eipoeder (43%), maïsglutenmeel, dierlijk vet, mineralen, eiwithydrolysaat, gerst, haver, cellulose, soja-olie, L-lysine, vitaminen, taurine, sporenelementen en bèta-caroteen. Met een natuurlijk antioxidant (gemengde tocoferolen).


De "standaard" ID brok:
Droogvoer: Maïs, brouwersrijst, eipoeder, kip- (16%) en kalkoenmeel, eiwithydrolysaat, mineralen, maïsglutenmeel, gedroogde bietenpulp, dierlijk vet, soja-olie, lijnzaad, psyllium, vitaminen, sporenelementen en bèta-caroteen. Met een natuurlijk antioxidant (gemengde tocoferolen).

En mijn hond eet de "standaard" ID blik (met kalkoen maar gekookte kalkoen toevoegen loopt hier mis, raar maar waar):

with Turkey: Kalkoen (14%), varkenslever, rijst, rijstzetmeel, maïs, eipoeder, kip, gedroogde bietenpulp, mineralen, cellulose, lijnzaad, psyllium, vitaminen en sporenelementen. Gekleurd met natuurlijk karamel.

En ZD brok:
Maïszetmeel, kippenleverhydrolysaat, cellulose, mineralen, soja-olie, dierlijk vet, vitaminen, sporenelementen, taurine en bèta-caroteen. Met een natuurlijk antioxidant (gemengde tocoferolen).

Ik heb tot nu toe geen andere soorten Hills geprobeerd. Ook niet die ei&rijst brok.

Ik plak de ingrediënten hier om aan te geven hoe moeilijk het is. Je geeft een voeding met kalkoen maar vervolgens reageerd mijn hond wel bij rauwe of gekookte kalkoen etc. En daarbij hoopvol jou, TS, toch wat moed te geven om over de hobbel heen te stappen om te kijken wat het bij jouw hond doet.

Mijn hond reageerd wel beter op ID blik dan ZD blik.

Echt razend frustrerend em interessant waarom een hond dit zou toleren ten opzichte van vers
Ah ik had de verkeerde soort te pakken.
Dus begrijp ik het goed dat je gekookte kalkoen hebt toegevoegd aan de blikvoeding waar kalkoen in zit en dat ging mis? Dat lijkt inderdaad vreemd. Rauw kan ik me voorstellen omdat dat dan toch heel anders is, maar gekookt zou het hetzelfde moeten zijn? Was het helemaal doorgekookt? Hoe vaak heb je dat geprobeerd? Eenmalig, of vaker? Wat voor kalkoenvlees heb je gebruikt; dijenvlees of filet? Dijenvlees is namelijk anders van samenstelling en vetter, filet is super mager en dus ook veel gemakkelijker verteerbaar. Frustrerend ja. Interessant zeer zeker. Intrigerend.
k denk wel dat de blikvoeding, net als brok, helemaal doodgekookt is, zo'n steriliteit verkrijg je zelf natuurlijk nooit. Is het vlees in zo'n blik herkenbaar? Ik heb geen idee hoe dat er uit ziet namelijk.
Opvallend dat er ook psyllium is toegevoegd.

Maar jouw ervaringen zijn voor BorderBandit zeker interessant lijkt mij zo.
#3337337
Ja, ik ben heel blij met de informatie en juist de ervaring!!! :)

Ik had meteen gegoogled op die blikken. Maar mijn hoop zakte weg toen ik zag dat eentje op basis van kalkoen is en de ander kip bevat. Beide eiwitsoorten kan Bandit niet eten (jeuk). :(

Ik ben inderdaad bang voor tekorten en heb daarover gemaild. Ik kreeg als reactie dat dat niet zó snel optreedt.
Het is wel een punt van zorg.

Ik ben bij Tannetje begonnen, omdat dat te lang duurde, ben ik toch de Tylan gaan geven die dr. P. Mandigers adviseerde. TJa, na ruim 1 maand geen enkele verbetering. Hij adviseert nu brok te gaan geven, maar Tannetje ziet nog mogelijkheden.
Vandaar dat ik nog 1 x de kruiden van Tannetje ga proberen. Daar reageerde Bandit aanvankelijk goed op, maar écht helemaal beter werd het niet.
Morgen komt de osteopaat en krijgt Bandit ook accupunctuur voor zijn darmen.

Mocht er na zeg, 1 a 2 maanden nog steeds geen verbetering in zitten, dan moet ik toch echt totaal andere voeding gaan proberen.
Ik ben al wat aan het oriënteren, maar het is gewoon super moeilijk. In heel veel zitten toch weer diersoorten verwerkt die Bandit niet kan eten. :(

Vandaar dat ik ook zo blij ben met de ervaring van anderen! :)

Ik vind het echt super voor je, Janie2, dat het nu bij jou zo goed gaat!!

Echt, bedankt voor de reacties!!! :)
#3337345
Als hij op een diersoort in rauw reageert, wil dat niet zeggen dat hij er ook in brok niet tegen kan.
Ik zou ze ook eerst vermijden, maar door de verwerking veranderen de eiwitten zo sterk dat het vaak niet te vergelijken is.

Ik hoop echt dat je iets vind om Bandit beter te maken. Want net als jij nu, heb ik het gevoel dat het iets anders is dan de voeding die hem dwars zit. Dat er iets ánders is dat moet genezen en eens dat gebeurd is, hij gewoon weer kan eten als voorheen.
Ik begrijp je frustratie dat ze het maar niet opgelost krijgen.

Ik vind het verstandig er een termijn op te plakken en daarna toch iets anders te gaan proberen.
Persoonlijk zou ik eerst nog eens, na zo'n lange tijd gekookt te hebben gegeten, hem eens cold turkey terug op barf zetten, en zien wat dat doet. Alvorens naar de brok te gaan.
Ik weet dat de problemen op barf zijn begonnen, maar dat is ondertussen zo lang geleden en er is misschien al iets veranderd. Wie weet doet hij het daarop wel terug gewoon goed. Ik zou dat nog een kans geven ( zeg max een week he).
En als dat niet goed gaat zou ik ook een brok proberen. Je laat je hond niet ziek zijn uit principe. Soms werkt het gewoon niet.
Door Janie2
#3337353
Hills ID sensitive brok en Hills ZD blik bevatten geen kip TS.

Daarbij... mijn hond reageert rauw en gekookt overal op...100 gram gekookte kalkoen en gehijg en gesmak is meteen terug, maar gaat deze voeding gaat het dus bizar genoeg goed. Ik zou echt adviseren eens de sprong te wagen. Je bent al zo lang op hetzelfde pad en de klachten blijven.

Had je de panzym inmiddels al geprobeerd? Zag dat ik dat al eens geopperd had. Mijn hond gaf dat enorme verlichting terwijl hij geen epi heeft. Zoveel voer nodig heeft daarin een overeenkomst met mijn hond. Net als bij de mens kunnen enzymen de boel helpen.

Ik heb deskundigen gemaild en had/heb het afgelopen jaar voedingsbegeleiding vanuit Utrecht, de uni kliniek. Kost ongv 95€ voor een jaar. Omdat ik graag een zelf-kook dieet wilde samenstellen. Ik heb er niks aan want ik ben nog steeds niet ver genoeg. Langer dan eenmalig een stukje kalkoen, wortel, courgette, runderpoulet etc geeft meteen klachten. Ik heb dus geen ingrediënten om te koken. Was dat maar zo... om nog maar niet te spreken over de kilo's weggegooide kvv en dergelijke. :/ Een lepel kvv Oke, denk je blij dat gaat goed, bij lepel nummer 3 (zulke kleine hoeveelheden) en mijn hond heeft weer klachten. Idem dito met kluifspul. Geitenoren, konijn, hert, struisvogel.. ik begrijp er niks van.

Maar beter een hond zonder klachten.
Door Janie2
#3337356
Ps: daar de dunne darm erg belangrijk is en mijn hond daar dezelfde uitslag in had bij de scopie, ook oppervlakkige ontstekingen dunne darm, staaft dat extra mijn idee over de panzym. Mijn hond had de enzymen zichtbaar nodig. Werd actiever in zijn gedrag.

Tevens heb ik een tijd D-mannose gegeven voor het slijmvlies en gebruik ik nog altijd dagelijks probiotica.
Gebruikersavatar
Door pike
#3337360
Janie2 schreef:Hills ID sensitive brok en Hills ZD blik bevatten geen kip TS.
Dat zou ik wat de brok betreft niet 100% zeker durven zeggen, want je weet niet de herkomst van het eiwithydrolysaat. En in de ZD zit toch kippenlever? Of kijk ik nu weer naar de verkeerde versie?

Ik ben het wel met PearlsofPassion eens dat rauw kippeneiwit niet vergelijkbaar is met gekookt, dus als Bandit van rauwkippeneiwit jeuk krijgt hoeft hij dat nog niet van gekookt kippeneiwit te krijgen en dus ook niet als dat uit een brok komt omdat het eiwit door de verhitting totaal veranderd is. Ik zou me bij het uitzoeken van ander voer dan ook niet blindstaren op al die diersoorten die hij rauw niet kan eten.

Terug op rauw proberen zou ik echter niet doen. Daar is het veels en veels te vroeg voor.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door